Machine en monitor van circa 1990 geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 20:39
Hoi Tweakers,

'een uit de oude doos'

Ik zoek hulp met een oude CNC machine waar ik regelmatig nog mee ondersteun.
De onderstaande machine geeft geen goed beeld.
Monitor functioneert nog wel, getest met een andere machine.

Wie weet hoe dit symptoom heet (groene wirwar van letters) en heeft eventueel tips?
Het lijkt erop dat de machine wel informatie doorgeeft - bij het aansturen van de machine, waar deze door schermen heen scrolt, verandert de wirwar.

Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3J3RtWRK/cnc1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/t4TgHfWw/cnc2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bwBwYTRJ/cnc3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Lsg6J1yV/cnc4.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ThinClientQ op 13-03-2022 13:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Heeft het beeld wel goed gewerkt op deze machine?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-09 16:10
check op de aansluitingen op stof en zorg dat er in d e buurt van de oude monitor/pc geen magneten aanwezig zijn.
Eventueel kan het zijn dat de videokaart het begeven heeft, maar ga er niet te snel vanuit dat het zo is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt wel defect videogeheugen. Modulaire proprietary kaarten zo te zien? Welke kaart is verantwoordelijk voor de video output? Is daar iets aan te zien? Pics! :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Dit is wel heel oud.

Het doet mij denken aan een DEC PDP-11 oid. 1970s /1980s techniek. Ik zou inderdaad de kaart waar de monitor aan gekoppeld is er eens uithalen en nakijken. Misschien is stofvrij maken en terugzetten al voldoende om dit op te lossen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Als je gelegenheid hebt zou ik proberen een ander (vga) scherm even aan te sluiten.

Evt een andere kabel (kabelbreuk waardoor t kloksignaal oid niet goed doorkomt?)

En idd kaarten / connectoren eruit, schoonmaken /ontstofffen en opnieuw inprikken.

Coole tech wel :+

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 20:39
HKLM_ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:27:
Heeft het beeld wel goed gewerkt op deze machine?
Ja
coller schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:33:
check op de aansluitingen op stof en zorg dat er in d e buurt van de oude monitor/pc geen magneten aanwezig zijn.
Eventueel kan het zijn dat de videokaart het begeven heeft, maar ga er niet te snel vanuit dat het zo is.
Ga ik doen!
PD2JK schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:33:
Lijkt wel defect videogeheugen. Modulaire proprietary kaarten zo te zien? Welke kaart is verantwoordelijk voor de video output? Is daar iets aan te zien? Pics! :)
Ga ik regelen.
Marc H schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:52:
Dit is wel heel oud.

Het doet mij denken aan een DEC PDP-11 oid. 1970s /1980s techniek. Ik zou inderdaad de kaart waar de monitor aan gekoppeld is er eens uithalen en nakijken. Misschien is stofvrij maken en terugzetten al voldoende om dit op te lossen.
Ga ik regelen, wordt vervolgd!
J2pc schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:59:
Als je gelegenheid hebt zou ik proberen een ander (vga) scherm even aan te sluiten.

Evt een andere kabel (kabelbreuk waardoor t kloksignaal oid niet goed doorkomt?)

En idd kaarten / connectoren eruit, schoonmaken /ontstofffen en opnieuw inprikken.

Coole tech wel :+
Andere monitor geprobeerd.
Andere kabel geprobeerd.

Ontstoffen gaan we proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

@Verwijderd en wat was het resultaat met een ander scherm / andere kabel?

Je gaf wel aan dat het scherm het deed op een ander systeem, maar niet andersom :)

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ziet eruit alsof er iets mis is met de klok.
Ben je handig met een oscilloscoop? Ik zou eerst even checken of de v-sync en h-sync goed doorkomen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1