Tegoed op onderhoudsbeurt op fiets verlopen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:54
Nog geen jaar geleden heb ik een nieuwe fiets gekocht en daarbij kreeg ik een pakket met vier onderhoudsbeurten. Ik kreeg na twee maanden al een herinnering dat de fiets toe was aan zijn eerste onderhoudsbeurt. Ik had er een paar ritjes op gemaakt maar niet veel dus ik vond een onderhoudsbeurt nog niet nodig. Toen weer twee maanden later kwam het mailtje dat de fiets toe was aan zijn tweede onderhoudsbeurt. Zo ging het door tot en met onderhoudsbeurt vier.

Nu bijna een jaar later heb ik er zodanig op gefietst (misschien 100 km) dat ik nog twijfel of het wel echt nodig is maar een jaarlijkse onderhoudsbeurt klinkt wel als iets wat logisch is om te doen. Nu ik inlog op het klantenportaal zie ik met verbazing dat de onderhoudsbeurten zijn verlopen. Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4dTXO_TNfwqpjpFT5r9nvUPvE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0EBGeOiCnqP1eO4ACq7uc3iO.png?f=user_large

Kunnen deze beurten juridisch wel verlopen zijn? Ik zie immers 100% korting staan op de eerste twee beurten. Dat geeft aan dat ik het pakket gekocht heb met bepaalde kortingen.

Ik heb een tijdje zitten googelen maar kan geen antwoord vinden op mijn specifieke vraag. Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn voordat ik in een kansloze discussie beland met de verkopende partij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
*knip* "Wat zei..." vragen zijn niet de bedoeling op Tweakers en lokken alleen maar reacties uit.

Waarschijnlijk is het gewoon systeemgericht, daarnaast hebben wij geen beschikking over je aankoopovereenkomst dus is er weinig over te zeggen of discussiëren.

[ Voor 79% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je het contract nog?
Als je het niet meer hebt: misschien staat het (huidige) contract nog op hun website.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-10 22:56
Wij weten toch niet met welke voorwaarden je akkoord bent gegaan bij aankoop of wat je überhaupt voor aanbod hebt gehad? Of dat dit een aanbieding van de verkopende partij of het fietsmerk zelf betreft? Waarom heb je bij die eerste herinnering niet contact gezocht met de verkopende partij om te vragen of die onderhoudsbeurten/korting op een later moment geclaimed kunnen worden? Als je niet weet wat het aanbod en de voorwaarden waren is het praten over 'juridisch' en 'rechten' echt enorm voorbarig en klinkt het voor mij alsof je nu in paniek raakt omdat je door een eigen beslissing dat gratis onderhoud bent misgelopen.

Overigens; nog geen jaar geleden een nieuwe fiets gekocht maar het rijklaar maken is op 10-04-2020 uitgevoerd? Heb je de fiets stiekem al bijna twee jaar in bezit of heeft deze een jaar lang rijklaar in de showroom gestaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uiteraard zitten er termijnen aan onderhoudsbeurten, normaliter wil je bijv. je versnellingen na een paar honderd km nog even afstellen. Die beurt kan je dan simpelweg niet na 5000km uitvoeren (tegen dezelfde prijs etc.).

Maar goed, wat verwacht je zelf nadat je alle waarschuwing hebt genegeerd, geen contact hebt opgenomen en 1 of 2 jaar later? Ga eerst eens wat meer fietsen en fiets gelijk langs je fietsenmaker en dan zal er best 1 beurtje al dan niet gratis of met korting inzitten als je het goed speelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een beetje raar dat binnen een jaar vier onderhoudsbeurten zijn verlopen inderdaad. Dat heb je misschien nodig als je die 100 km per dag fietst.

Dat de eerste beurt vrij snel is dat is niet ongewoon. Dan kijken ze of alle schroefjes nog vast zitten, de ketting rekt dan het meest. Ik zou gewoon eens bellen of de voorwaarden doorlezen van de onderhoudsbeurten. Je had inderdaad ook niet al die herrinneringen 4 keer moeten negeren, misschien volgen ze wel zo kort op elkaar omdat het vier keer voor de eerste beurt is geweest.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 13-03-2022 12:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichardKim06
Topic mag dicht van mij. Ik merk wel vaker op tweakers dat men geen antwoord kan geen op de vragen maar dat mensen hun kans schoon zien om weer eens te melden dat ze te weinig informatie hebben gekregen en hun eigen mening ten toon te stellen over de TS.

Ik heb van @Aikon een reactie gehad waar ik iets mee kan. Bedankt daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:24
RichardKim06 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:13:
Topic mag dicht van mij. Ik merk wel vaker op tweakers dat men geen antwoord kan geen op de vragen maar dat mensen hun kans schoon zien om weer eens te melden dat ze te weinig informatie hebben gekregen en hun eigen mening ten toon te stellen over de TS.

Ik denk dat in de eerste reactie al het juiste in staat met de info die gegeven is.
Hoiz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:56:
knip

Waarschijnlijk is het gewoon systeemgericht, daarnaast hebben wij geen beschikking over je aankoopovereenkomst dus is er weinig over te zeggen of discussiëren.
Heb je al contact gezocht met de verkoper en wat was zijn/haar reactie?
Dat zou het eerste zijn wat je zou moeten doen ipv een topic te openen.

Dat je dan nog meerdere vragen krijgt waarin staat dat er niet voldoende informatie gegeven wordt om goed op te kunnen reageren dat zou je kunnen verwachten.
Alles hangt of staat tegenwoordig met regeltjes die ergens beschreven staan en die zijn niet overal gelijk.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2022 14:20 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:46

Fijn dat je een reactie hebt ontvangen waar je iets mee kunt.

Verder wel jammer dat je een topic opent waarin de mensen informatie missen om je van een goed advies te voorzien. En dan de mensen, die de moeite nemen om op je te reageren, af te serveren. Zonde en onnodig

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Recrush

Op Tweakers wordt altijd eigen input verwacht, een topcistart met (te) weinig informatie zul je nooit een goed antwoord op kunnen krijgen. In zo'n geval mag je blij zijn dat mensen om meer informatie vragen om je alsnog te kunnen helpen. Niemand van ons was er bij toen jij je fiets kocht, niemand van ons weet dus waar je akkoord mee bent gegaan en niemand van ons weet op die manier of jij ergens recht op hebt. Op zich is het langs de fietsenmaker fietsen om het te vragen iets dat je zelf ook had kunnen bedenken. Dat je op géén van de gestelde vragen antwoord hebt gegeven zegt ook al iets; je bent op zoek naar bevestiging en niet een inhoudelijk antwoord of advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20

Toch is het zo. Wij hebben jouw contract niet en je hebt deze ook niet gedeeld. Kan je als iets negatiefs zien, maar advies die gebaseerd is op onjuiste informatie heb je ook niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:35
Service beurten worden op tijd of aantal KM gegeven. Dat hangt af van hoe vaak je er mee fiets. Er is een winkel die tussen de 3 en 5 maanden of 500km(welke eerder komt) een eerste beurt verlangt.

Ik kan begrijpen dat die verlopen na een bepaalde tijd. Dan zal je dus moeten kijken wat er is afgesproken.
En zolang we dat niet weten is het lastig.

[ Voor 14% gewijzigd door loki504 op 13-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024

Als je de ervaring hebt hoe tweakers werkt, dan weet je toch ook dat het voor iedereen fijn is als je als topicstarter even aangeeft hoe het verlopen is? Dan is een topic "af" en kunnen mensen er in de toekomst nog wat mee.
In dit geval kan ik me voorstellen dat je de verkoper heb gevraagd om een beurt en dat je die gehad hebt voor niets (dat zou ik doen als fietsenmaker, een niet veel gebruikte fiets nalopen kost me weinig tijd, veel minder dan de 4 beurten gedaan hadden en ik heb dan een tevreden klant)
Maar goed zonderjouw afrondende post is het natuurlijk gissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Recrush schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:25:
[...]

Op Tweakers wordt altijd eigen input verwacht, een topcistart met (te) weinig informatie zul je nooit een goed antwoord op kunnen krijgen. In zo'n geval mag je blij zijn dat mensen om meer informatie vragen om je alsnog te kunnen helpen. Niemand van ons was er bij toen jij je fiets kocht, niemand van ons weet dus waar je akkoord mee bent gegaan en niemand van ons weet op die manier of jij ergens recht op hebt. Op zich is het langs de fietsenmaker fietsen om het te vragen iets dat je zelf ook had kunnen bedenken. Dat je op géén van de gestelde vragen antwoord hebt gegeven zegt ook al iets; je bent op zoek naar bevestiging en niet een inhoudelijk antwoord of advies.
Er is voldoende eigen input voor de vraag die ik stel. Jij leest iets heel anders dan ik vraag. Ik vraag niet om advies om naar de fietsenmaker te gaan en ik hoef ook niet aan te geven wat ik wel en niet met hem heb besproken. Daar gaat de vraag namelijk niet over.

Ook weet ik wel dat ik het contract er op moet naslaan. Maar is een contract altijd 100% rechtsgeldig. Dáár gaat mijn vraag namelijk over, dat had je kunnen begrijpen als je het iets beter had gelezen en niet je eigen interpretatie er van maakt. Ik ben niet op zoek naar bevestiging. Ik weet ook wel dat ik het niet goed heb gedaan.

Ik kan wel een contract afsluiten met jou dat je 200 km/h per uur mag rijden op de snelweg maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig.

Ik vraag me dus gewoon af of het wettelijk gezien mag dat wanneer ik een service heb gekocht, deze op den duur verloopt. Ik heb geen geschil met de verkoper of iets anders. Ik vraag me gewoon iets af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:50
Die onderhoudsbeurten zijn een service van de fietsenmaker, ik gok niet dat daar iets over in de wet staat, al ben ik geen advocaat...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Staan de prijzen van de servicebeurten apart vermeld op de factuur of zijn deze optioneel en dien je ze apart af te rekenen?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:51
Ben ik de enige die vooral verbaasd is over hoevaak deze fiets een servicebeurt nodig heeft?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:46
RichardKim06 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Er is voldoende eigen input voor de vraag die ik stel. Jij leest iets heel anders dan ik vraag. Ik vraag niet om advies om naar de fietsenmaker te gaan en ik hoef ook niet aan te geven wat ik wel en niet met hem heb besproken. Daar gaat de vraag namelijk niet over.

Ook weet ik wel dat ik het contract er op moet naslaan. Maar is een contract altijd 100% rechtsgeldig. Dáár gaat mijn vraag namelijk over, dat had je kunnen begrijpen als je het iets beter had gelezen en niet je eigen interpretatie er van maakt. Ik ben niet op zoek naar bevestiging. Ik weet ook wel dat ik het niet goed heb gedaan.

Ik kan wel een contract afsluiten met jou dat je 200 km/h per uur mag rijden op de snelweg maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig.

Ik vraag me dus gewoon af of het wettelijk gezien mag dat wanneer ik een service heb gekocht, deze op den duur verloopt. Ik heb geen geschil met de verkoper of iets anders. Ik vraag me gewoon iets af!
Blijkbaar heeft iedereen hier dan moeite met begrijpend lezen. Zal niks te maken hebben met je vraagstelling....

Wat houd je tegen om contact op te nemen met de leverancier hierover? Waarom bij voorbaat al problemen zoeken? Misschien is het een automatisch systeem oid. Blijft allemaal gissen. Maar blijf jij je maar lekker dingen afvragen en je afreageren op mensen die je willen helpen i.p.v. de meest logische stappen te volgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:25
NotSoSteady schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:00:
Ben ik de enige die vooral verbaasd is over hoevaak deze fiets een servicebeurt nodig heeft?
Het is vrij normaal om vrij snel de eerste beurt te doen om zaken af te stellen. Dus dan is 2 maanden niet gek.

Ze gaan er sowieso van uit dat iemand die een nieuwe fiets aanschaft hem ook gebruikt. En dan is elk half jaar geen gekke interval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Goed. Kunnen we nu weer verder met op de discussie reageren in plaats van op de persoon? Dat houdt het wat vriendelijker hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:08

Marc H

- - Is wakker - -

Hangt er vanaf wat voor fiets het is. Een simpele oma fiets, een volledig geveerde MTB met schijfremmen of een elektrische? ik vermoed dat het hier om een fiets gaat in een hogere prijsklasse.

Verder zien de betere fietsenwinkels dit soort service als een middel om een relatie met een klant op te bouwen, het kost niet veel, maar wel veel kan opleveren. Je wil als fietsenwinkel uiteindelijk dit soort klanten vasthouden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
[...]
Ja, dat mag. Er zijn bepaalde uitzonderingen en voorwaarden, maar er is geen wet die dit per definitie verbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
[...]

Een service beurt bij de auto is ook altijd tijd gebonden, garantie aan producten is ook tijd gebonden. Ook een cadeau kaart is tijd gebonden.

Dat wordt juist bij auto's en fietsen gebonden aan kilometerstand OF tijd, puur omdat het gebruiksvoorwerpen zijn die aan slijtage onderhevig zijn.

Maar, dan zal je moeten kijken wat de voorwaarden//afspraken waren bij het kopen van de fiets. stond daarin dat de eerste twee service beurten kosteloos waren? Of stond er alleen termijn bij? Maar dat is al geopperd en afgewezen door je, wat dit topic weinig bestaansrecht geeft aangezien de wet algemeen van aard is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Recrush
Ik hoef ook niet aan te geven wat ik wel en niet met hem heb besproken. Daar gaat de vraag namelijk niet over.
Hier gaat de vraag wel over! Als jij met hem hebt afgesproken (of akkoord bent gegaan met de voorwaarde) dat jij binnen een jaar de genoemde servicebeurten uit laat voeren dan is dat je antwoord. Wij waren daar niet bij, dus logischerwijs krijg je veel vragen over wat de afspraak hiervoor is geweest. Dat is dan je overeenkomst.
Ook weet ik wel dat ik het contract er op moet naslaan. Maar is een contract altijd 100% rechtsgeldig. Dáár gaat mijn vraag namelijk over, dat had je kunnen begrijpen als je het iets beter had gelezen en niet je eigen interpretatie er van maakt.
Het idee van een contract is dat de verkopende partij een aanbod doet voor een product of dienst en dat op het moment dat jij akkoord gaat je een overeenkomst hebt. Verkopende partijen kunnen hun eigen voorwaarden hanteren zolang deze niet in strijd zijn met de wet (zoals jouw absurde voorbeeld over 200km/u rijden). Er is geen wet die zegt dat een verkopende partij geen termijn mag binden aan de overeenkomst en er is geen wet die specifiek vertelt dat je ook na 20 jaar nog 100% korting mag krijgen op een servicebeurt bij een fietsenmaker waar je ooit een fiets hebt gekocht. Waar je vraag op neer komt is praktisch het met een verlopen coupon of voucher iets willen kopen in een winkel, daar horen dat deze verlopen is en dan op internet vragen of dat wel mag. Wat wij van je vragen is wat de overeengekomen geldigheidsdatum hiervan is.
Een aanbod of overeenkomst is zo goed als altijd tijdsgebonden. Ik neem aan dat je bij het afsluiten van contracten met energieleveranciers, telefonie- of internetproviders of bijvoorbeeld de aankoop van een auto ook eerst controleert hoe lang je van die dienst of garantie gebruik kunt maken, tegen welke prijs en onder welke voorwaarden, en niet blind met alles akkoord gaat om later bij een probleem op internet te vragen of dat wel mag. Het staat in je overeenkomst dus die raadpleeg je altijd als eerst.

Op je persoonlijke opmerkingen richting mij ga ik niet in, je krijgt meermaals dezelfde (terechte) vragen van andere gebruikers dus dat heeft niets met mijn interpretatie of leeskunsten te maken maar des te meer met jouw inzet om ons van voldoende informatie te voorzien om je vraag inhoudelijk te kunnen beantwoorden. Ben nog steeds erg benieuwd naar wanneer je de fiets nu daadwerkelijk hebt gekocht (gezien de datum op je screenshot) en wat je overeengekomen bent met de verkopende partij over het afgenomen servicepakket.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
@RichardKim06
Precies dezelfde situatie heb ik ook. Door corona en thuiswerken weinig fietsen. Maar ik heb dit met de fietsenwinkel besproken en krijg zo toch nog een onderhoudsbeurt met korting.
Dus mijn advies, leg de situatie uit bij de winkel en probeer zo die gratis beurt te krijgen. Juridisch kan je waarschijnlijk nergens aanspraak op maken.

Het allerbelangrijkste is dat je een nieuwe fiets moet nalopen zo zoveel kilometers (circa 500). Tijdens de eerste kilometers kunnen bouten en spaken los gaan zitten. Daarom is de eerste onderhoudsbeurd zo belangrijk. Daarna maakt het een stuk minder uit.

[ Voor 32% gewijzigd door chrisborst op 13-03-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:28

Of dat wettelijk gezien kan hangt ook af van wat je hebt afgesproken. Het recht op een service beurt kan best vervallen, wanneer deze niet binnen een afgesproken termijn uitgevoerd wordt. Echter als jij hebt afgesproken 4 service beurten af te nemen voor een bepaalde prijs zonder dat er een afspraak is binnen welke periode deze beurten moeten worden afgenomen kan dat weer anders liggen.

Dat is dus ook de reden waarom je al meerdere keren gevraagd wordt naar de afgesproken condities, die zullen immers (deels) bepalend zijn. Voor het correct beantwoorden van jouw vraag is dus wel degelijk van belang wat er is afgesproken tussen jou en de verkoper van de fiets.

Of dat contract rechtsgeldig is zal pas op te maken zijn als bekend is wat er in staat, dat is immers afhankelijk van de opgenomen bepalingen. Zonder verdere informatie daarover zal geen duidelijk (en correct) antwoord gegeven kunnen worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 13-03-2022 15:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Marc H schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Hangt er vanaf wat voor fiets het is. Een simpele oma fiets, een volledig geveerde MTB met schijfremmen of een elektrische? ik vermoed dat het hier om een fiets gaat in een hogere prijsklasse.

Verder zien de betere fietsenwinkels dit soort service als een middel om een relatie met een klant op te bouwen, het kost niet veel, maar wel veel kan opleveren. Je wil als fietsenwinkel uiteindelijk dit soort klanten vasthouden.
En welk van die fietsen zou precies elke twee maanden een onderhoudsbeurt nodig hebben? Dit is gewoon zodat ze net kunnen doen alsof ze je behoorlijke korting geven bij die nieuwe fiets die je koopt, terwijl er echt geen daadwerkelijk onderhoud na twee maanden gedaan hoeft te worden.

Wat dat betreft is het dus ook niet vreemd dat het verloopt: Onderhoud na twee maanden kost niks, na twee jaar komt er (potentieel) wel wat bij kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 13-03-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 19:26
Sissors schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:47:
[...]

En welk van die fietsen zou precies elke twee maanden een onderhoudsbeurt nodig hebben? Dit is gewoon zodat ze net kunnen doen alsof ze je behoorlijke korting geven bij die nieuwe fiets die je koopt, terwijl er echt geen daadwerkelijk onderhoud na twee maanden gedaan hoeft te worden.

Wat dat betreft is het dus ook niet vreemd dat het verloopt: Onderhoud na twee maanden kost niks, na twee jaar komt er (potentieel) wel wat bij kijken.
Ligt natuurlijk aan het gebruik van de fiets en welke componenten gebruikt zijn. Bij fietsen met open derailleurs wil je bijvoorbeeld regelmatig (kan best frequent zijn!) even de ketting ontvetten, schoonmaken en smeren, zodat de ketting, het voorblad/de voorbladen, de cassette/freewheel en de derailleurwieltjes minder snel slijten. Dat kan zomaar i.p.v. 2500 km zorgen voor 10000+ zorgeloze kilometers!

Ook het een en andere afstellen en eventueel controleren of er niet iets los wil trillen zijn mogelijk handige dingen om te doen. Bandenspanning controleren is ook zo'n dingetje.

Een oma-fiets, die binnen staat en praktisch niet gebruikt wordt, heeft inderdaad minder onderhoud nodig. Die zijn ook min of meer gebouwd om relatief weinig onderhoud nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Groentjuh schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Ligt natuurlijk aan het gebruik van de fiets en welke componenten gebruikt zijn. Bij fietsen met open derailleurs wil je bijvoorbeeld regelmatig (kan best frequent zijn!) even de ketting ontvetten, schoonmaken en smeren, zodat de ketting, het voorblad/de voorbladen, de cassette/freewheel en de derailleurwieltjes minder snel slijten. Dat kan zomaar i.p.v. 2500 km zorgen voor 10000+ zorgeloze kilometers!

Ook het een en andere afstellen en eventueel controleren of er niet iets los wil trillen zijn mogelijk handige dingen om te doen. Bandenspanning controleren is ook zo'n dingetje.

Een oma-fiets, die binnen staat en praktisch niet gebruikt wordt, heeft inderdaad minder onderhoud nodig. Die zijn ook min of meer gebouwd om relatief weinig onderhoud nodig te hebben.
Dat zijn allemaal dingen die je normaal gewoon zelf doet met zo'n fiets. En zeker je banden oppompen, daarvoor breng je toch niet je fiets naar een fietsenmaker.

Anyway zou dat na twee maanden gedaan kunnen worden? Natuurlijk. Maar €50 is wel hele hoop geld daarvoor. Maar goed, dan komen we dus op het punt terug: Na twee jaar kan er best eens wel tijd zijn voor onderhoud, na twee maanden, tja, ze zullen vast kijken of banden opgepompt moeten worden, maar dat kost de fietsenmaker zo goed als niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er is een wet over de geldigheid van tegoedbonnen; die dienen minstens twee jaar geldig te zijn. Ik betwijfel of dit onder die welt valt, maar interessant om eens te bekijken dan wel uit te sluiten :)

Op het eerste gezicht lijkt het niet onredelijk dat zulke servicebeurten beperkt houdbaar zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 19:26
Sissors schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:47:
[...]

Dat zijn allemaal dingen die je normaal gewoon zelf doet met zo'n fiets. En zeker je banden oppompen, daarvoor breng je toch niet je fiets naar een fietsenmaker.
Sommige kunnen nog geen band plakken. En kettingen smeren zouden meer mensen moeten doen, want ik hoor regelmatig fietsen waarvan de ketting het uitschreeuwt piep en knarst! Waar andere hun hele fiets uit elkaar en weer in elkaar kunnen zetten.

De mensen die de basis dingetjes niet zelf doen wij meestal niet degene waarvan de fiets na 2 maanden al onderhoud 'nodig' heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 13-03-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Ik ken meer verhalen over vreemde zaken bij onderhoudsbeurten bij fietsen die online zijn aangeschaft, wellicht is dat onderdeel van het verdienmodel.

In het algemeen is onderhoud aan een fiets heel goed zelf te doen, mits je de juiste tools hebt en even op YouTube je in de materie 'inkijkt'. Bij een nieuwe fiets zit je natuurlijk met de garantie, waardoor je dit dan weer niet zelf mag doen.

De wielnaaf lagers vereisen de juiste afstelling, vooral bij nieuwe fietsen die met van de fabriek komen. Het gebeurt nog al eens sat deze te strak zijn afgesteld en daaroor snel inslijten. Voor de rest is het vooral afstellen van de speling op de remmen en versnellingen fijnafstemmen. Een ketting, mits goed gesmeerd en schoongemaakt, moet toch duizenden kilometers mee kunnen (ook daar ziin tooltjes voor om te kijken of je ketteing te ver is opgerekt).

Kort samengevat is er vooral voor aflevering de huiste afstelling nodig en dan nog een keer naar 1 a 2 maanden (afhankelijk van gebruik). 4 keer in 1 jaar is wel echt heel erg veel onderhoud als je gewoon op verharde wegen fietst. Als je nu een mountenbike hebt waar je wekelijks mee in de modder rondrijdt, dan 1 keer onderhoud in 1,5 a 2 maanden niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:29
Die onderhoudsbeurten zijn helemaal nergens voor nodig. Het enige wat je aan een nieuwe fiets hoeft te doen is, na een paar weken de spanning van de spaken even controleren en zonodig een beetje bijstellen, zodat je wiel niet krom gaat trekken. Dat is geen onderhoud, dat hoort gewoon bij de verkoop van een deugdelijk product. Maar ik kan me wel voorstellen dat een verkoper dat niet nog na 3 jaar gaat doen, dan heeft het ook niet meer zoveel zin.

Dus, mijn advies: vergeet die 'onderhouds' beurten en ga gewoon lekker fietsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Volgens mij is het doel van die onderhoudsbeurten tweeledig:

- mensen denken dat ze iets waardevols krijgen, maar uiteindelijk laat maar een kleine fractie die beurten doen. Want ja, eigenlijk best onhandig om je fiets weg te moeten brengen als hij het prima doet.

- de mensen die wél gaan worden vast geconditioneerd op het concept van frequent preventief onderhoud met een fiks prijskaartje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond het vooral opvallend dat iemand een nieuwe fiets koopt en daar dan in krap 2 jaar ongeveer 100 km mee rijdt.

Ik ben niet heel representatief waarschijnlijk. Die 100 km stond er bij mijn nieuwe fiets in 2 dagen al op. Nu na 10 maanden staat hij op 6k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-10 22:33
RichardKim06 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:52:
Nog geen jaar geleden heb ik een nieuwe fiets gekocht en daarbij kreeg ik een pakket met vier onderhoudsbeurten. Ik kreeg na twee maanden al een herinnering dat de fiets toe was aan zijn eerste onderhoudsbeurt. Ik had er een paar ritjes op gemaakt maar niet veel dus ik vond een onderhoudsbeurt nog niet nodig. Toen weer twee maanden later kwam het mailtje dat de fiets toe was aan zijn tweede onderhoudsbeurt. Zo ging het door tot en met onderhoudsbeurt vier.

Nu bijna een jaar later heb ik er zodanig op gefietst (misschien 100 km) dat ik nog twijfel of het wel echt nodig is maar een jaarlijkse onderhoudsbeurt klinkt wel als iets wat logisch is om te doen. Nu ik inlog op het klantenportaal zie ik met verbazing dat de onderhoudsbeurten zijn verlopen. Zie afbeelding:

[Afbeelding]

Kunnen deze beurten juridisch wel verlopen zijn? Ik zie immers 100% korting staan op de eerste twee beurten. Dat geeft aan dat ik het pakket gekocht heb met bepaalde kortingen.

Ik heb een tijdje zitten googelen maar kan geen antwoord vinden op mijn specifieke vraag. Ik wil graag weten wat mijn rechten zijn voordat ik in een kansloze discussie beland met de verkopende partij.
zoals gezegd: je rechten hangen af van wat er in de overeenkomst staat. over het algemeen zijn dit soort extraatjes vrij vluchtig/vloeibaar: reken er niet te veel op dat je ergens recht op hebt dus.

recht op dingen hebben bij aankoop va. iets gat vooral.over dingen als:

jij moet betalen en de tegenpartij moet een duegdelijk product leveren, mocht er iets niet OK zijn dan moet je tegenpartij kans geven t op te lossen etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
PhilipsFan schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:36:
Die onderhoudsbeurten zijn helemaal nergens voor nodig. Het enige wat je aan een nieuwe fiets hoeft te doen is, na een paar weken de spanning van de spaken even controleren en zonodig een beetje bijstellen, zodat je wiel niet krom gaat trekken. Dat is geen onderhoud, dat hoort gewoon bij de verkoop van een deugdelijk product. Maar ik kan me wel voorstellen dat een verkoper dat niet nog na 3 jaar gaat doen, dan heeft het ook niet meer zoveel zin.

Dus, mijn advies: vergeet die 'onderhouds' beurten en ga gewoon lekker fietsen...
Dit is wel heel kort door de bocht (en dat trekken de spaken niet). Ik heb juist geleerd dat spaken HET ENIGE is wat tegenwoordig niet meer nodig is omdat dat allemaal machinaal gemaakt is.... Maar imho ligt de focus wel heel ergens anders.

Ik had dezelfde vraag (en rij 300 km per week), maar heb het gewoon aan mijn fietsenmaker gevraagd.
  • De vier beurten kaart is een beetje over de top, om mensen aan te moedigen hun fiets (iets te) vaak voor een algemene beurt te sturen. Profile (daar kreeg ik de vier beurten van) hoopt dat je regelmatig terug blijft komen!
  • Die 48 euro suggereert een uur werk, maar de eerste beurten bestaan uit moeren controleren, kabelspanning, en aanlopende delen zoals versnellingskabel die wiel net raakt corrigeren. Ook kan men met de anti-kras stickers nu het frame wat extra beschermen als er potentiele schade plekken ontdekt worden. Dit is 15 minuten werk, maar geeft een fietsenmaker ook veel feedback. (Wat slijt er snel bij dit model fiets? )
  • Veel mensen rijden door op fietsen "waar iets aanloopt", en vinden het dan gek dat als er maanden later meer schade is, dat niet vergoed wordt.
  • Omdat het geen echte onderhoudsbeurten zijn, vervallen ze vroegtijdig. Het is niet de bedoeling dat de winkel de omzet van echte onderhoudsbeurten gaat missen.
Als je deze beurten niet gebruikt, moet je opletten op dat één na laatste punt. Blijf kritisch op je fiets, want bij diverse gebreken ontstaat nevenschade, en dan mag je er niet te lang op doorgefietst zijn.

Wat kan er zoal stukgaan?

Normaliter alles, maar spaak spanning komt bijna niet meer voor omdat alles machinaal gespaakt wordt. Maar ook daar kan toch iets mis gaan dat pas tijdens berijden ontdekt wordt. Maar wat vrijwel altijd na de eerste 500 kilometer gedaan moet worden:
  • Ketting aanspannen
  • Rem- en versnellingskabels aanspannen of klok verfijnd afstellen
  • As speling (conen) controleren. Dit is een indicatie voor een slechte afsluiting.
  • Remmen op oliedruk: resevoir controleren (geeft lekkage risico aan)
  • Remschijven: Remblokjes controleren. Niet of ze al opgesleten zijn, maar of ze gelijkmatig slijten. (zo niet: rem rechtzetten)
Ik vergeet nu vast nog iets, maar daarom ben ik ook geen fietsenmaker.

En denk je nu: die controles doe ik nooit, en mijn fiets rijdt toch lekker: Je went heel snel aan mankementen. Herinner je je nog je oude Sturmey naaf met drie versnellingen uit de jaren '90? Waarbij de twee alleen lekker pakte als je het hendeltje iets verder duwde? Deed je daar iets aan? Nee hè.. Je was eraan gewend. En hoeveel mensen hebben nu een standaard Shimano 8 speed (Nexave) waarbij de vijfde versnelling niet lekker werkt? Schakel je daar zonder nadenken overheen? Maarrrr! We hebben ook nog zoiets als veiligheid. Een (groot) gedeelte van jullie heeft maandenlang op een fiets gereden waar de voor- of achterrem defect was. Of je reed vaak in het donker, maar je wist dat je licht niet 100% betrouwbaar was. In dat kader is de poging van (oa) Profile helemaal niet zo verkeerd, om mensen te laten wennen aan periodieke onderhoudsbeurten.

En het rare is.. Je krijgt 4 beurten van "48 euro" "cadeau", maar breng je fiets later gewoon voor wat onderhoud, en het is vaak veel goedkoper. Dus als het nodig is doen, en vergeet die symbolische van de afstempelkaart. Eén tip: poets/was je fiets van te voren. Een fietsenmaker leest aan de fiets af hoe netjes jijzelf bent, en hoe netjes jij bepaald onderhoud of een reparatie wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:32
eamelink schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:52:
Er is een wet over de geldigheid van tegoedbonnen; die dienen minstens twee jaar geldig te zijn. Ik betwijfel of dit onder die welt valt, maar interessant om eens te bekijken dan wel uit te sluiten :)

Op het eerste gezicht lijkt het niet onredelijk dat zulke servicebeurten beperkt houdbaar zijn :)
Die termijn van 2 jaar geldt pas sinds 1 januari, daarvoor was het 1 jaar.

Bron

Alsnog zou deze tegoedbon dus in principe nog geldig moeten zijn. Als dit tenminste wordt gezien als tegoedbon in de zin van deze regel. Maar voor dit bedrag zou ik er geen juridische procedure voor starten. Wel zou ik even bij de fietsenmaker langsgaan, uitleggen dat je nauwelijks hebt gefietst, dat je zo onhandig bent geweest om alle onderhoudsbeurten te laten verlopen, en vriendelijk te vragen of ie uit coulance toch even snel je fiets wil nakijken. Gaat de fietsenmaker daar niet in mee dan zou ik een andere fietsenmaker zoeken en daar voortaan mijn onderhoudsbeurten laten doen (betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
migchiell schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:29:
[...]
Als dit tenminste wordt gezien als tegoedbon in de zin van deze regel.
Ik denk het niet, want de wet spreekt over 'cadeaubon' en niet over 'tegoedbon'. Zie ook pagina 3 bovenaan in de Memorie van Toelichting bij de wetswijziging:
Cadeaubonnen zijn er in allerlei soorten en deze wetswijziging is op al deze soorten van toepassing. Bepalend voor de beoordeling of sprake is van een cadeaubon is de vraag of hij naar zijn aard bestemd is om als geschenk te dienen.
Een cadeaubon kun je dus los van een andere zaak 'cadeau' doen aan een ander en algemene voorwaarden die de vervaltermijn van een cadeaubon beperken tot minder dan twee jaar zijn dus voor consumenten vernietigbaar als de cadeaubon is uitgegeven vanaf 1 januari 2022. Zie de 'zwarte lijst' van algemene voorwaarden in art. 6:236 aanhef en onder t BW waarin dat staat bepaald:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
t. dat de geldigheidsduur van een cadeaubon beperkt tot minder dan twee jaar.
Maar het gaat hier waarschijnlijk over een kwalitatief recht op onderhoud dat samenhangt met de fiets zoals bepaald in art. 6:251 BW en (voor zover dat valt te beoordelen op een forum zoals dit) is dat recht door de verkoper wellicht beperkt tot een vervaltermijn van korter dan een jaar, hoewel het ook pas na een jaar kan zijn aangepast uiteraard. Als het eerder dan een jaar is aangepast, dan is die voorwaarde ook onredelijk bezwarend zoals bepaald in de hierboven genoemde aanhef van art. 6:236 BW maar dan onder g:
g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;
Of als dat niet slaagt wellicht een beroep op art. 6:233 aanhef onder a BW zelf waaruit blijkt dat zulke voorwaarden vernietigbaar zijn, dan wel de stelling dat de voorwaarde vermoed wordt onredelijk bezwarend te zijn, hoewel een vermoeden weer makkelijker weerlegt kan worden door de verkoper. Zie daarvoor de 'grijze lijst' van algemene voorwaarden in art. 6:237 aanhef en onder h BW:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
h. dat als sanctie op bepaalde gedragingen van de wederpartij, nalaten daaronder begrepen, verval stelt van haar toekomende rechten of van de bevoegdheid bepaalde verweren te voeren, behoudens voor zover deze gedragingen het verval van die rechten of verweren rechtvaardigen;
Waarmee meteen een ander punt duidelijk wordt: kan een bepaalde onderhoudsstap aan de fiets nog wel plaatsvinden na een bepaalde datum? Als het bijvoorbeeld niet slechts een willekeurige vorm van onderhoud betreft, maar een tijdgebonden handeling door de verkoper, dan wordt het verhaal ook weer anders.

Dus volgens mij kan zowel de TS gelijk hebben door te stellen dat de vraag context-onafhankelijk is, want bovenstaande betreft dwingend recht zoals bepaald in art 6:246 BW, als de reacties die vragen om context gezien bijvoorbeeld wat ik hierboven noem of als bijvoorbeeld de voorwaarde niet bekend was bij de koop.
migchiell schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:29:
[...]
Maar voor dit bedrag zou ik er geen juridische procedure voor starten.
Hou je inderdaad over de vraag wat je er dan mee doet. Eerst moet de verkoper worden aangemaand en een redelijke termijn krijgen om alsnog na te komen. Maar als dat niet gebeurt, kent elke procedure bij een rechter om dat gelijk ook erkent te krijgen nu eenmaal een financieel risico als bijvoorbeeld de verkoper in het gelijk wordt gesteld. Daarnaast moet de TS alles zelf doen om er niet bij in te schieten, waaronder het schrijven van een dagvaarding om die vervolgens door een gerechtsdeurwaarder te laten betekenen bij de verkoper en vooraf griffierecht voldoen (samen circa 200 euro). Met als eventuele uitkomst nakoming van het onderhoud of vervangende schadevergoeding voor het onderhoud (elders). Of juist dus een veroordeling in de proceskosten als de verkoper in het gelijk wordt gesteld en blijven zitten met een kostenpost waar je vermoedelijk een leuke nieuwe fiets voor had kunnen kopen.

De wetswijziging zal dus waarschijnlijk vooral door handhaving van de ACM effect krijgen. Of er een grond is tot handhaving in dit geval valt niet te zeggen, maar de TS zou contact kunnen opnemen met ConsuWijzer om de vraag voor te leggen. De ACM zal alleen niet in een individueel geval gaan bemiddelen, maar enkel adviseren of een melding registreren, dan wel opvolgen als ze dat nodig achten. Advies wat betreft de situatie zelf kan eventueel wel worden ingewonnen bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld of een andere (betaalde) adviseur. Die kunnen ook beter inschatten of bijvoorbeeld bovenstaande van toepassing is in het geval van de TS, maar ook dan hoeft dat onder de streep niet per se economisch gunstig te zijn.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tijdens deze 1e, 2e en 3e servicebeurt controleren wij de volgende punten:
(3 maanden na aanschaf of na 500 kilometer fietsen lopen wij de fiets nogmaals compleet na.)
- Remmen, versnelling en verlichting worden op werking gecontroleerd
- De ketting wordt gesteld en gesmeerd
- Balhoofd, trapas en wiellagers wordt gecontroleerd en indien nodig afgesteld
- Alle schroefdraad verbindingen worden gecontroleerd om lostrillen te voorkomen
- De rem en versnellingskabels worden gesmeerd en gecontroleerd op spanning
- De bandenspanning en de spakenspanning wordt gecontroleerd en indien nodig aangepast.

Als je servicetegoed op is raden wij je nog steeds aan om je fiets langs te brengen voor onderhoud. Afhankelijk van hoeveel je fietst in ieder geval eens per jaar. Dit voorkomt mogelijk dure reparaties door dat kleine gebreken verergeren.

Zonder voorwaarden te weten van jou overeengekomen, is dit bovenstaande veelal in servicepakket goud.

Het kan zowel dat er online een fout is opgetreden, en daarom kun je beter zelf even bellen met de verkoper.
Het kan ook zijn dat wanneer je niet reageert op een uitnodiging voor een servicebuurt, dat men na meer pogingen de beurten uit het systeem haalt, oftewel op verlopen zet.
Je zult hier het juiste antwoord op vinden als je contact zoekt met de verkoper, of het staat in de voorwaarden van je overeengekomen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
Erg mooi verhaal, maar totaal niet relevant hier. Want TS heeft geen cadeaubon gekocht of gekregen.
Bij de intratuin koop je inderdaad voor 50 euro een cadeaubon van 50 euro (heb dat nooit begrepen, waarom je geld inwisselen voor iets van minder flexibel is 8)7 ).

Hier heeft TS gewoon een fiets gekocht en daar gratis een servicepakket erbij gekregen incl. de bijbehorende spelregels. Bij de aankoop van mijn fiets heb ik precies hetzelfde pakket gekregen incl. toelichting. Vroeger was dat gewoon normale service die je kreeg van je lokale fietsenwinkel zonder alle poespas eromheen.
Nu zit er een commercieel sausje overheen om mensen te laten wennen aan het vaak laten onderhouden van je fiets. Hier zit immers de meeste marge.

Dus @RichardKim06, neem contact op met je fietsenwinkel en leg het verhaal uit. Tonen ze hier begrip voor, mooi. Zo niet, weet je direct dat je ergens anders je fiets moet laten onderhouden.
En zoals hierboven al door mij betoogd, je hebt niks gekocht aan tegoed maar "gratis" erbij gekregen bij de aankoop van je fiets. Dus juridisch heb je geen poot om op te staan (alles staat netjes in de kleine lettertjes op de achterkant van de aankoopbon).
Dus probeer het op coulance te gooien en laat doorschemeren dat je wellicht nog een fiets nodig hebt in de toekomst O-)
Real schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:12:
[...]
Dat schreef ik ook letterlijk, inclusief verwijzing naar de MvT en waarom het dus geen cadeaubon is.
Sorry, net het woordje niet gemist
Neemt niet weg dat het een heel erg lang juridisch verhaal is met maar 1 conclusie, de voorwaarden van de "gratis" beurten waren bij aankoop erg duidelijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Perkouw op 15-03-2022 08:33 . Reden: Sommige smileys verwijdert, voegen niets toe ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dank je wel.
maar totaal niet relevant hier. Want TS heeft geen cadeaubon gekocht of gekregen
Dat schreef ik ook letterlijk, inclusief verwijzing naar de MvT en waarom het dus geen cadeaubon is.
Hier heeft TS gewoon een fiets gekocht en daar gratis een servicepakket erbij gekregen incl. de bijbehorende spelregels
Ja, dat zijn de kwalitatieve rechten waar ik naar verwees en bijvoorbeeld bij verkoop van de fiets overgaan als daar nog een vordering uit zou voortvloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik begrijp de situatie van de fietsenmaker zeer goed. Je zou anders klanten krijgen die hun fiets knetter laten wegroesten en na jaren nog eens komen voor hun eerste gratis onderhoudsbeurtje. Daarnaast zijn er tal van zaken die goed zijn om enige tijd na aanschaf even te controleren/bij te stellen. Het is wel vervelend voor je dat deze onderhoudsbeurten nu verlopen zijn, maar zoals al eerder geopperd zou je eens kunnen informeren of je iets kan regelen met de betreffende fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
chrisborst schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:04:
[...]
de voorwaarden van de "gratis" beurten
Maar die kunnen zoals ik hierboven uitleg dus (deels) onredelijk bezwarend zijn en in dat geval vernietigbaar. Dat betekent voor wat betreft (dat deel van) de voorwaarden dat ze nooit hebben bestaan. Zie de hyperlinks naar art. 6:233, 6:236 en 6:237 BW hierboven.
waren bij aankoop erg duidelijk
De AV zijn hier uiteraard niet integraal gedeeld, noch weten we of het onderhoud een kernbeding was in deze overeenkomst en hoe de AV ter hand zijn gesteld. Dat zijn een paar elementen die het min of meer onmogelijk maken om te stellen dat het inderdaad 'erg duidelijk' was.

De vraag van de TS kwam precies daaruit voort. Niet alles wat je denkt overeen te komen, mag ook overeen worden gekomen. In het bijzonder voor wat betreft consumentenkoop (hoewel we de informatie om dat te beoordelen strikt genomen ook niet hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:57

MLLL

Palm Treo 650

Verwijderd schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Ik vond het vooral opvallend dat iemand een nieuwe fiets koopt en daar dan in krap 2 jaar ongeveer 100 km mee rijdt.

Ik ben niet heel representatief waarschijnlijk. Die 100 km stond er bij mijn nieuwe fiets in 2 dagen al op. Nu na 10 maanden staat hij op 6k.
Mijn fiets heb ik sinds november 2019 en heeft volgens de app 18,2 km gereden, waarvan 300 meter in Amerika, dit wordt een collectersitem :)
Pagina: 1