Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-09 16:38
Beste tweakers,

Sinds kort ben ik mij aan het verdiepen in fotografie. En dat is eigenlijk best wel leuk om te doen. Ik ben mij aan het oriënteren om zelf een leuke camera aan te gaan schaffen.

Op dit moment gebruik ik een geleende Nikon D3300. In eerste instantie een prima ding naar mijn idee. Levert ook mooie foto's. Ik moet nog wel een beetje oefenen merk ik.

Ik ben sowieso van plan ook een fysieke winkel te bezoeken om de diverse modellen te bekijken en mij daar ook te laten informeren. Maar ik ga graag voorbereid op weg.

Wat is je budget?
Als Hollander kan ik zeggen; minder is beter. Maar ik snap ook donders goed dat ik niet voor een dubbeltje op de eerste rang kan zitten. Om de kosten te drukken ben ik absoluut bereid naar tweedehands opties te kijken. Als grens zou ik stellen pakweg € 750,- om mee te beginnen. Maar als het echt aantoonbare meerwaarde heeft om het budget op te schroeven dan ben ik bereid om tot maximaal € 1500,- te gaan.

De aanschaf gaat dan om een body & lens [en eventueel accessoires als een polarisatiefilter en/of uv-filter]

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Primair gaat het om fotograferen van modellen [als in; personen]. Daarbij wil ik ook graag over RAW-bestanden beschikken.

Daarnaast vind ik het ook heel gaaf om foto's te maken met bokeh-effect. Daarvoor zal een aparte lens nodig zijn, die aanschaf volgt later [met apart budget]. Eventuele suggesties daarvoor zijn wel al van harte welkom natuurlijk.

Wil je foto's maken of filmen?
Het zou een leuke bijkomstigheid zijn als de mogelijkheid er is om te filmen, maar dit is absoluut geen must! Wel zou ik dan graag in 4K kunnen filmen. Alleen denk ik dat het budget daar niet toereikend voor is.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Ik heb een lader voor batterij type EN-EL14(a) en een batterij type EN-EL14. Beide nieuw en dus prima bruikbaar.

En tevens een zo goed als nieuwe 64 gb sd-kaart:
pricewatch: Samsung PRO Plus

Heb je verder nog specifieke eisen?
- Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om in de toekomst een externe studio-flitser aan te kunnen sluiten.
- Hoge resolutie. De D3300 heeft een 24 mp sensor, dat is prima. Mag van mij wel hoger als mogelijk. Noodzakelijk? Nee. Maar ik vind het gewoon leuk om met hogere resoluties te werken.

Ik heb zelf al wat rond gekeken op internet. Ik kan een jong gebruikte D3300 kopen met lens voor pakweg € 300,-. Dat lijkt mij op zich voor mij als beginner geen hele gekke optie.

Maar ik zou best een stapje 'hoger' willen. Bijvoorbeeld de Nikon D5*** of Nikon D7***. Is dat de moeite waard? Ik zie zelf eigenlijk weinig grote verschillen. Vooral meer autofocuspunten (schiet ik daar veel mee op?), kortere minimale sluitertijd (maar 1/8000e tegenover 1/4000e... ik denk sowieso niet zulke korte sluitertijden nodig te hebben) en de D7*** heeft dan wel de optie om in 4K te filmen.

Zaken als bluetooth/wifi connectie zijn niet echt noodzakelijk. Als ik foto's ga maken neem ik de laptop ook mee. Data kopiëren is dan zo gepiept. En 64 GB volschieten is me ook nog niet gelukt, daarnaast kan ik ook altijd nog een extra kaartje aanschaffen.

Zelf kijk ik ook met een schuin oog naar een full-frame camera. Dit lijkt me een betere optie voor het werken met bokeh-effecten. Tevens ook interessant om foto's te maken in minder goed belichte omgevingen.

Ik zag ook dat het huren van camera's tot de mogelijkheden behoren. Ik ben eventueel van plan om eerst eens een te huren voor een dag, dan kan ik die samen met de D3300 meenemen en goed vergelijken.

Alle suggesties/tips/adviezen zijn uiteraard van harte welkom! Alvast dank daarvoor.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou de focus verleggen van een goede/dure camera naar goede lenzen. Dus een redelijke basis camera met enkele goede lenzen.

En daarmee ook de vraag welk merk/ platform kies je voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Sethro op 13-03-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Maar welke body zou je dan adviseren?

En welke lens/lenzen?

Merk/platform.... ik sta overal voor open. Ik heb alleen Nikon camera's en Canon camera's gebruikt recent. Meer ervaring met Nikon, dat werkt prettig vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Het voordeel van spiegelreflex is het ruime tweedehands aanbod van lenzen. Anders dan dat zou ik persoonlijk de focus naar systeemcamera's verleggen.

Ik ben niet zo bekend met modelfotografie, maar volgens mij heb je niet echt filters nodig. Ik denk dat je het beste kunt kijken naar 1 of 2 mooie lichtsterkte primes van tussen de 50mm en 100mm (full frame equivalent). Bijvoorbeeld 85mm is populair voor portretten.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Voor de selectie van een lens is het ook goed om te weten wat voor foto's je wil gaan maken. Ga je environmental portraits maken? of alleen corporate headshots? of wat meer fashion-achtig?
Dat beinvloed allemaal de selectie van lens en de brandpuntsafstand die je zou willen hebben.

Platform maakt in principe niet zo veel uit, als je belichting en lenskeuze maar juist zijn. Die aspecten zijn belangrijker dan de camera die er aan vast zit.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:14

bobcom

Dedicated dabbler

Je hebt wat ervaring met een Nikon opgradaan, en wilt daarop verdergaan. Je weet dat je kunt kiezen tussen aps-c en full frame, en wilt je onderwerp mooi kunnen isoleren. Stap 2 is eigen camera - maar welke.

De meest voor de hand liggende keus lijkt mij vooralsnog doorgaan met een aps-.c camera. Op jouw route en binnen budget ligt een aps-c dslr (bijvoorbeeld D7100) met voor portretten een 50mm 1.8 lens, en een kitlens voor de rest. Kun je een jaar of twee mee vooruit, en de 50mm kun je ook op full frame gebruiken. Want op termijn ligt full frame, al dan niet spiegelloos, in het verschiet.

Een tweede, moeizamere route om te bewandelen is beginnen met een goedkope, spiegelloze occasion en afzien van autofocus en af lenzen. Een A7-body kost je ca €500, en voor €200 heb je moeiteloos een setje manual focus lenzen met adapters. Scherpstellen, ISO, tijd en diafragmakeuze is alles handwerk. Heel nuttig om te leren waar het om draait bij fotografie, maar uiteraard behoorlijk achterhaald in een tijd waarin je de camera zelfs kunt opdragen om alleen maar op hondenogen scherp te stellen.

De A7 kun je wel met AF-lenzen uitbreiden, maar de autofocus is niet je dat. Je kunt natuurlijk wel doorgroeien naar een model met razendsnelle. AF en alle toeters en bellen. de Maar dat geldt voor alle cameramerken, met de A7 is de instap alleen minder hoog.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Ik heb een 50 mm 1.8 lens gebruikt. Maar die haalt alles erg dichtbij [ofwel, ik moet erg veraf staan]. Dat werkt niet altijd even prettig (ook afhankelijk van de ruimte op locatie). Wel leuk voor close-up foto's met een leuke bokeh. Laatste keren heb ik een 18-55 mm 3.5-5.6 gebruikt. Ik zal de eerstvolgende keer eens goed opletten welke brandpuntafstand goed werkbaar is.

Het gaat om 'environmental portraits' en/of fashion beeldmateriaal. Waarbij dus het volledige model in beeld komt, of in ieder geval het grootste deel van het model. Dus geen headshots.

De D7100 kan ook uitgerust met een batterygrip zie ik. Dat is nog wel eens handige toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:36
Poljert schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:26:
Ik heb een 50 mm 1.8 lens gebruikt. Maar die haalt alles erg dichtbij [ofwel, ik moet erg veraf staan]. Dat werkt niet altijd even prettig (ook afhankelijk van de ruimte op locatie). Wel leuk voor close-up foto's met een leuke bokeh. Laatste keren heb ik een 18-55 mm 3.5-5.6 gebruikt. Ik zal de eerstvolgende keer eens goed opletten welke brandpuntafstand goed werkbaar is.

Het gaat om 'environmental portraits' en/of fashion beeldmateriaal. Waarbij dus het volledige model in beeld komt, of in ieder geval het grootste deel van het model. Dus geen headshots.

De D7100 kan ook uitgerust met een batterygrip zie ik. Dat is nog wel eens handige toevoeging.
Dan ligt 35mm of 23mm waarschijnlijk meer in je straatje. Het bokeh-effect, zoals je dat noemt, hangt samen met het diafragma (in relatie tot brandpuntsafstand en focusafstand). Een groot diafragma (klein getal) geeft meer achtergrond onscherpte. Een groter brandpuntsafstand (meer tele) of kleinere focusafstand, geven ook meer achtergrond onscherpte.

Persoonlijk denk ik dat je de mooiste portretten krijgt met een grotere brandpuntsafstand. Nadeel is dat je verder van je onderwerp moet staan, voordeel is dat de persoon er doorgaans natuurlijker uitziet, bokeh waarschijnlijk makkelijker te realiseren is en de achtergrond niet zo klein, ver weg en vervormd wordt.

Zoek maar eens op voorbeelden van full body portretten op 35, 50 en +/-135mm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:52

JTfoto

Work hard

LA-384 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Dan ligt 35mm of 23mm waarschijnlijk meer in je straatje. Het bokeh-effect, zoals je dat noemt, hangt samen met het diafragma (in relatie tot brandpuntsafstand en focusafstand). Een groot diafragma (klein getal) geeft meer achtergrond onscherpte. Een groter brandpuntsafstand (meer tele) of kleinere focusafstand, geven ook meer achtergrond onscherpte.

Persoonlijk denk ik dat je de mooiste portretten krijgt met een grotere brandpuntsafstand. Nadeel is dat je verder van je onderwerp moet staan, voordeel is dat de persoon er doorgaans natuurlijker uitziet, bokeh waarschijnlijk makkelijker te realiseren is en de achtergrond niet zo klein, ver weg en vervormd wordt.

Zoek maar eens op voorbeelden van full body portretten op 35, 50 en +/-135mm.
http://annawu.com/blog/2011/09/focal-length-comparison/

Hier een prima linkje om te zien wat focal length doet met portretten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:57
Ik heb een 50 mm 1.8 lens gebruikt. Maar die haalt alles erg dichtbij [ofwel, ik moet erg veraf staan]. .
Ik weet niet of je er ervaring mee hebt, maar pas op me groothoeklenzen en portretten. Als je niet verder kunt gaan staan, doordat bijvoorbeeld de ruimte te klein, is de oplossing niet simpelweg een lens met een kleinere brandpuntafstand. Je perspectief verandert met de afstand tov het ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 15:23

Sméagol

Master of Mayhem

Als je indoor fashion fotografie wilt doen, moet je ook naar verlichting kijken, en dat zal ook een aardige hap uit je budget zijn, maar daar kunnen de experts meer over vertellen.

Vergeet ook niet dat kortere brandpuntafstanden, naast dat die het perspectief veranderen, er ook voor zorgen dat je dichter op je model zit, wat niet iedereen prettig vind.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Dat is toch eerder het segment 24-40mm en niet 50, uit mijn ervaring; en dan het liefst onder de f/2.
Dat zijn over het algemeen niet de goedkoopste lenzen. Je kunt bijvoorbeeld ook naar manual focus lenzen kijken, maar ik kan me voorstellen dat dat niet altijd prettig is.
Sméagol schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:12:
Vergeet ook niet dat kortere brandpuntafstanden, naast dat die het perspectief veranderen, er ook voor zorgen dat je dichter op je model zit, wat niet iedereen prettig vind.
Dat is iets wat je als fashion model meeneemt in je beslissing om als model te werken lijkt mij, niet direct de verantwoordelijkheid van de fotograaf.

[ Voor 27% gewijzigd door zzzzz op 14-03-2022 14:20 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-09 22:37
Met je D3300 en (bijvoorbeeld) een 2e hands Sigma 35mm 1.4 Art lens zou je een heel eind moeten komen. Je hebt dan een lens die zowel geschikt is voor full body als portretten en die tevens super scherp is en mooie bokeh produceert als je wide open schiet.

Als ik je verder een tip kan meegeven: besteed (zeker in het begin) niet te veel geld aan gear, maar juist aan kennis en ervaring. Als je fotografen in je buurt hebt die workshops modelfotografie geven, schrijf je dan daar voor in. Of boek, bijvoorbeeld via PurplePort, een ervaren model voor een shoot. De kennis en ervaring die je via die weg op kan doen is heel waardevol.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poljert
Ik ga deze week een fotosessie doen. Dus ik neem alle tips & suggesties mee, dank daarvoor. Ik ga met de huidige D3300 en lenzen eens proberen wat diverse shots te maken. Dus ook gewoon weer met de 50 mm 1.8. Puur even als test, om goed vergelijkingsmateriaal te verzamelen. Vooral voor mijn eigen beeldvorming.

De link van @JTfoto is erg goed bruikbare informatie. Top. Dat neem ik zeer zeker mee in de vergelijkingen.

Gelukkig is het model in spe niet zo moeilijk, die begrijpt donders goed dat dit soort zaken alleen maar goed zijn om het resultaat naar een hoger niveau te kunnen tillen. Hebben beide partijen alleen maar profijt van uiteindelijk.

Ik begrijp ook dat de 50 mm 1.8 die ik nu beschikbaar heb door de kropfactor eigenlijk te vergelijken is met een 75 mm. Ik kan mij voorstellen dat een 35 mm 1.4 wellicht een betere keuze is (35 X 1,5 = 52,5 mm).

Kortom: een keuze is nog niet gemaakt. Ik ga eens lekker experimenteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb een D3300 en een 35mm f/1.8 en dat is echt veruit mijn favoriete lens. Die zit er bij mij 80% van de tijd op. Ik ben verder geen expert, maar vind 35mm op deze sensor net fijner werken voor portretten dan 50mm. En je kan alsnog een bokeh effect krijgen. Verder eens met de tips: investeer niet teveel in gear nu. Zo'n D3300 is een prima camera als je die 2e hands op de kop kan tikken. Ik zou de hobby eerst een tijdje aanzien en zelf ervaren wat je mist. Mis je features op de camera, wil je een bepaald brandpuntafstand lens, dat zou ik spelenderwijs ontdekken.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Ik heb vroeger ooit geleerd dat je het beste een lens kan gebruiken die licht richting het tele-segment gaat voor portretten. Op een crop camera is je 35mm lens een 52mm equivalent wat ongeveer een standaard lens is. We zijn tegenwoordig door onze telefoons heel erg gewend aan groothoeklenzen, daardoor kan dit al als licht tele overkomen. Mij lijkt een 50mm (75mm equivalent) logischer omdat je bij een lichte telelens een natuurlijker portret krijgt met een goede scheiding tussen onderwerp en achtergrond. Ergens tussen de 85mm en 135mm kan ook prima werken.

Uiteindelijk is het, zoals hierboven al genoemd, ook belangrijk om gewoon ervaring op te gaan doen en hieruit te merken wat voor jou goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Sméagol schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:12:
Als je indoor fashion fotografie wilt doen, moet je ook naar verlichting kijken, en dat zal ook een aardige hap uit je budget zijn, maar daar kunnen de experts meer over vertellen.
Ik prentendeer geen expert te zijn, maar verlichting is altijd belangrijk bij modelfotografie. Ook buiten om schaduwen te verlichten Dit hoef geen fill-in flash te zijn die sterker zijn dan de zon. Het kan prima een Godox Speedlight voor 8 tientjes. Off camera met een paraplu is natuurlijk beter.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.dpmag.com/2019/11/2019_11_11-C-flash_fill_ambient_comparison.jpg

Wat betreft focal length. Ik gebruik graag tussen 85mm of 100mm op full-frame. Dus voor APS-C of MFT delen met de cropfactor (1.52 of 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 15:23

Sméagol

Master of Mayhem

Djarune schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:16:
Ik prentendeer geen expert te zijn, maar verlichting is altijd belangrijk bij modelfotografie.
Ik ook niet, maar ik kan me indenken dat je als beginner met een krap budget buiten nog weg kan komen met een goedkoop reflectieschermpje.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik zag dit net te laat bij mijn vorige post dus hierbij ander advies:
Een 35mm objectief op crop werkt met full body beter. Nadeel is dat deze prijzig zijn. Als het model goed stil staat is manual focus zoals @zzzzz aangeeft zeker een optie. In dat geval is een mirrorless met alle toeters en bellen voor manual focus aan te raden.

Full body environmental gaat veel beter met goed licht.
https://layersmagazine.co...vironmental-portrait.html

Voor full body fashion binnen heb je zoals @Sméagol aangeeft veel licht nodig. Gaat enkel de licht setup makkelijk meer dan 1000 euro kosten. Krijg je ongeveer zoiets en is niet aan te raden voor een beginner, maar wel leuk om te doen :)
  • Key-light flitser
  • Fill-light flitser
  • Reflectiescherm
  • Achtergrond scherm (inklapbaar of doek met 2 extra statieven)
  • Paraplu’s (of liever softboxen)
  • Remote trigger
  • 3x licht statief
  • 2x brackets voor modifiers en flitsers op lichtstatief
  • Bij een witte achtergrond ook nog een extra flitser gericht op de achtergrond.
Makkelijker en goedkoper is om eerst headshots te doen met één flitser en zwart scherm. Ik ben hiermee dit jaar ook begonnen na het zien van deze video van Chris Tucker die een prachtig YouTube kanaal heeft:

YouTube: Shooting Portraits with One Speedlight

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 23:28
Djarune schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:52:
Ik zag dit net te laat bij mijn vorige post dus hierbij ander advies:

[...]

Een 35mm objectief op crop werkt met full body beter. Nadeel is dat deze prijzig zijn. Als het model goed stil staat is manual focus zoals @zzzzz aangeeft zeker een optie. In dat geval is een mirrorless met alle toeters en bellen voor manual focus aan te raden.
Nikon heeft een 35mm F1.8 voor (nieuw) minder dan 200 euro. Dat lijkt me voor TS een prima lens om mee te starten. Het is wel een DX lens, dus alleen voor APS-C, maar gezien de prijs mag dat haast geen nadeel heten. Samen met bijvoorbeeld een D3300 en nog een mooie standaard lens is dat een prima set om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Erwin186 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:43:
[...]
Nikon heeft een 35mm F1.8 voor (nieuw) minder dan 200 euro. Dat lijkt me voor TS een prima lens om mee te starten. Het is wel een DX lens, dus alleen voor APS-C, maar gezien de prijs mag dat haast geen nadeel heten. Samen met bijvoorbeeld een D3300 en nog een mooie standaard lens is dat een prima set om mee te starten.
Wij hebben er daar thuis ook nog wel een van liggen :) Precies hetzelfde setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Erwin186 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Ben niet thuis in Nikon, maar dat klinkt als een prima deal. Mijn mening dat Nikon duur is kan weer in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Deze, dat lijkt mij ook een prima startpunt: pricewatch: Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G
Ik heb niet gezocht, maar misschien kan je deze ook wel ergens tweedehands op de kop tikken, hoewel het verschil in prijs wellicht niet zo groot gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Ik raad aan om qua prijs een verhouding body:lenzen 1:2 te nemen.

In feite heb je gewoon geen technische eisen. Geen snelle AF, geen tientallen beelden per seconde en ook geen debiel aantal megapixels want die zie je toch niet (een 4K scherm heeft bijna niemand en het is maar 8 megapixels).

Wel belangrijk is de belichting, de achtergrond. Een reflector, een flitser op een standaard (met afstandsbediening). Een achtergrondje?

Pak een tweedehands DSLR voor max 500-600 euro. Ik zou de echte instap-instap modellen (Canon Rebel / Ti) vermijden. Meestal geldt: Hoe minder cijfers er in het type zitten, hoe beter de camera. Een 3 cijferig model: top. 2 cijferig: Leuk maar realiseer je dat je méér koopt dan je gebruikt.

Waarschijnlijk zit er al een kitlensje bij van f3.5-f5.6. Gebruik wat budget-ruimte om een leuke 50, 85 of 135mm lens aan toe te voegen - daar wordt je echt blij van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poljert
Ik ben druk in de weer geweest met de 50 mm 1.8. Daarmee lukt het wel om goede foto's te maken. Alleen qua ruimte komt het soms gewoon niet uit. In een fotostudio wellicht geen probleem, maar ik werkte de afgelopen keren bij iemand in huis en dan is het nog best wel eens lastig. Ik denk dat de 35 mm 1.8 van Nikon een betere keuze is wat dat betreft. De standaard lens bied gelukkig ook nog wel eens een oplossing.

Ik heb alle tips meegenomen. Mijn conclusie is dat met een D3300 nog genoeg te ontdekken en te verbeteren is. Ik ga dan ook proberen om zoveel mogelijk gebruikte onderdelen het een en ander bij elkaar te sprokkelen. Dan denk ik de D3300 body + de 35 mm 1.8 + nog een lens (nog uit te zoeken) voor pakweg € 500,-. Daarnaast komt er nog wel een battery-grip, want die blijkt er ook te zijn voor een D3300. En dat lijkt me wel heel prettig. En met de Nikon begeef ik me op bekend terrein.

Ik heb sterk het idee dat de hoger gepositioneerde series van Nikon gewoon dezelfde body + dezelfde sensor zijn, alleen met wat meer features.

Ik ga hier lekker mee aan de gang. Ik kan mijn lol wel op. Ik heb zelfs als een mogelijke locatie om verder te kunnen testen en experimenteren. Maar de details moeten nog besproken worden.

De vervolgstap is om dan ook te gaan kijken of er nog mooie opties zijn qua belichting. Want daar is zeker veel te winnen.

Alleen dank voor de tips en suggesties. Ik ben dankzij de tweakers weer een stukje wijzer geworden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op de D3300 zou ik op zoek gaan naar 2e hands 17-55 2.8 Hele fijne lens zeker voor wat je wil. Bedenk ook dat voor het soort fotografie kennis van Lightroom leuk is maar leer ook vooral Photoshop dat is misschien nog wel belangrijker.
Collega van mijn broer doet het semi-professioneel (er is geen droog brood in te verdienen) maar die is matig in zijn fotografie skills (techniek dan) maar een meester in licht zien en Photoshop.
Met Nikon heb je wel een heel mooi flitssysteem alleen dat is ook een studie op zich.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Goeie tip. Dat lijkt me best een leuke lens, maar wel een prijskaartje hoor... ik zie dat er wel Sigma en Tamron lenzen zijn van 17-50 f2.8. Die aanzienlijk leuker qua prijs. Ok, waarschijnlijk niet zo goed als de Nikon maar wat mij betreft in eerste instantie wel het proberen waard.

Qua bewerking, ja photoshop staat wel op mijn lijstje. Ik heb nu enkele gratis programma's. Maar ik gebruik op mijn werk ook photoshop, en al die alternatieven zijn dan echt heel onwennig.

Om mijn brood hierin te gaan verdienen is niet het plan. Ik sluit het ook niet uit. Het is op dit moment gewoon een hobby-experiment. Kan met een paar maandjes ook wel weer over zijn hoor.

En licht: ja ik merk het al. Het is gewoon lastig. Dus ik ga om die rede in ieder geval kijken of ik een leuke reportageflitser kan bemachtigen die goed regelbaar is.

Via tweakers al een 35 mm f1.8 kunnen bemachtigen. Die is al onderweg. Body volgt, zal de D3300 of D3400 worden. Of ik moet nog ergens een D5*** tegenkomen voor een prachtprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb affinity photo gekocht omdat ik zelf photoshop te duur vindt voor hoeveel ik het gebruik.
Is ietsje minder dan PS denk ik, maar kost ook veeeel minder.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Nog nooit van gehoord. Ik zal binnenkort eens de trail installeren en proberen.

Ik heb nu o.a. GIMP, stond redelijk goed aangeschreven wat ik zag. Daarnaast ook beschikbaar op Linux. Alleen de werking is op alle gebieden net even anders, en niet altijd even duidelijk. Als ik dan in photoshop bezig ben geweest op mijn werk dan is de switch naar GIMP niet zo fijn. Uiteraard ook een kwestie van gewenning, op dit moment doe ik thuis niet zo veel met de foto's.

Ik zie op coolblue een versie van Photoshop elements voor € 89,- staan. Niet heel veel duurder dan Affinity Photo. Geen idee nog welke functies daar wel, en vooral niet, inzitten. En ook nog verkrijgbaar met Premiere elements samen voor € 129,-. En dat kan ook nog wel eens van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tip als je een licentie op je werk hebt mag je die misschien thuis ook gebruiken, even vragen. Je mag het namelijk twee keer installeren alleen niet gelijktijdig gebruiken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poljert
Thuis gebruiken is geen optie. Tevens vind ik dat ook ongewenst, ik wil mijn werk & privé graag goed van elkaar gescheiden houden.

Bij de lokale camera winkel een zgan Nikon D5500 kunnen scoren tegen een mooie prijs. Minder dan 3500 clicks en alles in perfecte staat.

Daar tevens het advies gekregen om eerst wat te proberen zonder extra kunstlicht. Dat heeft eigenlijk ook mijn persoonlijke voorkeur (maar ik houd mijn ogen wel open voor een leuk gebruikte reportageflitser). Als het Hollandse weer een klein beetje meewerkt kan er binnenkort ook buiten gefotografeerd worden, ben benieuwd hoe dat gaat.

Dus voor nu alleen nog even kijken voor een mooie 17-55 mm f2.8 of 17-50 mm f2.8.
Pagina: 1