Energiebedrijf gehacked?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kwam dit bericht tegen op ad, https://www.ad.nl/wonen/m...-ik-betaal-niks~a423946f/ toen ging ik zelf checken en zag ik dit.
Ik zit bij anwb energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNMgti-TunAht_610Bi2B97KI4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giQ5zRYFNsOLrzDvY3knEJS0.jpg?f=fotoalbum_large
Hebben er meer hier last van? Zoveel heb ik nou ook weer niet verbruikt. :)

Ik weet dat anwb inkoopt van zero energy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxuYufu1uMrZ4UPv9koew7ovqcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFjJ9EUmG0Bx4bJvzjjFLfIT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Soldaatje op 13-03-2022 02:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:23
Het zal eerder een bugje of verkeerde data zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:37
Zelf ook 1x eerder meegemaakt ( bij 1 van de grote leverancier ), is idd door een busje/foute lezing vanuit de energie leverancier.

Gewoon ff melding maken, dan komt het wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 13-03-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:45
Nevermind.. je had zelf dat nieuwsbericht ook al gevonden.

[ Voor 87% gewijzigd door CrystalViriS op 13-03-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 15:18

kolderindekop

yeaahhhh

Tja ik zit bij vattenfall en de app is al dagen niet te gebruiken en op de site kun je ook niet je cijfers inzien gehackt of niet dat is de vraag???

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Gehackt lijkt me sterk, wat schiet iemand daarmee op om dat te doen? Lijkt me eerder gewoon een bug/fout in hun software.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:00
Denk dat er iets in de administratie zoals bij EDSN momenteel misgaat. Zal wel gecorrigeerd worden maar kost even tijd om de fout op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
De umeter app van hierboven laat nu niets meer zien, maar de ANWB-app laat het nu ook zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCu_7cML868X7brkjvN0w7GN5fo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbDwL5v1TSOPHgvGipktapLx.jpg?f=fotoalbum_large

Zal wel een bugje zijn inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:38

Audi-Arjan

★★★★★

Of een bugje of je voorschot gaat flink omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SmurfLink schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:23:
Gehackt lijkt me sterk, wat schiet iemand daarmee op om dat te doen?
Dat is helemaal de verkeerde vraag. Waarom vernielen mensen bushokjes? Waarom bekladden ze treinen met graffiti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Gelukkig geen auto incasso van je maandbedrag :P

Heb 't ook wel eens gehad. Toen ik belde zei de klantenservice dame dat mijn nieuwe inductie/oven unit het wel zou verklaren. Maar 2300kW op een dag vond ik toch vrij onmogelijk.

Uiteindelijk zagen ze dat zelf ook in, en heeft er iemand een schop gegeven tegen de server denk ik, en was de boel weer normaal. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
downtime schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:08:
[...]

Dat is helemaal de verkeerde vraag. Waarom vernielen mensen bushokjes? Waarom bekladden ze treinen met graffiti?
Wat schiet een hacker ermee op om een bedrijf tot in de administratie binnen te dringen en dan alleen maar een flauwe grap uit te halen? Zulk soort hackers zijn meestal script-kiddies die een DDoS afvuren 'for the lulz' ipv meer complexe aanvallen uit te voeren.

Zo kan je alles wel gehackt noemen; website doet raar: hacked, bus is te laat: gehackt, gehakt is duurder bij de AH dan bij de Aldi: gehackt!

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-09 15:18

kolderindekop

yeaahhhh

RGAT schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Wat schiet een hacker ermee op om een bedrijf tot in de administratie binnen te dringen en dan alleen maar een flauwe grap uit te halen? Zulk soort hackers zijn meestal script-kiddies die een DDoS afvuren 'for the lulz' ipv meer complexe aanvallen uit te voeren.

Zo kan je alles wel gehackt noemen; website doet raar: hacked, bus is te laat: gehackt, gehakt is duurder bij de AH dan bij de Aldi: gehackt!
Wat denk je.....omdat het kan!!!

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RGAT schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Wat schiet een hacker ermee op om een bedrijf tot in de administratie binnen te dringen en dan alleen maar een flauwe grap uit te halen?
Je hebt zelfs hackers die tot de administratie doordringen en dan géén grappen uithalen. Dat is pas echt zinloos.

En nee, ik geloof ook niet dat het hier om een hack gaat, maar het argument “wat schieten ze ermee op” om het uit te sluiten is niet sterk. Want mensen doen een boel waar ze objectief niks mee opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Ik heb even de slimme meter zelf gecheckt en die zegt nu ook 5 miljoen kuub, dus die is sinds donderdag een factor 1000 omhoog gesprongen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:10
Tja, dat lijkt me een duidelijk verhaal en het is mij niet duidelijk waarom je het wil afwentelen op je leverancier. Deze maand dan maar even die 7 miljard dokken en kijken of je voor de volgende maand niet wat kan besparen door bijvoorbeeld belasting te heffen op je inwoners en zo de kosten een beetje te spreiden. Ik neem tenminste aan dat je een flink land begonnen bent. Daar denken veel mensen nogal lichtzinnig over, maar er zitten natuurlijk wel de nodige haken en ogen aan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Soldaatje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:29:
Ik heb even de slimme meter zelf gecheckt en die zegt nu ook 5 miljoen kuub, dus die is sinds donderdag een factor 1000 omhoog gesprongen.
Lijkt me een mooi moment om even contact op te nemen met je leverancier. Want dat klinkt alsof je meter naar de sodemieter is…

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
MneoreJ schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:21:
Tja, dat lijkt me een duidelijk verhaal en het is mij niet duidelijk waarom je het wil afwentelen op je leverancier. Deze maand dan maar even die 7 miljard dokken en kijken of je voor de volgende maand niet wat kan besparen door bijvoorbeeld belasting te heffen op je inwoners en zo de kosten een beetje te spreiden. Ik neem tenminste aan dat je een flink land begonnen bent. Daar denken veel mensen nogal lichtzinnig over, maar er zitten natuurlijk wel de nodige haken en ogen aan.
Hij heeft daarbij gewoon stiekem ff op eigen houtje de in onbruik geraakte Nordstream 2 in gebruik genomen.
Iedereen die daarover gaat is nu toch veel te druk met andere dingen om dat op te merken..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kan het artikel niet lezen zonder abonnement, maar ik heb ook wel eens gehad dat er de ene dag +30k bij kwam, en de dag erna een correctie van -30k. Ik meet lokaal ook en heb een account op slimmemeterportal, dus als mijn nota erg veel afwijkt dan kan ik dat altijd bewijzen, maar lijkt me in dit geval geen verkeerd idee om dat vroegtijdig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:51
Toevallig woonachtig in Liander-gebied? Daar weet ik dat er meters zijn die af en toe verspringen met een factor 1000. Aan de netbeheerderzijde zullen deze standen eruit vallen volgens het plausibele meterstandenproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
ed73 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 03:45:
[...]

Toevallig woonachtig in Liander-gebied? Daar weet ik dat er meters zijn die af en toe verspringen met een factor 1000. Aan de netbeheerderzijde zullen deze standen eruit vallen volgens het plausibele meterstandenproces.
Ja dat klopt, Liander. Dus dit wordt wel gecorrigeerd nog dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Soldaatje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Ik zou hoe dan ook zelf ook even contact met ze opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:51
Soldaatje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:51:
[...]

Volgens mij wel, maar contact opnemen is altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kakaisan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:04
Liander heeft naar energiemaatschappijen nu ook een mail eruit gestuurd dat er een foutje is gemaakt met het verwerken van de slimme meterstanden, dat deze bij enkele duizenden huishoudens een factor 1.000.000 te hoog ligt. Geen zorgen, dit komt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Kakaisan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:33:
Liander heeft naar energiemaatschappijen nu ook een mail eruit gestuurd dat er een foutje is gemaakt met het verwerken van de slimme meterstanden, dat deze bij enkele duizenden huishoudens een factor 1.000.000 te hoog ligt. Geen zorgen, dit komt wel goed :)
Mijn meterstand is nu ook weer op de oude waarde gezet, alleen de apps moeten nog even bijgewerkt worden. Het is wel een rare gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Is dat je eigen slimme meter in je meterkast of loopt dat ook via internet/ANWB? In het tweede geval is dat gewoon een fout in de communicatie en heeft niets te maken met het werkelijke gebruik.
Je kan toch ook nog gewoon op je eigen meter kijken i.p.v. afgaan op wat je op een computer/smartphone schermpje ziet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JukeboxBill schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Is dat je eigen slimme meter in je meterkast of loopt dat ook via internet/ANWB? In het tweede geval is dat gewoon een fout in de communicatie en heeft niets te maken met het werkelijke gebruik.
Je kan toch ook nog gewoon op je eigen meter kijken i.p.v. afgaan op wat je op een computer/smartphone schermpje ziet.
Hij zegt letterlijk dat hij op z'n meter heeft gekeken. Dat is die in de meterkast. En als je de rest van het topic leest zie je ook dat het daarom gaat en een fout van Liander is die nu wordt hersteld. Even doorlezen voor het reageren verschaft een hoop duidelijkheid. ;)

Pagina: 1