Isoleren plat dak (van buiten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Voor een aangekochte woning wil ik het plat dak isoleren. Huidige rc waarde zal rond de 2,5 liggen.
Doel: Beter isolatie en ook zonnestraling extra tegen houden in de zomer.

Wat wil ik doen:

- XPS platen plaatsen (dikte nog even afhankelijk van hoeveel ruimte ik heb).
- Dampopen filtervlies plaatsen
- Zonnepanelen (laten) plaatsen
- Gedeeltes welke niet bedekt zijn door zonnepanelen bedekken met grindlaag.

Nog zaken waar ik rekening mee moet houden?
Iemand tips welk type filtervlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuuuuubje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 12:01
Wij zitten met een zelfde klus maar laten dit doen. De voornaamste reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat ik geen idee heb wat de dakconstructie kan hebben. En wij nemen niet eens zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Ruuuuuubje schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:26:
Wij zitten met een zelfde klus maar laten dit doen. De voornaamste reden dat ik hiervoor heb gekozen is omdat ik geen idee heb wat de dakconstructie kan hebben. En wij nemen niet eens zonnepanelen...
Het gaat hier om een betonconstructie.
Grind lag er al op.
Zonnepanelen zo'n 30kg/m2 maar daardoor komt er ook minder grind te liggen. Dus ik zou zeggen dat het wel goed moet komen qua draagkracht.

Wat voor methode hanteren ze dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Frankvbr op 18-03-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuuuuubje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-08 12:01
Dan klink het alsof het bij jou qua gewicht inderdaad weinig verschil gaat maken.

Wij moeten de klus nog neerleggen bij een partij (eerst nog een hoop andere klussen), maar waarschijnlijk wordt het en zgn Warm Dak (jij hebt straks een omgekeerd dak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54

Saffie_time

Why use this? 42!

Je weet dat xps niet tegen zo'n kan en je eigenlijk gewoon ook onder de panelen voor bescherming tegen uv zou moeten zorgen?
En check je opstand of je voldoende over gaat houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Saffie_time op 18-03-2022 22:24 ]

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
Saffie_time schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:23:
Je weet dat xps niet tegen zo'n kan en je eigenlijk gewoon ook onder de panelen voor bescherming tegen uv zou moeten zorgen?
En check je opstand of je voldoende over gaat houden.
Daar zou dat filtervlies voor zijn.
Precieze opstand moet ik nog meten, dat zal bepalend zijn voor de maximale dikte van de isolatie.
Weet alleen niet wat verstandig is qua zonnepanelen en hoogte uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe oud is je dak dan nu?

Ik moet het ook nog laten doen, maar wilde ook de dakbedekking laten vernieuwen, maar de markt is zo gek momenteel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Je zonnepanelen hebben geen ballast nodig? Of je (aannemer) maakt ze vast aan de dakconstructie? Dan lijkt het me interessant hier rekening mee te houden voor je gaat isoleren, dan kan je alles netter afwerken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
Marzman schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:58:
Hoe oud is je dak dan nu?

Ik moet het ook nog laten doen, maar wilde ook de dakbedekking laten vernieuwen, maar de markt is zo gek momenteel.
Die is net half jaar geleden door de oude eigenaar vervangen. Dus dat zit wel goed.
Anders had ik dat natuurlijk kunnen combineren met de isolatie.
naftebakje schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:04:
Je zonnepanelen hebben geen ballast nodig? Of je (aannemer) maakt ze vast aan de dakconstructie? Dan lijkt het me interessant hier rekening mee te houden voor je gaat isoleren, dan kan je alles netter afwerken.
Zonnepanelen hebben natuurlijk balast nodig. Moet ik nog precies bepalen, maar oost/west in oosten van het land op kleine 3 meter hoogte, zal niet veel belasting zijn.
Rest vul ik dan dus met grind aan en daarvan is hoeveelheid dus beetje onduidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-08 09:21
Bij mij het platte dak laten vervangen. Oude dak was 35 jaar oud bitumen met grind.

13cm pir platen laten plaatsten en het dak belegd met EPMD folie. Grind niet terug geplaatst, daar groeide alleen maar plantjes in.

Daarop 9 stuks zonnepanelen met bijbehorende ballast.

Het ligt er nu 7 jaar en nog nooit geen problemen ermee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-07 10:32
Bij mijn platte dak heb ik het omgekeerde isolatie verwijderd. Dit had ook totaal geen nut meer omdat het een soort spons was geworden.
Vervolgens een dakdekker nieuwe bitumen laten leggen zonder isolatie er onder. Dit omdat er al isolatie onder het oude bitumen zou zitten en het anders zou gaan zweten.
Vervolgens 10 zonnepanelen op gelegd en dat gaat nu ook al 2 jaar goed.
Ik ga eens kijken of ik wat kan opschalen aan panelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door lifefix op 31-03-2022 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
lifefix schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:44:
Bij mijn platte dak heb ik het omgekeerde isolatie verwijderd. Dit had ook totaal geen nut meer omdat het een soort spons was geworden.
Vervolgens een dakdekker nieuwe bitumen laten leggen zonder isolatie er onder. Dit omdat er al isolatie onder het oude bitumen zou zitten en het anders zou gaan zweten.
Vervolgens 10 zonnepanelen op gelegd en dat gaat nu ook al 2 jaar goed.
Ik ga eens kijken of ik wat kan opschalen aan panelen :)
Wat voor isolatie lag er eerst onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
XPS platen volgens mij met grind daarop.
Onder het bitumen zit rock of glaswol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Wij hebben vorig jaar een groen dak laten aanleggen. Eerst 10 cm. XPS en daarna een substraatlaag. Tussen XPS en substraatlaag zit folie, vilt en een waterverdeellaag(soort noppenfolie). Zonnepanelen staan er, met ballast, gewoon tussenin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgby6T_VZxp9aC8QSj4-jHuk1UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iWA8Y9W3LDl9g4oxgAEY2um.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 01-04-2022 08:47 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifefix
ericplan schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 08:45:
Wij hebben vorig jaar een groen dak laten aanleggen. Eerst 10 cm. XPS en daarna een substraatlaag. Tussen XPS en substraatlaag zit folie, vilt en een waterverdeellaag(soort noppenfolie). Zonnepanelen staan er, met ballast, gewoon tussenin.[Afbeelding]
Heb je ook een foto van nu?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

lifefix schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:03:
[...]
Heb je ook een foto van nu?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg7kzOiHpJSUn2i7uAdyKy9TFS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IcTJ2vBAPJSB5GXi5H5AzZRR.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Heb je nu geen koudebrug vanwege de watergoot?
Pagina: 1