Overschakelen naar edpnet. Welke hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-09-2022
Momenteel ben ik klant bij Telenet voor zowel digitale tv als internet maar ik zou willen overstappen naar edpnet (VDSL) en enkel nog internet nodig hebben.

Qua hardware gebruik ik momenteel:
- De modem van Telenet
- MikroTik CRS125-24G-1S-2HND
- MikroTik RB951G-2HND

WiFi gaat over de MikroTik apparaten en bestaat uit een privé netwerk (waar ook de fysieke poorten toe behoren) en een “publiek” netwerk voor bezoekers zodat de NAS enzo afgeschermd zijn.

Mijn vraag is nu welke hardware ik best voorzie.
Edpnet stelt zelf een model voor (FRITZ!Box 7530) maar is deze het meest geschikt of te goed/niet goed genoeg/te duur?
Verder lees ik veel positief over ubuquiti. Beter hier in investeren Ipv MikroTik?

De twee gescheiden WiFi netwerken zou ik graag behouden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:59
Als je die AVM FRITZ!Box 7530 op de plek van het Telenet modem hangt ben je toch klaar? Wordt je bij EDPnet geacht iets zelf te kopen, dan is een alternatief voor die Fritzbox een modem als de DrayTek Vigor 167 (International edition)

[ Voor 8% gewijzigd door martyw op 12-03-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
Klopt.
Vraag is of ik die fritzbox van edpnet koop of beter voor een alternatief ga.
Tweede vraag is of ik de MikroTiks hou of beter iets beter/nieuwer aanschaf

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wow, dit is het eerste wat ik van EDPnet hoor, en ik ben diep onder de indruk. Heb zelden een provider website gezien dat zo open en duidelijk is als deze. Relevant voor de vraag hier is vooral:
https://www.edpnet.be/nl/...ems-kan-ik-gebruiken.html

Blijkbaar moet een modem gecertificeerd zijn (vermoedelijk door Proximus) om toegelaten te worden op het Belgisch VDSL netwerk, en dat zijn slechts een handvol apparaten, namelijk de B-Boxen van Proximus, een aantal AVM Fritz!Boxen en een B2B Draytek (niet bovengenoemde 167 helaas). Dat zijn nu de opties, althans als VDSL-snelheden een eis zijn - iedere ADSL modem is toegestaan, maar dan wel slechts op ADSL-snelheden (7.5Mbps down, 0.5Mbps up :X )

Wat de beste keuze is, hangt af van budget, wensen en ambitie.

Zoals @martyw aangeeft is makkelijkste optie gewoon de Telenet modem 1:1 te vervangen door de goedkoopste door EDPnet aangeboden modem. Dan behoud je je gehele LAN zoals nu ingesteld.

Keerzijde: je huidige Mikrotik WiFi-apparatuur is sterk verouderd. Zelfs de low-end 7530 kan met gemak acht- tot tienvoudige performance leveren van de oude MIkrotik apparaten. Fritz!OS ondersteunt ook een guest network waarmee je een tweede, afgeschermde gastennetwerk op kunt zetten. Als je toch minimaal een 7530 moet nemen kun je een tweede Fritz!-device ernaast nemen (zoals de Fritz!Repeaster 1750 - maar dan bedraad aangesloten en niet als repeater) en vanuit Fritz! omgeving de WiFi beheren.

UniFi is zeker ook een optie, maar dan moet je minimaal twee extra apparaten kopen, en ergens de controller draaien (mogelijk kan dat op de NAS, maar controleer dat vooraf). Guest network kan zeker, maar uitdaging is dat je het als aparte VLAN moet instellen en dan VLAN trunk moet uitvoeren vanuit de router naar AP's. Snelle zoektocht lijkt aan te geven dat dat mogelijk moet zijn vanuit Fritz!OS, maar eenduidige howto zie ik niet. Alternatief is om er een Ubiquiti USG als router tussen te hangen, maar dat begint een behoorlijk dure optie te worden.

Of je kunt natuurlijk de MikroTik WiFi apparaten vervangen voor modernere MikroTik opties, die nog altijd zeer goedkoop zijn voor wat ze kunnen. Je loopt hier ook tegen eis van VLAN trunk voor guest network aan, maar je kunt de huidige CRS125-24G-1S-2HND sowieso als router (zonder WiFi) in blijven zetten waardoor dat geen extra hardware vereist.

Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur. MikroTik staat erom bekend een behoorlijk steile learning curve te hebben, dus ik zou het doorgaans niet zo snel aanraden - maar jij bent dat al gewend met een MIkroTik netwerk. Ik verwacht dat je dan met Fritz! of UniFi snel gefrustreerd zou raken door ontbrekende functionaliteit ten opzichte van wat je bij MikroTik gewend bent. Daarom denk ik dat eerste optie (huidige apparatuur 1:1 overzetten achter goedkoopste gecertificeerde EDPnet modem) of laatste (upgrade van MikroTik apparatuur) de beste zijn.

Uitzondering: je gebruikt wel MikroTik, maar snapt er niets van en iemand anders heeft het allemaal ingesteld. In dat geval zou ik eerder optie twee - alles met Fritz!OS doen - aanraden. Fritz!OS is ook enigszins excentriek, maar veel makkelijker voor de beginner dan MikroTik.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:59
babbelut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:04:
Klopt.
Vraag is of ik die fritzbox van edpnet koop of beter voor een alternatief ga.
Tweede vraag is of ik de MikroTiks hou of beter iets beter/nieuwer aanschaf
Mis je nu iets, heb je bijvoorbeeld wifi problemen, of videostreams die stotteren? Dan wordt het tijd voor vervanging van de Mikrotiks. Maar voor zover ik weet wordt RouterOS best lang ondersteund, als je apparaten nog voldoen, en je je software nog up to date kan houden is er geen reden voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
De MikroTiks zijn door iemand anders geïnstalleerd. De kennis daarover is dus erg beperkt.
WiFi “lijkt” soms traag maar dat is natuurlijk subjectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
Extra vraag/opmerking…
Ik heb best veel utp liggen… fritzbox heeft maar 4 aansluitingen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

babbelut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:32:
De MikroTiks zijn door iemand anders geïnstalleerd. De kennis daarover is dus erg beperkt.
WiFi “lijkt” soms traag maar dat is natuurlijk subjectief
Als kennis over MikroTik beperkt is, dan is het eenvoudig: blijf ervan weg!

Ben een groot fan van MikroTik en heb allerlei leuke dingen met mijn router van hen kunnen uithalen, maar zou het niemand aanraden die niet sterk geinteresseerd was in hoe netwerken werken. Vergelijk het met eten: een provider levert fast food, een doorsnee consumenten-oplossing is een eetcafe. De prosumer-oplossingen als UniFi zijn a la carte dineren (met bijbehorend prijskaartje). En MikroTik? Dat is een tuin met wat planten erin, waarvan sommigen eetbaar zijn, een stapel hout, een vuurplaats en als het meezit een paar gietijzeren pannen. Rest mag je zelf uitzoeken :P

Zonder kennis van MikroTik zou ik neigen naar optie: schakel over op Fritz!. Je zult toch een van hun modems moeten kopen, ze leveren goede support en bieden een managed omgeving aan waarbinnen je voornaamste eis (aparte gastennetwerk) zonder al teveel complexiteit geregeld kan worden.

Dat je WiFi nu "soms traag" lijkt is niet vreemd, wat je hebt is qua technologie zeker tien jaar oud, en loopt minstens vijf jaar achter op zelfs goedkoopste Fritz! optie. Of de AX optie de meerprijs waard is, is een tweede. Alle marketingblaat ten spijt is WiFI-ax onder zelfde omstandigheden ongeveer 25% sneller dan WiFI-ac - maar WiFi-ac is zeker acht keer sneller dan de 2.4GHz-only WIFi-n dat je nu hebt. Het verschil tussen AC en AX is daarmee vergeleken verwaarloosbaar - en haal je alleen als je WIFI-ax clients hebt. Mocht meerprijs erg laag zijn, dan kan het geen kwaad, maar als je flink moet bijbetalen terwil je geen WiFI-ax clients hebt, dan zou ik het afraden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
babbelut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:36:
Extra vraag/opmerking…
Ik heb best veel utp liggen… fritzbox heeft maar 4 aansluitingen…
Dat is eenvoudig op te lossen door een switch te plaatsen. Meeste modems/routers hebben niet meer dan 4 lan poorten beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelut
pickboy schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:44:
[...]

Dat is eenvoudig op te lossen door een switch te plaatsen. Meeste modems/routers hebben niet meer dan 4 lan poorten beschikbaar.
Maar die switch kost dan weer extra elektriciteit en komt dan op 1 poort vd modem wat niet performant lijkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

babbelut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 23:54:
[...]

Maar die switch kost dan weer extra elektriciteit en komt dan op 1 poort vd modem wat niet performant lijkt?
Elektriciteitsverbruik klopt, al is verbruik van een kleine unmanaged switch verwaarloosbaar, iets van 2 a 3W, met mogelijk nog power save functies als er niets overheen gaat. Een router met meer poorten op de ingebouwde switch (erg zeldzaam en duur overigens) zal evenredig meer verbruiken. Het gaat ongeacht welk apparaat de uitbreiding regels hoegenaamd (iets) meer stroom kosten om meer apparaten aan te sluiten. Dat geldt zelfs draadloos - je merkt het niet per poort, maar data door de lucht zenden kost ook elektriciteit en een WiFi radio die meer data verzendt zal ook meer verbruiken dan een radio die minder verzendt. Waarschijnlijk is de meerverbruik in de lucht groter dan over een Ethernetkabel, zelfs als je verbruik van switch meerekent.

Mbt performance van een enkele poort - sta eens stil met wat die "modem" van binnen doet. Het is een combinatie van een modem (die dus enkel data moduleert of demoduleert vanaf de koperlijn), een router (die de twee netwerken op niveau van addressering en routering koppelt), een WiFi AP en - jawel - een Ethernet swtich. Die vier externe poorten hangen al aan een enkele poort van de router, en in een consumentenapparaat zonder interfaces die >1Gbps aan kunnen is dat geheid een 1Gbps link. Kortom, niet anders dan de situatie wanneer je een tweede switch via een enkele poort aansluit op de ingebouwde switch.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1