Wow, dit is het eerste wat ik van EDPnet hoor, en ik ben diep onder de indruk. Heb zelden een provider website gezien dat zo open en duidelijk is als deze. Relevant voor de vraag hier is vooral:
https://www.edpnet.be/nl/...ems-kan-ik-gebruiken.html
Blijkbaar moet een modem gecertificeerd zijn (vermoedelijk door Proximus) om toegelaten te worden op het Belgisch VDSL netwerk, en dat zijn slechts een handvol apparaten, namelijk de B-Boxen van Proximus, een aantal AVM Fritz!Boxen en een B2B Draytek (niet bovengenoemde 167 helaas). Dat zijn nu de opties, althans als VDSL-snelheden een eis zijn - iedere ADSL modem is toegestaan, maar dan wel slechts op ADSL-snelheden (7.5Mbps down, 0.5Mbps up

)
Wat de beste keuze is, hangt af van budget, wensen en ambitie.
Zoals @
martyw aangeeft is makkelijkste optie gewoon de Telenet modem 1:1 te vervangen door de goedkoopste door EDPnet aangeboden modem. Dan behoud je je gehele LAN zoals nu ingesteld.
Keerzijde: je huidige Mikrotik WiFi-apparatuur is sterk verouderd. Zelfs de low-end 7530 kan met gemak acht- tot tienvoudige performance leveren van de oude MIkrotik apparaten. Fritz!OS ondersteunt ook een guest network waarmee je een tweede, afgeschermde gastennetwerk op kunt zetten. Als je toch minimaal een 7530 moet nemen kun je een tweede Fritz!-device ernaast nemen (zoals de Fritz!Repeaster 1750 - maar dan bedraad aangesloten en niet als repeater) en vanuit Fritz! omgeving de WiFi beheren.
UniFi is zeker ook een optie, maar dan moet je minimaal twee extra apparaten kopen, en ergens de controller draaien (mogelijk kan dat op de NAS, maar controleer dat vooraf). Guest network kan zeker, maar uitdaging is dat je het als aparte VLAN moet instellen en dan VLAN trunk moet uitvoeren vanuit de router naar AP's. Snelle zoektocht lijkt aan te geven dat dat mogelijk moet zijn vanuit Fritz!OS, maar eenduidige howto zie ik niet. Alternatief is om er een Ubiquiti USG als router tussen te hangen, maar dat begint een behoorlijk dure optie te worden.
Of je kunt natuurlijk de MikroTik WiFi apparaten vervangen voor modernere MikroTik opties, die nog altijd zeer goedkoop zijn voor wat ze kunnen. Je loopt hier ook tegen eis van VLAN trunk voor guest network aan, maar je kunt de huidige CRS125-24G-1S-2HND sowieso als router (zonder WiFi) in blijven zetten waardoor dat geen extra hardware vereist.
Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur. MikroTik staat erom bekend een behoorlijk steile learning curve te hebben, dus ik zou het doorgaans niet zo snel aanraden - maar jij bent dat al gewend met een MIkroTik netwerk. Ik verwacht dat je dan met Fritz! of UniFi snel gefrustreerd zou raken door ontbrekende functionaliteit ten opzichte van wat je bij MikroTik gewend bent. Daarom denk ik dat eerste optie (huidige apparatuur 1:1 overzetten achter goedkoopste gecertificeerde EDPnet modem) of laatste (upgrade van MikroTik apparatuur) de beste zijn.
Uitzondering: je gebruikt wel MikroTik, maar snapt er niets van en iemand anders heeft het allemaal ingesteld. In dat geval zou ik eerder optie twee - alles met Fritz!OS doen - aanraden. Fritz!OS is ook enigszins excentriek, maar veel makkelijker voor de beginner dan MikroTik.