Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AMD of Intel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JPRS
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-03-2022
Trof m'n PC onlangs dood aan s'morgens. Staat meestal aan en dubbelt als media server.

Dus ik dacht tijd om de basis elementen te vervangen. Nu heb ik niet heel strak bijgehouden wat er zoal in hardware land gebeurt de afgelopen jaren dus dacht "easy pickings" aangezien ik wel wat had meegekregen van dat Ryzen spul. Maar wat blijkt nu Intel heeft net een maan of 2 geleden ook een interessante cpu geïntroduceerd. Ik zit nu in dubio wat nu de beter keus zou zijn.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 236,-€ 236,-
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 107,90€ 107,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,80

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660 GAMING X DDR4€ 159,90€ 159,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 468,80

Dus kom maar op met jullie meningen.

[ Voor 70% gewijzigd door JPRS op 12-03-2022 20:08 ]

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11 19:32
Heb je een idee hoe het komt dat je PC het niet meer doet?

Heb je nog een werkende videokaart liggen?
Ik hoop van wel, anders gaat geen van beide systemen werken.

Verder is Corsair geheugen icm Ryzen geen goed idee.

• JPRS
De voeding lijkt dood. Gaat zelfs niet meer aan met enkel psu tester aangesloten. Maar dat was een vrij nieuwe (RM 750x (aankoop 2019)) met 10j garantie dus daar mag je degelijkheid van verwachten, 2e misschien 3e (weet niet meer zeker, goede) voeding die in dit systeem overleden is.

Yup, videokaarten daar kan ik kan ik het een an ander mee uitwisselen.

Kun je dat toelichten over corsair mem en ryzen?

Voor welk systeem/onderdelen zou jij gaan en waarom?

En als je nog "underdog" componenten weet te noemen daar sta ik zeker open voor. Zo vind ik de prijzen voor intel mobo's bv niet echt proportioneel.

[ Voor 13% gewijzigd door JPRS op 12-03-2022 20:49 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:40
JPRS schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:45:
2e misschien 3e (weet niet meer zeker, goede) voeding die in dit systeem overleden is.
Een goede voeding gaat niet zomaar dood en zeker niet meerdere in hetzelfde systeem. Ga eerste eens uitzoeken wat daar de oorzaak van is want normaal is het niet.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:49
Daarnaast: PC hardware is niet gemaakt om 24x7 te draaien, en gebruikt ook veel meer stroom dan een een NAS. Ik zou overwegen de mediaserver en de PC te scheiden. En eens met @Uszka - zoek uit wat er mis gaat, een drie jaar oude RM750x moet het langer dan drie jaar volhouden, zoek uit wat er mis is hetzij in je PC, hetzij in de bedrading/meterkast in je huis. Verder voor de keus voor welk platform: lees eerst Intel Core i5 12400 Review - Goedkope Alder Lake zet 5600X buitenspel en bekijk daarna

• JPRS
Ik zou niet weten hoe ik die oorzaak zou moeten achterhalen. Het is een oud systeem (±2010), En vooral de laatste tijd nogal wat crashes. Of dat kwam door de voeding die het aan 't begeven was of andere onderdelen (of beide), moeilijk vast te stellen. Er zijn wel andere voedingen die het begeven hebben in dat systeem maar iig 1 daarvan was uit ±2006. Veel te kleine sample om degelijke conclusies uit te trekken. En dat ding heeft het verder ook bijna 3j gedaan...

Dus ik denk dat het gewoon verstandig is om vers spul erin te zetten.

Waarom zou pc hardware niet gemaakt zijn om 24/7 te draaien? Juist het aanzetten levert de meeste stress op voor de onderdelen. Genoeg pc reparatie lui die juist aanraden om de zaak aan te laten staan omdat ze zo vaak te horen krijgen dat er juist iets mis ging bij het aanzetten of wanneer iets een tijd niet gebruikt is (dat idee had ik vroeger vooral bij ODD's die het prima deden maar na een tijd niet gebruiken geen ruk meer lazen).

Om het stroomverbruik maak ik me zo druk niet. Heb 't zowaar bijna een jaar gemeten en kwam neer op minder dan 110kWh ofwel minder dan 30€ p/j en dat bij oud spul dat meer stroom verbruikt dan het nieuwe. Overigens stoort het mij in het algemeen hoe spastisch men over zulk soort dingen doet al helemaal wanneer men krampachtig over kleinverbruikers gaat lopen doen. Ik denk dat "the usual suspects" er goed in geslaagd zijn om "het probleem" op de verkeerde plek te leggen. Zeg maar dit maar dan op het vlak van energie. Zou het niet fijn zijn als we nu eens eindelijk gewoon konden beschikken over vrije energie (aanrader van Coen Vermeeren). Dat gezegd efficiënter spul is natuurlijk wel meegenomen.

Die pc staat toch wel aan, dus heeft het niet zo veel nut om de NAS optie erbij te gaan betrekken (de beperkte snelheid, de interface en nog wat zaken vind ik ook niet fijn op dat gebied).

Ik moet nog eens goed kijken naar die review. Echter heb ik al wat reviews beken en en voor zover had ik het idee dat de prestaties nagenoeg identiek waren.

Waar ik trouwens ook nog over heb zitten nadenken, de koeler. Zonde om een goede koeler weg te doen enkel omdat men dacht laten we die schroefgaten (steed intel) een beetje verplaatsen (nu ook AMD met AM4). Ja er zijn wel kits om dat op te vangen maar ook niet voor elke koeler. Heb nu de CM Hyper Z600 gemonteerd zitten. Die zou een hedendaagse cpu passief kunnen koelen. Zijn er nog goede ideeën hieromtrent?

[ Voor 13% gewijzigd door JPRS op 12-03-2022 23:09 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-11 23:07
Interface zit zeker wel goed in elkaar van een NAS, goede ervaringen met Synology.

Maar dat computer hardware niet continu aan kan staa,dat geloof ik niet.
Een NAS is ook maar gewoon computer hardware en dat prima jaren mee,met een beetje mazzel

• JPRS
Mijn punt mbt de interface van een NAS is dat je altijd te maken hebt met een remote control interface wat natuurlijk nooit ideaal is. Zelfs als je een gewone desktop interface via zoiets als Team Viewer beschikbaar hebt, echt fijn is het niet, al helemaal niet als zich rare fratsen voordoen (probeer maar een een corrupt geraakt MFT via een NAS interface te herstellen).

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-10 12:40
(jarig!)
Ik heb jarenlang mijn computer nog net geen 24/7 aan laten staan voor het minen van crypto ergens in 2012 was dat? :)

Igg ik had toen een CM 690 case van cooler master met 8 ventilatoren en third party processor koeler. Voeding van FSP 80 plus certificated. Je hebt niet persee een NAS nodig denk ik hoor? Mwah tegenwoordig met de energieprijzen die door het dak gaan misschien wel. Gooi dan gewoon een paar extra zonnepanelen op je dak... Maar om terug te komen op je vraag, ik zou het setje van Intel pakken. Ik had voorheen altijd Intel en nu AMD. De processor lijkt wel kapot ofsow na 5 jaar. (Ryzen 5 1600). Terwijl mijn Intel I5 3470 voorheen toch makkelijk 5 jaar meeging. (Zat in de PC waar ik mee 24/7 minde)

Op het begin had ik telkens last bij het spelletjes spelen dat mijn beeld een paar miliseconden freezde, echt zwaar irritant dat het niet vloeiend loopt. En sindsdien staat mijn processor al op 100% load bij spellen als starcraft 2. Zelfs bij het fotobewerken met GIMP gaat hij helemaal over de zeik. Mijn videokaart staat netjes op 4% load en mijn processor op 90-100%.

[ Voor 41% gewijzigd door Glamourt op 15-03-2022 13:40 ]

Pagina: 1