Roest/corrosie in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:59
Dag Tweakers!

Sinds deze week hebben we een probleem met de zonnepanelen (PV). De omvormer staat in storing en bij het herstarten van de omvormer (DC schakelaar uit, automaat van de PV groep uit en omgekeerd), kwam er een nieuwe foutcode op de omvormer: geen netstroom.

Alles nagemeten en inderdaad, geen netspanning op de PV groep. De automaat van de groep stond ingeschakeld. Op advies van de electricien de spanning gecontroleerd bij de uitgang van de automaat en ondanks dat hij aan stond, geen spanning. De automaat is vervangen en dat loste het probleem op.

Het viel me al op dat er witte poederachtige aanslag op delen van de groepenkast te zien is, bijvoorbeeld bij de 3x 25A automaten. Daarnaast ook roestkleurige vlekken onderop de 16A automaten van de groepen. De defecte automaat ziet er van binnen nog erger uit.

Mijn vraag: is dit gebruikelijk/acceptabel?

Ik vermoed dat de andere automaten ook aangetast zijn. Het betreft een ABB groepenkast uit 2016. Ik heb gelezen over condensvorming door een koude waterleiding en warme apparatuur (PoE switch, modem/router), kan dat het verklaren? De kast is goed geventileerd met boven en onder de deur ruimte voor ventilatie. Geen lekkage voor zover ik weet - fingers crossed.

Ben benieuwd naar jullie gedachten, bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUtRr7YY_BUyLARzeALDTvYV0lM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lb58MZ7RVMdKpo4ay6jvfdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBnxH6-SxiDyJ9MHNlIk66d-5O4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wh3ftf3nylN0bc320PMU2VfN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5TL945wNfNI47M6f2pSxeWKuAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJE3BXh71bKYyBkCPyrUhco6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PfEykfV-vnmyxhcSDhdwojBKh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPJ9GvDuoEGrsYJifUfRHGie.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-P59ny04eE16CTjBJblNjar4zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhr3L2B2RkxeV4P9X7twp9Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Ziet er vreemd uit inderdaad, bovenaan zie ik bv geen oxidatie van de massief koperen aders, maar onderin de kast des te meer.

Lijkt er dus op dat er geen 'water' via 1 van de leidingen van bovenaf binnen is gekomen.

Als de kast goed geventileerd is zou er geen condensvorming moeten optreden lijkt me, evengoed zou ik de hele kast z.s.m. compleet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Bedankt voor je reactie! Op de derde foto zie je de in het midden de bruine draden van de aardlekschakelaars, daar is het koper echt blauw/groen uitgeslagen. Ook zie je op de kabel het witte residue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:44
Of iemand is gewoon vergeten de klemmen netjes op moment vast te schroeven. “Handvast” is namelijk vaak te weinig. Meestal moet het 2-2.5 Nm.

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 12-03-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:10:
Op de derde foto zie je de in het midden de bruine draden van de aardlekschakelaars, daar is het koper echt blauw/groen uitgeslagen. Ook zie je op de kabel het witte residue.
Ja, het is een puinhoop en absoluut niet veilig zo gezien o.a. de schade IN de zekering automaten.

Vervangen van de kast is relatief gezien 'makkelijk' maar de oorzaak moet ook gevonden worden anders kun je over een jaar weer opnieuw beginnen.

En juist de oorzaak kan ik niet duiden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AllesKan
jeroen3 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:14:
Of iemand is gewoon vergeten de klemmen netjes op moment vast te schroeven. “Handvast” is namelijk vaak te weinig. Meestal moet het 2-2.5 Nm.
Pffff....

Dat heeft niets, maar dan ook NIETS, te maken met corrosie van alle kabels en zelfs inwendige corrosie in de automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:46
Waarschijnlijk is er water via een leiding de groepenkast ingelopen. Dit kan vocht zijn wat er al in zat sinds de bouw (zo oud is het zo te zien niet?) of je hebt ergens een lekkage. Bijvoorbeeld in de badkamer die men schijnbaar graag recht boven de meterkast maakt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Goede suggesties, ik ga eens een luchtvochtigheidsmeter daar plaatsen. Het is inderdaad net geen 6 jaar oud.

De badkamer zit inderdaad pal boven de meterkast :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:04
Hey, dit komt bekend voor. Dit hadden wij ook inclusief ontploffing in de meterkast. De oorzaak bleken voegen in de badkamer te zijn. Die waren gescheurd en na 1 jaar was de muur/vloer dusdanig verzadigd dat het water via een electra buis zo mijn meterkast in liep. Foto's zagen er net zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik zou voor en na het douchen even de meterkast checken. Zo te zien komt er best wat vocht binnen, zie sporen van opgedroogde druppels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
cvs79 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:38:
Hey, dit komt bekend voor. Dit hadden wij ook inclusief ontploffing in de meterkast. De oorzaak bleken voegen in de badkamer te zijn. Die waren gescheurd en na 1 jaar was de muur/vloer dusdanig verzadigd dat het water via een electra buis zo mijn meterkast in liep. Foto's zagen er net zo uit.
Yikes, hoop niet dat dat hier ook het geval is en dat hier ook ontploffingsgevaar is! Ik verwacht geen directe lekkage dat er druppels te zien zijn na het douchen (dan had ik dat vandaag gezien) dus als het lekkage is dan is het iets "traags". Wel condensvorming en een roestplekje op de grond bij de watermeter.

Badkamer is naar mijn idee degelijk aangelegd toen, met kimbanden, kimpasta etc en nette voegen.

Nog een plattegrondje voor wat meer duidelijkheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbMCuhgX8CvPs284gUh9zDfn4xk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k1L8tfPjQGNNU9riol3vq4yJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpo9rNYgJjj2TG4OuFxydrW-8VA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ywo1mk1NeIN8sP0zBl5f7Jmj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Mogelijk kan je opstalverzekering iets betekenen als je ze belt en schade door lekkage meldt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-05 22:05
Het lijkt op de foto’s wel of er inderdaad lekkage is of (geweest). Al eens een stukje karton op de Groepenkast gelegd en dagelijks gecheckt ? Al kan het ook door de pvc pijpen komen natuurlijk. Als bouwer blijf ik me afvragen waarom men toch steeds de badkamer precies boven de meterkast wil hebben 😅 .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Oeps, dus je douche afvoer zit recht boven je meterkast. Denk dat gezien alle posts het wel duidelijke zaak is om lekkage uit te sluiten.

Maar wellicht is de lekkage niet zo overduidelijk, loopt aansluiting van je zonnepanelen bv niet van buiten naar binnen? Aangezien je automaat van je zonnepanelen als eerste gesneuveld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Dank voor alle reacties zover!

Het toilet zit recht boven de meterkast, de douche zit er iets vandaan. Ik vermoed wel dat de douche afvoer richting de hoek van het toilet gaat, omdat daar de rioleringsbuis zit (die loopt van zolder naar beneden in die hoek).

Lekkage bij de panelen vermoed ik niet, om te checken of er spanning op de kabels stond is de lasdoos ook open geweest, dat is allemaal droog. Zie foto van de omvormer en de lasdoos, daar kan niet zo iets in lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xEUJlRIOzKbOn2eNZVo5HZssLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UPsDg0M2EsyOaNwbU1yfHFAP.jpg?f=fotoalbum_large

Verder nog plaatjes van de badkamer zonder dekvloer, maar dus al wel met de afvoer verwerkt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW1UlaBEePjq8GlO8n8iYfrSAW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6L8y5eVp3aoIqGn5mqz1bHy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAChHFUrwaBJjnQPo5-HeMOsD30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mk0m2mo8k0l6sBQ0JKq2sx9P.jpg?f=fotoalbum_tile

Het toilet is dus met nog een voorzetwandje daarvoor geplaatst (inbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:04
Ga eens met een zaklampje langs alle voegen in je badkamer. En bekijk ook de kitranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het lijkt mij, als ik de foto’s zie, op een eenmalige flinke lekkage. Water is vanaf de voorkant van de kast op de schakelwippen van de automaten gekomen en naar binnengedrongen. Boven elke schakelwip zie je geen bruine sporen. In de automaat die opengemaakt is, zie je ook geen water/roest bovenin.
Weet niet wat je met de hoofdautomaten aanmoet, lijkt me dat twee van de drie ook aangetast zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
ericplan schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:09:
Weet niet wat je met de hoofdautomaten aanmoet, lijkt me dat twee van de drie ook aangetast zijn.
Eerst maar eens zeker zijn dat er echt geen water meer lekt, dan de netbeheerder bellen, zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Dank voor de reacties weer. Luchtvochtigheid in de meterkast is iets boven de 50% en gaat direct naar beneden als ik de voordeur open doe. Daardoor denk ik dat ventilatie prima op orde is.

Er is geen vochtigheid te zien, mijn theorie is ook dat het een eenmalige lekkage is geweest, mogelijk tijdens de bouw van het huis? Ik ben de eerste bewoner en verder dus geen problemen gehad.

Voor nu heb ik een garantiemelding aangemaakt bij de bouwer met het verzoek om de oorzaak te achterhalen. Wel al gemerkt dat alle groepen aangetast zijn, nog een tweede automaat die bleef hangen in de uitgeschakelde stand..

Nieuwe updates volgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rschilder1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-03 19:45
Ik zou denken dat het probleem met 1 van de 2 waterleidingen te maken hebben.
Zo te zien zijn dit Henco koppelingen die gebruikt zijn.
Deze zijn dus mee gestort in de cementdekvloer dit kan wel eens het probleem zijn.
Kwa regelgeving mogen er ook geen pers koppelingen in de vloeren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13-05 18:34
rschilder1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 23:39:
Ik zou denken dat het probleem met 1 van de 2 waterleidingen te maken hebben.
Zo te zien zijn dit Henco koppelingen die gebruikt zijn.
Deze zijn dus mee gestort in de cementdekvloer dit kan wel eens het probleem zijn.
Kwa regelgeving mogen er ook geen pers koppelingen in de vloeren zitten.
bijna goed. er mogen geen knel fitingen in de vloer zitten persfitngen wel.
mits afgeperst onder juiste druk. (dus ja je kan nog eventueel een drukproef doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
cvs79 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:12:
Ga eens met een zaklampje langs alle voegen in je badkamer. En bekijk ook de kitranden
Om nog op terug te komen, kitranden gecheckt en geen bijzonderheden te zien. Luchtvochtigheid schommelt tussen de 50 en 55%.

De bouwer heeft nog niet gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-05 15:48
Bij het storten van de zandcement dekvloer komt ook behoorlijk wat water vrij. Is dat destijds niet door dat buisje naar beneden gelopen toevallig?

Zelf heb ik ook een spoortje cement in de meterkast vanuit de douche. Het liep gewoon “langs” de buis naar beneden en druppelde op de vloer.

Misschien had jij pech en liep het via de achterwand zo de groepenkast in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dit is levensgevaarlijk, als ik op de foto's inzoom is er water dwars door je automaten gestroomd incl je hoofdaansluiting. Het is nog maar de vraag of bepaalde onderdelen nog wel uitschakelen bij overbelasting of aardlek. Direct een installateur en de netbeheerder erbij halen! Zie ook afzetting op de draden van de beltrafo aan de bovenkant.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Helemaal mee eens, mijn vraag is daarmee eigenlijk wel beantwoord: dit is niet normaal en dus ook niet acceptabel.

Ik heb de bouwer benaderd maar ook schade gemeld bij de verzekeraar. De groepenkast gaat vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Kiwi_Kevin schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:33:
De groepenkast gaat vervangen worden.
Heel mooi, maar ik hoop dat je conclusie dat er nu niets meer lekt ook inderdaad klopt.

Anders ben je straks weer een keer aan de beurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
Xander schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Heel mooi, maar ik hoop dat je conclusie dat er nu niets meer lekt ook inderdaad klopt.

Anders ben je straks weer een keer aan de beurt...
Zeker, bij de verzekering erop aangedrongen dat er iemand komt onderzoeken of dit inderdaad eenmalig was geweest of dat er mogelijk toch iets mis is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-05 18:45
Bij bekende iets soortgelijks gezien. Lek in de badkamer, druppels liepen via de PVC buizen precies de meterkast in.

Wonderbaarlijk genoeg in de groepenkast geen schade aangebracht, maar is door de groepenkast heen gelopen, verder naar beneden en kortsluiting (flinke plof) bij de hoofdaansluiting gecreert. Uiteindelijk gevonden door keukenpapier om elke PVC buis te knopen. Zie je het snel genoeg.

Was overigens nog een lastige reparatie... hoofddraden waren weggesmolten...
Pagina: 1