Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Threefamily
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik heb een vraag over het aanleggen van een noodstroom netwerk bij stroomuitval.
Ik heb op dit moment 15 panelen van 375wp op ons dak liggen met ook SolarEdge Se5000h.

We willen graag wat stroom in accu gaan opslaan, voor het geval de stroom zou uitvallen.

Nu dacht ik om een Victron Multiplus 12v/230 aan te schaffen voor het laden van enkele accu’s. Heeft iemand ervaring met het maken van een noodstroom netwerk? Dient de Victron multiplus het zelfde vermogen als de omvormer te hebben? Of mag de multi plus ook minder vermogen hebben dan de omvormer, bijvoorbeeld de uitvoering Victron multi plus:12V/1600/70-16 230V

Werkt het als ik de omvormer aan een klein netwerk hang via de ac out van de Victron multiplus?

Alle reacties

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Niet te moeilijk doen:

https://www.hbm-machines....ggregaat-met-benzinemotor

Wat kabelhaspels erbij en gaan met die banaan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Hoe vaak valt de stroom nou werkelijk uit? Door de netbeheerder dan he?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Nou vorige week nog hier. Weliswaar 10 minuten, maar het was toch even weg.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
martijn v o schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:44:
Nou vorige week nog hier. Weliswaar 10 minuten, maar het was toch even weg.
En welke cruciale delen zijn uitgevallen ?
Want wat ik uit de TS begrijp, is dat hij zijn woning van continu stroom wil voorzien, ook bij uitval.
Er is een verschil tussen 'lastig' en 'cruciaal' natuurlijk.
Een paar lampen die kunnen blijven branden is prettig natuurlijk.

Maar is het noodzakelijk dat zaken als PC, TV/Media blijven werken ?
Een koelkast/diepvries heeft er geen last van als er een paar uur geen stroom op staat ( als je de boel maar gesloten houd natuurlijk.
Maar ga je dieper op de materie in, een traplift of (zee)aquarium, dan snap ik 100% dat je graag een veilig backup systeem hebt.

Zomaar even een netwerkje met een converter opzetten kan de kosten boven de baten laten stijgen

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hier een maand geleden wel 15 minuten in 10 jaar tijd...

We hebben hier in NL het bijna meest betrouwbare netwerk van de wereld, Japan schijnt bovenaan te staan.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:09
Je omvormer schakelt uit als de netstroom uitvalt, er valt dan niets op te slaan.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:58
guido66 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:57:
Je omvormer schakelt uit als de netstroom uitvalt, er valt dan niets op te slaan.
Het gaat er natuurlijk om dat de accu op dat moment al vol is hè.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:16
@Threefamily Ik zou starten om eerst een UPS te kopen. Dan kan je je internet, modem, wifi in de lucht houden tijdens een stroomuitval. Eventueel kan je er nog een pc/laptop en een lamp aan hangen. Daar kan je 99.9% van de tijd mee uit bij stroomuitval.
Vriezer en koelkast kunnen vaak 24 uur zonder stroom voordat het schadelijk wordt.
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:18:
[...]

En een ups houd dat 24h vol? Ik heb dat gedaan met een synology, modem, router, switch en bleef hooguit 2 uur "up" met een irritante piep.
Nee, dat zei ik ook niet. Op elke vriezer wordt aangegeven hoeveel tijd ze zonder stroom kunnen voordat het eten is ontdooit. Dat is puur op basis van hun isolatie.
Staat dus los van de UPS.
jobr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:19:
[...]
Dat dacht ik ook. Totdat ik er achter kwam dat de straatkast voor internet ook zonder stroom komt te zitten en je dus nog geen internet hebt. :)
Zal waarschijnlijk afhangen van de omvang van de stroomuitval en de techniek. Glasvezel zal niet werken maar grote kans dat adsl wel blijft werken.

[ Voor 60% gewijzigd door chrisborst op 12-03-2022 18:23 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33
Voor een normale particulier geldt: iedere cent die je eraan besteed is zonde geld. Met een betrouwbaarheid van 99,995% (netbeheer Nederland) is het echt zeldzaam dat je zonder zit.

Tegen de tijd dat je het nodig bent, is de accu stuk.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Rol-Co

Rol-Co

chrisborst schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:01:
@Threefamily Ik zou starten om eerst een UPS te kopen. Dan kan je je internet, modem, wifi in de lucht houden tijdens een stroomuitval. Eventueel kan je er nog een pc/laptop en een lamp aan hangen. Daar kan je 99.9% van de tijd mee uit bij stroomuitval.
Vriezer en koelkast kunnen vaak 24 uur zonder stroom voordat het schadelijk wordt.
En een ups houd dat 24h vol? Ik heb dat gedaan met een synology, modem, router, switch en bleef hooguit 2 uur "up" met een irritante piep.

@martijn v o
Hier in gouda de afgelopen 22 jaar 1x maar ik kan me indenken bij bovengrondse infra dat het veel vaker is.
Om dan zomaar stroom op je net te zetten mag misschien niet eens, stel je zet niet de hoofdschakelaar om, dan zet je stroom op het net waar iemand bezig is dus elektrocutie gevaar.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
chrisborst schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:01:
Ik zou starten om eerst een UPS te kopen. Dan kan je je internet, modem, wifi in de lucht houden tijdens een stroomuitval.
Dat dacht ik ook. Totdat ik er achter kwam dat de straatkast voor internet ook zonder stroom komt te zitten en je dus nog geen internet hebt. :)

• Rol-Co

Rol-Co

jobr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:19:
[...]

Hoeft ook niet, gewoon verder op de i net verbinding van mijn telefoon(s) :)

Ah het heeft wel wat toch? Kaarsje er bij, spelletje met de kids, beetje quallity time.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:39
Een UPS houdt het niet zo lang vol, maar er is i.i.g. voldoende tijd om je PC netjes af te sluiten zonder dataverlies of erger ongein.
Ik heb hier een Eaton eco 1600 die de NAS ook automatisch laat afsluiten en het netwerk een uurtje in de lucht houdt. Zo kon ik, in de tijd dat ik nog geen mobieltje had, i.i.g. nog bellen over VOIP en op internet kijken wat er met de stroom aan de hand was.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1