Verantwoordelijkheid stoppenkast huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH_ONE
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-03 12:54
Tweakers,

Misschien geen gebruikelijke vraag, maar ik zou niet weten waar ik anders terecht kan. Ik woon ondertussen al 7 jaar in een huurhuis waar electra inbegrepen zit bij de huur en ik dit afreken in de servicekosten. Ik heb een hele oude stoppenkast met keramische zekeringen. Het onderste gedeelte is niet meer gesealed, en de laatste controle sticker van de netbeheerder komt uit 2014. Dit was destijds nog Eneco, maar ondertussen Stedin (denk ik).

Als ik contact opneem met Stedin kunnen ze niets vinden op mijn adres, en de woningbouw cooperatie (vestia) ziet het onderste gedeelte niet als hun verantwoordelijkheid. Er is al een electricien langsgeweest vanuit Vestia maar die kon er ook niets over zeggen. Wie is er verantwoordelijk voor de stroomvoorziening? Moet dit niet periodiek gecontroleerd worden? Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb sinds een aantal weken een nieuw electrisch fornuis staan (werkt op een al bestaande 3 fase aansluiting met een perilex stekker) maar deze is nu al tot 2x toe kapot gegaan na een aantal dagen. Erg vreemd en geeft geen goed gevoel. Ben nogal lost in waar nou de verantwoordelijkheid ligt over mijn meterkast. Electriciens die ervaring hebben met een situatie zoals dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_MLTkqw5kzngbdbqyfrRPvWYIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ixTG1SClQNupyoCsj86Qz2LL.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
T/m de meter is van de netbeheerder. Daarboven van de verhuurder. Wat je er op aansluit is de verantwoordeljkheid van de huurder.

En nee, er wordt normaal niets gecontroleerd aan een groepenkast.

Je klacht is dermate vaag "deze is nu al tot 2x toe kapot gegaan na een aantal dagen" dat daarover niets gezegd kan worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
T/m de meter is van de netbeheerder. Daarboven van de verhuurder. Wat je er op aansluit is de verantwoordeljkheid van de huurder.

En nee, er wordt normaal niets gecontroleerd aan een groepenkast.

Je klacht is dermate vaag "deze is nu al tot 2x toe kapot gegaan na een aantal dagen" dat daarover niets gezegd kan worden.

Wel kan opgemerkt worden dat Perilex geen standaard aansluiting is in de zin dat je zomaar apparaten in kunt pluggen onder aanname dat het gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH_ONE
Volgens de electricien kwam de storing in m'n fornuis door een loszittend contact in het bovenste gedeelte van de meterkast. Dus swa, ik geloof dat dat wel goed komt nu hij dat vastgezet heeft en er een nieuw fornuis onderweg is.

Ik ben vooral benieuwd naar de verantwoordelijkheid voor het onderste gedeelte als de netbeheerder niet eens op de hoogte is dat hier een aansluiting zit. Ik kan bijvoorbeeld ook geen account aanmaken op de website van Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Wat voor pand is het?

Een bovenwoning boven een winkel/bedrijfsruimte toevallig? Of een pand met beneden- en bovenwoning wat oorspronkelijk één grote woning was die gesplitst is?

Als de netbeheerder niets kan vinden én je elektriciteitsrekening via de verhuurder loopt, vermoed ik dat de elektriciteitsmeter in jouw meterkast alleen maar een tussenmeter is en dat het pand waar je woont formeel niet is gesplitst in meerdere eenheden. Als dit zo is, dan is de verhuurder verantwoordelijk voor de gehele groepenkast, inclusief de meter en dergelijke. Het verklaart dan ook direct waarom er geen zegels zijn aangebracht.

Bij een woning met 'eigen' elektriciteitsmeter is het ook zeer ongebruikelijk dat de kosten en het contract via de verhuurder lopen. Met eigen meter kun je als huurder beter zelfs 'shoppen' bij welke energieleverancier je het voordeligst uit bent. En als verhuurder ben je beter af als je het gedoe van het regelen van een energiecontract en innen+verrekenen van energiekosten niet hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@Ivow85 hoe zijn de Eneco stickers te verenigingen met dat scenario?

Potentieel zijn er trouwens nog meer potentiele nadelen. Denk bijvoorbeeld aan de korting energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH_ONE
Het is een appartementencomplex met meerdere bestemmingen, eerste 2 verdiepingen zijn aanleunwoningen voor ouderen en mensen met een handicap en op de bovenste verdieping 'jongerenwoningen', ik zit op de bovenste verdieping. Ruimte lijkt op wat je normaal zou zien in een bejaardentehuis, eigen keuken/badkamer/meterkast en een woon/slaapkamer.

[ Voor 0% gewijzigd door PH_ONE op 12-03-2022 17:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:23
PH_ONE schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:42:
...
Ik ben vooral benieuwd naar de verantwoordelijkheid voor het onderste gedeelte als de netbeheerder niet eens op de hoogte is dat hier een aansluiting zit. Ik kan bijvoorbeeld ook geen account aanmaken op de website van Stedin.
je meter behoord toe tot de netbeheerder, maar een account voor verbruik maak je meestal niet aan bij je netbeheerder, maar je energieleverancier.

[ Voor 54% gewijzigd door PROnline op 12-03-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:28
Bij stedin (andere netbeheerders weet ik niet) kun je een account aanmaken waar je informatie over je aansluiting kunt zien en ook bij welke energieleverancier je zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 09:51
Dus je huurt bij Vestia met elektra inbegrepen? Ik dacht dat dat niet meer mocht. Geef je dan wel zelf de meterstanden door? En aan wie dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 15:59
Als je inderdaad een netbeheerder hebt met verantwoordelijkheid over het stuk tot de meter, dan kun je hier opzoeken wie de netbeheerder is: https://mijnaansluiting.nl
Postcode en huisnummer invullen en je weet het.
Pagina: 1