BackUp (images) maken van diverse HD systemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Beste forumlezers,

Ik zit met de volgende uitdaging. Ik wil in een werkomgeving van 15-20 windows machines (win7/win10) een maandelijkse HD image maken en die via het netwerk op een NAS schrijven.

Het gaat dus om zo'n 15-20 systemen en mijn voorkeur gaat sterk uit naar een open source oplossing dan wel freeware. Tevens moet het geen rocket science oplossing worden. Mijn doel is dan om elke systeem via RDP of VNC te gaan benaderen en vanuit deze positie dus steeds deze bacups kan maken. Het is dus niet persé noodzakelijk dat dit via scheduling moet gaan.
...

De software die op deze systemen staat is veelal Win10 of een paar Win7 en zelfs nog enkele WinXP machines. Het zijn geen servers maar desktops PC's. Het gaat hierbij bijna altijd om desktops die speciale software draaien voor aansturing van workflow en productie machines voor in de Grafische industrie.
...

Ik heb diverse software applicaties al getest, namelijk AOMEI backupper, Acronis True Image, Paragon, Macrium Reflect 8, Veeam BackUp etc...... Voor mij springen er hier twee uit, AOMEI en Macrium, deze zijn snel en gebruiksvriendelijk. Maar wellicht zijn er nog veel alternatieven die zeker zo goed zijn.

Waar mijn grootste probleem hierbij is dat beide niet voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden in de freeware omgeving. Dat zou inhouden dat ik voor elke desktop een versie moet aanschaffen dat dan weer veel kosten met zich meebrengt.

Ik zoek hiervoor dus een ideale oplossing en hoop dat iemand mij hiermee wilt helpen.

Met vriendelijk groet,
FvdF
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vdFliert schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:58:
...
Waar mijn grootste probleem hierbij is dat beide niet voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden in de freeware omgeving. Dat zou inhouden dat ik voor elke desktop een versie moet aanschaffen dat dan weer veel kosten met zich meebrengt...
Kwenie hoor: AOMEI kost $50 voor een lifetime license, dus voor $1000 heb je al je 20 PC's gecoverd. (Nog even afgezien van het feit dat je ook nog wel staffelkorting kunt uitonderhandelen). Anyway, heb je nou echt de illusie dat jij die $1000 kunt terugverdienen door zelf met freeware te gaan lopen prutsen? Reken even uit hoelang jij kunt werken voor die $1000; nog geen week, schat ik zo. En daarna is iedere minuut die je erin steekt, een verliespost voor je werkgever

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdFliert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-01-2024
Beste Brahiewahiewa,

Bedankt voor je reactie, vind deze alleen wat kort door de bocht voor iemand die niet meer weet dan wat ik genoemd heb.

Ga er eens vanuit dat tijd hier niet per definitie het probleem is en dat geld meer een rol kan spelen. Wat zou je dan adviseren?

Groet,
FvdF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

vdFliert schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:30:
...
Ga er eens vanuit dat tijd hier niet per definitie het probleem is...
Dat geloof ik niet. Je werkt bij een bedrijf en daar krijg jij salaris voor. Jouw werkgever betaalt dat salaris niet omdat hij jou zo aardig vindt, maar omdat je in die tijd productief voor hem bezig bent. Hij heeft de verwachting dat hij winst maakt op jou.

Als jij hem komt vertellen dat je twee weken gewerkt hebt en daardoor $1000 hebt bespaard dan is hij niet blij. Want jij hebt in die twee weken veel meer dan $1000 gekost

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Time is money, friend

Reken inderdaad even uit hoeveel tijd je nu al hebt gespendeerd aan de applicaties te testen tot dusver en bedenk hoeveel tijd het nog gaat kosten om voorgedragen alternatieven te gaan testen. Ik denk ook dat je dan snel 1000$ hebt verbrand

En ik zou zeker kijken naar een backup oplossing die wel met scheduling werkt en reporting features heeft. Je wil dit al helemaal niet af en toe even omstebeurt vanuit een VNC/RDP sessie gaan lopen doen.

Heb ik iets gemist? Is het weer 1998?

[ Voor 92% gewijzigd door akimosan op 12-03-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Veeam Free Agent for Windows.

Gratis en bied volledig Bare Metal backups & Recovery.
Tevens kan je de backup keurig naar een NAS weg schrijven.

https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:03
Wylana schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:36:
Veeam Free Agent for Windows.

Gratis en bied volledig Bare Metal backups & Recovery.
Tevens kan je de backup keurig naar een NAS weg schrijven.

https://www.veeam.com/nl/...t-server-backup-free.html
Die werkt niet met XP :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Dat klopt, maar als ik heel eerlijk ben, dan is het eigenlijk ook wel tijd om die eens te vernieuwen. Ik begrijp heel goed dat er vaak software is dat alleen op een oud OS draait, maar ipv te gaan zoeken naar een backup methode voor hun, zou ik toch ook eens kijken of het niet mogelijk is om de bestaande software te migreren naar een versie die wel op een nieuw(ere) OS kan draaien. Want je zal dit probleem dan altijd blijven houden....ook met backup software want die zullen straks ook geen Windows 7, 10, 11, 12 etc meer ondersteunen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:09

DDX

drivesnapshot.de

Simpel, maar wel goed (en goedkoop)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1