CPU temperatuur sensor blijft hangen na BIOS update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars3300
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-04 16:08
Ik heb sinds een aantal weken een probleem waarbij mijn pc bij het afsluiten "aan blijft". De LEDS en fans blijven aan, Windows sluit wel netjes af. Enige manier om mijn pc af te sluiten was om de power knop ingedrukt te houden.

Daar had ik onderhand wel genoeg van dus ging ik op zoek naar oplossingen, en een forum gaf aan dat een BIOS update dit zou kunnen verhelpen. Na mijn BIOS update merkte ik echter dat bij het opstarten de fans bijna niet draaiden. Alle fans draaiden in een laag RPM. Ik ging direct kijken op Core Temp en mijn CPU gaf een vaste 18 graden celcius aan. Dezelfde meting vond ik ook in HWMonitor. Ook bij een stresstest (die ik maar kort heb gedraaid ivm angst voor schade) bleef de CPU 18 graden aangeven.

Mijn volgende stap was toen om de BIOS weer te downgraden naar de oude versie, om het probleem hopelijk te verhelpen maar dit werkte ook niet.

De temperatuur verschilt overigens bij iedere boot maar is altijd zeer laag.

Relevante hardware en software info:

CPU: Ryzen 3900x

mobo: Gigabyte x570 Aorus Elite

Ik ben van BIOS versie 12f naar 37a gegaan waarna het probleem ontstond.

Wat ik verder al geprobeerd heb:

Ik heb geprobeerd om van BIOS versie 37a terug naar versie 12f te gaan. Dit heeft niet geholpen. Ook een willekeurige andere versie (36 in dit geval) bracht geen verschil.

Na wat googlen had ik een aantal vergelijkbare problemen gevonden op diverse fora, waarvan ik de volgende oplossingen geprobeerd heb:

in de BIOS het VCORE SOC voltage van auto (1.1v) naar 1.094v gezet. Dit bracht geen verandering.

Op een ander forum las ik dat iemand vergelijkbare problemen had opgelost door Ryzen Master te installeren echter krijg ik deze met geen mogelijkheid draaiende. Ik heb geprobeerd de AMD chipset drivers te updaten, een CMOS reset gedaan maar nog steeds krijg ik de melding "AMD Ryzen Master unable to initialize".

Ik ben een beetje ten einde raad hier. Dit is een erg vreemd probleem en ik snap ook niet dat een simpele BIOS update dit zou kunnen veroorzaken. Een andere forum post die ik had gevonden die echt precies hetzelfde probleem beschrijft gaf aan dat pas na het vervangen van de CPU het probleem was verholpen, maar dit klinkt voor mij toch erg onlogisch aangezien het eerder met het moederbord/BIOS te maken moet hebben.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Bij voorbaat dank!

[ Voor 1% gewijzigd door lars3300 op 12-03-2022 13:32 . Reden: kleine toevoeging van informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars3300
Nog steeds geen oplossing gevonden helaas. Echt niemand die me kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ook al een cmos reset gedaan,na je bios update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars3300
Ik heb een CMOS reset gedaan nadat ik mijn BIOS weer terug naar versie 12f had gezet. Ik weet niet of dat nog iets uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-10 22:50
Als je na terugflashen nog steeds hetzelfde probleem is kan het in ieder geval niet de bios-versie zijn. Lijkt echt alsof er een temp sensor kapot is. Ideaal zou zijn om de cpu in een ander moederbord te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars3300
DanDGT schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 00:51:
Als je na terugflashen nog steeds hetzelfde probleem is kan het in ieder geval niet de bios-versie zijn. Lijkt echt alsof er een temp sensor kapot is. Ideaal zou zijn om de cpu in een ander moederbord te checken.
Dat lijkt mij ook maar dat kan toch niet zomaar door een BIOS update? Er was niets aan de hand voor de update.
Pagina: 1