Factuur 3,5 jaar na verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:39
We hebben ons huis verbouwt in November 2018. Hiervan krijgen we nu nog een factuur binnen. DIt is ruim 3,5 jaar later. Na de verbouwing heb ik meermaals aangegeven dat ik nog steeds geen factuur gehad had, daarna niets meer naar gedaan. Nu eindelijk heb ik hem dus binnen met een bedrag van ruim 1500 euro.

Op de factuur staat alleen maar het totaal bedrag. Er is verder niets gespecificeerd in de factuur.
Ik ga maandag sowieso even bellen om te vragen wat er precies allemaal in die prijs zit + welke prijzen hier gebruikt zijn. De prijzen zijn nogal omhoog gegaan de laatste jaren.

Het gaat mij echt niet om het te betalen bedrag, maar de manier waarop het gaat ben ik het niet mee eens. Ik wil de prijsverhoging niet betalen omdat hun te laks zijn geweest met het sturen van de factuur.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Welke rechten heb ik mbt het betalen van deze factuur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
Feitelijk als hij de factuur kan onderbouwen is de termijn van versturen niet relevant zolang het binnen de 5 jaar is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de kosten van nu worden berekend op werkzaamheden uitgevoerd in het verleden.

Dus zolang het tarief en materiaal klopt met de tijdsperiode zal de factuur rechtsgeldig zijn.

Even benieuwd wat het voor een werkzaamheden betreft, want 1500 in het huidige oververhitte klimaat klinkt me als niet al teveel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Komt de factuur overeen met de offerte?

Je lijkt in je reactie al tussen de regels door mee te geven dat de offerte niet 1500eu was?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Robje1244 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:49:
We hebben ons huis verbouwt in November 2018. Hiervan krijgen we nu nog een factuur binnen. DIt is ruim 3,5 jaar later. Na de verbouwing heb ik meermaals aangegeven dat ik nog steeds geen factuur gehad had, daarna niets meer naar gedaan. Nu eindelijk heb ik hem dus binnen met een bedrag van ruim 1500 euro.

Op de factuur staat alleen maar het totaal bedrag. Er is verder niets gespecificeerd in de factuur.
Ik ga maandag sowieso even bellen om te vragen wat er precies allemaal in die prijs zit + welke prijzen hier gebruikt zijn. De prijzen zijn nogal omhoog gegaan de laatste jaren.

Het gaat mij echt niet om het te betalen bedrag, maar de manier waarop het gaat ben ik het niet mee eens. Ik wil de prijsverhoging niet betalen omdat hun te laks zijn geweest met het sturen van de factuur.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Welke rechten heb ik mbt het betalen van deze factuur?
Is de factuur gelijk aan overeengekomen ?
(het kan natuurlijk niet dat je nu een factuur krijgt uit 2018, met huidige tarieven)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 12-03-2022 11:59 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
deamosreapos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:52:
Feitelijk als hij de factuur kan onderbouwen is de termijn van versturen niet relevant zolang het binnen de 5 jaar is. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de kosten van nu worden berekend op werkzaamheden uitgevoerd in het verleden.

Dus zolang het tarief en materiaal klopt met de tijdsperiode zal de factuur rechtsgeldig zijn.

Even benieuwd wat het voor een werkzaamheden betreft, want 1500 in het huidige oververhitte klimaat klinkt me als niet al teveel.
Ik ga maandag dus even vragen wat er nou preceis geteld is in deze facuur. De factuur betreft enkel de materialen. Een ZZP'er heeft alles gemonteerd en aangesloten. Dit is allemaal al betaald. De inkoop van de materialen is ook via hem gegaan. Ik heb een beetje het idee dat ze het zelf niet meer weten en nu "zomaar" iets sturen
YakuzA schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:53:
Komt de factuur overeen met de offerte?

Je lijkt in je reactie al tussen de regels door mee te geven dat de offerte niet 1500eu was?
Er is nooit een offerte geweest dus dit weet ik niet. Alles is via de zzp'er gegaan en voor de materialen zou het bedrijf dus nog een losse factuur sturen. Achteraf niet heel slim misschien ;)

Ik denk dat ik maandag maar even afwacht en ga vragen welke prijzen er geteld zijn. Als dit klopt wil ik er verder ook geen ruzie verder over gaan maken. Ik vind het alleen een rare manier van zaken doen om zo laat nog een facuur te sturen zonder verdere vermelding van prijzen en de geleverde materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je hebt toch wel een prijs afgesproken wat het ~ging kosten. Dan weet je ook nog wat er openstaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:41
Robje1244 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:06:
[...]

Er is nooit een offerte geweest dus dit weet ik niet. Alles is via de zzp'er gegaan en voor de materialen zou het bedrijf dus nog een losse factuur sturen.
Dan mag je naar mijn idee een gespecificeerde factuur verwachten, met de materialen netjes opgesomd.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
Wat voor een materiaal betrof het? Of is dit je ook niet duidelijk?

Want er hebben qua materiaal forse prijsstijgingen plaats gevonden de laatste jaren. Dus heeft hij 1500 gerekend voor iets wat nu 1500 kost loopt hij de boel te liften. Is het nu 3500 dan zal het wel ongeveer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje1244
Het gaat voornamelijk om pvc afvoerleidingen en waterleidingen inclusief koppelingen voor in de badkamer + keuken en de leidingen voor de verwarming boven. De rest was alles aanwezig zover ik me het nog kan herinneren. Vandaar dat er toen ook geen aparte offerte voor gemaakt is en dat ze de aantal meters tijdens de werkzaamheden zouden bepalen en tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27
Gespecificeerde factuur opvragen. En als het niet lijkt te kloppen dan overlegt hij de inkoopfactuur ook maar. Spul werd immers op basis van inkoop + marge verkocht ipv fixed price offerte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Robje1244 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:37:
Het gaat voornamelijk om pvc afvoerleidingen en waterleidingen inclusief koppelingen voor in de badkamer + keuken en de leidingen voor de verwarming boven. De rest was alles aanwezig zover ik me het nog kan herinneren. Vandaar dat er toen ook geen aparte offerte voor gemaakt is en dat ze de aantal meters tijdens de werkzaamheden zouden bepalen en tellen.
Het hangt ervan af of het een consumentenkoop betreft door samenloop met aanneming van werk (art. 7:5 lid 4 BW) of slechts een vordering tot nakoming (art. 3:307).

Consumentenkoop verjaart na 2 jaar. Zonder consumentenkoop verjaart een vordering tot nakoming na 5 jaar na de dag dat de vordering opeisbaar werd.

Als de verjaring is gestuit, loopt na de stuiting weer opnieuw 2 respectievelijk 5 jaar.

De specificatie is dus wel van belang, in het bijzonder als deze factuur onderdeel uitmaakt van de installatie van een consumentenkoop.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
@Real Ik snap niet zoveel van wat je zegt in de eerste zin, maar als ik de TS was zou ik gewoon van het eerste uitgaan en dat naar de aannemer sturen en zeggen dat het verjaard is. Kans dat hij er niet zoveel van begrijpt is ook groot. Als hij pas na 3,5jaar factureert dan zat hij duidelijk niet omhoog met het innen van dat bedrag. Kun je altijd nog voorstellen om een deel te betalen wat redelijk klinkt zonder specificatie (want je bent de moeilijkste niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Paul C schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:02:
@Real Ik snap niet zoveel van wat je zegt in de eerste zin
Aanneming van werk kan samengaan met een consumentenkoop. Bijvoorbeeld losse onderdelen voor een computer die daarna in elkaar wordt gezet. Als die twee soorten overeenkomsten gelijktijdig spelen (samenloop), dan krijgen de bepalingen voor consumentenkoop voorrang boven die van aanneming van werk voor zover ze tegenstrijdig zijn (art. 7:5 lid 4 BW). Dat kan bijvoorbeeld bij verjaring het geval zijn.
maar als ik de TS was zou ik gewoon van het eerste uitgaan en dat naar de aannemer sturen en zeggen dat het verjaard is. Kans dat hij er niet zoveel van begrijpt is ook groot. Als hij pas na 3,5jaar factureert dan zat hij duidelijk niet omhoog met het innen van dat bedrag. Kun je altijd nog voorstellen om een deel te betalen wat redelijk klinkt zonder specificatie (want je bent de moeilijkste niet).
Jij reageert blijkbaar op de eerste vraag onderaan in de TS, ik op de tweede.
Robje1244 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:49:
Het kan zijn dat de uitvoerende na een bericht zoals jij voorstelt als reactie rechtmatig een aanmaning stuurt met een laatste termijn voor nakoming, waarna de TS mogelijk in verzuim raakt.

In het laatste geval worden de kosten mogelijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Toevoeging: de TS heeft de uitvoerende waarschijnlijk wel in schuldeisersverzuim gesteld door meerdere keren te melden dat er geen factuur was ontvangen. Die eventuele hogere kosten zullen dus vermoedelijk niet snel van toepassing zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Real op 12-03-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 17:09
PVC kost bijna niks, CV leidingen (RVS) vallen ook relatief mee. Waterleidingen en koppelingen wel. Waren het koperen leidingen of kunststof? Koper was ook toen al duur.

Als je een beetje weet hoeveel meter er is gebruikt, kun je een idee krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Kijk het is natuurlijk wel zo dat je iets zal moeten betalen. Ik denk als eerste dat je moet betalen wat is afgesproken toen ter tijd. Dus verhogingen nu etc dat is niet wat je hoeft te betalen lijk mij. Je betaalt wat je hebt afgesproken. Je kan natuurlijk een gespecificeerde factuur eisen en dat hoor je ook te krijgen.

Het is wat laat inderdaad 3,5 jaar en is ook vreemd want die ondernemer had dat eerder moeten factureren. Juridisch kan het natuurlijk nog wel. Het klinkt niet alsof hij iets heeft prijsgegeven.

Wat ik hier zou aanraden is dat je echt even goed gaat onderhandelen (zeker indien er dus geen prijs was afgesproken maar tegen uurtarief?). Laat je niet kisten en succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Dat is wat voorbarig.
Misschien gaat het wel om druk-pvc voor het filter van zijn jacuzzi. Een 50mm kogelkraan kan je dan zo €50 kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:18
Eigenlijk staat hier dat je niet weet wat er aan materiaal is gebruikt maar hier zeg je:
Ik wil de prijsverhoging niet betalen omdat hun te laks zijn geweest
Hoezo "hun" als het over een ZZP'er (1 persoon) gaat? Hoezo denk je aan een prijsverhoging als je niet weet wat en welke materialen in welke kwaliteit gebruikt zijn? Plieger prijs en materiaal is niet persee gelijk aan de ramsch van Hornbach.

Wat daarnaast vreemd overkomt is dat er een ZZP'er is die wel voor het werk een factuur gestuurd zou hebben maar niet voor het materiaal en die na vragen nog steeds geen factuur stuurt. Of is het werkloon alternatief geregeld?

Ik zou eens even bellen en vragen hoe het zit. Je klinkt niet ontevreden over het werk, ik hoor je zelfs niet zeggen dat je de factuur te hoog vind - anders dan de niet onderbouwde opmerking over prijsverhoging. Je hebt geen offerte en geen idee over het materiaal dat gebruikt is.

Dan schiet er alleen over dat de factuur aan de late kant is maar als onderdeel van het gedane werk niet te laat EN je had m verwacht, Doe niet moeilijk, je huis is meer waard geworden, bel even met de ZZP'er of ie aan kan geven waar het bedrag in zit (ga uit van handelsprijs en niet van bouwmarkt prijs) en als het niet al te onredelijk is gewoon betalen. Had je maar een offerte moeten vragen,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Gewoon open beginnen. "Vriend, wat is dit nu?". Niet gelijk met argumenten gaan slingeren.. laat het hem eerst zelf maar eens uitleggen. Dan heb je een eerste filter. Meestal krijg je tijdens zo'n verhaal wel als een beeld of het redelijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 10:30
Je weet niet hoe hoog de factuur zou moeten zijn en weet wel dat hij nu te hoog is?
Als dit niet verjaard is, ben ik bang dat je gewoon zal moeten betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

DjoeC schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:36:
Doe niet moeilijk, je huis is meer waard geworden
offtopic:
Wat een kul-reden. Als TS nu misschien te veel betaald en hij daar geen zicht op heeft wegens gebekkige communicatie vanuit een professionele toko, dan moet 'ie niet zo moeilijk doen?

Inkoopfactuur of in ieder geval wat specificatie of andere uitleg lijkt me na zo'n lange tijd heel redelijk, TS kan nu moeilijk gaan uitzoeken of deze prijzen 3,5 jaar geleden redelijk waren, al zou hij dat willen (en die 3,5 jaar is juist een reden om dat te willen controleren). Als ze zelf ook niet meer weten wat ze geleverd hebben vind ik het nogal onredelijk om dan überhaupt nog een factuur te sturen.
Gadgeteer schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:12:
Je weet niet hoe hoog de factuur zou moeten zijn en weet wel dat hij nu te hoog is?
Dat zegt TS toch nergens? Het is wel weer een beetje val-TS-aan-op-GoT-tijd.

Veel prijzen zijn gestegen dus het zou kunnen dat een factuur die na zo'n lange tijd achteraf wordt opgemaakt niet overeenkomt met de prijzen toen. Daar heeft TS geen zin in dus hij wil het kunnen controleren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12
DjoeC schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Eigenlijk staat hier dat je niet weet wat er aan materiaal is gebruikt maar hier zeg je:
[...]

Hoezo "hun" als het over een ZZP'er (1 persoon) gaat? Hoezo denk je aan een prijsverhoging als je niet weet wat en welke materialen in welke kwaliteit gebruikt zijn? Plieger prijs en materiaal is niet persee gelijk aan de ramsch van Hornbach.

Wat daarnaast vreemd overkomt is dat er een ZZP'er is die wel voor het werk een factuur gestuurd zou hebben maar niet voor het materiaal en die na vragen nog steeds geen factuur stuurt. Of is het werkloon alternatief geregeld?

Ik zou eens even bellen en vragen hoe het zit. Je klinkt niet ontevreden over het werk, ik hoor je zelfs niet zeggen dat je de factuur te hoog vind - anders dan de niet onderbouwde opmerking over prijsverhoging. Je hebt geen offerte en geen idee over het materiaal dat gebruikt is.

Dan schiet er alleen over dat de factuur aan de late kant is maar als onderdeel van het gedane werk niet te laat EN je had m verwacht, Doe niet moeilijk, je huis is meer waard geworden, bel even met de ZZP'er of ie aan kan geven waar het bedrag in zit (ga uit van handelsprijs en niet van bouwmarkt prijs) en als het niet al te onredelijk is gewoon betalen. Had je maar een offerte moeten vragen,
De factuur komt niet vanuit de ZZP-er, maar vanuit het bedrijf waar de ZZP-er de spullen heeft gekocht zoals ik het begrijp. Terecht dat TS hierover na 3,5 jaar stelt en wil weten wat er geleverd is en wat de kosten toen waren.

TS geeft nergens aan niet te willen betalen, maar wil eerst weten waarvoor hij betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:47
@Robje1244
Let ook even goed op het BTW percentage dat is gebruikt.
Met ingang van 1 januari 2019 is het lage BTW tarief van 6% naar 9% gegaan. Geen idee of je factuur tegen laag of tegen hoog tarief is opgesteld, maar is het controleren waard.

Zelf ook gehad dat schilderwerken uit 2018 pas in 2020 werden gefactureerd. Tegen 9% ipv de toen geldige 6%. Ik heb dat toen laten corrigeren op de factuur. Bedrijven kunnen dit namelijk apart aangeven op hun BTW aangifte bij de Belastingdienst.

Edit: ik zie nu pas dat iemand een 2 weken oud topic heeft geschopt. Geen idee of dit advies dus nog op tijd komt.

[ Voor 11% gewijzigd door m181087 op 31-03-2022 12:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robje1244
In goed overleg met de leverancier zijn we er uit gekomen. Hij heeft netjes een nieuwe factuur gestuurd waarop alle geleverde materialen vermeld waren. Het is moeilijk te achterhalen of het ook de prijzen zijn van 3,5 jaar geleden maar ik kreeg nog een leuke korting door de manier waarop het gelopen is. Erg netjes opgelost dus door het bedrijf. Bedankt allemaal voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoewel het vreemd lijkt is het zeker niet zo uitzonderlijk. Het kan zijn dat er in 2018 iets misgelopen is met het boekhouden en dat nu iemand een audit heeft gedaan van de laatste jaren waarbij deze, en mogelijks andere fouten, naar boven zijn gekomen en men nu dus kijkt om het alsnog recht te zetten.

Ook 1 van de redenen waarom de verjaringstermijn op 5 jaar ligt in vele gevallen. Je gaat niet elk jaar een grondige analyse van je boekhouding doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-06 10:30
bwerg schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 10:15:
[...]

[...]

Dat zegt TS toch nergens? Het is wel weer een beetje val-TS-aan-op-GoT-tijd.

Veel prijzen zijn gestegen dus het zou kunnen dat een factuur die na zo'n lange tijd achteraf wordt opgemaakt niet overeenkomt met de prijzen toen. Daar heeft TS geen zin in dus hij wil het kunnen controleren.
Dat is wel degelijk de strekking van dit verhaal. Er is geen offerte of afgesproken prijs.

Ben blij voor TS dat het alsnog is goed gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Gadgeteer schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 07:49:
Dat is wel degelijk de strekking van dit verhaal. Er is geen offerte of afgesproken prijs.
Nou en? Bij een factuur binnen twee weken weet je nog wat er allemaal geklust is en kan je eventueel nog nog navraag doen bij de ZZP'er die de materialen gebruikt heeft. Een niet-afgesproken en niet gespecificeerde prijs komt na 3,5 jaar, wat betreft de informatie die de klant dan nog heeft, volledig uit de hoge hoed.

Maar fijn dat op GoT altijd weer even op de geëxtrapoleerde intenties van de TS afgegeven moet worden, ook al zegt de TS expliciet meerdere malen dat hij in principe gewoon wil betalen...

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 01-04-2022 08:38 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:18

Perkouw

Moderator General Chat
De TS zijn issue is reeds opgelost. De toon die nu ingezet wordt nodig niet echt uit voor verdere discussie. Laten we gewoon normaal blijven reageren naar elkaar a.u.b.

Gaat dat niet, dan zal ik dit topic van een slotje voorzien
Pagina: 1