Hoi allemaal,
Voor mijn woning heb ik eindelijk de beslissing kunnen nemen om zonnepanelen te laten plaatsen. In eerste instantie wou ik qua opwekking aansluiten bij mijn geschatte verbruik exclusief EV, maar na de nodige topics te hebben doorgenomen denk ik erover om toch meer panelen neer te leggen.
Voorzijde - oost
De voorzijde wil ik eigenlijk verder vrij houden omdat ik wellicht in de toekomst nog een dakraam wil laten plaatsen, dus daar zou ik dan niet meer kwijt kunnen dan 2*4 panelen (2*5 werd afgeraden ivm de schaduw van de schoorstenen). Zie ook foto hieronder uit de offerte.
Achterzijde - west
In de offerte is uitgegaan van 2*4, gelijk aan de voorzijde, maar ik wil dit sowieso uitbreiden naar 2*5.
Een andere optie zou 3*5 zijn, echter is het mij onduidelijk of dit dan zou gaan werken met strings (1 string voorzijde 8 panelen + 1 string achterzijde 15 panelen)?
Dank!
De voorzijde ligt op oost; de achterzijde op west.
Breedte dak ~5.6M; hoogte ~6.6M; hellingshoek ~40-50 graden
De achterzijde is helemaal vrij.
Daarnaast nog een EV voor de deur, maar deze wordt geladen op kosten van werkgever dus deze had ik buiten beschouwing gelaten.
EV laadpunt 3-fasen aanwezig
16* REC 365TP4 Black
1* Growatt MOD6000 TL3-X
2*4 panelen portrait voorzijde (boven en onderzijde) op een string
2*4 panelen portrait achterzijde (bovenzijde)
EUR 6.510,- netto
Vraag: is de omvormer uit bovenstaande offerte niet te "zwaar" aangezien het een oost+west opstelling betreft?
/f/image/rTZa8vWrmV3EDLwtnW9V6yuV.png?f=fotoalbum_large)
Voor mijn woning heb ik eindelijk de beslissing kunnen nemen om zonnepanelen te laten plaatsen. In eerste instantie wou ik qua opwekking aansluiten bij mijn geschatte verbruik exclusief EV, maar na de nodige topics te hebben doorgenomen denk ik erover om toch meer panelen neer te leggen.
Voorzijde - oost
De voorzijde wil ik eigenlijk verder vrij houden omdat ik wellicht in de toekomst nog een dakraam wil laten plaatsen, dus daar zou ik dan niet meer kwijt kunnen dan 2*4 panelen (2*5 werd afgeraden ivm de schaduw van de schoorstenen). Zie ook foto hieronder uit de offerte.
Achterzijde - west
In de offerte is uitgegaan van 2*4, gelijk aan de voorzijde, maar ik wil dit sowieso uitbreiden naar 2*5.
Een andere optie zou 3*5 zijn, echter is het mij onduidelijk of dit dan zou gaan werken met strings (1 string voorzijde 8 panelen + 1 string achterzijde 15 panelen)?
Dank!
De voorzijde ligt op oost; de achterzijde op west.
Breedte dak ~5.6M; hoogte ~6.6M; hellingshoek ~40-50 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de voorzijde wil ik in de toekomst misschien nog een dakraam laten plaatsen. Daardoor een voorkeur voor een rij aan de bovenzijde en een rij aan de onderzijde in portrait (2*4).De achterzijde is helemaal vrij.
Schaduw
Schoorsteen aan de voorzijde van mijzelf en van de buren. Geen bomen oid.Jaarverbruik
Momenteel 2.500kWh; aankomend jaar zal dit stijgen door airco (koelen en deels verwarmen) en ben daarom uitgegaan van ~4.500kWhDaarnaast nog een EV voor de deur, maar deze wordt geladen op kosten van werkgever dus deze had ik buiten beschouwing gelaten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25AEV laadpunt 3-fasen aanwezig
Budget en doel
Geen specifiek budget. Ik wil in ieder geval zoveel mogelijk zelfvoorzienend en toekomstbestendig zijn.Wie gaat het project uitvoeren
Een vakman; ik ben zelf totaal niet technisch onderlegt, zowel niet theoretisch als praktisch.Bijhouden van data
Gewoon standaard app is primaReeds verkregen offertes
1 offerte tot op heden - toen begon ik te twijfelen over het aantal panelen, zie hieronder16* REC 365TP4 Black
1* Growatt MOD6000 TL3-X
2*4 panelen portrait voorzijde (boven en onderzijde) op een string
2*4 panelen portrait achterzijde (bovenzijde)
EUR 6.510,- netto
Vraag: is de omvormer uit bovenstaande offerte niet te "zwaar" aangezien het een oost+west opstelling betreft?
/f/image/rTZa8vWrmV3EDLwtnW9V6yuV.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Zuid-Holland[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 22-03-2022 09:28 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20