Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:02
Hoi allemaal,

Voor mijn woning heb ik eindelijk de beslissing kunnen nemen om zonnepanelen te laten plaatsen. In eerste instantie wou ik qua opwekking aansluiten bij mijn geschatte verbruik exclusief EV, maar na de nodige topics te hebben doorgenomen denk ik erover om toch meer panelen neer te leggen.

Voorzijde - oost
De voorzijde wil ik eigenlijk verder vrij houden omdat ik wellicht in de toekomst nog een dakraam wil laten plaatsen, dus daar zou ik dan niet meer kwijt kunnen dan 2*4 panelen (2*5 werd afgeraden ivm de schaduw van de schoorstenen). Zie ook foto hieronder uit de offerte.

Achterzijde - west
In de offerte is uitgegaan van 2*4, gelijk aan de voorzijde, maar ik wil dit sowieso uitbreiden naar 2*5.

Een andere optie zou 3*5 zijn, echter is het mij onduidelijk of dit dan zou gaan werken met strings (1 string voorzijde 8 panelen + 1 string achterzijde 15 panelen)?

Dank!

De voorzijde ligt op oost; de achterzijde op west.

Breedte dak ~5.6M; hoogte ~6.6M; hellingshoek ~40-50 graden
Beschikbare (dak)ruimte
Aan de voorzijde wil ik in de toekomst misschien nog een dakraam laten plaatsen. Daardoor een voorkeur voor een rij aan de bovenzijde en een rij aan de onderzijde in portrait (2*4).

De achterzijde is helemaal vrij.
Schaduw
Schoorsteen aan de voorzijde van mijzelf en van de buren. Geen bomen oid.
Jaarverbruik
Momenteel 2.500kWh; aankomend jaar zal dit stijgen door airco (koelen en deels verwarmen) en ben daarom uitgegaan van ~4.500kWh

Daarnaast nog een EV voor de deur, maar deze wordt geladen op kosten van werkgever dus deze had ik buiten beschouwing gelaten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25A

EV laadpunt 3-fasen aanwezig
Budget en doel
Geen specifiek budget. Ik wil in ieder geval zoveel mogelijk zelfvoorzienend en toekomstbestendig zijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Een vakman; ik ben zelf totaal niet technisch onderlegt, zowel niet theoretisch als praktisch.
Bijhouden van data
Gewoon standaard app is prima
Reeds verkregen offertes
1 offerte tot op heden - toen begon ik te twijfelen over het aantal panelen, zie hieronder

16* REC 365TP4 Black
1* Growatt MOD6000 TL3-X
2*4 panelen portrait voorzijde (boven en onderzijde) op een string
2*4 panelen portrait achterzijde (bovenzijde)
EUR 6.510,- netto

Vraag: is de omvormer uit bovenstaande offerte niet te "zwaar" aangezien het een oost+west opstelling betreft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfX9Xm29lX3PKL-UhjcSRgGYK_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rTZa8vWrmV3EDLwtnW9V6yuV.png?f=fotoalbum_large
Regio
Zuid-Holland

[ Voor 12% gewijzigd door VidaR-9 op 22-03-2022 09:28 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-05 10:05
Binnen welke termijn wil je een dakraam? Ik wil over 5 jaar een dakkapel maar laat het nu ook vol leggen. Dan heb ik die panelen alweer terug verdient

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ken je sunnydesignweb al?
Kies rode knopje nieuw project.
Dan vul je je lokatie in en zoek een paneel uit, aantal en hellingshoek en richting.
En dat doe je los voor oost en voor west.

Ik zou west 15 panelen doen en op oost dan de 8
Met de 365 Wp rolt daar een SMA 5.0 tripower uit.
De 6 kW growatt is dus te groot. (men komt graag terug voor de uitbreiding denk ik, 2x geld vangen)
Growatt staat ook niet bekend om goed met schaduw om te gaan... Beter een goodwe of SMA nemen.

Er passen grotere panelen wellicht?
https://www.solar-outlet....-all-black-half-cell.html

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2022 12:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
@bebedero dat is een goed punt inderdaad.

@AUijtdehaag thanks, kende ik niet, ga eens kijken daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
Yep, toekomst en misschien zijn mij te vaag om de-facto geld voor in te leveren door panelen niet te leggen.

Dus gewoon de boel lekker vol leggen.

Ook gewoon naast die schoorsteen. Ik heb een paneel naast wat ergers liggen, die doet ruim 70% van zijn buurman. Ja op SolarEdge... Dus ruim 65% aan een string omvormer... Met de lage marginale kosten van extra panelen het gewoon waard dus.

Offerte prijs is op zich netjes voor TP4. Die dingen hebben wel de beste garantie op de markt indien gelegd door REC erkende installateur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
@VidaR-9
oost-west op mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
6430Wp op een 4000W omvormer.

aangezien je ongeveer het zelfde wil doen.
een 3600W-3850W omvormer, die kan gewoon op 16A en is ruim voldoende.
en ook geen probleem om die op 1 fase van de 3 op te hangen. ;)

een stapje sterker, een 2x10x365Wp kan ook nog wel op een 16A omvormer.
(en als het perse moet, dan kan 12 panelen ook wel, omvormer kan het wel aan.
je gaat alleen een beetje aftoppen en daar hebben alleen de eigenaren een beetje last van, maar eigenlijk is het geen probleem.
meer als 12 panelen per mpp, dan oppassen, dan pas het je een 3 fase omvormer nodig. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Dank allen.

Ik heb het eens laten bezinken en ga vandaag vragen of de offerte aangepast kan worden naar 8 panelen op oost en 15 panelen op west.

@Ronald misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik was in de veronderstelling dat als 1 paneel op de string 65% doet, de rest van de panelen op die string dat ook doet? En dat ik ze daarom uit de schaduw wil halen (wat met 8 panelen goed mogelijk is).

@migjes is er een reden waarom ik geen 3 fasen zou willen? Afgezien van de kosten wellicht. Mijn auto laad ook 3 fasen en die zal het meeste direct gebruik gaan maken van de opgewekte stroom verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@VidaR-9
kosten kan een reden zijn om voor geen 3fase te gaan.
maar belangrijker, 3fase werkt beter met 600Vmpp en 1fase met 350Vmpp.
dit komt neer op 6 tot 12 panelen met 1 fase (per mpp en je hebt er vaak 2 dus 2x12) en 12 tot 18 panelen met 3fase(ook 2x mpp).
dus een beetje kiezen wat het handigste is.
maar je wil dus toch 1 kant met 15 stuk, dan is 3fase vaak wel wat handiger. ;)

(heb ook geen problemen met 2x1fase of zelfs 3x1fase omvormers gebruiken, soms ook niet eens heel slecht. je kunt dan 3x2 mpp's hebben, kan ook leuk zijn.)

in Nederland, mag je op fase 1 1000W leveren en fase 2 1000W gebruiken, en nog word je gewoon 0W afgerekend. (gebeurd intern in de meter.)
er zijn geen goede redenen om perse 3fase te gaan, het mag en soms kan het niet anders.

maar belangrijker is begrijpen, dat oost-west gewoon niet Wp = W omvormer.
je kunt vaak al snel af met een stuk kleinere omvormer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49
VidaR-9 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:39:
@Ronald misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar ik was in de veronderstelling dat als 1 paneel op de string 65% doet, de rest van de panelen op die string dat ook doet? En dat ik ze daarom uit de schaduw wil halen (wat met 8 panelen goed mogelijk is).
Al decennia niet meer... Daar is schaduwmanagement voor...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Nieuwe offerte al binnen.

23* REC 365TP4 Black
1* Growatt MOD7000 TL3-X (maar dit wordt waarschijnlijk aangepast naar lichtere bij definitieve offerte)
8.395 WP voor EUR 8.426

Dan ga ik dus voor 8 panelen oost, in principe uit de schaduw gelegd. En 15 panelen west zonder schaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
VidaR-9 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:22:
Nieuwe offerte al binnen.

23* REC 365TP4 Black
1* Growatt MOD7000 TL3-X (maar dit wordt waarschijnlijk aangepast naar lichtere bij definitieve offerte)
8.395 WP voor EUR 8.426

Dan ga ik dus voor 8 panelen oost, in principe uit de schaduw gelegd. En 15 panelen west zonder schaduw.
oke cool, dan het lastige stuk.

8x365Wp=2920Wp
15x365Wp=5475Wp

maar 1Wp = geen 1W.
dat is eerder iets tussen de 0 en de 1W in.
veel factoren die daar op spelen, zoals bewolking en hoe recht schuint de zon op de panelen.
maar ook de temperatuur van de cellen en ja ze worden heet als ze in de zon liggen.
daar om zie je bij veel panelen ook een NOCT waarde, deze waarde is vaak nog belangrijker als de STC(Wp) waarde.
je haal gewoon niet zo heel veel STC waardes per jaar, een beetje persoonlijk of je die piekjes voor een paar uur per jaar wil of niet wil.
maar als je het niet perse wil, dan is het economisch gezien nog aardig zinvol om maar te rekenen in NOCT.
dit is +/- 70% van de Wp.

en dan kom je uit op:
8x365Wp=2000W
15x365Wp=3850W

dan nog de oost-west factor er op en door stevige dakhoek mag je gerust 75% pakken.
(zie ook eerdere grafiek die ik al had gepost)
kom ik door een niet perfect verdeeld oost-west op +/-4500W omvormer uit.
als kleinste omvormer die ik zou aanraden.
(als oost en west even veel Wp heeft, haal je het maximum uit oost-west setup, maar zo heel belangrijk is dat nu ook weer niet, meer Wp is meer fun. )
een 5000 of 6000W omvormer, is wel leuker maar hoeft niet, dit is een persoonlijke keuze, die ik niet voor je kan maken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
migjes schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:09:
[...]

oke cool, dan het lastige stuk.

8x365Wp=2920Wp
15x365Wp=5475Wp

maar 1Wp = geen 1W.
dat is eerder iets tussen de 0 en de 1W in.
veel factoren die daar op spelen, zoals bewolking en hoe recht schuint de zon op de panelen.
maar ook de temperatuur van de cellen en ja ze worden heet als ze in de zon liggen.
daar om zie je bij veel panelen ook een NOCT waarde, deze waarde is vaak nog belangrijker als de STC(Wp) waarde.
je haal gewoon niet zo heel veel STC waardes per jaar, een beetje persoonlijk of je die piekjes voor een paar uur per jaar wil of niet wil.
maar als je het niet perse wil, dan is het economisch gezien nog aardig zinvol om maar te rekenen in NOCT.
dit is +/- 70% van de Wp.

en dan kom je uit op:
8x365Wp=2000W
15x365Wp=3850W

dan nog de oost-west factor er op en door stevige dakhoek mag je gerust 75% pakken.
(zie ook eerdere grafiek die ik al had gepost)
kom ik door een niet perfect verdeeld oost-west op +/-4500W omvormer uit.
als kleinste omvormer die ik zou aanraden.
(als oost en west even veel Wp heeft, haal je het maximum uit oost-west setup, maar zo heel belangrijk is dat nu ook weer niet, meer Wp is meer fun. )
een 5000 of 6000W omvormer, is wel leuker maar hoeft niet, dit is een persoonlijke keuze, die ik niet voor je kan maken. ;)
Het is geworden:
8*365 oost
15*365 west
1* Growatt MOD6000 TL3-X
€1.00 per WP

Dus eigenlijk zelfde omvormer als initiële offerte maar wel 7 panelen extra op west.

Dank voor jullie adviezen.

Pagina: 1