Valt dit onder verborgen gebreken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-04 11:53
Ik heb 21 februari getekend voor een koophuis en woon er nu sinds 3 weken.
Ik zat in de woonkamer en op een gegeven moment viel mij iets op. Ik hoorde iets alsof een tv/radio aanstond. Dus ik ben op zoek gegaan naar het geluid, wat blijkt, ik heb een betonnen pilaar aan een wand en aan weerszijden zitten scheuren. Door deze scheuren komt het geluid mijn woning binnen van (ik denk) mijn buren.

Valt dit onder verborgen gebreken en kan ik de verkoper aansprakelijk stellen hiervoor?

(Ik heb geluidsfragmenten toegevoegd over hoe het dan klinkt en een aantal foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjqEh_76TCPVFOMXwyHAiuPOJ8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGO0phrFEGOKuiLnfPIQKacZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FC8cpP0CfMY8_58bgKJjOhkoZSQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ULSs5M7y1JLAbl2tWEXKaHf.jpg?f=fotoalbum_tile

[Video: https://www.dropbox.com/s/0vme7uf85vfw0k8/PXL_20220311_184016313.mp4?dl=0]

[Video: https://www.dropbox.com/s/s480ksv6pu55ija/recording-file.m4a?dl=0]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Dat lijkt me op basis van deze informatie vrij lastig. Hoewel vervelend natuurlijk, vraag ik me af of aan de volgende criteria voldaan worden, en dan vooral het eerste. Dat is immers het startpunt.
Onderzoek of de verkoper aansprakelijk is
Soms merkt u na de levering dat iets niet in orde is aan uw koopwoning. Als u dit voor de overdracht niet had kunnen ontdekken, is het een verborgen gebrek.

Soms is verkoper ‘aansprakelijk’ voor het gebrek. Dat betekent dat hij het gebrek moet repareren, of de reparatiekosten moet betalen. De verkoper kan aansprakelijk zijn als:

u uw woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek
de verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan u meldde
Daarnaast heb je ook nog de onderzoeksplicht, of daar aan voldaan is, is op basis van de geposte informatie niet na te gaan.

https://www.juridischloke...oning/verborgen-gebreken/

Daarnaast ziet het er uit als een paar kieren die vrij makkelijk dichtgemaakt zouden moeten kunnen worden, het ziet er voor mij niet direct uit als scheuren in het beton. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben, het is enkel zoals het er voor mij uitziet op de foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ziet eruit als dat de gipswand los os gekomen vd betonnen paal.Lijkt een gevolg van werken door temperatuursverandering.Ben je eerste bewoner? Dan zou je de bouwer hierover wel kunnen bevragen en verzoeken er iets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
jevn schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:53:
Ziet eruit als dat de gipswand los os gekomen vd betonnen paal.Lijkt een gevolg van werken door temperatuursverandering.Ben je eerste bewoner? Dan zou je de bouwer hierover wel kunnen bevragen en verzoeken er iets aan te doen.
Ben niet de eerste bewoner. De verkoper heeft hier ongeveer 4 jaar gewoond.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Opnieuw dichtkitten?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +48 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:41
Het ziet er niet verborgen uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Dit is gewoon in het zicht toch? Wat @Miyamoto zegt.

Probeer het eens dicht te maken met kit.

[ Voor 28% gewijzigd door souljah1h op 12-03-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 22:12
@Farr Wat is het bouwjaar van de woning?
Ik heb het geluk gehad om in veel woningen te wonen en met name in de wat oudere woningen is het gangbaar dat je vanalles kunt horen. Tv tot aan praten maar ook lichtschakelaars en niezen of het kraken van het bed van de buurvrouw. Ik heb echt alles meegemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Miyamoto schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:02:
Het ziet er niet verborgen uit...
Wat wel verborgen is, is de geluidsoverlast (lijkt mij).

Als het zo gemakkelijk is als kitten wil ik dat wel doen, maar of het daarmee verholpen is. ik ben geen expert

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:00
Een verborgen gebrek zijn dingen die je niet ziet. En dit is iets wat je ziet. Geluid van buren heeft de 1 meer last van dan de ander. En valt niet onder verborgen gebrek. ( Dit is iets wat je zelf kan oplossen door het dicht te maken ) je hebt namelijk ook zelf onderzoeksplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
kelly.hipolito schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:04:
@Farr Wat is het bouwjaar van de woning?
Ik heb het geluk gehad om in veel woningen te wonen en met name in de wat oudere woningen is het gangbaat dat je vanalles kunt horen. Tv tot aan praten maar ook lichtschakelaars en niezen of het kraken van het bed van de buurvrouw. Ik heb echt alles meegemaakt :)
Het was voorheen een gebouw gebruikt voor iets anders. In 2018 is het gerenoveerd tot woningen. De bouwjaar van de woning staat ook vast als 2018.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:41
Het geluid komt echt niet via die scheur. Mogelijk via de betonnen constructie zelf. Ook dat is geen verborgen gebrek. Er moet serieus iets aan de hand zijn, wil het daar onder vallen. Gezien je niet vrijstaand woont, zul je altijd in enige mate geluid van je buren horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Farr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Wat wel verborgen is, is de geluidsoverlast (lijkt mij).

Als het zo gemakkelijk is als kitten wil ik dat wel doen, maar of het daarmee verholpen is. ik ben geen expert
Dat is niet zo zeer verborgen maar gewoon niet zichtbaar. Je had de kieren wel kunnen ontdekken, en daarmee de aanname kunnen doen dat er dus mogelijk geluid zou lekken. Het lijkt mij dan ook geen verborgen gebrek. En makkelijk opgelost door de kieren weg te werken. Geluid verplaatst zich makkelijker door lucht, dus is er geen lucht is er minder geluid. Dingen als contactgeluid los je er niet mee op, maar daar lijkt het hier ook niet om te gaan.

Wel snel trouwens dat je 21 februari getekend hebt en er nu al 3 weken woont. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 22:00
Farr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:06:
[...]

Het was voorheen een gebouw gebruikt voor iets anders. In 2018 is het gerenoveerd tot woningen. De bouwjaar van de woning staat ook vast als 2018.
Hoe oud is het pand ongeveer? ( Zelf ervaring met een volledige renovatie flat ( 2010 ) uit de jaren 60, hier kon ik letterlijk alles horen van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 00:48

BLACKfm

o_O

[...]

Dat vermoeden had ik al als ik het geluid zo hoor, want dit is niet iets 'hols' wat je zou horen als je het via een muur hoort ipv erlangs.

Ziet er wat mij betreft uit als een heel goedkope manier van een tussenwandje. Iets wat er gewoon tussen is gezet ipv bijvoorbeeld een goed houten frame rondom het beton en daarop de wandpanelen bevestigen. Dat gaat denk ik ook niet zo snel 'werken'.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
[...]

Bijvoorbeeld een fabriekshal waar appartementen in zijn gemaakt?
Heb je al eens bij je buren gekeken c.q. nagevraag wat hun ervaring is wat betreft buren geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
kelly.hipolito schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:11:
[...]

Bijvoorbeeld een fabriekshal waar appartementen in zijn gemaakt?
Heb je al eens bij je buren gekeken c.q. nagevraag wat hun ervaring is wat betreft buren geluid?
Geen idee of het een fabriekshal was.

Nee niet nagevraagd.

Ik denk dat de consensus wel duidelijk is, de scheuren kan je duidelijk zien. Dit heb ik en mijn makelaar niet gezien. Heb ook geen bouwkundige inspectie uitgevoerd dus dat helpt mijn zaak ook al niet. Ik zal een expert er naar laten kijken voor een efficiente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Farr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Je weet toch wel hoe de buitenkant eruitziet? Is het zoiets? https://www.funda.nl/koop...88016692-kolderveen-26-b/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
Farr schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:24:
[...]

Nee niet nagevraagd.

Ik denk dat de consensus wel duidelijk is, de scheuren kan je duidelijk zien. Dit heb ik en mijn makelaar niet gezien. Heb ook geen bouwkundige inspectie uitgevoerd dus dat helpt mijn zaak ook al niet. Ik zal een expert er naar laten kijken voor een efficiente oplossing.
Ik zou even de buurtjes vragen.
En om eerlijk te zijn. Verwacht geen wonderen van een 'expert'.
Als die betonnen pilaren die ik op de foto's zie ook het beton is van je plafond en vloer.
Dan kan daar ook het geluid op binnenkomen en helpt het dichtmaken van de scheuren qua geluid weinig.

Ik heb gewoond in een appartement met massief dikke betonen muren, vloeren en plafond zonder scheur.
Het was net een bunker. Maar beton op beton zonder ontkoppeling, ankerloze spouw of wat dan ook aan geluidisolatie (bouw eind jaren 90).

Resultaat ik kon zelfs de koekoeksklok (elk uur en half uur) van 2 appartementen eronder horen.
Die knalde er dwars door de constuctie heen en kwam via de vloer en de muur naar boven.

[ Voor 4% gewijzigd door kelly.hipolito op 12-03-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
kelly.hipolito schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:38:
Ik heb gewoond in een appartement met massief dikke betonen muren, vloeren en plafond zonder scheur.
Het was net een bunker. Maar beton op beton zonder ontkoppeling, ankerloze spouw of wat dan ook aan geluidisolatie (bouw eind jaren 90).

Resultaat ik kon zelfs de koekoeksklok (elk uur en half uur) van 2 appartementen eronder horen.
Die knalde er dwars door de constuctie heen en kwam via de vloer en de muur naar boven.
wauw dat lijkt mew el erg vreselijk, hoe overleefde je dat zonder gek te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:41
Het is in deze staat opgeleverd :?

De beschrijving lijkt op hogere frequenties in het spraakdomein. Deze verplaatsen zich via lucht. Alle overgangen dichtpurren/kitten zal dan aanzienlijk schelen. Bonuspunten als de buren hetzelfde doen.

Juridisch is dit niks. Er is een reden dat je met een ruime boog om dit soort herontwikkelende gebouwen heen moet lopen. Het ziet eruit als meuk en dat is het deels dus ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:25
Naast dat dit niet verborgen is, je had dit prima kunnen zien tijdens een inspectie, vind ik dit ook wel een erg minimale beschadiging.

En daarnaast betwijfel ik ten zeerste dat het geluid van je buren drastisch minder hoorbaar zal zijn als dit gerepareerd wordt. Het zal misschien iets schelen, maar als je nu duidelijk de buren hoort, zal het niet opeens helemaal stil zijn als dit gekit is.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 12-03-2022 12:31 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

Hahn schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:30:
Naast dat dit niet verborgen is, je had dit prima kunnen zien tijdens een inspectie, vind ik dit ook wel een erg minimale beschadiging.

En daarnaast betwijfel ik ten zeerste dat het geluid van je buren drastisch minder hoorbaar zal zijn als dit gerepareerd wordt. Het zal misschien iets schelen, maar als je nu duidelijk de buren hoort, zal het niet opeens helemaal stil zijn als dit gekit is.
Het zijn verschillende materialen dus krijg je werking en scheuren.
Dat word opgevangen met bv foamband om het luchtdicht te houden.

Indien er geen foamband is gebruikt kan het dus best een verborgen gebrek zijn.
Tijdens een inspectie is niet te zien of er wel of niet foamband tussen zit omdat dit meestal enkele centimeters diep zit.

Voor de TS als je gaat kitten en je wil het beton zo laten gebruik je transparante kit en geen witte.

[ Voor 7% gewijzigd door Part op 12-03-2022 13:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kelly.hipolito
mugenmarco schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:08:
[...]

wauw dat lijkt mew el erg vreselijk, hoe overleefde je dat zonder gek te worden?
Ja een koekoeksklok is een lastige en naarmate de uren verstrijken gaat hij helemaal los ;) met hoofdprijs 12 uur dan slaat hij 12 keer. Maar de oplossing is eenvoudig. Ik ben toentertijd even aan de deur geweest.

Een koekoeksklok hangt vaak bij senioren en die zijn over het algemeen behulpzaam als je het lief vraagt.
Bewoners hebben vaak en onebedoeld totaal geen besef, hoeveel overlast iets simpels en onschuldigs kan geven. Eens te meer omdat de oplossing zo simpel is.

Zoonlief heeft destijds de koekoeksklok van de muur af gemonteerd waardoor de geluidsbrug weg viel, resultaat geen direct contact meer met de muur. Probleem opgelost. Zij blij met de klok, ik blij zonder klokgeluid.

Ik heb mij aardig vergist wat betreft geluidisolatie, toen ik voor het eerst op mijzelf ging (buiten om studenhuizen). Ik ging er vanuit dat gebouwen van eind jaren 90, begin 2000 toch wel dusdanig verplicht , goed geisoleerd waren (bouwbesluit) dat je je buren weinig hoort.

Nou ik ben ook appartementen uit 2002 tegengekomen met heel veel poeha, ontkoppelde muren, vloeren bla bla, veel marketing praatjes waar ik ook gewoon het hele medische dossier van de buurvrouw zo, onbedoeld heb meegekregen. Zelfstandig wonen moet je ook ervaren. Je komt dingen tegen die je absoluut niet verwacht had. Bij enkel het huishouden draaien stopt het niet. Je maakt veel meer dingen mee. Maar nu dwaal ik af.

Ik hoop dat TS het probleem opgelost krijgt en prettig zal wonen. :>

[ Voor 14% gewijzigd door kelly.hipolito op 12-03-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-05 19:11
Naden afdichten dmv flexibele kit zoals bij witte overschilderbare beglazingskit.
Of om de betonnen kolom een kolom van metalstud, isolatie en gipsplaat maken.
Of er mee leren leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
D.deJong schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:56:
Of om de betonnen kolom een kolom van metalstud, isolatie en gipsplaat maken.
Een voorzet wand?
We kunnen als Tweakers, zonder zelf op locatie geweest te zijn, van alles aandragen als mogelijke oplossing.
Het lijkt mij dat voor de hand ligt dat TS eerst de geluidsbron localiseert.
Zodat hij gericht aan een oplossing kan werken of de expert die hij inschakelt van goede info kan voorzien.

Een voorzet wand is leuk.
Als het geluid via het plafond komt, heb je er weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Laatst online: 22-05 19:11
kelly.hipolito schreef op zondag 13 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Een voorzet wand?
We kunnen als Tweakers, zonder zelf op locatie geweest te zijn, van alles aandragen als mogelijke oplossing.
Het lijkt mij dat voor de hand ligt dat TS eerst de geluidsbron localiseert.
Zodat hij gericht aan een oplossing kan werken of de expert die hij inschakelt van goede info kan voorzien.

Een voorzet wand is leuk.
Als het geluid via het plafond komt, heb je er weinig aan.
TS zegt zelf dat het bij de kolom vandaan komt, ik zou niet weten waarom ik zijn mening in twijfel zou moeten trekken dus daar is mijn advies op gestoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Ik heb bij de buren aangebeld en gevraagd om hun tv aan te zetten.
Het geluid komt inderdaad van de buren. Wat voor expert moet ik inschakelen voor advies, een bouwkundige inspecteur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-05 16:22
Farr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:30:
Ik heb bij de buren aangebeld en gevraagd om hun tv aan te zetten.
Het geluid komt inderdaad van de buren. Wat voor expert moet ik inschakelen voor advies, een bouwkundige inspecteur?
Begin eens met die naden af te kitten.. Wellicht ben je dan al ver klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Krijnemans schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Begin eens met die naden af te kitten.. Wellicht ben je dan al ver klaar.
Ik kan een poging wagen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Het tweede fragment is EditieNL volgens mij :) Hebben ze aan de andere kant de TV staan? Die hebben de speakers vaak naar achteren gericht om het geluid te versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
Dit zit er een beetje uit als een omgebouwd kantoorpand. (fabriekshal dus) Bij normale woningen (die als woning gebouwd zijn) is de constructie anders om dergelijke problemen te voorkomen.

Ik zou het afkitten en desnoods beter isoleren met een voorzetwand om het geluid helemaal te elimineren.
Dit valt niet onder een verborgen gerek.

[ Voor 16% gewijzigd door SniperGuy op 15-03-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
TacoTaco schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:52:
Het tweede fragment is EditieNL volgens mij :) Hebben ze aan de andere kant de TV staan? Die hebben de speakers vaak naar achteren gericht om het geluid te versterken.
Hmm geen idee eerlijk gezegd. Ik ben niet binnen geweest bij de buren. Maar had wel gevraagd even de tv aan te zetten, en hoorde het meteen door de scheuren. Ik zal vandaag eens met de bouwmarkt bellen en advies inwinnen over dit product Kelfort Acrylaatkit-W wit anti-crack 310ml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wellicht eerst proberen om compriband in de kieren weg te werken, dan kun je daarna afkitten.
Compriband heeft een veel betere geluidsdemping. Dan daarover nog een kitrand voor een nette afwerking en dan denk ik dat je van het meeste geluid af bent.

Enkel kit zal helpen maar zeker niet alles wegnemen, zeker niet als het bij de buren gewoon "open" blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Plucky schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:37:
Wellicht eerst proberen om compriband in de kieren weg te werken, dan kun je daarna afkitten.
Compriband heeft een veel betere geluidsdemping. Dan daarover nog een kitrand voor een nette afwerking en dan denk ik dat je van het meeste geluid af bent.

Enkel kit zal helpen maar zeker niet alles wegnemen, zeker niet als het bij de buren gewoon "open" blijft...
Ik zal er naar kijken bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:31

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ben ik de enige die het vreemd vindt dat de pilaar daar kaal staat te zijn? Ik ben best fan van industriële look, maar ook van comfortabele afwerking. Hier lijken die twee te elkaar te bijten.

Een pak van 10mm gips tegen de pilaar met compressieband tussen wand en gips zal het probleem zeer waarschijnlijk óók oplossen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Goudvis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 11:02:
Ben ik de enige die het vreemd vindt dat de pilaar daar kaal staat te zijn? Ik ben best fan van industriële look, maar ook van comfortabele afwerking. Hier lijken die twee te elkaar te bijten.

Een pak van 10mm gips tegen de pilaar met compressieband tussen wand en gips zal het probleem zeer waarschijnlijk óók oplossen.
Hoe moet zo een contructie eruit zien, de 10mm gips tegen de pilaar vervolgens met 10mm compressieband tussen wand en gips?

Want de scheur zelf is max 1-2 mm. Gaat zo een compressieband dan wel passen?

Er staan betonnen elementen bloot door het gehele gebouw, beetje de stijl zeg maar.

[ Voor 12% gewijzigd door Farr op 15-03-2022 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
SniperGuy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:56:
Dit zit er een beetje uit als een omgebouwd kantoorpand. (fabriekshal dus) Bij normale woningen (die als woning gebouwd zijn) is de constructie anders om dergelijke problemen te voorkomen.

Ik zou het afkitten en desnoods beter isoleren met een voorzetwand om het geluid helemaal te elimineren.
[...]
Om hierop in te haken: naast de gedeelde muur, zijn er meer paden waarlangs geluid overgedragen kan worden. Dat kan bijvoorbeeld ook via een vloer die je deelt met de buren. Adviesbureaus in bouwfysica kunnen je verder helpen.

[ Voor 57% gewijzigd door TBTL op 15-03-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Als ik de foto zo bekijk is dit een wand die "los" tussen de beton constructie is geplaatst.

er is al geschreven dat dit een voormalig kantoor/fabriekspand is. Dus waarschijnlijk ooit een hele grote open ruimte met een betonconstructie (palen) overal.

Die palen daar is simpelweg tussen gebouwd.. tja en toen er werd gebouwd was het vochtig en een graadje of 12.. nu is het allemaal droog en op kamertemperatuur.

Ik denk dat als je rond gaat vragen je niet de enige bent met ruimte tussen muren en betonpalen...
De buren hebben dat vast ook. Misschien handiger dat eens uit te zoeken en samen met de medebewoners op zoek te gaan naar de bouwer en daar s te vragen wat ie nou eigenlijk heeft gemaakt en hoe.

Volgens mij zijn er termijnen voor verborgen gebreken en bouwkundige gebreken (5 en 10 jaar dacht ik)..

Samen sta je sterk en dan is ook uiteindelijk iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
In plaats van het zelf proberen te verhelpen kun je ook overwegen om eerst een externe deskundige te laten kijken. Dan wordt het misschien duidelijk of het een gebrek is en of dat te verhalen is op de bouwer. Je zou eventueel de kosten kunnen delen met de buren als zij jou ook horen.

Mocht het inderdaad om een gebrek gaan, dan zou het recht op herstel uit de oorspronkelijke bouwovereenkomst inderdaad wel eens op je over kunnen zijn gegaan (mits dus niet verjaard).

Mag ik hier een bureau noemen @tweakduke of @Señor Sjon? Dat bureau kennen sommige mensen wellicht ook al van de televisie namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Real schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:14:

Mag ik hier een bureau noemen @tweakduke of @Señor Sjon? Dat bureau kennen sommige mensen wellicht ook al van de televisie namelijk.
Piccobello bv?

8)7

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanF
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
ken je deze webwinkel ; https://www.akoestiekwinkel.nl/woning Veel tips...
https://www.akoestiekwinkel.nl/sikaflex-montagekit ( Sikaflex kan worden gebruikt als permanent elastische afsluiting voor het voorkomen van geluidslekken )

[ Voor 51% gewijzigd door BastiaanF op 16-03-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Nee :)

(En om het wat duidelijker te maken: in de sketch gaat het om een uitvoerende partij die werk onder aanneming van werk, maar ik doelde op een expertise-bureau dat op grond van hun website alleen lijkt te werken onder overeenkomst van opdracht.)

[ Voor 47% gewijzigd door Real op 16-03-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Real schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:14:
In plaats van het zelf proberen te verhelpen kun je ook overwegen om eerst een externe deskundige te laten kijken. Dan wordt het misschien duidelijk of het een gebrek is en of dat te verhalen is op de bouwer. Je zou eventueel de kosten kunnen delen met de buren als zij jou ook horen.

Mocht het inderdaad om een gebrek gaan, dan zou het recht op herstel uit de oorspronkelijke bouwovereenkomst inderdaad wel eens op je over kunnen zijn gegaan (mits dus niet verjaard).

Er zijn er legio die dit kunnen doen. :)

De kleinste kieren kunnen erg veel geluid doorlaten, dus kierenjacht is een eerste voor hoogfrequent (stemmen e.d.). Lager geluid heeft massa nodig om tegengehouden te worden. Veel hangt af van de overeenkomst van de eerste bewoner. Zit er een vorm van garantie op? Als het afhankelijk is van kitwerk, dan is die garantie meestal vrij kort. Maar woningscheidend moet je toch denken aan een vrij forse gipswand. Grote vraag is of de regels voor bestaande bouw gebruikt mochten worden voor de renovatie. De geluidseisen daarvan zijn... niet zo best.

Wat is het oorspronkelijke bouwjaar? Ergens jaren 50-80?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farr
Señor Sjon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Er zijn er legio die dit kunnen doen. :)

De kleinste kieren kunnen erg veel geluid doorlaten, dus kierenjacht is een eerste voor hoogfrequent (stemmen e.d.). Lager geluid heeft massa nodig om tegengehouden te worden. Veel hangt af van de overeenkomst van de eerste bewoner. Zit er een vorm van garantie op? Als het afhankelijk is van kitwerk, dan is die garantie meestal vrij kort. Maar woningscheidend moet je toch denken aan een vrij forse gipswand. Grote vraag is of de regels voor bestaande bouw gebruikt mochten worden voor de renovatie. De geluidseisen daarvan zijn... niet zo best.

Wat is het oorspronkelijke bouwjaar? Ergens jaren 50-80?
Het oorspronkelijke gebouw komt uit 1970 en is in 2018 getransformeerd. Het was voorheen een kantoorcomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik zou er zelf nog een voorzetwand tegen aan zetten.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farr
Ik heb uiteindelijk de VVE ingeschakeld. Zij gaven aan dat ze het bouwbedrijf (die het gebouwd heeft) inschakelen om ernaar te kijken en hopelijk op te lossen (fingers crossed).

[ Voor 7% gewijzigd door Farr op 17-03-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 21:23
Mogelijk zijn dit symptomen van een slechte woning scheidende muur. Als geluid er makkelijk langs gaat is de muur misschien ook niet brandwerend genoeg.
Visueel is het geen verborgen gebrek, maar ik zou die muur niet vertrouwen. Hopelijk kan het bouwbedrijf het fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

pilaren palen kolommen

Verder ben je gewoon de sjaak m.b.t. geluid in een verbouwd pand. Vloeren en wanden zijn immers aan elkaar verbonden en zorgen voor een perfecte geluidsoverdracht. Dit is ook al door meerderen in dit topic aangedragen, maar lijkt voor het gemak genegeerd te worden. (XY probleem: ik zie scheur dus dat is het probleem). Sterkte met de verhuizing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 22:04
@Firestorm
Wel erg pessimistisch
Als TS er een wand voor plaatst van metalstud, gipsplaten en isolatie, durf ik wel te zeggen dat hij nog amper iets gaat horen van de geluiden.

Om nou te beweren dat hij onmiddellijk moet gaan verhuizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als die kolom vierkant is, en het ziet er bij de buren hetzelfde uit.... Dan zit er in dat tussenwandje niet veel isolatie en geluiddempend vermogen.

Zie je het 's avonds ook doorschijnen als de buren een schemerlamp aanzetten misschien? :o

[ Voor 24% gewijzigd door warhamstr op 27-03-2022 09:33 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farr
Ik had het aangemeld bij de VVE. Zij contacteerde het bouwbedrijf:

Ik heb vandaag van ... begrepen dat er een monteur bij u langs is geweest en de scheuren uit coulance hersteld zullen worden. Dergelijke scheuren vallen niet onder de SWK garantie. In dit geval zal e.e.a. uitgesneden en afgekit worden en vervolgens een lat over de scheur geplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door Farr op 27-03-2022 09:34 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Farr
Om maar even een status update te posten, vind het wel netjes gezien de vele reacties met hulp en tips.

De 'monteur' van het bouwbedrijf is langsgekomen en heeft de scheuren dichtgekit. Vervolgens een witte lat over de gekitte scheuren geplaatst tegen de betonnen balk aan (weerszijden) en die ook vervolgens vastgekit.

Ziet er netjes uit en het belangrijkste, het heeft geholpen. Er is geen geluidslek meer!
Pagina: 1