Auto remt uit zichzelf op snelweg van 100 naar 20

Pagina: 1
Acties:
  • 16.230 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 02-05 05:00
Gisteren een akelige ervaring met mijn nieuwe Fiat 500X Cross. Op de snelweg op de linker rijstrook bij het inhalen remde m'n auto vanuit het niets keihard van 100 naar bijna stilstand. Auto's achter mij moesten vol in de remmen met bijna een kettingbotsing tot gevolg. Ik schrok me helemaal wild. Er reed geen auto vlak voor mij. Daarna nog een uur gereden, maar toen gebeurde het niet weer. Iemand een idee hoe zoiets kan? Het is levensgevaarlijk als de auto zo hard uit zichzelf remt zonder aanleiding.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:54

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je ACC en/of FCW? Want het lijkt me dat je daar je “storing” moet zoeken.

[ Voor 76% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2022 07:55 ]

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat vertelde de dealer toen je hem belde?

** Deze boodschap graag een volgende keer anders brengen. Bijv: Heb je dit ook al bij de dealer gemeld? Zo ja, wat gaven ze hierover aan? -> Klinkt al heel anders en zorgt voor een veel betere sfeer dan je hier nu mee creëert. **

[ Voor 74% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 09:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:53
Lijkt me een veiligheidssysteem wat op een verkeerd moment ingrijpt:

YouTube: Fiat 500X | Autonomous Emergency Brake

Zsm mee naar de dealer want dit is levensgevaarlijk (gezien niet iedereen genoeg afstand houdt op de weg)

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:26

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Do not fear sudden obstacles. With Autonomous. Emergency Brake, 500X recognises the presence of vehicles ahead of you and is ready to apply automatic.
https://nd-mediagallery2-...029/new_500x_brochure.pdf

Interessante kwestie als je "veiligheidssysteem" je in gevaar brengt.

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 12-03-2022 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Kon je gasgeven of koppeling indrukken om de controle over te nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29
Reed je ergens onderdoor? Mijn vorige auto wilde ook nog wel eens de botswaarschuwing geven als ik ergens onderdoor reed met erg veel metaal erin. Maar het bleef bij een waarschuwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:24
** Knip. Graag de volgende keer de reactie rapporteren ipv erop reageren. **

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 09:07 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:45
** Knip. **

Dus toch geen gekke vraag om te vragen of er al contact is opgenomen met de dealer? Dit zijn zaken die je direct aan een merk-dealer/importeur moet melden.
Die nemen dit soort zaken heel erg serieus, al zou het alleen al zijn om hun reputatie te beschermen. Wellicht is het een issue waar binnenkort een terugroepactie voor komt.
Ook kunnen ze advies geven of je überhaupt nog moet verder rijden.
Dus een zekere verbazing dat het eerst hier wordt gevraagd begrijp ik wel.

@Batch Ik had direct mijn auto aan de kant gezet en mijn pechhulp gebeld. Een auto die zonder aanleiding een noodstop maakt zou ik niet meer vertrouwen zonder grondig onderzoek of verklaring.

[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als ik overigens merk dan mijn ACC onterecht afremt “override” ik hem door het gas in te trappen. Komt nauwelijks voor overigens, heb het nu 2 keer gehad in 2 jaar tijd en beide keren bij een inhaalactie in een flauwe bocht naar rechts op de snelweg. Ik vermoed dat de ACC dan de auto op de rechterbaan nog als obstakel ziet… Nog nooit een “noodstop” gehad zoals de TS…

Ik kan bij mijn FCW overigens aanzetten of de auto remt en alarmeert of alleen alarmeert. Aangezien dat alarm al heel erg hard is (je schrikt je een ongeluk) heb ik het “automatisch” remmen uitgezet.

Aangezien de TS ook FCA rijdt (of nu Stellantis) verwacht ik dat een dergelijke optie ook bij hem aanwezig is.

Wat wel interessant is; kreeg je ook een melding of iets dergelijks? Als het alleen afremmen is dan was het waarschijnlijk geen “noodstop” middels AEB/ FCW maar eerder ACC

[ Voor 39% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:24
** Knip. **

[ Voor 97% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:29
Gaf je auto ook visuele en hoorbare signalen dat een automatische noodstop uitgevoerd werd? Dat hoort namelijk wel zo te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
Ik reed met ACC aan. Het gebeurde allemaal in een paar seconden en probeer de "film" voor mezelf terug te draaien naar dat moment of ik misschien zelf iets verkeerd heb gedaan. Je begint toch aan jezelf te twijfelen. Ik heb de auto een maand en het is dus 1x gebeurd gisteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

** Knip. **

Omdat dit een guessing game is. De dealer kan de wagen uitlezen en gaat eerder antwoord geven op dit, dan wij.

Ik zou als ik @Batch was de auto laten afslepen naar de dealer en er niet meer in rijden, want blijkbaar is er iets goeds mis met z’n front-assist/ACC.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Batch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:14:
Ik reed met ACC aan. Het gebeurde allemaal in een paar seconden en probeer de "film" voor mezelf terug te draaien naar dat moment of ik misschien zelf iets verkeerd heb gedaan. Je begint toch aan jezelf te twijfelen. Ik heb de auto een maand en het is dus 1x gebeurd gisteren.
ok linker baan is waar je aan het cruise was.
Hoelaat? waar stond de zon?
reed je misschien net op een viaduct af?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Batch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:14:
En geen verdere alarmering? Dan is het een ACC issue…
Falcon schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:15:
[...]

Omdat dit een guessing game is. De dealer kan de wagen uitlezen en gaat eerder antwoord geven op dit, dan wij.

Ik zou als ik @Batch was de auto laten afslepen naar de dealer en er niet meer in rijden, want blijkbaar is er iets goeds mis met z’n front-assist/ACC.
Afslepen? Dat is zwaar overdreven. Je kunt de ACC namelijk ook gewoon uitzetten.

Overigens moet je als rijder ook gewoon alert blijven. ACC is een hulpmiddel, geen autopilot. Zoals ik eerder schreef, bij mij ging hij ook een keer in de fout , gewoon het gas intrappen om te overriden. Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn auto toen niet accelereerde, terwijl de TS een noodstop leek te ervaren… Hoe lang duurde het eigenlijk? Die afremming van 100 naar 20?

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
Er kwam geen hoorbaar signaal. Twee weken geleden greep het systeem een keer terecht in toen een auto voor mij met gierende banden tot stilstand kwam door plotseling overstekende kinderen, dit keer met een hard alarmsignaal in de auto. Dat heeft wel een aanrijding voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zonder verder signaal lijkt het me dat de ACC hier dus onterecht ingreep. Ik kan me voorstellen dat je hier van schrok maar de ACC doet geen noodstop. Hij kan wel flink afremmen maar alsnog is het te overriden (wat je bij 20 ook uiteindelijk gedaan hebt)… Altijd alert blijven.

Ik geloof niet dat het systeem laten nakijken iets gaat opleveren. Maar baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
De opmerking van jack zomer zet me aan het denken. Ik reed inderdaad precies tegen de felle zon in. Toen ik een uur later dezelfde route terug reed met de zon in de rug gebeurde het niet weer. Ik zal jullie op de hoogte houden of het nog weer gebeurt al hoop ik van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batch
De afremming ging trouwens in ongeveer 4 seconden. Het voelde als een noodstop aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LukeS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 11:28
Heb je ACC met verkeersbordherkenning? Ik heb iets dergelijks wel eens gezien met een auto die langs een tankstation of parkeerplaats reed. Bij die afrit stond dan een 30-km bord in de berm die opgepikt werd door de ACC..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat gaf je alsnog 2 tot 3 seconden om iets te doen (na aftrek reactietijd). Altijd alert blijven :)

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 12-03-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batch
Nee, geen verkeersbordherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-05 07:17
Vraag me af of ze dit direct kunnen oplossen. Het gebeurt bij Tesla's best regelmatig bij tunnels of heuvels. Mega gevaarlijk inderdaad.

Het kan natuurlijk een glitch zijn, ik zou vooral opletten en hopen dat het bij 1x blijft het kan met elke software een keer gebeuren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batch
FreakNL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:34:
Dat gaf je alsnog 2 tot 3 seconden om iets te doen (na aftrek reactietijd). Altijd alert blijven :)
Het gebeurt in een flits. Ik deed 2 dingen, n.l. het gaspedaal in trappen wat geen effect had en in de spiegel kijken wat er achter mij gebeurde en dat waren harde remacties. Die mensen zullen wel gedacht hebben "wat is dat voor idioot" maar ik kon er niks aan doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Batch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Het gebeurt in een flits. Ik deed 2 dingen, n.l. het gaspedaal in trappen wat geen effect had en in de spiegel kijken wat er achter mij gebeurde en dat waren harde remacties. Die mensen zullen wel gedacht hebben "wat is dat voor idioot" maar ik kon er niks aan doen.
En je bent nog niet bij de garage geweest? Je moet als bestuurder altijd de acties van de auto kunnen corrigeren. Kan dit niet dan is de auto gewoon een levensgevaarlijk ding op de weg.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
Je moet echt ZSM langs de dealer. Die kunnen de boordcomputer uitlezen met evt storingdcodes. Nu ging het gelukkig goed, volgende keer mss niet. Niet mee blijven rondrijden zonder experts ernaar laten kijken. Doe jezelf en je mede weggebruikers een plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-05 07:17
[...]

Ok dat is wel erg bijzonder en zou inderdaad niet zo mogen zijn. Je moet altijd de systemen kunnen overrullen.

Wellicht was het een noodstop, ik weet niet hoe de auto daarop geprogrammeerd is maar het lijkt me een lastige situatie. Je wil namelijk met de noodstopfunctie wel iemand tot stilstand brengen, ookal is deze persoon zelf aan het rijden.

En het is ook geen unieke situatie:
https://www.motorbiscuit....struggle-phantom-braking/

https://www.bbc.com/news/technology-60432351

https://thebrakereport.co...-alleged-phantom-braking/

https://www.ioniqforum.com/threads/phantom-braking.40114/

Het "hoort" er haast bij met de nieuwe rijhulp systemen

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGr op 12-03-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:19

Oekol

waka waka hey hey

Mijn ACC doet bovenstaande als ik per ongeluk de ACC weer aan zet en hij stond op 30km/u (minimum) dan remt hij keihard. Snel gas I trappen overruled dit. Gok dat er zoiets gebeurd is. Gas is king met ACC

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:46
Is het niet zo'n stuk snelweg waar men met teer(?) scheuren in het wegdek heeft gerepareerd? Als daar de volle zon op staat ziet mijn auto dat wel eens als een doorgetrokken streep omdat dat zo reflecteert ten opzichte van de rest van het wegdek. Je hoort dan even dat alarm/waarschuwing. Maar mijn auto remt niet zelf. Maar ziet dat wel als een mogelijk probleem. Met het prachtige weer van afgelopen dagen maakte hij vaker waarschuwingen op plekken waar niets aan de hand was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:59
Batch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:25:
De opmerking van jack zomer zet me aan het denken. Ik reed inderdaad precies tegen de felle zon in. Toen ik een uur later dezelfde route terug reed met de zon in de rug gebeurde het niet weer. Ik zal jullie op de hoogte houden of het nog weer gebeurt al hoop ik van niet.
Wat @DutchKel hieronder zegt: Meteen naar de garage, je wilt niet dat dit een 2e keer gebeurt want dan kan het wel goed fout aflopen...

Laat je dan meteen ook vertellen hoe je de remactie eenvoudig kunt onderbreken want wat er ook gebeurt: Als bestuurder ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele gevolgen, zeker nu je dit 1x hebt meegemaakt en dus weet hebt van onvoorspelbaar gedrag. Naar de garage is dan ook een stukje zelfbescherming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:33
Batch schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:25:
Ik zal jullie op de hoogte houden of het nog weer gebeurt al hoop ik van niet.
Dus je hebt de dealer nog niet gebeld (ik kan het tenminste niet terugzien in je berichten) en je blijft gewoon rijden in een auto die voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen omdat je niet weet wat de oorzaak was.
Dit alles in de hoop dat het niet meer voorkomt.

Mag ik de kleur en kenteken en de regio waar je ergens rijdt dan kan ik er rekening mee houden mocht ik in de buurt zijn.

Doe verstandig en bel de dealer voordat je ermee gaat rijden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Oekol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:53:
Mijn ACC doet bovenstaande als ik per ongeluk de ACC weer aan zet en hij stond op 30km/u (minimum) dan remt hij keihard. Snel gas I trappen overruled dit. Gok dat er zoiets gebeurd is. Gas is king met ACC
Inderdaad. Ik heb het een keer gehad met een 2004 Mercedes slk. Wilde de CC aanzetten, maar activeerde perongeluk de snelheidsbegrenzer. Ik kan je verzekeren dat de auto dan hard afremt. Ik weet niet meer precies wat ik fout deed dat de begrenzer op 50km/h of zo stond (lijkt me op de snelweg niet mogelijk te moeten zijn). Ik wist in ieder geval niet hoe snel ik de alarmlichten aan moest zetten en naar rechts de vluchtstrook op moest sturen. Daar heb ik de motor opnieuw gestart. Deze had ik namelijk uitgezet om de computer te resetten, maar in de paniek was ik vergeten dat je dan niet meer kunt starten met een automaatbak.

Sindsdien gebruik ik de cc maar niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Oekol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:53:
Behoorlijk config fout dan.

Bij mij gaat de ACC en begrenzer bij inschakelen op de snelheid die je op dat moment rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:19

Oekol

waka waka hey hey

FreakNL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Behoorlijk config fout dan.

Bij mij gaat de ACC en begrenzer bij inschakelen op de snelheid die je op dat moment rijdt.
Bij mij ook, als je de juiste knop drukt 'SET'. Ga je naar de knop om weer de oude instelling te pakken (ik rem vrijwel altijd met ACC af). Als ik dan vergeet dat hij op de afgeremde snelheid staat remt hij. Ik zweer bij ACC, rij op een weg waar je 30 mag nog met ACc

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:47
Schakelde je naar een te lage versnelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Als dit nog een keer gebeurt, maar wel met een ongeluk als gevolg, ben je wat mij betreft zwaar nalatig geweest om niet direct naar een garage te gaan. Hou dat even in je achterhoofd, hier kunnen mensen verwondingen aan overhouden, of zelfs ernstiger. Doe er alsjeblieft iets mee...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Batch Bel aub direct met de dealer/garage om herhaling te voorkomen. Mogelijk overkomt jou dit nogmaals, of een ander, met kans op ongelukken en zwaar lichamelijk letsel.

Beloofd? Hou je ons hier op de hoogte?

Graag een volgende keer vooraf wat extra inzet tonen en wat extra onderzoek doen, want er is hier dus al wel een en ander over te vinden. Daarnaast zou een dealer/garage je eerste aanspreekpunt moeten zijn en niet dit forum.

[ Voor 34% gewijzigd door Taro op 12-03-2022 13:45 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 01:27
Wil hier toch even op een foute denkwijze in de reacties wijzen.

Een auto die een noodstop maakt op de linkerbaan is - ook als daar totaal geen aanleiding toe LIJKT te zijn - niet levensgevaarlijk. Ik ben zelf ooit van een "onnodige" noodstop beticht (waar ook een aanrijding op volgde): een klapband linksvoor met een zeer moeilijk bestuurbare auto tot gevolg leek me geen onnodige reden om te remmen (geen noodstop) en op de smalle vluchtstrook links plaats te nemen (enigszins verantwoord naar rechts gaan over 4 banen ging mij niet meer lukken).
De bestuurders achter mij zagen inderdaad geen obstakel voor me, en anticiperen is een groot goed, maar afstand houden is toch echt belangrijker. Vrijwel niemand houdt daadwerkelijk 2 seconden of meer afstand op de linkerbaan, en als je het wel doet gaat men proberen je rechts in te halen of erger. Het is gewoon schandalig hoe we elkaar daarmee in gevaar brengen.

Degenen die er te dicht achter rijden, op hun telefoon zitten te kijken of op een andere manier afgeleid zijn, zijn degenen die levensgevaarlijk zijn. Deze fout in @Batch z'n auto kan dat hooguit op een hele vervelende manier aan het licht brengen.

M.a.w.: @Batch, laat 'm alsjeblieft snel uitlezen, en zet voorlopig de ACC gewoon even uit.

[ Voor 10% gewijzigd door kakanox op 12-03-2022 13:44 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

kakanox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:42:
[..]
Zeker is het de schuld van degene die achterop klapt, maar ik denk dat er in 90% van de gevallen iemand achterop klapt als ik op de linkerbaan van een drukke snelweg met 130 vol op de rem ga staan. Zelfs met twee seconden afstand is daar bijna niet op te anticiperen.

Dus een noodstop (al dan niet terecht) is levensgevaarlijk. Daarom altijd anticiperen en afstand houden. En als je auto onterechte noodstoppen maakt deze zo snel mogelijk uit laten lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door WouterG op 12-03-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Als je gas volledig intrapt zul je bij de meeste auto's de (adaptive) cruise control en limiter voorbij trappen en gewoon meer toeren maken. Als je al 40 rijdt in de 5e versnelling zul je er minder van merken natuurlijk.
Indien @Batch z'n gas volledig ingetrapt had denk ik eerder dat het de Autonomous Emergency Braking System was indien je het 'PACK FULL ADAS' pakket hebt op je 500X dan de ACC.

NB. (een deel v.d.) dezelfde sensoren worden gebruikt voor ACC, het staat allemaal verbonden. Mijn punt is, zonder ACC rijden is hierin niet de oplossing. Het is zeer aannemelijk dat het de AEBS was en niet de ACC dus de dealer bellen en laten ophalen met een autoambulance (zeker als die echt gloednieuw is).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:52

Honesty

kattenneus!

Accretion schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:59:
[...]

https://nd-mediagallery2-...029/new_500x_brochure.pdf

Interessante kwestie als je "veiligheidssysteem" je in gevaar brengt.
Is een interessante docu over op netflix over de Boeing 737max.
Zal zeker niet de eerste keer zijn maar ook niet de laatste

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 01:27
WouterG schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:49:
Zeker is het de schuld van degene die achterop klapt, maar ik denk dat er in 90% van de gevallen iemand achterop klapt als ik op de linkerbaan van een drukke snelweg met 130 vol op de rem ga staan. Zelfs met twee seconden afstand is daar bijna niet op te anticiperen.
Als je aan 2 seconden niet voldoende hebt om te anticiperen, is 2 seconden blijkbaar niet voldoende afstand voor jou als bestuurder. De regel dat de achterste bij een kop-staart botsing aansprakelijk is, is weleens op een lelijke manier misbruikt (en daarom in zeldzame gevallen ook buiten werking gesteld), maar bestaat uiteraard niet voor niets.
WouterG schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:49:
Dus een noodstop (al dan niet terecht) is levensgevaarlijk.
Daar ben ik het dus pertinent mee oneens. Dit is vergelijkbaar met stellen dat snelle fietsers op bromfietspaden met voorrang levensgevaarlijk zijn, omdat ze sneller voor je kunnen zitten dan je "verwacht". Dat is namelijk niet wat er gebeurt: De automobilist wéét dat snelle fietsers bestaan, maar kiest ervoor om niet verder te kijken dan de afstand die een fietser die hij/zij een redelijke snelheid vindt hebben in die tijd zou kunnen afleggen.

Wij, als verkeersdeelnemers, zijn er met z'n allen verantwoordelijk voor dat we onszelf en een ander niet in gevaar brengen. Daar worden we door de wet zelfs toe verplicht, door hetzelfde artikel dat een onnodige noodstop verbiedt:
quote: Artikel 5 WVW 1994
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
In het geval van de TS is dit artikel dus niet van toepassing op zijn onverwachte noodstop (dit was geen gedraging, maar een technisch probleem, net als mijn klapband bij een vrijwel nieuwe auto dat was), enkel op de situatie als hij nu zijn auto niet laat nakijken.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

WouterG

Dit is geen ondertitel

kakanox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:57:
[...]

Als je aan 2 seconden niet voldoende hebt om te anticiperen, is 2 seconden blijkbaar niet voldoende afstand voor jou als bestuurder. De regel dat de achterste bij een kop-staart botsing aansprakelijk is, is weleens op een lelijke manier misbruikt (en daarom in zeldzame gevallen ook buiten werking gesteld), maar bestaat uiteraard niet voor niets.
Helemaal mee eens.
[...]

Daar ben ik het dus pertinent mee oneens. Dit is vergelijkbaar met stellen dat snelle fietsers op bromfietspaden met voorrang levensgevaarlijk zijn, omdat ze sneller voor je kunnen zitten dan je "verwacht". Dat is namelijk niet wat er gebeurt: De automobilist wéét dat snelle fietsers bestaan, maar kiest ervoor om niet verder te kijken dan de afstand die een fietser die hij/zij een redelijke snelheid vindt hebben in die tijd zou kunnen afleggen.

Wij, als verkeersdeelnemers, zijn er met z'n allen verantwoordelijk voor dat we onszelf en een ander niet in gevaar brengen. Daar worden we door de wet zelfs toe verplicht, door hetzelfde artikel dat een onnodige noodstop verbiedt:

[...]

In het geval van de TS is dit artikel dus niet van toepassing op zijn onverwachte noodstop (dit was geen gedraging, maar een technisch probleem, net als mijn klapband bij een vrijwel nieuwe auto dat was), enkel op de situatie als hij nu zijn auto niet laat nakijken.
Nou, laten we het dan zo stellen, het uitvoeren van een noodstop op een snelweg zou niet levensgevaarlijk hoeven zijn, het gedrag van overige verkeer kan het wel levensgevaarlijk maken.
Punt blijft namelijk, als mijn auto zo'n noodstop zou maken, dan zou ik toch redelijk spichtig in m'n spiegeltje kijken of het voertuig achter me wel op tijd tot stilstand komt.

En om dat te voorkomen zou ik toch even met spoed langs de garage gaan voor een controle van het systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
kakanox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:42:

Een auto die een noodstop maakt op de linkerbaan is - ook als daar totaal geen aanleiding toe LIJKT te zijn - niet levensgevaarlijk.
Dat andere nog op tijd kunnen (en zouden moeten) remmen veranderd niet dat op een random moment een noodstop maken niet levensgevaarlijk is! Net als dat midden op de snelweg die klapband hebben ook gewoon levensgevaarlijk is. In de risicoanalyse wat ik er kan gebeuren bij failures in een auto (FMEA), staan er maar een paar dingen boven een spontane noodrem. (Dingen als niet kunnen remmen, dat is nog altijd gevaarlijker, of airbags die spontaan afgaan). Maar een spontane noodrem staat echt heel hoog op de lijst potentiele risico's qua ernst.

Als jouw auto spontaan een noodstop maakt, en of er dan een auto achter je met 120 je ramt, of een vrachtwagen met 90km/u je schept, betekend gewoon dat je een heel groot probleem hebt (en diegene achter je ook). Dan kan je wel zeggen dat ze beter hadden moeten opletten, maar dat veranderd niet dat jij bij een ernstig ongeluk betrokken bent wat probleemloos doden kan veroorzaken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:17
Snap dat je geschrokken bent en uitsluitsel wilt hebben. Maar sorry, het hele nut van dit topic ontgaat mij.

De meest logische stap is om naar de garage te gaan. In plaats daarvan maak je een topic aan waarin iedereen moet gaan gissen wat er eventueel gebeurd moet zijn. Ook verzand dit topic in discussies over rijstijl, noodstops etc. Totaal irrelevant dus.

Als de garage er niet uitkomt zou ik dit topic al beter begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carmania2000
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-05 17:31
olafmol schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:47:
Je moet echt ZSM langs de dealer. Die kunnen de boordcomputer uitlezen met evt storingdcodes. Nu ging het gelukkig goed, volgende keer mss niet. Niet mee blijven rondrijden zonder experts ernaar laten kijken. Doe jezelf en je mede weggebruikers een plezier.
is niet zeker dat er een foutcode in gaat staan. Als er volgens de systemen in de auto terecht werd ingegrepen zal er geen foutcode instaan alhoewel het een foute interpretering van een situatie kan zijn. Als die systemen zoals acc, noodstopfunctie, ... hebben allemaal hun beperkingen, zoals ze dat bij audi zo mooi noemen als ze het niet opgelost krijgen "stand der techniek". Je mag eigenlijk nooit 100% vertrouwen op die systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:35
Kan het zijn dat hij op de navigatie gereageerd heeft? Weet dat bij de VW golf van een collega dit gebeurd is terwijl hij op de snelweg reed en de navi dacht dat hij op de ventweg ernaast reed en daar met 100kmph op een rotonde af kwam, waardoor de veiligheidssystemen ingrepen..

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:54
Dus wat je moet doen lijkt mij nu vanzelfsprekend.
ACC NIET meer gebruiken totdat je bij de dealer bent geweest en zij 100% kunnen garanderen dat het systeem veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

BTFD schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:59:
Kan het zijn dat hij op de navigatie gereageerd heeft? Weet dat bij de VW golf van een collega dit gebeurd is terwijl hij op de snelweg reed en de navi dacht dat hij op de ventweg ernaast reed en daar met 100kmph op een rotonde af kwam, waardoor de veiligheidssystemen ingrepen..
Als dat soort kinderziektes nog steeds aanwezig zijn zou ik toch graag zien dat er een soort extra achterlicht komt dat de achterop komende bestuurders er voor waarschuwt dat de auto voor hem of haar voorzien is van autonoom ingrijpende systemen.
Wellicht een ideetje om gelijktijdig met het op handen zijnde verplicht invoeren van veiligheidssystemen mee te nemen? Ik kies er nu ook voor om niet achter een Tesla te rijden op de snelweg, weet ik direct waar ik bij andere auto's ook aan te ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinniwde76
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-05 20:12
Adas systemen laten calibreren. En dan vooraf je front radar. Dan moet bet opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 21:01
Dus het was geen noodstop, want geen alarm/signalen. Dus een ingrijpende ACC die ook nog niet eens te overrulen blijkt te zijn.

Dat hok zou nooit de weg op mogen. In de ideale situatie moet iedereen op een noodstop kunnen anticiperen maar dat is natuurlijk vaker niet dan wel het geval. Gelijk mee naar de dealer en het euvel voorleggen.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Cyriel85 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:58:
Lijkt me een veiligheidssysteem wat op een verkeerd moment ingrijpt:

YouTube: Fiat 500X | Autonomous Emergency Brake

Zsm mee naar de dealer want dit is levensgevaarlijk (gezien niet iedereen genoeg afstand houdt op de weg)
Dat laatste is een beetje kort door de bocht. Okay .. met name sommige merken snuffelen aan je bumper, maar ook voor mensen die wel goed afstand houden is een noodstop, zoals TS beschrijft, vrijwel niet te redden. Applaus voor de medeweggebruikers die het blijkbaar wel gered hebben ! En sterkte voor TS . .dit soort problemen, noemend ze die niet gremlins of zo, zijn vaak erg moeilijk op te sporen. Ik had ooit een auto waar, als je licht aanhad, remde en links richting aangaf, een of ander relais uitsprong, de motor afsloeg en niet meer startte, tot je het contact helemaal uitzette, 2 tellen wachtte en dan weer startte. Heel handig en fijn op een drukke kruising. Heeft heel wat garagetijd gekost .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een VW Polo. Die ging op een 50km weg ook ineens vol in de ankers, maar die kon ik wel overrulen door het gaspedaal in te trappen. Even verderop op de snelweg begon het dashboard als een kerstboom op te lichten met de een na de andere ACC/sensor storing.

Als je zo’n noodstop niet kan overrulen dan zou ik die auto toch wel ff laten staan :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Drs_Ben schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:02:
Dus wat je moet doen lijkt mij nu vanzelfsprekend.
ACC NIET meer gebruiken totdat je bij de dealer bent geweest en zij 100% kunnen garanderen dat het systeem veilig is.
Ik denk dat je teveel vertrouwen hebt in dealers. Ze gaan je nooit die garantie geven.

Die lezen de boel uit, vinden niks en sturen je weer op weg. “Als het nog een keer gebeurt horen we het wel”.

Wat @Anoniem: 93050 ook zegt.

Misschien ben ik te cynisch maar ik geloof niet dat een dealer hier iets aan gaat doen/iets gaat vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:20
mcsluis schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:55:
Schakelde je naar een te lage versnelling?
Dat soort zaken kan niet eens, je krijgt hem er simpelweg niet in, en als het wel lukt met geweld heb je motor in puin.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:58
kakanox schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:57:
[...]

[...]

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Toch even off-topic, maar toch even een vervolgvraag: In hoeverre ben je verantwoordelijk voor je eigen voertuig wat iets doet wat niet normaal is? Als ik zelf zonder reden in 4 seconden van 110 naar 20 km/h afrem doe je echt precies wat er in de wettekst staat benoemt. Nu bouwt de fabrikant iets in wat dat ook doet, is het jouw verantwoordelijkheid ineens niet meer? Ik vind dit heel lastig, en ik denk dat dit ook precies de reden gaat zijn dat level 4 of 5 autonomous vehicles nog jaren weg zijn.

Jij benoemt een klapband: indien je banden netjes profiel hebben en geen 10 jaar oud zijn inderdaad een probleem wat je niet kan voorzien, en dat is een reden voor snelle snelheidsvermindering. Maar je bent altijd nog grotendeels in control over hetgeen wat je op dat moment doet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:20
Acc kan ook reageren op obstakels naast de rijbaan.
Ik heb blijkbaar de afwijking dat ik erg links op een rijstrook rij, al eens gehad dat de ACC dan afremt voor de auto die linksvoor je zit. En dat terwijl de rijstrookhulp nog niet ingrijpt.
Toen was ik ineens 15km van mijn snelheid kwijt, geen noodstop of iets meegemaakt gelukkig. Was in een BMW overigens, maar in file of druk verkeer een vervelende eigenschap van het systeem.

Stond er in jouw geval misschien iets wat als obstakel gezien kan worden dicht op de rijstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn oude BMW X1 werkte de acc op camera, NOOIT DOEN, dat achterlijke low budget systeem remde zelfs voor heuvels en zag letterlijk spoken. Dit systeem had een zonnebril nodig als het uit een tunnel of bij zon kwam, viel dan ook meteen uit en ging remmen. Zelfs voor bochten/bomen/bruggen/biobakken ging dat systeem in de ankers en nog veel meer. Er was niet te rijden met dit systeem. Dat voor een auto van bijna € 65k en dan dit.
Bmw noemt dit een producteigenschap. Terwijl dit levensgevaarlijk is en systeem gaat ook remmen/valt uit. Als je dan niet oplet sta je bijna stil. Zo gevaarlijk is een slecht acc systeem.
Dit was geen geintje maar echt zo slecht gebouwd en daarom wordt acc zo weinig verkocht in de X1/X2. Je moet acc elke keer uitzetten om in ieder geval cc te hebben, vergat je het, dan merkte je het binnen 2 km want geheid viel de acc uit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet niet waar hij bij mij op werkt maar ik heb in 2 jaar tijd nog geen enkele keer een vreemde situatie gehad.. Soms stopt het met werken (dan krijg ik ook een melding dat er een sensor "afgedekt" is of "ACC momenteel niet beschikbaar"), dat wel.. Maar dat lost zichzelf meestal weer op. Sowieso lijkt dat me veiliger dan een systeem dat "teveel" voor zichzelf nadenkt :)

Ik zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

itsalex schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:52:
Mijn oude BMW X1 werkte de acc op camera, NOOIT DOEN, dat achterlijke low budget systeem remde zelfs voor heuvels en zag letterlijk spoken. Dit systeem had een zonnebril nodig als het uit een tunnel of bij zon kwam, viel dan ook meteen uit en ging remmen. Zelfs voor bochten/bomen/bruggen/biobakken ging dat systeem in de ankers en nog veel meer. Er was niet te rijden met dit systeem. Dat voor een auto van bijna € 65k en dan dit.
Bmw noemt dit een producteigenschap. Terwijl dit levensgevaarlijk is en systeem gaat ook remmen/valt uit. Als je dan niet oplet sta je bijna stil. Zo gevaarlijk is een slecht acc systeem.
Dit was geen geintje maar echt zo slecht gebouwd en daarom wordt acc zo weinig verkocht in de X1/X2. Je moet acc elke keer uitzetten om in ieder geval cc te hebben, vergat je het, dan merkte je het binnen 2 km want geheid viel de acc uit.
BMW en Fiat hebben een partnership, dus zou mij niks verbazen als we het hier over hetzelfde technisch systeem hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:51:
[...]

BMW en Fiat hebben een partnership, dus zou mij niks verbazen als we het hier over hetzelfde technisch systeem hebben
Deze techniek is zo oud dat zelfs bij 140 km/h cruise control niet meer werkt. Dit is nog een systeem wat Mercedes/BMW denk ik in 1975 aan het ontwikkelen was.
Fiat zou wel verder volgens mij moeten zijn en werkt niet op cameratechniek. Zelfs een Polo werkt op radar dus waarom zou camera gebruikt worden?
Het systeem in BMW X1 is zo erg dat zon/licht/regen/sneeuw/hagel/hobbels en alles ervoor zorgen dat het systeem ontregeld raakt. Bij TS kreeg die geen melding van beperkt of later nogmaals de melding. De weers-/lichtconditie was hetzelfde in principe gebleven. Bij mij voldeed de voorwaarde van "beperkt" en/of weers-/lichtconditie bleef hetzelfde waardoor het systeem constant op zijn rem ging.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Falcon schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb ook een FCA auto en geen problemen. Het zegt dus niet altijd wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PakoeDIEP
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 15:26
Glashelder schreef op zondag 13 maart 2022 @ 07:55:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een VW Polo. Die ging op een 50km weg ook ineens vol in de ankers, maar die kon ik wel overrulen door het gaspedaal in te trappen. Even verderop op de snelweg begon het dashboard als een kerstboom op te lichten met de een na de andere ACC/sensor storing.

Als je zo’n noodstop niet kan overrulen dan zou ik die auto toch wel ff laten staan :X
Precies hetzelfde meegemaakt. Gelukkig bleef het daarbij maar schrok me wel rot.

Eens, naar de garage ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-06 17:53
[...]

Tussen al je antwoorden in is meermaals gevraagd wat de dealer ervan zei. Geef daar eens antwoord op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 00:03
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:36:
[...]

Als dat soort kinderziektes nog steeds aanwezig zijn zou ik toch graag zien dat er een soort extra achterlicht komt dat de achterop komende bestuurders er voor waarschuwt dat de auto voor hem of haar voorzien is van autonoom ingrijpende systemen.
Wellicht een ideetje om gelijktijdig met het op handen zijnde verplicht invoeren van veiligheidssystemen mee te nemen? Ik kies er nu ook voor om niet achter een Tesla te rijden op de snelweg, weet ik direct waar ik bij andere auto's ook aan te ben.
Wat dacht je van een grote "L" op het dak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het zal idd iets te maken hebben met een botswaarchuwingssysteem oid dat onterecht af ging. Mogelijk kan de dealer het systeem uitlezen en een verklaring vinden.

Mijn auto (Seat Leon) heeft niet zo'n systeem, maar wel lane assist. Als je daarmee je handen te lang van het stuur houdt hoor je eerst piepjes, maar als je niet reageert gaat ie even kort hard remmen (je wakker schudden). Ik heb ook eens geprobeerd wat ie doet als je dan nog niet reageert, maar dan zet ie het systeem gewoon uit. Kan me voorstellen dat andere fabrikanten er dan voor kiezen om de auto af te laten remmen (bestuurder reageert immers niet en is dus misschien onwel geworden). Je zou dit nog als verklaring kunnen uitzoeken voor wat er bij jou is gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
koppie schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Toch even off-topic, maar toch even een vervolgvraag: In hoeverre ben je verantwoordelijk voor je eigen voertuig wat iets doet wat niet normaal is? Als ik zelf zonder reden in 4 seconden van 110 naar 20 km/h afrem doe je echt precies wat er in de wettekst staat benoemt. Nu bouwt de fabrikant iets in wat dat ook doet, is het jouw verantwoordelijkheid ineens niet meer?
Dikke kans dat je achterligger niet genoeg afstand hield (2s), auto niet juist onderhouden heeft, niet aan het opletten was of een combinatie daarvan. Alle drie vallen onder hetzelfde artikel van onnodig een onveilige situatie veroorzaken. Dit soort systemen (die overigens verplicht zijn) redden meer levens dan ze kosten, al is het alleen maar dat je toch iets meer afstand houd omdat anders je dashboard als een kerstboom verlicht wordt. Overigens rijd ik zelf met ACC altijd met mijn voet op het gas en niet op de rem, soms heeft die een zetje nodig maar nooit remt die te laat. Sterker nog ik denk dat de gemiddelde bestuurder een voorbeeld kan nemen aan ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als je geen waarschuwingen kreeg op het dashboard, en daarbij ook een waarschuwings-geluidsalarm in de auto (piepjes) dan was het NIET je radar/noodstopsysteem. Die doet dat nooit zonder zichtbare en audiowaarschuwingen.

Aannemelijker is dan een probleem met de ABS, ABS Sensoren of remdrukverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Of gewoon heel simpel de ACC… Dat lijkt me echt de meest logische verklaring.

[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De TS heeft zelf weinig inzet getoond en reageert niet op adviezen. Daarnaast is nog steeds niet helder of er contact met de dealer is opgenomen. We hebben hier verder niets aan aannames of suggesties. Ik sluit het topic, mocht de TS het opnieuw geopend willen hebben dan graag even een DM.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.