Trillingsgeluid dempen van externe HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 01:02
Bestaat er een goedkope manier om lawaai door trillingen van een externe HDD te dempen?

Ik heb een oude externe 3,5" HDD (zo'n metalen behuizing van Conceptronic met een 250GB P-ATA schijf erin) voor de opslag van spelletjes voor de Wii U. Deze schijf trilt lichtelijk zodra 'ie aan staat en geeft die trilling door aan de tafel in de vorm van een irritant (hard) gezoem.

Als tijdelijke oplossing heb ik 'm op een siliconen armbandje gelegd, dat dempt het geluid vrijwel geheel. Echter, als 'ie langer dan 1-2 dagen ligt moet 'ie weer even opgetild worden voordat het weer werkt :| Da's best irritant, dus ik zoek een goedkope permanente oplossing :D

Alle reacties

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Data gewoon overzetten naar een USB stick van 250GB? Die 3,5" P-ATA disk op USB heeft vast ook nog een externe voeding nodig :+

https://tweakers.net/usb-...p9bGMxeb7XszeNTkFQ3WGt9Aw

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:03
Een rubber mat of wat rubber voetjes eronder lijmen.
Rubber blijft werken, siliconen niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:41
Klittenband.
Bij Synology bekend als velcromod :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:03
Klittenband voor onder een had behuizing?
Lijkt me niet zo zinvol.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
40 euro en je bent van alle trillingen af. :D
pricewatch: Intenso external SSD Premium Edition 256GB Grijs

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sommige harde schijven hebben akoestisch management. Met hdparm kun je die zetten:
hdparm -h
<snip>
 -M   Get/set acoustic management (0-254, 128: quiet, 254: fast)
<snip>

Probleem is wel dat je dit na iedere powercycle opnieuw moet doen, en ik heb geen idee of dat vanaf een Wii kan. Heeft zo'n ding een opstartscript waar je wat aan toe kunt voegen?

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11 01:02
Will_M schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 01:16:
Data gewoon overzetten naar een USB stick van 250GB? Die 3,5" P-ATA disk op USB heeft vast ook nog een externe voeding nodig :+

https://tweakers.net/usb-...p9bGMxeb7XszeNTkFQ3WGt9Aw
Volgens het boekje v/d Wii U moet het juist eentje met eigen voeding zijn. De USB-poorten kunnen vrij weinig stroom leveren en met zo'n Y-kabel werkt het niet helemaal betrouwbaar.

Flash-drives ga ik niet aan beginnen. Wordt afgeraden in het boekje en met de oude Wii had ik er al genoeg problemen mee gehad.
Dat is teveel geld, vind ik. De HDD werkt op het lawaai na nog prima.
Mijzelf schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:22:
Sommige harde schijven hebben akoestisch management. Met hdparm kun je die zetten:
hdparm -h
<snip>
 -M   Get/set acoustic management (0-254, 128: quiet, 254: fast)
<snip>

Probleem is wel dat je dit na iedere powercycle opnieuw moet doen, en ik heb geen idee of dat vanaf een Wii kan. Heeft zo'n ding een opstartscript waar je wat aan toe kunt voegen?
De Wii U heeft helaas geen zulke instellingen ervoor. En draait ook niet op Linux.

Verder maakt die functie volgens mij alleen het seeken rustiger. Maar in dit geval worden de trillingen veroorzaakt door het draaien v/d schijf zelf.
Ben(V) schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:17:
Een rubber mat of wat rubber voetjes eronder lijmen.
Rubber blijft werken, siliconen niet.
Je bedoeld dit soort voetjes die normaal onder meubels horen? Dempen ze trillingen? :o

https://www.bol.com/nl/nl...VI-Q.2_19.20.ProductImage
GarBaGe schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:02:
Klittenband.
Bij Synology bekend als velcromod :)
Net geprobeerd met een stukje wat ik nog had liggen... dat dempt vrijwel helemaal niet :/

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-11 23:16
Old school oplossing: telefoonboek / gouden gids eronder (of iets wat even dik is) of een baksteen eronder leggen.
Pagina: 1