Binnenmuur isoleren (spouw)

Pagina: 1
Acties:

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-01 20:41
Wij willen graag onze hoekwoning beter isoleren ivm de energie transitie. De vloer is geïsoleerd met 10cm polystyreen, omdat er 30cm water in de kruipruimte staat is dat momenteel wel het maximaal haalbare.
Onze woonkamer grenst aan de 'blinde' muur van het huis. Dit is een spouwmuur die in de jaren 90 is na-geisoleerd met piepschuimbolletjes. Toch blijft dit een koude muur. Daarom zou ik deze graag aan de binnenzijde willen na isoleren, het gaat om 12meter lang X 3.50m hoog.
Nu heb ik mij laten vertellen dat dit met een spouwmuur niet mogelijk is omdat je dan vraagt om vocht problemen.
Ik weet niet of dat klopt. Glaswol/pir en gips is de goedkoopste optie maar is zoiets wel mogelijk?
En andere optie is er nog een laag van 15cm cellen beton tegenaan te plakken (multipor is niet te betalen). Ik heb het vermoeden dat dit minder gevoelig is voor vocht. Maar levert dat ook een goede isolatie waarde op?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:46
In onze twee onder een kap heb ik het gehele huis na geisoleerd met metalstud voorzetwanden gevuld met glaswol. Dit zit al een tiental jaren zonder problemen. Het gas verbruik is mede door deze ingreep terug gebracht van een 2200m3 naar ca 750m3 per jaar en sinds een jaar een wp met een verbruik van 1500kWh. Het is dus weldegelijk mogelijk, mits je nu geen vochtproblemen hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Signor Doekie op 12-03-2022 03:30 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01 09:03
Een metalstud frame met glaswol en een dampremmer achter de gipsplaat is geen enkel probleem. De wandopbouw zoals hij nu is zou nog dampopen moeten zijn.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:14

ManiacsHouse

Scheisse!

Cobb schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:39:
Wij willen graag onze hoekwoning beter isoleren ivm de energie transitie. De vloer is geïsoleerd met 10cm polystyreen, omdat er 30cm water in de kruipruimte staat is dat momenteel wel het maximaal haalbare.
Onze woonkamer grenst aan de 'blinde' muur van het huis. Dit is een spouwmuur die in de jaren 90 is na-geisoleerd met piepschuimbolletjes. Toch blijft dit een koude muur. Daarom zou ik deze graag aan de binnenzijde willen na isoleren, het gaat om 12meter lang X 3.50m hoog.
Nu heb ik mij laten vertellen dat dit met een spouwmuur niet mogelijk is omdat je dan vraagt om vocht problemen.
Ik weet niet of dat klopt. Glaswol/pir en gips is de goedkoopste optie maar is zoiets wel mogelijk?
En andere optie is er nog een laag van 15cm cellen beton tegenaan te plakken (multipor is niet te betalen). Ik heb het vermoeden dat dit minder gevoelig is voor vocht. Maar levert dat ook een goede isolatie waarde op?
Even een schopje ;)
Hoe heb je dit uiteindelijk uitgevoerd? Ik zit met een zelfde soort muur. Hoekwoning (huur) in een ver verleden ook met piepschuim bolletjes geïsoleerd maar blijft steenkoud die muur. Vraag me ook af of er überhaupt nog bolletjes inzitten. Al jarenlang dat er regelmatig weer paar van die bolletjes in de tuin liggen...

Nu wil ik ook de binnenmuur gaan isoleren. Echter niet veel ruimte om dat te doen. Max 5-6 cm. Er zijn dunne PIR platen van dacht ik 4cm maar verdomde prijzig dat spul.
Ik dacht zelf om latten op de muur te zetten van 1 a 1'5 cm. Daar dun stevig materiaal op als isolatie. Zoiets als pir (of een goedkoper alternatief) en daar simpelweg een wand van hout/mdf tegenaan. Denk dat het hout/mdf al minder kou uitstraalt dan de stenen muur nu. De 1-1,5 cm tussen muur en isolatie zou dat werken als soort ventilatie en daardoor geen vochtproblemen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-01 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ManiacsHouse schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:59:
[...]

Even een schopje ;)
Hoe heb je dit uiteindelijk uitgevoerd? Ik zit met een zelfde soort muur. Hoekwoning (huur) in een ver verleden ook met piepschuim bolletjes geïsoleerd maar blijft steenkoud die muur. Vraag me ook af of er überhaupt nog bolletjes inzitten. Al jarenlang dat er regelmatig weer paar van die bolletjes in de tuin liggen...

Nu wil ik ook de binnenmuur gaan isoleren. Echter niet veel ruimte om dat te doen. Max 5-6 cm. Er zijn dunne PIR platen van dacht ik 4cm maar verdomde prijzig dat spul.
Ik dacht zelf om latten op de muur te zetten van 1 a 1'5 cm. Daar dun stevig materiaal op als isolatie. Zoiets als pir (of een goedkoper alternatief) en daar simpelweg een wand van hout/mdf tegenaan. Denk dat het hout/mdf al minder kou uitstraalt dan de stenen muur nu. De 1-1,5 cm tussen muur en isolatie zou dat werken als soort ventilatie en daardoor geen vochtproblemen?
als de spouw geisoleerd is hoef je niet veel vocht problemen te verwachten en zo wel dan komt dat vocht van buiten en moet je er daar iets aan doen.. dat pir momenteel erg duur is kan ik over mee praten dat is helaas gewoon vraag en aanbod (gisteren is hier 35m3 geleverd). Je bent zegmaar niet de enige met een koude muur ;) de goede alternatieven voor pir zijn netzo goed gestegen. glaswol is ongveer het enige wat wat achter is gebleven in de prijsstijgingen. bij een spouw hebben ventilatielatten niet veel zin behalve eventueel de muur uitvlakken. je plan altijd even in ubakus zetten, dan zie je de problemen vanzelf.

• Cobb
@ManiacsHouse ik heb met lijmkit de pir tegen de muur geplakt. Alle naden afgetaped. Op twee elektrabuis na is dat dus een ononderbroken isolerende laag geworden.
Daartegen 3*6 balkjes. Vastgezet in de vloer en aan het plafond. Daartussen ook 3x6 balkjes, uitgelijnd met dotjes purschuim. Daar tegen aan 120x240 gipsplaat en afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlxnpHae4KxjyiiiFcG_vpVZshE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzOCy2APP6u78sTB9L9n5ufA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CHqIppSdv9I83sr95zemCICPwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFyMUKCgHnsibIwuSaLsdeyG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Cobb op 21-12-2022 14:04 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:14

ManiacsHouse

Scheisse!

Cobb schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:03:
@ManiacsHouse ik heb met lijmkit de pir tegen de muur geplakt. Alle naden afgetaped. Op twee elektrabuis na is dat dus een ononderbroken isolerende laag geworden.
Daartegen 3*6 balkjes. Vastgezet in de vloer en aan het plafond. Daartussen ook 3x6 balkjes, uitgelijnd met dotjes purschuim. Daar tegen aan 120x240 gipsplaat en afgewerkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks!!! Eigenlijk net andersom wat ik in gedachten heb. Muur was wel redelijk recht? Of lossen de pir-platen eventuele oneffenheden op?

_/-\o_ @ utp. Vraag met alleen af waarom geen buis gelegd en daar utp doorheen? Is net wat makkelijker vervangen mocht dat nodig zijn.

• Cobb
@ManiacsHouse Ja die utp was een laatste ingeving.

De muur is redelijk recht, maar ik heb de pir goed in de hightack gezet en aangedrukt. De balken heb ik waterpas bevestigd aan de muren. De pir tussen de balkjes en de isolatieplaten voorkomt dat het gaat veren.

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-01 00:22
Cobb schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:03:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Muur gaat zeiknat worden door regen etc. Door het opsluiten aan de interieurzijde zal de muur waarschijnlijk niet drogen met als gevolg verpulveren van de baksteen tijdens vorst

• Cobb
@Dwaalboy Onzin dan zou iedere geïsoleerde spouwmuur aan de buitenzijde ook een probleem hebben. Dit is in feite niet anders.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dwaalboy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:24:
[...]

Muur gaat zeiknat worden door regen etc. Door het opsluiten aan de interieurzijde zal de muur waarschijnlijk niet drogen met als gevolg verpulveren van de baksteen tijdens vorst
Het gaat hier toch om een muur met spouwmuur?

Sinds wanneer drogen de bakstenen van binnenuit?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
Dwaalboy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:24:
[...]

Dat is alleen bij halfsteens of steens muren een bestaand gevaar. Hier is gewoon een spouw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1