Toon posts:

Beltrafo kabel aanleggen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tempestus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-03 19:07
Hallo Medewerkers,

Ik woon in een jaren 70 woning en ben een trotse Eufy video deurbel eigenaar met veel plezier maar begin het zat te worden om de deurbel om de zoveel maanden op te laden.

Achter mijn video deurbel loopt een goot via het kozijn en beton naar de meterkast, ik heb dit bij de buurman gecheckt.
Helaas is er kabel afgeknipt of afgebroken bij de voordeur dus de kabel die erin zit moet eruit/vervangen worden.

Ik vraag mij af wat voor soort kabel er in de kabelgoot moet naar de meterkast? Kan dat elk soort draad zijn of moet het een bepaalde dikte ofzo hebben?

Ik heb een trekveer besteld, dus het idee is dan om samen met de trekveer de elektra draden aan te leggen van de meterkast naar de voordeur en dan de elektra draden aan te sluiten op de trafo in de nieuwe meterkast die geplaatst is van het merk Eaton.

Ik ontvang graag advies over de elektra draden en tips wat handig kan zijn voordat ik aan deze klus begin.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Matthijs ;)

Alle reacties

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Beldraad is niet zo heel bijzonder, gaan doorgaans lage stromen doorheen. Een telefoonsnoer of thermostaatkabel van 0,75 mm2 is prima. Dikker mag ook natuurlijk.

• Tempestus
Zwartoog schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:26:
Beldraad is niet zo heel bijzonder, gaan doorgaans lage stromen doorheen. Een telefoonsnoer of thermostaatkabel van 0,75 mm2 is prima. Dikker mag ook natuurlijk.
Weet jij dan ook nadat ik de kabel heb getrokken van de meterkast naar de voordeur met behulp van een trekveer hoe ik de getrokken kabels moet aansluiten op een Beltrafo in de meterkast?

Zit te kijken naar een Beltrafo van Emat aangezien mijn nieuwe meterkast ook hiervan is.

https://www.elektramat.nl...SBY8LlxHIA5BoCdR4QAvD_BwE

Is het een lastig iets of kan ik het zelf ook gemakkelijk aansluiten.

Groetjes
Matthijs

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25
Volgens de website van Eufy heeft de deurbel 16 tot 30 volt nodig. Dat zijn dus de linker en rechter aansluiting aan de bovenzijde van de trafo.

• Tempestus
BartW schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:54:
Volgens de website van Eufy heeft de deurbel 16 tot 30 volt nodig. Dat zijn dus de linker en rechter aansluiting aan de bovenzijde van de trafo.
Ik heb de signaal kabel succesvol kunnen doortrekken van de meterkast naar de voordeur.
Echter zit ik nu te kijken naar de meterkast en weet ik niet zo goed wat ik moet doen met de beltrafo.

Ik weet waar hij past maar er moet ook stroom naar komen, maar waar tap ik dat stroom vanaf?

Kan het überhaupt?
Bijgaand een foto van mijn huidige situatie...

Groeten Matthijs

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:18
Ik zou dit gezien de vraagstelling aan een expert over laten. Je hebt een trafo die rechtstreeks op de meterkast wordt aangesloten, en daar zou ik als leek niet aan beginnen.

Zou natuurlijk ook ernaast kunnen met een zelfgemaakte stekker, maar nogmaals… gezien de vraagstelling.

Ik vermoed dat vorige reageerder er van uit ging dat de trafo al was aangesloten of modelletje stopcontact was.

[Voor 15% gewijzigd door Flozem op 30-03-2022 15:49]

• yamahabest
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Op basis van je vraagstelling zou ik het inderdaad overlaten aan een expert.

Maar je sluit de beltrafo aan op 1 van de bovenste automaten (de tweede van rechts lijkt nog vrij te zijn), blauw op N, en bruin op L. En dan je bel op de bovenkant van de beltrafo.

Het idee is dat die blauwe en bruine draad dan achter alles langs van boven naar beneden lopen, maar voor dat soort acties zou ik sowieso de hoofdschakelaar uitzetten.

Voor de netheid, zou ik trouwens of de hoofdschakelaar naar links schuiven, of de aardlekken naar rechts, zodat je de beltrafo of helemaal rechts, of helemaal links kan plaatsen, en de draden naar de bel gelijk zijwaarts naar buiten kunnen.

[Voor 56% gewijzigd door yamahabest op 30-03-2022 16:05]

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:25
Ik zou inderdaad als ik jou was een snoer met stekker aan de onderzijde van je trafo maken en deze in een stopcontact doen. De trafo kan wel in de meterkast maar gezien je vraagstelling moet je dat laten doen,

• Tempestus
Top zeg, wat een hulp meteen!
Het wordt gewaardeerd!

Ik heb nog een leeg stopcontact rechts van de meterkast, 230V kabel heb ik nog zat van, alleen wist niet dat het zo simpel was om een beltrafo los aan te sluiten (los van een meterkast) dacht dat dit altijd standaard in een meterkast zat.

Echter lees ik nu verschillende ervaringen op Tweakers en online dat wanneer je geen mechanische gong hebt in combinatie met een trafo op 230V de deurbeltrafo bij elke druk op de deurbel kan kortsluiten... Dit kan voorkomen worden door een soort van relais (Wirewound resistor) te monteren op 1 van de signaalkabels en daarna door naar de trafo.

Die relais kost ook weer €7 en krijg ik een wir-war aan kabels met Wago klemmen ertussen.

Ik zit er nu aan te denken om gewoon een omvormer op AC te kopen, deze op het lege contact en die draden door te trekken naar de voordeur en direct aan te sluiten op de deurbel.

Bijvoorbeeld deze: https://www.amazon.nl/dp/...22Q6?_encoding=UTF8&psc=1

Niet zeker op dit het gezeik oplost maar aan een trafo waarbij de deurbel kortsluiting kan veroorzaken na elke druk op de knop is geen oplossing...

Heb dit lege stopcontact nog waarbij ik stroom kan pakken. Daarboven heb ik de signaalkabel vast die van de voordeur naar de meterkast is getrokken.

Waarschijnlijk alle moeite voor niks gedaan want als ik uiteindelijk de AC-adapter koop en 10 meter is inderdaad genoeg dan ben ik er ook al... (Denk ik)

Ohja voor de mensen die afvragen hoe ik erbij kom dat er een relais tussen moet zie afbeelding hieronder.
Dit staat nergens duidelijk in de Eufy handleiding waardoor de trafo kortsluiting krijgt na het drukken van de knop.

• Tempestus
Heb nu de transformator adapter binnen.

Ik zal deze eerst aan de bel hangen om te kijken of het opgeladen wordt, wanneer de bel opgeladen wordt, zal ik de signaalkabel weer uit de goot trekken en de kabel van de transformator erdoor heen trekken en aansluiten.

Dan is het opgelost (hopelijk).

Zouden jullie de signaalkabel in de goot laten of zouden jullie die verwijderen (ik denk eventueel voor de toekomst of wanneer de adapter niet meer werkt...)

• Tempestus
Transformator met 10 meter kabel

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:20
@Tempestus ik heb nu eenzelfde probleem, werkt het bij jou met deze trafo?

[Voor 9% gewijzigd door Moriaty op 14-03-2023 13:29]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• darth-vader81
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:21
Vraag van mijn kant. Heb je een eufy met homebase of zonder?

-Als je een homebase hebt, gewoon aansluiten zoals bedoelt is. Niet met een relais of wat dan ook gaan prutsen. Heb al een jaar of wat een eufy met homebase en gewoon aangesloten op een goedkope beltrafo. Nooit geen enkel probleem gehad.

Dat hele relais verhaal komt van de Ring af. Is een heel ander systeem en voltage. Haal geen dingen door elkaar…

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik zou gewoon een CAT6(a) kabel trekken.
Daar kan zowel een traditionele beltrafo op aangesloten worden maar ook een PoE injector of rechtstreeks in een PoE geschikte switch als de Eufy daarvoor geschikt is, anders via de beltraf maar be nee voorbereid voor de toekomst.

[Voor 9% gewijzigd door GeeMoney op 14-03-2023 12:19]

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:18
Als je de battery-powered Eufy doorbell hebt, is de standaard 8v trafo voldoende.
Meerdere installaties gedaan op deze manier, nooit meer lege batterijen

• Tempestus
Moriaty schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 11:36:
@Tempestus ik heb nu eenzelfde probleem, werkt het bij jou met deze trafo?
Jazeker amigo.
Werkt perfect!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee