Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilates
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zoek een?
Ik zoek een 4 bay NAS voor ons thuis/werk netwerk. We zitten hier met zijn tweeën al zo'n twintig jaar te werken aan diverse videoproducties, en ik wil onze backup/archief workflow en gedeelde mappen een beetje stroomlijnen en upgraden. Daarnaast, heel bescheiden, 's avonds misschien wat videos op de TV afspelen via onze Kodi player, of met Plex

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik kwam in eerste instantie uit op de Synology 920+, met om te beginnen twee HDDs van 6 of 8 Tb. Qnap is natuurlijk een logisch alternatief, maar ik neig naar de Synology omdat de softwareondersteuning me iets makkelijker en gestroomlijnder leek.

Wat is je budget?
Met bovenstaande voorkeuren kom ik al gauw rond de 500 Euro uit voor de NAS, en dat is toch een hoop. Daarom mijn vraag. Misschien kan ik me beter richten op een ouder model, en het geld wat ik daarmee bespaar investeren in de opslagruimte zelf.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat dus om de volgende situatie: We hebben nu al zo'n 3 tot 4 Tb aan projectmateriaal, en in de komende jaren zal dat flink omhoog gaan, wanneer we vaker met 4k video gaan werken. Dat materiaal staat op ons beiden computers, en op diverse externe harde schijven.

In de backup workflow zit niet echt systeem meer, we volgen elk onze eigen willekeurige pad. Het zou mooi zijn als de backups regelmatig en automatisch naar de NAS gemaakt worden. (En ik begrijp dat de NAS niet zaligmakend is qua backup, dat het daarna ook nog eens af en toe weggeschreven moet worden naar externe harde schijven en dan ook nog het liefst offsite gebracht)

Bovendien werken we ook nog eens met dubbele werkkopieën van onze projecten, ieder op zijn eigen pc en volgens eigen folderstructuur. Om in de zo langzaam ontstane chaos wat orde aan te brengen zou het aan te bevelen zijn om in ieder geval een deel van ons materiaal, zoals foto's en video, centraal op te slaan en synchroon te blijven met al onze wijzigingen.

Heel even heb ik overwogen om te kijken of we niet ook direct konden monteren vanaf de NAS, met bijvoorbeeld een 10Gbit netwerk, maar ik zag al gauw dat dat nog een station te ver is voor ons. Geen zin in ook nog eens de netwerk opnieuw te bekabelen enz...

Het gaat dus vooral om centrale opslag. Daarnaast downloaden we wel eens een film en die kunnen we dan vanaf de NAS afspelen. Alle andere dingen die je met de NAS kan vind ik natuurlijk ook interessant om mee te tweaken ooit eventueel, maar is niet van doorslaggevend belang. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Voorts dacht ik wel aan een 4 bay NAS. We beginnen met twee HDDs, en breiden uit wanneer het moet en wanneer er weer geld is.

Een NAS die gaat heel lang mee, hoop je, en dus kom ik al gauw bij "the latest and greatest" uit. Maar misschien is dat helemaal niet nodig, met bovenstaande eisen, en kan ik veel voordeliger aan de slag met wat oudere specs. Ik hoop dat jullie me hierbij een klein beetje kunnen gidsen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 20:43
Je kan ook kijken naar de 720, die heeft 2 bays en minder werkgeheugen maar is net als de 920 uitbreidbaar met een expansionunit voor extra opslag (5 schijven).

Op de synology site heb je tegenwoordig ook een kieshulp om op basis van je wensen bij de juiste NAS te komen.

Wat betreft synchronisatie werkt de cloudstation app perfect, je kan ook eerdere versies van een bestand hierin bewaren. Hoe feilloos dit gaat met hele grote bestanden durf ik alleen niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik heb de 920+ en ik ben er echt zeer content mee. Het heeft een Intel Quad core processor welke perfect is voor Docker. Geheugen kan je makkelijk uitbreiden (ik heb 12GB) en met DSM7 is het perfect voor wat je wilt incl. Plex en decoding (is cpu ook geschikt voor).

Tevens gebruik ik de NAS voor mijn Timemachine backups.

Het heeft alleen geen 10Gbit netwerk (wel 2x 1Gbit welke je kan bonden naar 2Gbit). je kan er ook geen uitbreidingskaart in kwijt helaas.

Ik zeg doen!

[ Voor 26% gewijzigd door Yzord op 21-03-2022 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Yzord schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:23:
Ik heb de 920+ en ik ben er echt zeer content mee. Het heeft een Intel Quad core processor welke perfect is voor Docker. Geheugen kan je makkelijk uitbreiden (ik heb 12GB) en met DSM7 is het perfect voor wat je wilt incl. Plex en decoding (is cpu ook geschikt voor).

Tevens gebruik ik de NAS voor mijn Timemachine backups.

Het heeft alleen geen 10Gbit netwerk (wel 2x 1Gbit welke je kan bonden naar 2Gbit). je kan er ook geen uitbreidingskaart in kwijt helaas.

Ik zeg doen!
vergeet niet de 2x NVME disks aan de onderkant ;)

btw ik heb er ook 1 en ben het met Yzord eens

zou btw gewoon 4x 4tb oid aanschaffen en in raid 10 zetten, zou een online backup aanschaffen voor je meestbelangrijke data met versie(s) en/of USB disk voor off-site backup mocht je een crypto-locker oplopen thuis

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 00:29:
[...]

vergeet niet de 2x NVME disks aan de onderkant ;)

btw ik heb er ook 1 en ben het met Yzord eens
Ow ja, die heb ik ook gevuld met 2 x 512G Kingston NVME (SA2000M8500G)

Zie trouwens nu net dat de 920+ te upgraden is naar 20GB geheugen (wordt alleen niet gesupport door Synology).

[ Voor 16% gewijzigd door Yzord op 21-03-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heel ander idee dat misschien interessant is:
TrueNAS op 2 machines, waarvan 1 buiten de deur in een datacenter voor off-site backups.

TrueNAS werkt met ZFS, waardoor je heel makkelijk snapshots kunt maken én offsite replicatie die weinig bandbreedte kost. (De initiële sync doet er langer over, daarna zijn het enkel je snapshots die over gaan.)

Snapshots beschermen je voor en belangrijk deel tegen malware (je kunt makkelijk terug naar een vorig snapshot), offsite beschermt tegen brand, diefstal, uitval van je server, etc.

RAID10 zou ik niet doen. Je wint iets snelheid, maar de kans op totale uitval neemt ook toe. (Bij RAID0 verdubbelt die, waarmee je goeddeels de bescherming van RAID1 teniet doet.)

Zoiets hoeft niet heel duur te zijn. Zeker niet als je voor een 2e hands server en nieuwe disks gaat. Dan zit een groot deel van je kosten in je disks en die kosten heb je tóch. Enige waar je op moet letten dat TrueNAS 8G RAM nodig heeft, maar dat kost de wereld niet. (Ok, en bij offsite heb je hosting nodig, bij voorkeur in een datacenter, bij iemand anders thuis kan ook. Dat kost je een paar tientjes per maand.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilates
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-12-2024
Hartelijk dank voor jullie commentaar. Inmiddels had ik al een beslissing genomen. Het is toch een Synology 418 geworden, en ik heb het bespaarde geld in twee Western Digital Ultrastar HDDs van 12TB gestoken.

Daarnaast een externe HDD van 12TB voor offline backup.

[ Voor 12% gewijzigd door Pilates op 21-03-2022 12:37 ]

Pagina: 1