Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 21:30

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Mijn vriendin heeft onlangs ontslag genomen bij een landelijk autodealerbedrijf. Tot mijn verbazing hoorde ik dat ze zelf moet betalen voor haar bedrijfskleding zonder logo. Bovendien bij een winkel waarvan de eigenaresse de vrouw is van een directielid. Hier geen governance dus.

Het betreft gewone confectiekleding in een bepaalde kleur in twee of drie stijlen in de gewenste maat. Uitdrukkelijk geen maatwerk. De kleding zou mijn vriendin buiten haar werk nooit dragen. Sterker nog: op het werk niet eens omdat het haar lichaam slecht accentueert. Lees: niet goed past.

Ik ben op zoek naar sluitende redenen om het betaalde bedrag terug te vorderen. Dat zou uitkomen op EUR 690,00.

Ik heb op rechtspraak gezocht op "bedrijfskleding" al dan niet in combinatie met "inhouding"/"salaris" maar niets kunnen vinden in het civiele rechtsgebied.

Wat ik heb gevonden

De werknemer moet vrij over het loon kunnen beschikken
https://www.arbeidsrechte...n-salaris-door-werknemer/
(Ik heb het arbeidscontract en eventuele bijlagen niet ingezien)
Verplicht besteden van loon
Is dit van toepassing? De werkgever verplicht om de bedrijfskleding bij een "bevriende" winkel aan te schaffen. Het betreft gewoon confectie die mogelijk ook elders verkrijgbaar is.
https://www.arbeidsrechte...-verplicht-besteden-loon/
(Ik heb het arbeidscontract en eventuele bijlagen niet ingezien)
Het inhouden van loon is wel toegestaan als het gaat om inhoudingen als:
https://www.arbeidsrechte...rknemer-wordt-ingehouden/
(Niet van toepassing)
Het niet om aangekochte producten door de werknemer:
https://www.arbeidsrechte...r-werknemer-moet-betalen/
Nu komt het: bedrijfskleding
https://www.arbeidsrechte...-door-werknemer-van-loon/
In een arbeidsovereenkomst kan worden bedongen dat medewerkers verplicht zijn om de arbeid te verrichten in bepaalde kleding of te werken met bepaalde gereedschappen, waarvoor zij zelf zorg moeten dragen. Ook zonder dergelijke bepalingen kunnen medewerkers hiertoe gehouden zijn als dit gebruikelijk is in een bepaalde bedrijfstak.

Binnen redelijke grenzen kan overeengekomen worden dat de werkgever zorgt voor deze kleding of gereedschappen die normaal voor rekening van de werknemer komen. De werkgever behoudt zich mogelijk het eigendom voor tot het door de werknemer is afbetaald. In de arbeidsovereenkomst mag niet bedongen worden dat de werkgever deze bedragen gaat inhouden. De medewerker kan de werkgever naast de arbeidsovereenkomst wel schriftelijk machtigen om op het salaris bedragen in te houden die de werkgever gebruikt voor het betalen van de kleding en gereedschappen die de medewerker dient te bekostigen (art 7:631-1 BW). Elders wordt nader ingegaan op (werk)kleding (7.).
(ook dit lijkt niet op de onderhavige casus)

Disclaimer: ik heb de arbeidscontracten nog niet ingezien.

LinkedIn WoT Cash Converter

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Onderstaande ljnk staat wel op arbeidsrechten. Voor veiligheidskleding bijvoorbeeld of kleding die eenheid uitstralen, is de werkgever verantwoordelijk voor. Tenzij dat anders staat in de arbeidsovereenkomst, dus dat wordt eerst kijken wat daarin staat.

https://www.arbeidsrechte...emers-gezag-aanwijzingen/

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:55
Moet ze nu ze ontslag neemt betalen of missen we een stuk verhaal en is ze ergens anders gaan werken / in onderhandeling waar ze deze kleren moet kopen?

In het eerste geval: volstrekt kansloos. In het tweede geval: dan zou het wellicht gevergd kunnen worden, maar dan is het afhankelijk van alle omstandigheden van het geval.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
StevenK schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:52:
Moet ze nu ze ontslag neemt betalen of missen we een stuk verhaal en is ze ergens anders gaan werken / in onderhandeling waar ze deze kleren moet kopen?.
Ze heeft ontslag genomen, dus lijkt eerder alsof de vriendin van TS in het verleden kleisnf heeft ontvangen en dat niet kan terug geven? Weg gegooid of iets dergelijks? In dat geval lijkt het mij dat een vergoeding wel op zijn plaats is, al vind ik nieuwprijs dan wel onredelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:

Ik heb op rechtspraak gezocht op "bedrijfskleding" al dan niet in combinatie met "inhouding"/"salaris" maar niets kunnen vinden in het civiele rechtsgebied.
Volgens mij is gedwongen winkelnering de term die je zoekt.

Wikipedia: Gedwongen winkelnering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ze heeft moeten betalen voor haar bedrijfskleding. Ze heeft het ook nog moeten kopen bij de vrouw van de directie. Volgens mij is beiden tegen de wet dan wel governance of tegen wat gebruikelijk is. Dat geld wil ik terugvorderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:24

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:58:
Ze heeft moeten betalen voor haar bedrijfskleding. Ze heeft het ook nog moeten kopen bij de vrouw van de directie. Volgens mij is beiden tegen de wet dan wel governance of tegen wat gebruikelijk is. Dat geld wil ik terugvorderen.
Je mist het punt.

Je geeft aan dat ze ontslag heeft genomen, dus ze is daar niet eens in loondienst?

Na het beëindigen van het contract moet ze opeens betalen voor bedrijfskleding?

Ik snap het niet, maar verwacht ook niet dat het bedrijf zonder opgaaf van redenen een dergelijk bedrag vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Jij mist het punt. Ze was in loondienst en heeft altijd moeten betalen voor haar bedrijfskleding. Ze heeft ontslag genomen. De ingehouden kosten wil ik nu terugvorderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Nu online
PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:55:
[...]

Jij mist het punt. Ze was in loondienst en heeft altijd moeten betalen voor haar bedrijfskleding. Ze heeft ontslag genomen. De ingehouden kosten wil ik nu terugvorderen.
Ok, dus ze is 10 jaar geleden in dienst gekomen en heeft groen bedrijfskleding gekocht? En wil nu het betaalde bedrag terugvorderen? Je bent namelijk niet echt volledig, dat je zelf ook geen contract gegevens hebt of een reglement waar zaken in staat maakt het niet echt makkelijk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Daar ben je nu wat laat mee dan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-03 19:55
[...]

heeft ze de kleren terug ingeleverd ?

moest ze de kleding zelf wassen of regelde de werkgever dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Detonator op 12-03-2022 07:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ibin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 19:16
Een werkgever mag van je vragen om zelf voor bepaalde representatieve kleding te zorgen. Zeker als je deze kleding ook buiten je werk zou kunnen dragen. Dat dit niet lekker zit/past is daarin irrelevant.

Je zou als eerste de arbeidsovereenkomst kunnen doornemen on te kijken wat hierover staat vermeld. Soms verstrekt een werkgever aanvullende verklaringen die hier iets over kunnen zeggen.

Je geeft in je verhaal niet aan of je dit al hebt gecheckt? Lijkt mij eenvoudig en de eerste stap.

Daarnaast maakt het het juridisch denk ik niet makkelijker om achteraf een bedrag proberen te vorderen bij een werkgever waar je geen enkele binding/overeenkomst meer mee hebt.

Als je hier serieus mee verder wilt denk ik dat je het beste juridisch advies kunt inwinnen via een eventuele rechtsbijstand verzekering (van je vriendin zelf) of juridisch loket.

[ Voor 18% gewijzigd door Ibin op 12-03-2022 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Daarnaast was er een plicht om die specifieke kleding te kopen en dragen of een advies.

Bij verplichting zijn het kosten voor de werkgever.. maar dit soort bedrijven wil je uberhaupt niet werken dus maar goed dat ze weg is...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Als er diverse malen om duidelijkheid gevraagd word, moet je wellicht iets aan je informatieverstrekking gaan doen. JIJ vraagt hier om hulp, dan zul jij ook duidelijkheid moeten verschaffen.

Ik denk te begrijpen dat dit de situatie is:

- Ze werkt circa 10 jaar bij bedrijf X
- In die 10 jaar heeft ze verplicht bedrijfskleding moeten kopen bij bedrijf Y, op eigen kosten
- Ze heeft ontslag genomen
- Ze wil nu proberen de gemaakte kosten terug te halen

Misschien is het handig nog meer inhoudelijke informatie te geven:

- Wat staat er in het arbeidscontract (en/of CAO) over bedrijfskleding?
- Heeft ze uberhaupt ooit bezwaar gemaakt tegen deze praktijk? Zijn er gesprekken geweest? Heeft ze geprobeerd de kleding te weigeren in te kopen?
- Is ze nu nog in dienst (in afwachting van de laatste werkdag)?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:07:
Tot mijn verbazing hoorde ik dat ze zelf moet betalen voor haar bedrijfskleding zonder logo. Bovendien bij een winkel waarvan de eigenaresse de vrouw is van een directielid.
(...)
Disclaimer: ik heb de arbeidscontracten nog niet ingezien.
Ik zou maar eens beginnen met het laatste. Misschien is het beter om een moderator tot die tijd te vragen het topic even op slot te gooien en weer te openen na lezen. Pas op met het delen daarvan online uit oogpunt van herleidbaarheid bijvoorbeeld.

Uit de woorden 'moet betalen' en 'inhouding salaris' maak ik ook op dat de voormalig werkgever de kosten verrekend met het laatste loon, klopt dat?

En is er een kans dat de werkgever (indirect) later weer in beeld komt? Bijvoorbeeld via een netwerk of als toekomstige werkgever? Arbeidsconflicten zijn al snel niet erg bevordelijk voor de onderlinge relatie en soms is acceptatie beter als het je (in de toekomst) meer oplevert ('pick your battles'). Maar niet altijd uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:49
[...]

Heb je ook een tijdspad van de verschillende gebeurtenissen.

Je kan je post namelijk lezer als ze is uit dienst gegaan en nu is er €690 in gehouden voor bedrijfskleding door de werkgever van haar laatste loon c.q. eindafrekening.

Terwijl ik het gevoel heb dat ze er X jaar geleden is gaan werken, mogelijk toen (of gedurende de tijd dat ze er werkzaam is geweest) dat ze op een of meerdere momenten bedrijfskleding heeft gekocht c.q. moeten kopen en dit wil je nu na X jaar terugvorderen.

Daarnaast, wat staat er in de contract(en) en eventuele andere documenten waarna gerefereerd kan worden in deze contracten. Dat zou immers m.i. het startpunt van een discussie moeten zijn.

Kortom, wat is nu exact de casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
President schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 06:32:
[...]

Ok, dus ze is 10 jaar geleden in dienst gekomen en heeft groen bedrijfskleding gekocht? En wil nu het betaalde bedrag terugvorderen? Je bent namelijk niet echt volledig, dat je zelf ook geen contract gegevens hebt of een reglement waar zaken in staat maakt het niet echt makkelijk.
5 jaar geleden in dienst getreden. Er wordt maandelijks geld ingehouden t.b.v. de bedrijfskleding die niet van haar is of wordt. Een soort van bruikleen.
Sethro schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:06:
Daar ben je nu wat laat mee dan
Er is zoiets als een verjaringstermijn. De vraag is of het 2 jaar is (standaard) of 5 jaar op arbeidscontracten en per wanneer de termijn start.
Ibin schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:22:

Je geeft in je verhaal niet aan of je dit al hebt gecheckt? Lijkt mij eenvoudig en de eerste stap.
Jawel, dat geef ik aan.
Daarnaast maakt het het juridisch denk ik niet makkelijker om achteraf een bedrag proberen te vorderen bij een werkgever waar je geen enkele binding/overeenkomst meer mee hebt.
Ik zie geen verschil met nog in dienst zijn. Of je stelt voor om het werk neer te leggen zolang het wordt ingehouden.
Mr. Detonator schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:12:
[...]
heeft ze de kleren terug ingeleverd ?
Ja
moest ze de kleding zelf wassen of regelde de werkgever dat?
Zelf wassen. Sterker nog, de keukendoeken op het werk, waste ze ook zonder enige compensatie.
Anoniem: 217290 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:27:
Daarnaast was er een plicht om die specifieke kleding te kopen en dragen of een advies.
Plicht.
Bij verplichting zijn het kosten voor de werkgever.. maar dit soort bedrijven wil je uberhaupt niet werken dus maar goed dat ze weg is...
Oh, ik kan nog meer zaken noemen. Zoals verkopers die bereikbaar moeten zijn buiten werktijd zonder compensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Klinkt als een goede zet dat ze ontslag genomen heeft.

Met je laatste opmerking in het achterhoofd: weet je zeker dat het je hier om te doen is? Of speelt er ander zeer dat je 'recht' wil zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
PcDealer schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:53:
[...]

5 jaar geleden in dienst getreden. Er wordt maandelijks geld ingehouden t.b.v. de bedrijfskleding die niet van haar is of wordt.
Oké, maar als ze ontslag neemt en de kleding inleveren ontvangt ze het geld weer terug? Aangezien die kleding blijkbaar nog steeds van het bedrijf is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 14:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Nu achteraf gaan proberen terugvorderen zonder eerder officieel bezwaar wordt wel heel lastig. Zeker als er nu ontslag genomen is, het komt dan erg over als natrappen en op allerlei manieren nog iets extras eruit te slepen. Dan sta je erg zwak.

Het lijkt ook geen vreidenlijk bedrijf vandaar ook waarschijnlijk het ontslag.

als het financieel kan; 3x zuchten en op zoek naar een leuke nieuwe baan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 21:38
Bruikleen terwijl er loon wordt ingehouden is huur van de kleding dus, en die huur wordt maandelijks voldaan door inhouding op het loon. Daar is ze blijkbaar mee akkoord gegaan, ze heeft er 10 jaar gewerkt en in die tijd geen bezwaar gemaakt. Als ik zo met mijn personeel zou omgaan dan zou er niemand hier werken... Sterker : onze medewerkers hebben een vergoeding omdat ze deels hun eigen kleren aanhebben/verslijten in werktijd...

Als ze nu na afloop van de arbeidsovereenkomst de huur niet doorzetten en er geen afkoopbedrag is verrekend dan kan ze nu weinig meer lijkt mij. Als ze een afkoop hebben verrekend op het laatste loon dan zou ik zeker bezwaar aantekenen en dit desnoods voor laten komen (als je dan toch een trap na wil geven, want dat ben je nu aan het doen...)

Om nu noch
Als werknemer verplicht kleding huren bij de (... van de ...) baas. Als dat in het contract staat en er geen bezwaar tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 13:06
[...]

5 jaar geleden in dienst getreden. Er wordt maandelijks geld ingehouden t.b.v. de bedrijfskleding die niet van haar is of wordt. Een soort van bruikleen.
Huur bedoel je. Ik neig ook naar niet redelijk, maar een grond kan ik zo niet verzinnen als je er contractueel akkoord mee bent en het niet disproportioneel veel geld is (10tje per maand zo te lezen).

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

Er is zoiets als een verjaringstermijn. De vraag is of het 2 jaar is (standaard) of 5 jaar op arbeidscontracten en per wanneer de termijn start.
Verjaring van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Is het geen vergoeding ter compensatie dat de kleding ook prive gedragen kan worden. Ook dit is naar mijn idee niet wenselijk, maar goed. Werkgever had er vanuit werknemer oogpunt dan beter aan gedaan om een bedrijfslogo op de kleding te zetten, zodat zo'n mogelijke vergoeding nog beter te betwisten is.

Alsnog maakt het je kans kleiner als er nooit eerder bezwaar hiertegen is gemaakt.

Advies: bel even met je rechtsbijstand of een werknemersbond. Die hebben veelal goed advies.

[ Voor 10% gewijzigd door purge op 12-03-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
(verkeerd gequote)

[ Voor 200% gewijzigd door pennywiser op 12-03-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
bvdbos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:11:
(als je dan toch een trap na wil geven, want dat ben je nu aan het doen...)
Het is altijd de "trap na" van een werknemer die genoemd wordt, de constante trappen ervaren van het 24/7 klaar staan lijkt mij factor 100 kwalijker. Ik kan me de boosheid wel indenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:49
pennywiser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Het is altijd de "trap na" van een werknemer die genoemd wordt, de constante trappen ervaren van het 24/7 klaar staan lijkt mij factor 100 kwalijker. Ik kan me de boosheid wel indenken.
Op zich vind ik dat niet onlogisch dat juist dat genoemd wordt, het valt immers het meeste op en komt vaak kinderachtig over. Daarnaast zie ik nergens dat vereist wordt dat verkopers 24/7 'klaar moeten staan', ik lees alleen iets over 'buiten werktijd', dat hoeft echter niet 24/7 te betekenen. Zou ook vrij vreemd zijn lijkt mij, immers gebeurt er bij een autodealer buiten openingstijden niet zoveel normaal gesproken. Ik kan me echter wel voorstellen dat als jij bezig bent een deal te sluiten en die specifieke klant komt buiten jouw werktijd met een vraag, bijvoorbeeld omdat je parttime werkt, dat het dan handig is dat je bereikbaar bent voor je collaga die voor je waarneemt. Vereisen kan de werkgever dat echter natuurlijk niet.

En als je daar dan zo boos om bent, waarom blijf je er dan 5 jaar of langer werken, je doet het dan toch echt jezelf aan. En als je dan achteraf nog een 'trap na' wil geven, kom je weer op feit dat die opvalt en vaak wat kinderachtig over komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@PcDealer Heb je het contract inmiddels ingezien en terug kunnen vinden wat de afspraken waren?

Zelf op een blauwe maandag in een snackbar gewerkt. Bedrijfskleding (shirt, short) werd gewoon door de eigenaar in bruikleen gegeven. Hoefde daar niet voor te betalen, tenzij ik het binnen een jaar stuk had. Moest het wel zelf wassen (maar heb ik nooit als een probleem ervaren).

Ik kan me voorstellen dat je nu je "gelijk" wilt halen, alleen zit er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Wat als je vriendin de "bruikleen" kosten minder had gekregen als basissalaris (en ze deze post niet hadden opgenomen)? Waren jullie dan ook nog ontevreden geweest?
Punt is dat ze nu uit dienst is, deze kosten ook niet meer heeft. Achteraf dan je gelijk willen halen, klinkt een beetje alsof er meer speelt en dit jullie manier is om het een en ander recht te zetten.

Wat ik ook opmaak uit je verhaal, is dat het om een relatief laag bedrag gaat. Vraag je af of je voor dat bedrag tegen bepaalde schenen aan wilt schoppen. Geen idee hoe groot het wereldje is/was waar je vriendin werkte, maar binnen sommige branches wordt er onderling veel gepraat. Dan doe je meer kwaad (slechte naam) dan je lief is en kan je er later op een andere manier weer last van krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
[...]

Dat leg je wel echt superonduidelijk uit hoor. Misschien je OP ff aanpassen?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Ik heb de contracten nog niet in kunnen zien. Inmiddels zijn wel alle loonstroken binnen over de gehele periode. Daarmee is makkelijk uit te rekenen hoeveel er is betaald in totaal. Dat is namelijk afhankelijk van het aantal werkdagen per week.

Pagina: 1