Vraag

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Mijn vraag
Hoe lang is de sofwarematige levensduur van een telefoon? Het is een vage vraag denk ik, daarom hier een toelichting erbij:
In het verleden heb ik een oude samsung telefoon nog langer in gebruik kunnen houden door een custom rom te gebruiken. Op een gegeven moment was het toch echt niet meer mogelijk om die telefoon nog te blijven gebruiken omdat apps niet meer konden draaien. Bijv. de mobiel bankieren app.

Ik zit nu op het punt dat ik twijfel of ik mijn samsung a6 (2018) nog moet gaan maken of niet (het glas is helemaal gebarsten).

Een nieuw display kost zo 55-60 euro. Maar als binnen niet al te lange tijd mijn telefoon toch niet meer veilig gebruikt kan worden omdat hij geen software updates meer krijgt (android 11 gaat hij niet krijgen vanuit samsung; laatste veiligheidsupdate is aug 2021 geweest), dan zal mobiel bankieren straks niet meer mogelijk zijn en zullen er wel meer apps niet meer werken op mijn telefoon. Ik ben dus benieuwd hoeveel langer ik de a6 nog kan blijven gebruiken en of dat het de investering in een nieuw scherm waard is.

Ik heb liever geen nieuwe telefoon nu, al die nieuwe apparaten zijn zo groot, mijn huidige a6 vind ik al groot, het liefst zou ik een kleinere hebben (een SE 2020 komt nog een beetje in de buurt).Maar als het moet vanwege veiligheid, dan moet het maar.

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:06

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DeRooney schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:25:
Mijn vraag
Hoe lang is de sofwarematige levensduur van een telefoon? Het is een vage vraag denk ik, daarom hier een toelichting erbij:

Maar als binnen niet al te lange tijd mijn telefoon toch niet meer veilig gebruikt kan worden omdat hij geen software updates meer krijgt (android 11 gaat hij niet krijgen vanuit samsung; laatste veiligheidsupdate is aug 2021 geweest), dan zal mobiel bankieren straks niet meer mogelijk zijn en zullen er wel meer apps niet meer werken op mijn telefoon. Ik ben dus benieuwd hoeveel langer ik de a6 nog kan blijven gebruiken en of dat het de investering in een nieuw scherm waard is.
Je zou voor de apps die je gebruikt even kunnen bekijken vanaf welke Android versie ze niet meer werken. Zoek dan op vanaf welk moment deze versie niet meer gebruikt kon worden en interpoleer dat met Android 10.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:58
Een Android versie krijgt 5 jaar ondersteuning vanuit AOSP, het open source project wat de basis is waarop Samsung en anderen hun versies baseren.
Of dan Samsung de AOSP veiligheid updates wel of niet verwerkt is een 2de, maar een app ontwikkelaar die nu Android 10 ondersteund zal dat nog wel 2,5 jaar doen mag je verwachten, want die versie is 2,5 jaar geleden uitgekomen.

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:09
Heb vandaag nog even contact gezocht met de samsung whatsapp service. Ze hebben geen einddatum waarop de a6 geen veiligheidsupdates meer gaat krijgen. Althans, zij had die info niet. Ik kom niet verder dan wat jullie schreven en de info op deze pagina:
https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIVzObJEcffx77xQEq3LUtlGroQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8wyet5KsoqWd1WF5oVOssSe.jpg?f=fotoalbum_large

Half jaarlijks updates, maar wanneer dat stopt is een vraagteken.

Aangezien er geen alternatieven zijn (betaalbare modellen in het formaat van ongeveer iPhone 13 mini) hou ik het nog maar bij deze telefoon en ga ik maar een nieuw scherm bestellen.