HIIT training - welk programma kan ik volgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:41

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sinds januari ben ik lekker bezig met sporten. Momenteel gebruik ik de Android app Home Workout, waarin ik hun Full Body 7*24 challenge afgerond heb, en sinds deze week de HIIT Intermediate erbij mee pak. Dat laatste bevalt wel, want ik wil graag een beter conditie krijgen en nog zo'n 10kg afvallen (of dit omzetten in spier). Ik denk dat HIIT een mooie manier is om dit te bereiken, alsook me wat fitter te voelen. Dat was de context, dan nu de vraag.

Welk HIIT programma kan ik gebruiken om lekker te sporten? Nu doe ik elke dag dezelfde oefeningen, wat me snel te saai zal worden. Ik heb al eens naar 7-minute workout gekeken, maar dat is dan ook meer van hetzelfde. Ook andere programma's die ik zie lijken niet per se HIIT te zijn, of je hebt er spullen bij nodig (ik wil het liefst puur met eigen lichaamsgewicht trainen, en thuis/buiten).

Alvast bedankt voor de tips :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Vetmassa kun je niet 1 op 1 omzetten in spiermassa. Zo werkt het helaas niet. Deze vetmassa zul je dus eerst ergens kwijt zien te raken. Hierna is niet alleen sporten belangrijk maar ook je voeding en je nachtrust.
Voor afvallen is er één simpele regel. Creeër op een dag een licht calorieëntekort (~200-250kcal) onder je dagelijkse behoefte en hou dit voor langere tijd vol tot je op het gewenste gewicht bent. Hoe je dit doet, daar zijn 1001 manieren voor maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Eenmaal op het gewenste gewicht ga je het tegenovergestelde doen, dan zorg je dagelijks voor een licht caloreiënoverschot (~200-250kcal) en let hierbij op dat je Macro's op orde zijn. Je wilt dit met zo min mogelijk materiaal doen en zonder sportschool zoals ik je begrijp. Dan vallen krachttraining en sporten als CrossFit al af voor je. Het enigste wat dan nog in mij op komt is Calisthenics. Hier is genoeg over te vinden op het internet en wat er in de buurt is voor je. Veel succes iig!

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Gekkenhuis schreef op zondag 13 maart 2022 @ 08:22:
Vetmassa kun je niet 1 op 1 omzetten in spiermassa. Zo werkt het helaas niet. Deze vetmassa zul je dus eerst ergens kwijt zien te raken. Hierna is niet alleen sporten belangrijk maar ook je voeding en je nachtrust.
Voor afvallen is er één simpele regel. Creeër op een dag een licht calorieëntekort (~200-250kcal) onder je dagelijkse behoefte en hou dit voor langere tijd vol tot je op het gewenste gewicht bent. Hoe je dit doet, daar zijn 1001 manieren voor maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Eenmaal op het gewenste gewicht ga je het tegenovergestelde doen, dan zorg je dagelijks voor een licht caloreiënoverschot (~200-250kcal) en let hierbij op dat je Macro's op orde zijn. Je wilt dit met zo min mogelijk materiaal doen en zonder sportschool zoals ik je begrijp. Dan vallen krachttraining en sporten als CrossFit al af voor je. Het enigste wat dan nog in mij op komt is Calisthenics. Hier is genoeg over te vinden op het internet en wat er in de buurt is voor je. Veel succes iig!
Duidelijk. Ik merk aan mezelf dat ik langdurig afvallen lastig vind. Al zeker 8 jaar heb ik dan weer wat minder, dan weer wat meer overgewicht. Ik ben niet extreem te zwaar, maar er wat vanaf mag zeker. Extra sporten vind ik de laatste tijd absoluut niet moeilijk, maar blijf toch wel een zwak hebben voor snacks na het avondeten bijvoorbeeld. En dat is dan meestal niet eens ongezond (een cracker, olijven etc.) maar elke calorie is er natuurlijk 1 die me weerhoud af te vallen.

Calisthenics vind ik helemaal geweldig. Maar is dat echt goed om mee af te vallen? Ik dacht dat dit inderdaad meer spier kwerken is, en lenigheid/controle over je lichaam. Vandaar dat ik aan HIIT dacht om een beter conditie te krijgen/af te vallen. Maar ik kan er compleet naast zitten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dit topic gemist ?
Het Krachtsport Topic - Deel 1

@LankHoar Je vraag al eens door Google gegooid ?

[ Voor 54% gewijzigd door Hackus op 13-03-2022 15:11 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nee, want dat is specifiek voor kracht sport, niet echt over HIIT training. Dat kan wellicht aan bod komen, maar toen ik door de OP zat te lezen had ik niet het idee dat dit precies aansluit op mijn post hier.
@LankHoar Je vraag al eens door Google gegooid ?
Nee, maar wel via DuckDuckGo. En toen kwam ik eigenlijk alleen losse oefeningen tegen, of een complete workout maar niet echt een programma. Ik zoek juist wat variatie en opbouw.

Trouwens, door Google gooien geeft me nu wel twee HIIT programma's:
https://blog.myfitnesspal.com/4-week-hiit-workout-program/
https://freecoursedl.com/...ght-hiit-workout-program/

Tot noch toe werkte ik steeds met een app. Is wel prettig, want die houd de tijd voor je bij per oefening/onderdeel. Even kijken of ik een handige timer kan vinden voor een programma waar geen app bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het gaat om verschillende vormen van trainen in het zgn krachtsport topic.
Bodybuilding, Powerliften, Fitness, etc

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Mix er anders 1-2x per week een andere activiteit in. Hardlopen of fietsen (je hoeft niet eens een racefiets te kopen, of een stadsfiets word je ook moe) bijvoorbeeld. Dat is top voor de vetverbranding én de afwisseling, en je komt lekker buiten. Ook variatie mogelijk in de vorm van duurtraining of interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Anoniem: 677216 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:22:
Mix er anders 1-2x per week een andere activiteit in. Hardlopen of fietsen (je hoeft niet eens een racefiets te kopen, of een stadsfiets word je ook moe) bijvoorbeeld. Dat is top voor de vetverbranding én de afwisseling, en je komt lekker buiten. Ook variatie mogelijk in de vorm van duurtraining of interval.
Hardlopen is door een blijvende knie blessure lastig. Fietsen kan wel, en wil ik zeker weer oppakken met een paar weken (nu bezig met internationale verhuizing).

Pagina: 1