Aardedraad van geaard stopcontact gaat niet naar stoppenkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 11:22
ik zit met een situatie. Des tijds hebben wij onze wasmachine in de inbouwkast/ ensuite kast (kamer en suite woning) willen plaatsen, daar heeft de loodgieter en een elektricien aansluitingen voor gemaakt voor water en toe/afvoer en dus een geaard stopcontact.
De elektricien heeft zo veel als mogelijk toen dertijd de bestaande metalen buizen gebruikt, die al op zolder lagen om alle nieuwe bedrading door te trekken, er is toen ook een nieuwe stoppenkast geïnstalleerd.
Alle andere geaarde stopcontacten (keuken en badkamer) zijn geaard dmv een aardedraad die bij de stoppenkast uit komen.

Ook voor de groep waarop de wasmachine is aangesloten gaat er wel een aardedraad de buis in vanaf de stoppenkast, maar komt er dus niet uit bij de inbouwkast.

In de inbouwkast is het geaarde stopcontact vastgeschroefd op een metalen verzameldoos, waar ook weer metalen buizen uitlopen richting zolder of horizontaal naar oa een licht schakelaar, maar zonder aardedraad.

Nu het probleem; de aardedraad van de geaarde stopcontact zit dus vastgeschroefd op de metalen lasdoos/verzameldoos.

Is dit veilig geweest?
Kan ik checken of de metalen lasdoos geaard is dmv de "0" blauwe draad er tegen aan te houden en dat dan vervolgens de aardlek schakelaar eruit springt? - - zo ja is dat veilig om dat zelf te doen?

Uiteindelijk omdat ik ook het stopcontact moet verplaatsen naar een andere muur in de inbouwkast, wil ik een aarde draad gaan trekken vanaf inbouwkast tot aan volgende verzameldoos waar een aarde draad zit, deze verbind ik dan met elkaar dmv een lasklem, is dit plausibel?.

Heeft iemand advies?

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:42

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik lees alleen: bestaande ijzeren buizen met lose kabels.

Stalen lasdoos.

Dat is imo al genoeg om alles te slopen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
roycerolls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:34:
ik zit met een situatie. Des tijds hebben wij onze wasmachine in de inbouwkast/ ensuite kast (kamer en suite woning) willen plaatsen, daar heeft de loodgieter en een elektricien aansluitingen voor gemaakt voor water en toe/afvoer en dus een geaard stopcontact.
De elektricien heeft zo veel als mogelijk toen dertijd de bestaande metalen buizen gebruikt, die al op zolder lagen om alle nieuwe bedrading door te trekken, er is toen ook een nieuwe stoppenkast geïnstalleerd.
Alle andere geaarde stopcontacten (keuken en badkamer) zijn geaard dmv een aardedraad die bij de stoppenkast uit komen.

Ook voor de groep waarop de wasmachine is aangesloten gaat er wel een aardedraad de buis in vanaf de stoppenkast, maar komt er dus niet uit bij de inbouwkast.

In de inbouwkast is het geaarde stopcontact vastgeschroefd op een metalen verzameldoos, waar ook weer metalen buizen uitlopen richting zolder of horizontaal naar oa een licht schakelaar, maar zonder aardedraad.

Nu het probleem; de aardedraad van de geaarde stopcontact zit dus vastgeschroefd op de metalen lasdoos/verzameldoos.

Is dit veilig geweest?
Yup. Je leeft nog en je huis is niet afgefikt.
Kan ik checken of de metalen lasdoos geaard is dmv de "0" blauwe draad er tegen aan te houden en dat dan vervolgens de aardlek schakelaar eruit springt? - - zo ja is dat veilig om dat zelf te doen?
Da's een beetje hetzelfde als een fik te stoken onder een brandblusinstallatie om te kijken of 'ie het doet. Doe maar niet, dus..
Uiteindelijk omdat ik ook het stopcontact moet verplaatsen naar een andere muur in de inbouwkast, wil ik een aarde draad gaan trekken vanaf inbouwkast tot aan volgende verzameldoos waar een aarde draad zit, deze verbind ik dan met elkaar dmv een lasklem, is dit plausibel?.
Waarom heeft de elektricien dat toentertijd niet gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Hoe zou ik het dan kunnen controleren of de metalen lasdoos geaard is? Ik begrijp een elektricien bellen alleen dat kost weer wat, ik wou het eerst op een of andere manier zelf proberen. Das wel vaker zo bij tweakers denk ik.

En waarom ie dat niet heeft gedaan is mij ook een vraag. De man is inmiddels met pensioen weet ik, maar ik wil graag weten of dit veilig was. Dus als er zich een probleem had voortgedaan in de afgelopen jaren met de wasmachine, dat danwel de aardlek schakelaar eruit was gesprongen.

[ Voor 13% gewijzigd door roycerolls op 11-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Jellabie schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:42:
Ik lees alleen: bestaande ijzeren buizen met lose kabels.

Stalen lasdoos.

Dat is imo al genoeg om alles te slopen.
Dat begrijp ik.
Alleen is het gebruik van metalen buizen niet onveilig heb ik me laten vertellen, mits je de draden niet beschadigt. Elke jaar komt er wel nieuwe regelgeving werd me medegedeeld. Tis wel zo inderdaad hij had het toentertijd (2017) beter kunnen vervangen dan voor PVC maar dat is nu even geen optie helaas.

En wat bedoel jij met lose kabels? Kabels zijn toch altijd losjes ook door pvc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Rmg

roycerolls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:55:
Hoe zou ik het dan kunnen controleren of de metalen lasdoos geaard is? Ik begrijp een elektricien bellen

En waarom ie dat niet heeft gedaan is mij ook een vraag. De man is inmiddels met pensioen weet ik, maar ik wil graag weten of dit veilig was. Dus als er zich een probleem had voortgedaan in de afgelopen jaren met de wasmachine, dat danwel de aardlek schakelaar eruit was gesprongen.
Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Een aardlek is wel belangrijk voor veiligheid maar het dekt maar 1 van de risico's af.

Een kortsluiting had je stop ook wel opgevangen, maar een lekkage in je wasmachine had een potentieel (hehe) probleem kunnen zijn.

Met een stopcontacttester kun je (veilig) testen of alles werkt, eventueel een installatietester, maar dat is de dure optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:42

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

roycerolls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Dat begrijp ik.
Alleen is het gebruik van metalen buizen niet onveilig heb ik me laten vertellen, mits je de draden niet beschadigt. Elke jaar komt er wel nieuwe regelgeving werd me medegedeeld. Tis wel zo inderdaad hij had het toentertijd (2017) beter kunnen vervangen dan voor PVC maar dat is nu even geen optie helaas.

Zover ik weet werken ze in NL nog 9 keer van de 10 met 3 losse kabels die ze door een buis trekken.

Als ze xvb hebben gebruikt is het nog discutabel imo, die stalen dozen is sowieso een grote no-no.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
roycerolls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:55:
Hoe zou ik het dan kunnen controleren of de metalen lasdoos geaard is? Ik begrijp een elektricien bellen alleen dat kost weer wat, ik wou het eerst op een of andere manier zelf proberen. Das wel vaker zo bij tweakers denk ik.

Waarom is dit van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je zou de weerstand kunnen meten tussen de stalen doos en een punt wat fatsoenlijk geaard is (bijvoorbeeld de aarde van een willekeurig fatsoenlijk geaard stopcontact), via geaard verlengsnoer kan ook. Is die 0 Ohm of heel dicht daarbij, dan is het aannemelijk dat het tot dat punt geaard is. Je zou in theorie de aarde daarop kunnen termineren (totdat er iets neergezet wordt wat in lijn is met de huidige tijd, voor mijn gevoel is het praktisch hetzelfde als aarden via de verwarmingsbuis).

laat maar, slecht idee ;)

[ Voor 3% gewijzigd door spone op 11-03-2022 18:57 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee. nee, nee! Zelfs niet met inachtneming van stokoude voorschriften van meer dan 50 jaar geleden. Dáár hoef je die elektricien niet voor te laten komen, die zal dit alleen maar bevestigen. Die van destijds moet een ongelooflijke knoeier zijn geweest. Daarvoor mocht namelijk met in achtneming van een paar voorwaarden op de waterleiding worden geaard, Het enige wat die elektricien nu kan doen is alsnog een aardraad aan leggen zoals het hoort, als je dat zelf niet kan doen. Zo'n enorme klus is dat trouwens niet. Ook de al gepasseerde goed bedoelde adviezen zijn niet in overeenstemming met de veiligheidsvoorschriften.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 104% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yl_TVQGyBmSqRiVX7Umd32ZU58w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0x7dVElyqNy85d7BapsyR52n.jpg?f=fotoalbum_large
dit is de situatie een beeld zegt meer dan zoveel woorden.
De aardedraad zat dan gemonteerd op de metalen lasdoos dmv van het vastmaken het stopcontact op de lasdoos, aardedraad zat dan om de schroef heen.

[ Voor 35% gewijzigd door roycerolls op 11-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24

BCC

Haha, die is echt nooit aangesloten geweest :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
roycerolls schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Dat begrijp ik.

Die van 'geen staal in huisinstallaties' is van ik denk voor zijn geboorte. Kan ie gemist hebben natuurlijk, lastige nieuwe regels ook. :+

Ik hoop wel dat al de stoffen bekabeling er inmiddels wel uit is?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
ja alle stoffen bekabeling is inderdaad verwijdert alle kabels zijn vervangen, nieuwe stopcontacten punten gecreëerd, nieuwe stoppenkast ingebouwt. En de rest van de geaarde stopcontacten in huis zijn wel geaard, dat zie ik namelijk in de meterkast en bij betreffende stopcontacten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Stalen buizen zijn niet verboden en mogen hergebruikt worden in een bestaande situatie mits:

1. nieuwe bekabeling getrokken word
2. De bochten een ruime straal hebben
3. Na het trekken van de nieuwe bekabeling moet er een isolatietest ( Megger) gedaan worden.
4. De buis zelf mag niet als aarde gebruikt worden.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roycerolls
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:45:

Ik lees dat je ook nog twijfelt of de aarde draad wel naar de meterkast loopt? Je vertrouwd de installateur niet? Heb je een speciale reden daarvoor?
Ik vertrouw de installateur tot nu toe nog wel, ook met hetgeen wat ik hier lees. Het is veroudert maar niet perce onveilig geweest, mits het aardedraadje vd foto wel een functie had, dat dus de metalen doos geaard is op de een of andere manier, dat probeer ik nu nog uit te vinden adhv bovenstaande.
Wel raar dat hij overal een aarde draad getrokken heeft, waar geaarde stopcontacten zitten bij de badkamer en keuken, behalve bij dit stopcontact. Daar wil hem nog wel even over spreken dat wel ja. Wellicht kan hij me paar uurtjes helpen om nieuwe aardedraad te trekken, zou fijn zijn.

Daarbij ook melden dat vanuit de stoppenkast wel een aarde draad is getrokken vanuit groep 1, in leiding 1. Deze zal vast ergens vertakken dan naar een ander geaard stopcontact (alleen de wc zal geaard zijn, de kamers niet en hebben ook geen geaard stopcontact) ..maar dus niet naar deze. Wasmachine zit op groep 1 en de wc, slaapkamer, woonkamer ook.

[ Voor 16% gewijzigd door roycerolls op 11-03-2022 17:57 ]

Pagina: 1