AS/400, OS/400 Systeembeheer

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 13:22

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hallo Guys/Girlz,

Ik kan misschien aan de slag in deze tak van ICT.
Maar voordat ik die stap zet wil ik nog een beetje opheldering. :)

Zit er nog toekomst in OS/400?
Is het een uitdagend besturingsysteem?

Tell me more.

Alvast Bedankt! :)

Whatever.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-05 16:20

Tags NL

Harmful or Harmless?

Grote bedrijven gebruiken nog veel OS/400. (Kleine bedrijven kunnen het haast niet betalen denk ik) Het is een complex systeem maar superstabiel! (Bij ons op werk hebben we 15 van die dingen staan en het crashed echt nooit!)

Toekomst hiervoor? Is er zeker, je kunt er Lotus Notes/Internet server enz op draaien...

https://powershellisfun.com

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Thnx voor de info. Zeer usefull! :)

Is het leuk om er mee te werken, of is het boring? :?

Whatever.

Anoniem: 5206

IBM gaat hier in de toekomst nog iets veel mooiers van maken. OS/400 wordt een schil om de hardware heen, waardoor er native Linux, OS/2, NT/2000, etc etc besturingssystemen gehost kunnen worden. Is er voorlopig nog wel een tijd hoor.

Anoniem: 24176

Extreem stabiel systeem, alleen mainframes zijn misschien nog stabieler.
Ik vind het eigenlijk nogal boring, het heeft een vrij starre structuur, en voor een hoop zaken moet je óf dikke menustructuren doorwerken, óf cryptische commando's kennen.
Op donderdag 23 augustus 2001 20:25 schreef -={Fred_Perry}=- het volgende:
Grote bedrijven gebruiken nog veel OS/400. (Kleine bedrijven kunnen het haast niet betalen denk ik) Het is een complex systeem maar superstabiel! (Bij ons op werk hebben we 15 van die dingen staan en het crashed echt nooit!)

Toekomst hiervoor? Is er zeker, je kunt er Lotus Notes/Internet server enz op draaien...
Het zijn echt niet alleen grote bedrijven hoor.
Ik weet genoeg kleine bedrijfjes die met kleine modellen AS/400's werken (150,170,250,270) en dan heb ik het over bedrijven varierend van 2 tot 15 werknemers.
Voor Lotus Domino zijn ze idd ook perfect.

Anoniem: 24176

Op donderdag 23 augustus 2001 20:34 schreef Jaap Snor het volgende:
IBM gaat hier in de toekomst nog iets veel mooiers van maken. OS/400 wordt een schil om de hardware heen, waardoor er native Linux, OS/2, NT/2000, etc etc besturingssystemen gehost kunnen worden. Is er voorlopig nog wel een tijd hoor.
NT/2000 native? dat zie ik nog niet heel snel gebeuren.
Linux draait al, OS/2 zie ik ook nog wel native gaan draaien, maar Microsoft wil Windows exclusief op het intel platform gaan houden afaik. (ia32 en ia64 arch.)
Ik denk dat Windows op een AS/400 beperkt blijft tot integrated servers of externe servers gekoppeld met een highspeedlink.

Anoniem: 15276

Op donderdag 23 augustus 2001 20:40 schreef Operations het volgende:

[..]

NT/2000 native? dat zie ik nog niet heel snel gebeuren.
Linux draait al, OS/2 zie ik ook nog wel native gaan draaien, maar Microsoft wil Windows exclusief op het intel platform gaan houden afaik. (ia32 en ia64 arch.)
Ik denk dat Windows op een AS/400 beperkt blijft tot integrated servers of externe servers gekoppeld met een highspeedlink.
Dr zijn toch wleeens Nt versies geweest die ook op de Alpha processor draaiden?

Anoniem: 2198

Op donderdag 23 augustus 2001 20:43 schreef Noisema het volgende:

[..]

Dr zijn toch wleeens Nt versies geweest die ook op de Alpha processor draaiden?
Ja bij NT4 toch? Bij 2k niet meer dacht ik, de code werd te ranzig zeker :)

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Kortom: Zouden jullie voor een full-time AS400 baan gaan?

Whatever.

Anoniem: 21405

Op donderdag 23 augustus 2001 23:10 schreef meendering het volgende:
Ja hoor ik heb er ook een en dat bevalt me uitstekend. :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 23 augustus 2001 20:59 schreef fkooman het volgende:

[..]

Ja bij NT4 toch? Bij 2k niet meer dacht ik, de code werd te ranzig zeker :)
volgens mij was het niet echt een lonende markt, NT voor de Alpha, en omdat de Alpha CPU toch dood gaat (Compaq/DEC gaat mee met IA64) weinig zinvol om nieuwe versies uit te brengen. Verder zitten er in Win2K/XP veel meer zaken die specifiek x86 zijn (DirectX, hardware support, div. media dingetjes) waardoor het steeds moeilijker wordt om het op een Alpha te laten draaien. Ik denk dat het gemakzucht en "niet lonend" was volgens Microsoft...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Op donderdag 23 augustus 2001 23:10 schreef meendering het volgende:
Ik werkte er mee in me vakantiejob. Vind het best een geinig systeempie, maar ik zou er niet mijn tijd in willen gaan steken. Ik heb RPG/400 geprogt en weet verder niet zo heel veel van het systeem. Wel weet ik dat waar ik werkte ze er gigantisch veel hadden en dat die dingen retestabiel zijn.

Persoonlijk zou ik het dus niet doen, liever iets wat meer flexibel is (AS/400 is eigenlijk gemaakt voor bedrijven om hun administratie op te bouwen).

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63493

Ik werk ook full-time met As/400 (iseries 600 en 820)
bevalt mij prima :)

Goed salaris
Goede laptop/telefoon en auto

kortom perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

AS/400 is nog steeds een steengoed platform. Een bedrijf waar ik een jaar heb gewerkt, verkoopt die machines, en ontwikkelt er softwarepaketten voor. Ze deden eerst ook UNIX (HP-UX, van die HP 6000 bakken) inclusief hun eigen soft erop, maar dat is ook helemaal afgeschaft. Ze (AS/400 machines) zijn gewoon niet 'kapot te krijgen' zeg maar, en IBM heeft voor alle ranges licht tot zwaar, er een mooie oplossing voor met hun hele modellenlijn.

Dus ik denk dat het AS/400 - OS/400 platform nog echt lang mee zal gaan, gewoon omdat het zo goed is. Wat betreft uitdagend besturings-systeem, daar zou ik helaas niks over kunnen zeggen. Ik heb alleen maar vanaf clients met AS/400 servers gewerkt, niet op de machines zelf ;)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo over oude topics gesproken.... ;)

Nou ja ik heb nog steeds dezelfde baan dus :D
En Reemf, waar was dat bedrijf waarvoor je een jaar hebt gewerkt als ik vragen mag ? Wij hebben hier namelijk eenzelfde historie achter de rug, gelukkig hoeft die uitstap nu niet meer en is de i-Series nu zelf multiplatform :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

limoentje schreef op 23 August 2001 @ 23:17:
[...]

volgens mij was het niet echt een lonende markt, NT voor de Alpha, en omdat de Alpha CPU toch dood gaat (Compaq/DEC gaat mee met IA64) weinig zinvol om nieuwe versies uit te brengen. Verder zitten er in Win2K/XP veel meer zaken die specifiek x86 zijn (DirectX, hardware support, div. media dingetjes) waardoor het steeds moeilijker wordt om het op een Alpha te laten draaien. Ik denk dat het gemakzucht en "niet lonend" was volgens Microsoft...
Alphaservers worden nog steeds gamaakt. hoewel er mij idd iets bijstaan van het feit dat CQ / JP dit gaat uitfaseren. En idd, NT4 was er ook in een versie voor een Alpha. Overigens ken ik nog wel een aantal instellingen die zware (en dan bedoel ik ook echt top-range, dus bakken van een half miljoen euro /stuk ofzo) hebben staan, en er VMS op draaien. Overigens kan op die alpha's ook gewoon UNIX (CQ True64 Unix) en linux draaien. Die dingen draaien een aantal zware Oracle-DB's met 2 vingers in zijn neus

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Wow, normaal let ik er wel op, maar dit keer ff niet, het topic is bijna 2 jaar oud, maar ok :). Misschien leuk om nu weer naar de markt hierin te kijken. Courage, dat bedrijf was IBS Consist, tegenwoordig gewoon IBS Nederland genaamd. Levert dus AS/400s van alle ranges, inclusief support, en de eigen admin/financiele software erop :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04 10:57
Ik ben al sinds 1990 (jaja.. een dinosaurus) actief als AS/400 (volgens IBM moet je tegenwoordig iSeries zeggen ;) ) programmeur. Soms vervloekte je het ding om zijn starre opzet en de geslotenheid van het systeem, maar het is altijd een onvoorstelbaar stabiel systeem geweest. Tegenwoordig is het stukken meer "open" en met het huidige OS/400 5.2 kun je zelfs AIX apps vrijwel zonder aanpassingen porten. Apache staat er standaard op en PHP kun je ook gebruiken.. dat had ik een paar jaar geleden nog niet durven dromen. DE grote kracht van OS/400 is de ingebouwde DB2 database. Ik kan mij geen platform voor de geest halen waarbij een zo krachtige en betrouwbare database geïntegreerd is.
Ondersteuning door IBM is legendarisch goed.. zo krijgen we op mijn werk soms een mailtje van IBM dat zij hebben geconstateerd dat een schijf het aan het begeven is en wanneer ze hem kunnen komen omruilen... zonder dat wij er iets voor hoeven te doen.
Voor de komende jaren gaat IBM het systeem nog meer "open" maken, met zoals gezegd de mogelijkheid om Linux, AIX of een ander OS te draaien. Programmeren doe je tegenwoordig in Java, met een verbluffend goede performance. Toekomst genoeg dus in dit wereldje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ReemF schreef op 18 July 2003 @ 11:07:
Wow, normaal let ik er wel op, maar dit keer ff niet, het topic is bijna 2 jaar oud, maar ok :). Misschien leuk om nu weer naar de markt hierin te kijken. Courage, dat bedrijf was IBS Consist, tegenwoordig gewoon IBS Nederland genaamd. Levert dus AS/400s van alle ranges, inclusief support, en de eigen admin/financiele software erop :)
Daar werk ik dus ook nog steeds, ex-collega :+
Klein wereldje, ik zie je vader zo'n beetje nog elke week :P

[/offtopic] :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63493

Aiiii IBS Consist...... hehehe

REEMF de PTF beschrijvingen mogen soms wel iets duidelijker, vooral de laatste paar keren waren er belangrijke dingen niet goed of niet vermeld.

Maar verder niets dan lof! Ga zo door ! [/offtopic]

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 63493 op 19-07-2003 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25021

Een nadeel van die AS400 dingen is dat je ze niet 2ehands kan krijgen. (Een sun kan je zo op ebay kopen voor een paar knaken, evenals die Alpha en PA-RISC dingen)
Hierdoor ben je dus afhankelijk van dure trainingen en kan je niet makkelijk zelf op ze zolderkamertje wat kennis opdoen.
Al zullen er wel emulators zijn, maar dan mis je de kennis van hardware. (en dan moet je waarschijnlijk nog licensies/software kopen)

Maar wat is de strategie van IBM eigenlijk.....ze hebben zo veel OS'en (OS/2 OS/400 z/OS z/OS.e PC-DOS MVS AIX VSE/ESA TPF) en dan supporten ze nog Windows (enkel kleine servers, aka xSeries) en Linux (ook op de grote beestjes :) )
Moet dan allemaal 1 worden (Linux???) of beter compatible met elkaar (Java???)

HP heeft dit probleem ook met HP-UX, Tru64, OpenVMS, Non-Stop (Tandem) en hun Linux support.

Misschien interressant: iSeries Magazine

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 25021 op 20-07-2003 00:23 ]

Pagina: 1