Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 16% gewijzigd door KoningsGap op 11-03-2022 13:52 ]
I have stability. The ability to stab.
Volgens de eerste alinea van TS niet. Dan kost het goedkopere huis al meer dan de huur per maand.SmurfLink schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:35:
of ga je er maandelijks minder voor betalen dan je op dit moment aan huur kwijt bent?
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ah excuus scheel gekeken. Ik dacht dat het eerste huis minder was dan de huur, niet meer.LordSinclair schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Volgens de eerste alinea van TS niet. Dan kost het goedkopere huis al meer dan de huur per maand.
I have stability. The ability to stab.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
En neem ook mee een reservering voor onderhoud in de berekeningen. Schilderwerk, dakonderhoud, kozijnen vernieuwen, isolatie, ketel, allemaal dingen die normaliter de verhuurder regelt, maar bij een koophuis voor eigen rekening zijn.SmurfLink schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:35:
Reken het eens door. Wat betaal je op dit moment aan vaste lasten, en wat ga je betalen aan hypotheek + belastingen en alle extra kosten die je bij bezit wel hebt en bij huur vaak onzichtbaar in je huur doorbelast zijn? Zet alle posten op een rijtje. Is het 'dure' huis dan nog steed zo duur? of ga je er maandelijks minder voor betalen dan je op dit moment aan huur kwijt bent?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2022 15:18 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik neem aan dat je bedoelt dat netto lasten toenemen door minder HRA?GrooV schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:02:
Je maandlasten zijn nu berekend op annuïtair ? Dat betekend dat ze gaan stijgen in de toekomst (meer aflossen).
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Is een loonontwikkeling of promotie een gegeven dan? Geef mij een gil waar ik kan solliciteren (en wordt aangenomen).Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:14:
***members only***
niet iedereen heeft een bierbuikje
Je staat al 5 jaar op 0%? De hypotheek doorgaans wel.PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:51:
[...]
Is een loonontwikkeling of promotie een gegeven dan? Geef mij een gil waar ik kan solliciteren (en wordt aangenomen).
Jazeker (volgens mijn aangiftes). Als het niet langer is. Hier op Tweakers zit de elite op ict-gebied. Dat wil niet zeggen dat het net zo rooskleurig is voor iedere bezoeker of dat er geen problemen kunnen verrijzen.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:55:
[...]
Je staat al 5 jaar op 0%? De hypotheek doorgaans wel.
[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2022 23:01 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Verschilt enorm per regio. Voor ~500k woon je hier (Zeeuws-Vlaanderen) in een royaal vrijstaand huisAccretion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:22:
Wacht, wat, hoeveel betaal je voor een twee-onder-een-kap tegenwoordig!?
Ja, blijkbaar...Dennahz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:28:
[...]
Verschilt enorm per regio. Voor ~500k woon je hier (Zeeuws-Vlaanderen) in een royaal vrijstaand huis![]()
In Amsterdam heb je zelfs piepkleine rijwoningen voor 700-800k.
Het is te doen, maar de vraag is of je het wilt betalen. Uiteindelijk is het een enorme bubbel momenteel en op een gegeven moment knapt ie weer. 10 jaar geleden konden ze huizen aan de straatstenen niet kwijt door de crisis en de economische vooruitzichten zijn ook niet echt rooskleurig voor de komende jaren.Accretion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:32:
[...]
Ja, blijkbaar...
Als je in de maand ook 2-3k extra verdient is dat natuurlijk wel te doen, maar Jezus.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Ach, ja, als je van plan bent om er de komende 30 jaar te blijven wonen, is het risico niet zo heel groot.Dennahz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:37:
[...]
Het is te doen, maar de vraag is of je het wilt betalen. Uiteindelijk is het een enorme bubbel momenteel en op een gegeven moment knapt ie weer. 10 jaar geleden konden ze huizen aan de straatstenen niet kwijt door de crisis en de economische vooruitzichten zijn ook niet echt rooskleurig voor de komende jaren.
Dus de kans is m.i. groot dat de huizenprijzen ook weer zullen kelderen.
Enfin, wel een beetje offtopic hier
Ach, over een periode van 20-30jaar is een huis nog nooit minder waard geworden, afaik.MetalfanBlackness schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:44:
***members only***
[ Voor 18% gewijzigd door Accretion op 11-03-2022 23:48 ]
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:14:
***members only***
[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 11-03-2022 23:53 ]
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 13% gewijzigd door ejdvandenberg op 12-03-2022 08:23 ]
Sorry, maar dan ben je eerder de uitzondering. CAO's, promoties, verandering van baan, etc, het lijkt me stug dat je de hele hypotheekperiode hetzelfde verdient. Zo ja, dan heb je ook in een huurwoning een probleem.PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:09:
[...]
Jazeker (volgens mijn aangiftes). Als het niet langer is. Hier op Tweakers zit de elite op ict-gebied. Dat wil niet zeggen dat het net zo rooskleurig is voor iedere bezoeker of dat er geen problemen kunnen verrijzen.
[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 13-03-2022 14:43 ]
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-03-2022 10:31 ]
[ Voor 4% gewijzigd door leeuwtje1 op 14-03-2022 11:22 ]
Kijk je niet te veel naar de cijfers? Ik denk dat je vooral naar het huis moet kijken. Waarom? Verbouwen is momenteel erg lastig! Het is duur en lastig goede mensen vinden. De kosten van een nieuwe keuken en badkamer ga je niet snel 1 op 1 terug zien in de verkoop prijs. Dat soort investeringen maken het vooral lastiger om te verhuizen, wat uberhaupt duur is. Wanneer huis B volledig aan de smaak voldoet en huis A niet dan zou ik dat punt zwaar laten mee wegen. Is huis B simpelweg duurder en eigenlijk ook niet goed genoeg, ja dan wordt het een ander verhaal.leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:18:
Ik heb van het weekend nog even een goede berekening gemaakt en we hebben besloten toch geen bod uit te brengen. Niet dat we het niet kunnen betalen, maar de belangrijkste reden is om financieel flexibeler te blijven. Een ander huisje is misschien normaler en ouder, maar dan kan je kiezen of je wel of niet een nieuwe badkamer wil, wanneer dan, en hoeveel dat mag kosten. Het geeft de vrijheid om wat vaker op vakantie te gaan, of om minder te werken op termijn.Zo'n droomhuisje kan dan altijd nog.
Verschillende vrienden van ons die gaan nu wel voor duurdere huizen, maar die hebben mee dat zij al 2-3 jaar geleden een appartement hebben gekocht, en die overwaarde nu mee kunnen nemen. Als starter is dat een iets ander verhaal.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Mijn ouders kochten ooit hun eerste huis voor 40.000 gulden, die gaan nu voor 330K. Met de tijd stijgen de prijzen altijd door inflatie. Echter zijn er natuurlijk altijd perioden waar de boel een aantal jaren zakt, maar in het grote plaatje zal er altijd een stijging plaatsvinden. Financieel risico zit hem vooral in gedwongen verkoop in combinatie met een gedaalde waarde.BastaRhymez schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:38:
Een rijtjeswoning voor 500k, dat is best een smak geld! De meeste die al een huis hebben, kennen alleen maar de groei van de aflopen 10 jaar. Maar kennen wellicht de fase van daarvoor niet of zijn die vergeten.
[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 14-03-2022 14:10 ]
Die hebben dus eerder wel een sprong gewaagd en plukken daar nu de vruchten van. Andersom was wekelijks ook op RTL4 te zien vanaf ~2009. Dat is niet te voorspellen.leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:18:
Ik heb van het weekend nog even een goede berekening gemaakt en we hebben besloten toch geen bod uit te brengen. Niet dat we het niet kunnen betalen, maar de belangrijkste reden is om financieel flexibeler te blijven. Een ander huisje is misschien normaler en ouder, maar dan kan je kiezen of je wel of niet een nieuwe badkamer wil, wanneer dan, en hoeveel dat mag kosten. Het geeft de vrijheid om wat vaker op vakantie te gaan, of om minder te werken op termijn.Zo'n droomhuisje kan dan altijd nog.
Verschillende vrienden van ons die gaan nu wel voor duurdere huizen, maar die hebben mee dat zij al 2-3 jaar geleden een appartement hebben gekocht, en die overwaarde nu mee kunnen nemen. Als starter is dat een iets ander verhaal.
Wij konden die sprong helaas niet eerder maken door het ontbreken van intentieverklaring/vaste contracten. Maar daar heb je geen invloed op.Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:04:
[...]
Die hebben dus eerder wel een sprong gewaagd en plukken daar nu de vruchten van. Andersom was wekelijks ook op RTL4 te zien vanaf ~2009. Dat is niet te voorspellen.
We hebben ook zeker naar het gevoelsaspect geluisterd! Het leukere huis was niet ruimer van binnen (alleen tuin), dus voor de groei hoeven we het niet te doen.sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:31:
[...]
Kijk je niet te veel naar de cijfers? Ik denk dat je vooral naar het huis moet kijken. Waarom? Verbouwen is momenteel erg lastig! Het is duur en lastig goede mensen vinden. De kosten van een nieuwe keuken en badkamer ga je niet snel 1 op 1 terug zien in de verkoop prijs. Dat soort investeringen maken het vooral lastiger om te verhuizen, wat uberhaupt duur is. Wanneer huis B volledig aan de smaak voldoet en huis A niet dan zou ik dat punt zwaar laten mee wegen. Is huis B simpelweg duurder en eigenlijk ook niet goed genoeg, ja dan wordt het een ander verhaal.
Verder stijgen de huizen momenteel vermoedelijk sneller dan je inkomen en door de enorme inflatie zal de rente toenemen. Met andere woorden het kan wellicht wat langer duren dan je zou verwachten voor je hierna kunt doorgroeien. Houdt er verder rekening mee dat de vrienden waarmee je jezelf nu vergelijkt met een duurdere woning momenteel natuurlijk sneller vermogen opbouwen. Over die 100.000 euro extra zit momenteel immers ook die 10-15% stijging per jaar. Nu zeg ik niet dat jij je daarmee moet meten, daar kwam je zelf mee.
TLDR: Ik zou geen huis gaan kiezen op basis van budget. In plaats daarvan;
1) Kies een horizon (5 jaar, 10 jaar, 20 jaar)
2) definieer de eisen (ik wilde graag een hoekhuis, garage met oprit en ruime tuin)
3) vergelijk dan de boel op alle relevante dimensies (locatie, afstand werk, kwaliteit buurt, prijs per m2, enz).
Als daar dan een huis uit komt tegen je maximum aan, prima. Kan het ook voor 100K minder, dat is dan helemaal mooi toch?
Nou helemaal prima dan, veel plezier!leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:54:
[...]
We hebben ook zeker naar het gevoelsaspect geluisterd! En qua verbouwen hebben we gelukkig wat handige harries in de familie. Ook een keukenzetter, dus mogelijk is daar wat te regelen.
Inmiddels net leuk bericht gehad, het andere huis waar wij wel op hebben geboden is het geworden.
Eigenlijk ben ik ook altijd voor de max gegaan en zelfs dan afgelopen 10 jaar meerdere malen moeten verhuizen en opgegeven moment woon je ruim genoeg en de maandlasten blijven lang gelijk, terwijl alles duurder wordt. Ik heb zelfs de afgelopen 5 jaar met middelen en risicoklasse verlaging mijn maandlasten met meer dan 100 euro verlaagd.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:14:
***members only***
[ Voor 6% gewijzigd door Cybje op 14-03-2022 16:08 ]
Wat ruist er door het struikgewas
Waarom heb je spijt?enermax schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:43:
Inderdaad max lenen. Ik heb er spijt van dat ik niet all in ben gegaan. Binnen 3 jaar heb ik de maximale rentekorting door absurde stijging van het huis. Je hypotheek daalt maar je salaris stijgt vrolijk door. Maar goed beter 1 huis Dan geen. Veel plezier met je woning.
Alleen als de salarissen meestijgen met de inflatie toch? Overigens is er nu nog geen sprake van hyperinflatie.moepie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:13:
Gewoon nu maximaal lenen met een 25 jaar rente. Hyperinflatie is al gearriveerd en over een paar jaar is dat hele grote bedrag nog maar de helft. Zolang je geen pensioen of uitkering hebt, trekt je inkomen uiteindelijk wel bij.
Had ik 7 jaar geleden ook moeten doen. Toen vond ik dit huis al de max maar achteraf had ik voor een grotere (hoek)woning moeten gaan. Nu een hoop geld op de bank waar ik niks mee kan (een dakkapel is al 20k) en een belachelijk lage maandlast en een veel hoger salaris. Terwijl ik toen met 60-75k extra een woning van 25m2 groter had kunnen kopen… Allemaal achteraf gelul natuurlijk maar als je bijna zeker weet dat je loon nog significant gaat stijgen zou ik lekker op de max lenen.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:14:
***members only***
Dit is een keuze die toen heel normaal was, en nu verworden is tot luxe en zeker niet vanzelfsprekend.BastaRhymez schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:02:
@leeuwtje1 Gefeliciteerd met het (winnende) bod!
Zo zie je maar weer, het komt zoals het komt. Inzetten en overdenken op het ene huis en dan blijkt dat je op het andere huis een winnend bod hebt staan!
***members only***
[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 14-03-2022 22:59 ]
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Salarissen trekken uiteindelijk altijd bij. In de USA is er nu al sprake van hogere salarissen.leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:36:
[...]
Alleen als de salarissen meestijgen met de inflatie toch? Overigens is er nu nog geen sprake van hyperinflatie.
[ Voor 10% gewijzigd door kristofv op 16-03-2022 19:54 ]
~
Maar weet je dat zeker? Ik dacht ook zeker te weten dat ik in m'n eerste huis 10+ jaar zou blijven wonen. In 2019 nog zonnepanelen gelegd. Inmiddels verhuisd na vijf jaar.FreakNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:42:
[...]
Had ik 7 jaar geleden ook moeten doen. Toen vond ik dit huis al de max maar achteraf had ik voor een grotere (hoek)woning moeten gaan. Nu een hoop geld op de bank waar ik niks mee kan (een dakkapel is al 20k) en een belachelijk lage maandlast en een veel hoger salaris. Terwijl ik toen met 60-75k extra een woning van 25m2 groter had kunnen kopen… Allemaal achteraf gelul natuurlijk maar als je bijna zeker weet dat je loon nog significant gaat stijgen zou ik lekker op de max lenen.
[ Voor 11% gewijzigd door Pannencouque op 18-03-2022 10:16 ]
Tja. Dat kan ook heel anders uitpakken. Ken genoeg mensen die ook voor de max gingen, relatie gaat over terwijl de markt is ingestort. Gevolg tonnen schuld.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:14:
***members only***
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Klopt. Maar dat risico loop je altijd. Er zijn er nu ook weer die wat makkelijk afscheid van elkaar nemen bij de eerste tegenwind, want toch overwaarde.tilburgs82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:50:
[...]
Tja. Dat kan ook heel anders uitpakken. Ken genoeg mensen die ook voor de max gingen, relatie gaat over terwijl de markt is ingestort. Gevolg tonnen schuld.
Dat is natuurlijk een generieke overweging.Mijn advies in deze tijd is, zet alles goed op een rijtje. Kans is klein dat de markt gaat instorten, dus ik denk niet dat je je daar veel zorgen om moet maken.
Let wel even op de kosten voor het onderhoud aan de grotere woning. Meer oppervlak, dus echt alles is duurder. Nieuwe badkamer, keuken, vloer, nieuw dak, tuin laten doen, schilderwerk, enz enz. Allemaal een stuk duurder dan een kleiner huis.
Maar ook het gas/stroom verbruik. Zeker gezien de huidige prijzen. Dat kan echt oplopen als je groter gaat wonen.
ik zag inderdaad zoiets in mijn vriendenkring. achter de rug om van mijn kameraad had zijn vriendin zich ingeschreven voor sociale huur. toen die woning beschikbaar kwam brak ze het nieuws de relatie te beëindigen. nu zit zij een paar straten verderop de verkoop te coördineren van de gezamenlijke woning waar hij nog in zit en geen kant op kan (bank zegt Nee vanwege zijn variabele inkomen en slechte historische prestaties als zelfstandige). dat wordt een enkeltje dakloosheid voor hem.Señor Sjon schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:16:
[...]
Klopt. Maar dat risico loop je altijd. Er zijn er nu ook weer die wat makkelijk afscheid van elkaar nemen bij de eerste tegenwind, want toch overwaarde.
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-03-2022 15:40 ]
~
Wanneer heeft ze zich daarvoor ingeschreven dan, 2014?JJ Le Funk schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:20:
[...]
ik zag inderdaad zoiets in mijn vriendenkring. achter de rug om van mijn kameraad had zijn vriendin zich ingeschreven voor sociale huur. toen die woning beschikbaar kwam brak ze het nieuws de relatie te beëindigen.
ik weet niet hoe het haar gelukt is, maar ze zit nu sociale huur en de gemeente lijkt er niet moeilijk over te doen dat ze nog een huis op haar naam heeft staan. Enige voorwaarde is dat er niemand anders op het adres bijgeschreven mag worden vanwege de uitkering wat ik via via hoorde (zelfs haar meerderjarige dochter niet).Bulder schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:26:
[...]
Wanneer heeft ze zich daarvoor ingeschreven dan, 2014?
~
Dat is ook zeker een punt. En met een nieuw huis, komt een extra wens voor luxe. Wij hebben nu vloerverwarming. Leuk en lekker hoor, maar onder de streep wel duurder dan de oude thermostaat. Onze energierekening werd al fors hoger door groter wonen, en nu nog meer.tilburgs82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:50:
Let wel even op de kosten voor het onderhoud aan de grotere woning. Meer oppervlak, dus echt alles is duurder. Nieuwe badkamer, keuken, vloer, nieuw dak, tuin laten doen, schilderwerk, enz enz. Allemaal een stuk duurder dan een kleiner huis.
Maar ook het gas/stroom verbruik. Zeker gezien de huidige prijzen. Dat kan echt oplopen als je groter gaat wonen.
Daarom heb ik dit huis in mijn eentje gekocht. Leuk dat samen kopen maar daar had ik FF geen trek in bij een relatie van 2 jaar oud en nooit samengewoond. Maar ik realiseer me ook dat dat nu anders is.. Je ontkomt bijna niet aan samen financieren.tilburgs82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:50:
[...]
Tja. Dat kan ook heel anders uitpakken. Ken genoeg mensen die ook voor de max gingen, relatie gaat over terwijl de markt is ingestort. Gevolg tonnen schuld.
[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2022 22:37 ]
Tja. Daarentegen is de rente ook veel lager. Mijn eerste appartement gekocht voor 115.000 euro in 2009 tegen 5.5% rente. Datzelfde appartement is een klein jaar geleden verkocht voor 240.000.FreakNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:34:
[...]
Mooie overwaarde van 250.000. Maar nu moet 1 vd 2 dus lucht gaan financieren om de ander uit te kopen.
Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady
Aflossingsvrij bij een nieuwe hypotheek betekent simpelweg geen HRA over dat stuk (en vaak een hogere rente op dat deel).PcDealer schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:47:
Ik dacht dat aflossingvrij al jaren niet meer kon bij nieuwe hypotheken.
Je mist mijn punt.tilburgs82 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:10:
[...]
Tja. Daarentegen is de rente ook veel lager. Mijn eerste appartement gekocht voor 115.000 euro in 2009 tegen 5.5% rente. Datzelfde appartement is een klein jaar geleden verkocht voor 240.000.
Maar 5.5% van 115.000 is toch echt een stuk meer dan 1.5% (of is het inmiddels hoger?) van 240.000.
Dus de vraag is of het ook echt allemaal duurder is nu.
Ja, de aflossing is hoger, maar je kan nog steeds de helft aflossingsvrij pakken om de kosten te drukken.Het risico is daarentegen wel een stuk hoger en het verkrijgen van een hypotheek is lastiger.
Tsja… een relatiebreuk betekent dat er op opnieuw gekeken moet worden naar verdeling van vermogen, dat is complex en duur en nooit leuk. Sowieso is uit elkaar gaan duurder dan bij elkaar blijven, de vertrekkende persoon moet ook weer een huis vinden en financieren, deels met de meegenomen overwaarde uit het oude huis maar deels waarschijnlijk met nieuwe hypotheek. Is de bank die dat financiert dan ook lachende derde? En alle andere betrokken partijen? Zo zou ik het niet stellen, vanuit daar geredeneerd kan je immers zeggen dat er heel veel partijen beter worden van uit elkaar gaande stelletjes. Alle extra meubels die weer gekocht moeten worden. De energieleverancier die weer marges vangt op twee huishoudens ipv eentje. Etc.FreakNL schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:55:
[...]
Je mist mijn punt.
Die twee mensen zijn samen een hypotheek aangegaan van 200.000 in 2014. Dat huis is nu 400.000 waard en ze hebben ook al iets afgelost. Dus een overwaarde van rond de 230k. Maandlasten zijn prima en laag, ondanks dat de rente in 2014 een stuk hoger stond dan nu.
Nu gaan ze uit elkaar dus 1 van de 2 zal de ander moeten uitkopen voor 115k. Dat stuk zal gefinancieerd worden. Wie is er dan spekkoper? De bank, wat mij betreft. Want er moet ineens een stuk gefinancierd worden wat normaliter helemaal niet gefinancieerd hoeft te worden. Want 1 van de 2 kan de huidige lasten prima dragen..
Ik weet wel, dit verhaal gaat niet helemaal op want die ander moet wel uitgekocht worden en "verdient" dat ook want het huis is ook gewoon van hem/haar.. Maar de bank is hier vooral de lachende 3e want die krijgt geld binnen wat bij standhouden relatie nooit was binnengekomen.. Dat voelt voor mij echt krom...
Dat lijkt me toch vreemd. Vloerverwarming is, mits goed gebruik,toch wel een pak efficiënter dan klassieke radiatoren.Pannencouque schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Dat is ook zeker een punt. En met een nieuw huis, komt een extra wens voor luxe. Wij hebben nu vloerverwarming. Leuk en lekker hoor, maar onder de streep wel duurder dan de oude thermostaat. Onze energierekening werd al fors hoger door groter wonen, en nu nog meer.
Plus meer om te doen: we hebben een veel grotere tuin 'gekocht'. Maar dat betekent ook meer aanlegkosten. En vervolgens meer beplanting. Meer tijd voor onderhoud. Duurdere machines/gereedschap omdat je nu ineens dingen hebt die je voorheen niet had. Hopsakee, de euro's vliegen uit je portemonnee.
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq