Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeuwtje1
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 20:16
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-06 23:14
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door KoningsGap op 11-03-2022 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:51
Wij zijn nu aan het kijken naar een huis van rond de 500k, iets minder dan de helft van onze leencapaciteit. Persoonlijk vonden we dat het extra genot van een groter huis op een gegeven niet meer opweegt tegen de kosten.

We doen dit verder vooral om financiële slagkracht te behouden. We reizen graag, dus het is bijvoorbeeld minder een probleem om een goedkoper huis 3 maanden leeg te laten staan, en makkelijker een huisje in het buitenland te kopen als je je niet scheel betaalt aan je eigen hypotheek. Kan me wel voorstellen dat deze argumenten niet voor iedereen opgaan.

Nog wat argumenten vóór trouwens:
  • Door de hyperinflatie stelt je hypotheekschuld straks weinig meer voor
  • Als je hogere lasten hebt stem je vaak automagisch je inkomen daar weer op af
Ik zei niet dat het per se goede argumenten zouden zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Je hebt de voor- en nadelen al goed in kaart gebracht. Wij weten jullie inkomen niet en kunnen dan ook niet voor jullie bepalen of het een verstandige keuze is.
Maar je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat er nog veel meer vaste lasten bij een huis komen kijken (gas, water, licht, internet, gemeentelijke belastingen, verzekeringen etc.).
Dit heb je bij een 'goedkoper' huis natuurlijk ook, maar het verschil in hypotheeklasten kan er dan wel voor zorgen dat je wel/niet voldoende ruimte overhoud om te sparen, vakanties, uitjes etc.

Persoonlijk heb ik in een vergelijkbare situatie wel voor de iets kleinere woning gekozen. Hierdoor hebben we veel ruimte om regelmatig op vakantie te gaan en zijn we beide 4 dagen gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:09
Zet op een rij wat jullie maandlasten zouden zijn en wat jullie daarmee aan de kant kunnen zetten als reserve, de maximale hypotheek laat meestal nog voldoende financiële ruimte over voor leuke dingen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Reken het eens door. Wat betaal je op dit moment aan vaste lasten, en wat ga je betalen aan hypotheek + belastingen en alle extra kosten die je bij bezit wel hebt en bij huur vaak onzichtbaar in je huur doorbelast zijn? Zet alle posten op een rijtje. Is het 'dure' huis dan nog steed zo duur? of ga je er maandelijks minder voor betalen dan je op dit moment aan huur kwijt bent?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:28
SmurfLink schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:35:
of ga je er maandelijks minder voor betalen dan je op dit moment aan huur kwijt bent?
Volgens de eerste alinea van TS niet. Dan kost het goedkopere huis al meer dan de huur per maand.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-06 15:11

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik zou persoonlijk niet boven de 30% van jullie bruto inkomen gaan zitten qua hypotheek.

Gevoel vind ik niet meer meetellen in de deze tijd en markt, onder aan de streep is het inderdaad te duur maar verwacht niet dat het voorlopig gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:42:
[...]

Volgens de eerste alinea van TS niet. Dan kost het goedkopere huis al meer dan de huur per maand.
Ah excuus scheel gekeken. Ik dacht dat het eerste huis minder was dan de huur, niet meer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 20:25

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb het gevoel dat omdat je het zo'n leuk huis vind, je stiekem hoopt dat iedereen hier zegt: Doen. Ik gun het je van harte, ikzelf ben in dit soort situaties altijd wat terughounder.

Heb je er rekening mee gehouden wat er gebeurd als jij of je partner invalide raakt o.i.d.? Je moet het absoluut niet willen maar iedereen kan een keer een aanrijding krijgen etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:32
Hoe wij dit hebben besloten: inschatten of je de maandlasten voor de duur van de hypotheek (30 jaar neem ik aan) kunt en wilt blijven dragen. Hoe zou het gaan in een financieel minder voordelig scenario, hoeveel ruimte heb je om terug te vallen kwa inkomsten?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-06 19:38

Chiron

Moderator Discord
SmurfLink schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:35:
Reken het eens door. Wat betaal je op dit moment aan vaste lasten, en wat ga je betalen aan hypotheek + belastingen en alle extra kosten die je bij bezit wel hebt en bij huur vaak onzichtbaar in je huur doorbelast zijn? Zet alle posten op een rijtje. Is het 'dure' huis dan nog steed zo duur? of ga je er maandelijks minder voor betalen dan je op dit moment aan huur kwijt bent?
En neem ook mee een reservering voor onderhoud in de berekeningen. Schilderwerk, dakonderhoud, kozijnen vernieuwen, isolatie, ketel, allemaal dingen die normaliter de verhuurder regelt, maar bij een koophuis voor eigen rekening zijn.

En of je de maandelijkse vaste lasten ook nog kan dragen als een van de twee stopt met werken, of minder gaat werken (zwangerschap, ongeval, etc.).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 11-03-2022 15:18 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Breng je zorgen in kaart (werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden, scheiding, etc). Kijk hoe je die risico's kan managen (opleiding, aov, overlijdensverzekering, bosje bloemen, etc). Dan weet je wat je zorgen 'kosten'.

Als je dan de sprong kan en durft te nemen en koopt, dan ga je de eerste 3 jaren als een gek aflossen. Dus 3 jaar minder uit eten en op vakantie. Zo zorg je dat je weer zo snel mogelijk in veilige en goedkopere wateren komt.

Zo hebben wij het 2x gedaan. Voor het beste financiële resultaat hadden we het eigenlijk een jaar of zes terug nog eens moeten doen. Maar toen gekozen voor verder aflossen tot een lage LTV. Toen gaan beleggen met geld dat over was. Dat heeft ook z'n voordelen, namelijk risicospreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:20

Tuxie

En WeL nU!

Het antwoord is natuurlijk heel erg persoonlijk, je kunt nooit in zijn algemeenheid zeggen 'altijd de max' of 'nooit meer dan 30% bruto woonlasten t.o.v. inkomen'. Elke situatie is anders. Ik zou afwegen:
1. Voel je er gemakkelijk bij? Je kunt alles heel rationeel benaderen maar als je 's nachts niet lekker slaapt vanwege gevoel en emotie dan is dat het niet waard.
2. Risicobereidheid. Als je samenwoont, nog geen kinderen hebt etc. dan kun je rationeel gezien wat meer risico nemen omdat je horizon langer is. Je hebt meer tijd voor salarisgroei en niet de uitgaves van een volledig huishouden. Ook inflatie en prijsstijgingen doen wat met je hypotheek (wordt minder waard, dus gunstiger) Maar nogmaals, daar moet je je wel senang bij voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06 16:52
Ik ben het eens met @Tuxie. Kijk vooral naar wat je kunt dragen en wat je verwachtingen zijn voor de toekomst en stel dat het wel mis zou gaan om welke reden dan ook (ziekte, scheiding, alles is mogelijk) wat zijn je opties dan. Je hoeft jezelf niet banger te maken dan nodig, maar af en toe even over nadenken is niet verkeerd.

Ook de max 30% van je bruto inkomen als hypotheek is met de huidige rentestanden niet echt haalbaar in mijn ogen. Stel je hebt 10.000,- per maand aan inkomsten en je zou dus voor 3.000,- aan hypotheeklasten hebben, is dat een netto last van ongeveer 2500,- HRA is weinig door de lage rentestand, maar aflossing bij een woning met zo'n hypotheekbedrag is wel behoorlijk aanwezig.
Met een 2500,- netto-last zit je al snel richting de 40 a 45 % van je netto inkomen (bij die 10k dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-06 14:00
Je maandlasten zijn nu berekend op annuïtair ? Dat betekend dat ze gaan stijgen in de toekomst (meer aflossen).

Verder kunnen wij niet in jullie portemonnee kijken, je weet zelf hoeveel er in en uit gaat en of het verantwoord is.

Kinderen zijn overigens behoorlijk duur voor twee verdieners, ga er maar vanuit dat je bij bijna alle regelingen het minst terug krijgt. 2 dagen kinderopvang per week kost dik 300 euro in de maand netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 12:37
Ik denk dat opbouw van je maandlast ook van invloed is, 1900 p/m bij 100% aflossingsvrij is anders dan bij 100% annuitiar. Wat je aflost, is ook een vorm van "sparen" (vermogensopbouw), zit wel in stenen maar bij ernstige gebeurtenis kan je huis wel verkopen en komt dat potje vrij (mits huizenprijzen gelijk blijven of stijgen).

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 12:37
GrooV schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:02:
Je maandlasten zijn nu berekend op annuïtair ? Dat betekend dat ze gaan stijgen in de toekomst (meer aflossen).
Ik neem aan dat je bedoelt dat netto lasten toenemen door minder HRA?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leeuwtje1
Bedankt voor de reacties :) Voornaamste tip die ik er uithaal is vooral even een concrete berekening te doen en er echt rationeel naar te kijken. We gaan eens even wat verder rekenen dit weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Is een loonontwikkeling of promotie een gegeven dan? Geef mij een gil waar ik kan solliciteren (en wordt aangenomen).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:28
Wij hebben een huis gekocht waarbij de partner nog zou kunnen blijven wonen in het huis mochten we scheiden, overlijden, werkloos raken, etc. 1 persoon kan de hypotheek betalen.

Dat gezegd hebbende zijn we zelf ook wel redelijk vaak op Funda te vinden voor een ander huis. Niet zozeer met meer ruimte maar vooral vrijstaand en wat ruimte voor de hobby's. Dus mijn eigen advies volg ik ook niet helemaal op ;)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:51:
[...]

Is een loonontwikkeling of promotie een gegeven dan? Geef mij een gil waar ik kan solliciteren (en wordt aangenomen).
Je staat al 5 jaar op 0%? De hypotheek doorgaans wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Señor Sjon schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:55:
[...]

Je staat al 5 jaar op 0%? De hypotheek doorgaans wel.
Jazeker (volgens mijn aangiftes). Als het niet langer is. Hier op Tweakers zit de elite op ict-gebied. Dat wil niet zeggen dat het net zo rooskleurig is voor iedere bezoeker of dat er geen problemen kunnen verrijzen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou ook vooral letten op de energielasten en staat vd woning. Tussen een nieuwbouwwoning met goede isolatie en een tochtende jaren 30 woning kan zo 200-400 euro per maand energie lasten zitten. Idem met onderhoud. Jaren 30 blijf je altijd wel knutselen terwijl bij een nieuwe woning af en toe een likje verf genoeg is.

Members only:

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 11-03-2022 23:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:09
Naast de @Sport_Life opmerking waar ik enorm mee eens ben, schat ook elkaar een beetje in.

- Hebben jullie allebei ambities qua carrière in de goede branche of zitten jullie al nu met toekomst plannen om minder te gaan werken en kijk je uit naar het weekend.
- Kun je beiden 10 jaar wonen in een woning die 80% je smaak is of wil je snel dat cliché kookeiland ?

Dus wanneer je hoog in de hypotheek zit en inherent dus minder snel spaart en dan ook nog een partner hebt die snel minder wil gaan werken en door dat ene keukentintje een andere keuken zou willen 'in de toekomst'. Lees dat dan als een partner die snel minder gaat werken en dat die keuken zsm veranderd gaat worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-06 17:36

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wacht, wat, hoeveel betaal je voor een twee-onder-een-kap tegenwoordig!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Accretion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:22:
Wacht, wat, hoeveel betaal je voor een twee-onder-een-kap tegenwoordig!?
Verschilt enorm per regio. Voor ~500k woon je hier (Zeeuws-Vlaanderen) in een royaal vrijstaand huis :)
In Amsterdam heb je zelfs piepkleine rijwoningen voor 700-800k.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennahz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Verschilt enorm per regio. Voor ~500k woon je hier (Zeeuws-Vlaanderen) in een royaal vrijstaand huis :)
In Amsterdam heb je zelfs piepkleine rijwoningen voor 700-800k.
Ja, blijkbaar...
Als je in de maand ook 2-3k extra verdient is dat natuurlijk wel te doen, maar Jezus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Laatst online: 23-06 12:37

Dennahz

Life feels like hell should.

Accretion schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:32:
[...]

Ja, blijkbaar...
Als je in de maand ook 2-3k extra verdient is dat natuurlijk wel te doen, maar Jezus.
Het is te doen, maar de vraag is of je het wilt betalen. Uiteindelijk is het een enorme bubbel momenteel en op een gegeven moment knapt ie weer. 10 jaar geleden konden ze huizen aan de straatstenen niet kwijt door de crisis en de economische vooruitzichten zijn ook niet echt rooskleurig voor de komende jaren.

Dus de kans is m.i. groot dat de huizenprijzen ook weer zullen kelderen.

Enfin, wel een beetje offtopic hier :)

Twitter

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MetalfanBlackness
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MetalfanBlackness

♥ PV & SB ♥

Members only:

Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dennahz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:37:
[...]

Het is te doen, maar de vraag is of je het wilt betalen. Uiteindelijk is het een enorme bubbel momenteel en op een gegeven moment knapt ie weer. 10 jaar geleden konden ze huizen aan de straatstenen niet kwijt door de crisis en de economische vooruitzichten zijn ook niet echt rooskleurig voor de komende jaren.

Dus de kans is m.i. groot dat de huizenprijzen ook weer zullen kelderen.

Enfin, wel een beetje offtopic hier :)
Ach, ja, als je van plan bent om er de komende 30 jaar te blijven wonen, is het risico niet zo heel groot.

De rente is op het moment niet zo hoog.
Daarnaast, als je je huis over 5 jaar verkoopt, zijn de andere huizen ook 'niks' waard, in die situatie

En (hyper) inflatie zorgt er alleen maar voor dat je schuld minder waard wordt.

En daarnaast, hoe snel denk je dat een systematisch te kort aan woonvoorzieningen zichzelf oplost, zeker als we kijken naar hoe overvol Nederland is (en hoeveel mensen we verwachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ach, over een periode van 20-30jaar is een huis nog nooit minder waard geworden, afaik.

Maar als jou appartement 30.000 minder waard was, was het gemiddelde huis 60.000 minder waard? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Accretion op 11-03-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:00

Zenix

BOE!

Members only:

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 11-03-2022 23:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:07
Hier hebben we gekozen voor de "veilige" optie. Recent mijn appartement in Utrecht verkocht voor 2,5x de aankoopprijs. Overwaarde gebruikt om een nieuwbouwhuis aan de rand van de randstad te financieren waardoor daar nu een hypotheek met een LTV van 57% op zit en een maandlast van rond de 15% van ons gezamenlijke inkomen. Daarmee hebben we meer rust en meer flexibiliteit ingebouwd in ons leven, en genoeg geld om ons toekomstige huis helemaal naar wens in te richten zonder krom te liggen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aan je max zitten is imho nooit een goed idee.
Gezien de huidige situatie in de wereld kun je verwachten dat de effecten daarvan nog jaren zullen duren. Vaste lasten en levensonderhoud zullen de komende jaren behoorlijk stijgen is mijn verwachting. Als je een extra buffer hanteert en dan aan de nieuwe max gaat zitten is het wellicht een optie .

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:11
Op zich eens met iedereen dat 'aan je max zitten' nooit lekker is.

Maar bij hypotheken gaat het om het max wat het Nibud heeft bepaald. Dat moet je voor jezelf bekijken maar ik heb die altijd vrij/zeer defensief gevonden. Aangezien zij een forumule hebben opgetuigd die voor iedereen geldt, onafhankelijk van begin/eind carriere, aantal kinderen etc.

In jouw situatie zou IK voor het duurdere/mooiere huis gaan, daar zou ik wat langer tevreden zijn en scheelt waarschijnlijk een keer verhuizen (incl tranactiekosten etc) op de lange termijn.

[ Voor 13% gewijzigd door ejdvandenberg op 12-03-2022 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:33
Dit blijft een persoonlijke kwestie, waar een ieder vanuit zijn eigen 'gevoel / persoonlijkheid' en 'risicobepaling' een keuze in moet maken. En dat zie je ook terug komen in de reacties: van relatief veilig naar het nemen van wat meer risico. Ook moeilijk voor ons om daar in te adviseren, als je echter enige vragen of twijfels hebt bespreek deze dan ook met je financieel adviseur.

Ook wij zaten aan de veilige kant toen we de overstap naar een nieuwe woning maakten met een 20% van ons gezamenlijk inkomen aan hypotheek lasten. Nou zit ik, vanuit mijn eigen persoonlijkheid, nou eenmaal op zo een manier in elkaar dat mij dat een uitermate geruststellend en veilig gevoel geeft dat ik mij op dat (financieel) vlak weinig zorgen hoef te maken en verder op andere vlakken (zoals bijvoorbeeld vakanties) kan doen en laten wat ik wil. Echter als dit onderwerp op werk of bij vrienden ter sprake komt, dan merk je gewoon dat anderen daar hele andere gedachtes in hebben die ook niet goed of fout zijn, maar precies dat: andere persoonlijke voorkeuren en keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:01
De vergelijking met huren is niet eerlijk maar door de verhoging van de huur komt die 1900 euro ook gewoon een keer voorbij.

Verhuizen kost ook behoorlijk veel geld. Dus je kan nu even maximaal gaan en een deel van je maandelijkse spaargeld extra aflossen. Dan loop je even extra snel in. Een tussenstap kan zomaar veel duurder uitpakken. Of niet meer mogelijk zijn , doordat je op dat moment geen leencapaciteit hebt. Of onvoldoende.

Het is en blijft een persoonlijke afweging. Maar dat je erover na kan denken geeft al aan dat er wel ruimte is. De meeste starters zijn überhaupt al blij dat ze met maximale hypotheek iets kunnen kopen.

De keuze hebben is al luxe, waarom daar geen gebruik van maken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-06 11:01
Bedenk je ook hoeveel woongenot je extra uit het grotere huis haalt. Als dat je verderop een verhuizing bespaart is het al snel een goede keuze.
Daarnaast inderdaad rationeel bekijken en risico's afwegen. Hoe tolerant ben je? En wat verwacht je in de nabije toekomst? Kinderen binnen een jaar zijn duur, kinderen over vijf jaar hebben al minder impact omdat dan je salaris wat gestegen is en de hypotheek stabiel is gebleven. Want vergis je niet in de kosten van kleding, luiers en opvang. Dat slaat een serieuze deuk in je maandbudget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
PcDealer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Jazeker (volgens mijn aangiftes). Als het niet langer is. Hier op Tweakers zit de elite op ict-gebied. Dat wil niet zeggen dat het net zo rooskleurig is voor iedere bezoeker of dat er geen problemen kunnen verrijzen.
Sorry, maar dan ben je eerder de uitzondering. CAO's, promoties, verandering van baan, etc, het lijkt me stug dat je de hele hypotheekperiode hetzelfde verdient. Zo ja, dan heb je ook in een huurwoning een probleem.

Of ben je telkens iets minder gaan werken? Op die manier maak je zelf de keuze om vrij tijd te 'kopen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-06 14:07

epic_gram

undercover moderator

De vraag die in mij opkomt is vooral hoelang je denkt te blijven wonen in dit huis. In mijn ogen is wonen een van de belangrijkste dingen in het leven. Als je een perfect huis tegenkomt, en je kan het betalen, go for it!

Enige reden die ik zie om voor een goedkoper huis te gaan is als je een flinke waardestijging verwacht door bijvoorbeeld verbouwingsmogelijkheden of omdat de buurt beter wordt.

Inflatie blijft voorlopig nogwel aanhouden dus pak je kans. 400 euro per maand per twee personen is 6~7 euro per dag per persoon extra. Zoek een manier om extra inkomen te generenen als je dat bedrag zo belangrijk vind, en los af tot een LTV waar je je prettig bij voelt. Minder op vakantie, naar de aldi ipv naar de ah, toyota ipv audi enzovoorts helpen trouwens ook enorm ;) Het helpt als je denkt in oplossingen in plaats van in problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door epic_gram op 13-03-2022 14:43 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-06 23:41
Het blijft doemdenkerij en hoewel ik zoals velen hier nog niet zo oud ben, heb ik toch nog meegemaakt wat de gevolgen zijn voor plots hoge rente standen. En hoewel je voor x jaar je rente vast kunt zetten, op termijn ga je er dan toch aan geloven.

Ook heb ik meermaals meegemaakt dat de markt op slot ging, prijzen gigantisch omlaag gingen.

Ook heb ik al een paar keer meegemaakt dat specifiek de brandweer langskwam met leuke (dure) verzoeken.

Nou als verhuurder is het allemaal net even wat anders, het is een investering en niet iets persoonlijks zoals je eigen woning. Toch zou ik hier erg op letten om het randje op te zoeken. Buiten de reeds genoemde voorbeelden (allemaal binnen 30 jaar tijdsbestek), kun je ook persoonlijk in vervelende situaties terecht komen, ontslag, ongeval misschien zelfs een overlijden. Je verwacht en hoopt het allemaal niet, en toch kan het gebeuren.

Het gokken dat de markt toch wel verder omhoog gaat, is hetzelfde wat ik doe, echter ik gok op het omgekeerde. Het is nog maar te zien wie gelijk krijgt. Hoe dan ook zou ik nooit mezelf in een ongemakkelijke positie brengen. Je weet het voor jezelf en je partner nooit hoe het op termijn uitpakt. En een leuke woning wilt iedereen wel, maar wat belet je om je eigen woning gewoon flink op te leuken? Huur een interior designer, gooi er nog eens 50k tegen aan en dan zit je met 0 eigen risico opeens toch heel veel leuker. Misschien niet die droomwoning die je nu op Funda ziet, maar droomwoningen blijven er altijd wel. Wie weet over 5 jaar verdien je beduidend meer dat je kunt opschalen zonder veel risico. En mocht je juist pech hebben, dan zit je over 5 jaar nog steeds lekker zonder veel stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:43
Ik vind het niet verstandig om maximaal te lenen, maar ik snap ook dat je in deze tijden soms niet anders kan. Huizenprijzen liggen bizar hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 14-03-2022 10:31 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• leeuwtje1
Ik heb van het weekend nog even een goede berekening gemaakt en we hebben besloten toch geen bod uit te brengen. Niet dat we het niet kunnen betalen, maar de belangrijkste reden is om financieel flexibeler te blijven. Een ander huisje is misschien normaler en ouder, maar dan kan je kiezen of je wel of niet een nieuwe badkamer wil, wanneer dan, en hoeveel dat mag kosten. Het geeft de vrijheid om wat vaker op vakantie te gaan, of om minder te werken op termijn. :) Zo'n droomhuisje kan dan altijd nog.

Verschillende vrienden van ons die gaan nu wel voor duurdere huizen, maar die hebben mee dat zij al 2-3 jaar geleden een appartement hebben gekocht, en die overwaarde nu mee kunnen nemen. Als starter is dat een iets ander verhaal.

[ Voor 4% gewijzigd door leeuwtje1 op 14-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Het is natuurlijk niet alleen de prijs / waarde van de woning, maar ook alles wat er bij komt kijken.

Een nieuwbouwwoning zou ik persoonlijk best wat "meer" in basis voor willen betalen, dan bijv. een jaren 30 woning. Waarom? De nieuwbouwwoning vergt de eerste jaren vaak minder (groot) onderhoud (wel zal je imho geld opzij moeten leggen voor het moment er wel vanzelf gaat komen), je hebt vaak lagere energielasten (zeker met de nul-op-de-meter woningen), etc.
Zo kan het maandelijks dus imho best een fors bedrag schelen wat je onder aan de streep kwijt bent aan een woning. 200 euro versus 100 euro aan energie, 400 euro versus 200 euro aan onderhoud (ik noem gewoon gekscherend even wat bedragen, dus ga er niet van uit dat dit waar is). Dat scheelt je dus al 300 euro per maand. Als je dan aan je max zit bij je jaren 30 woning, tikt die 300 euro best aardig aan.

Wel ben ik het deels eens met @Señor Sjon om te onderzoeken waar de max hypotheek ligt.
Wel met de kanttekening om zelf na te gaan waar je staat. Sta je aan het begin van je (werk)carriere en is er zicht op promotie / doorgroei, dan is het minder spannend om de max te lenen dan dat je weet dat je nu al op je max salaris zit en er geen kans op doorgroei meer mogelijk is (behoudens CAO verhogingen of inflatiecorrectie).
Daarnaast ook wat de andere toekomstplannen zijn. Zijn er kinderenwensen, willen jullie beide full time blijven werken, hoe baanvast zijn jullie banen, etc. etc. Het is dus niet dat er één advies heel erg goed is, het is in bijna alle gevallen gewoon maatwerk, waarbij je zelf de parameters kunt bepalen en hoeveel impact dit heeft.

Zelf in 2013 gekocht op 80% van wat we konden lenen. Dat vond ik toen best spannend! Nu is de huizenprijs bijna keer 2,5 gegaan en het gezamenlijk inkomen keer 3, ondanks dat mijn vrouw parttime is gaan werken. Tevens zijn er ook 3 kinderen in het spel, dus hebben we ook wat andere grote kostenposten erbij gekregen.
Ik zou nu zelf niet meer heel snel voor de max hypotheek gaan, ondanks dat er nog groei / rek in het salaris zit. Ik denk namelijk wel dat we een bubbel aan het creëren zijn, die toch een keer gaat knappen. Ja, er is een gigantisch huizentekort en dat wordt niet op korte of middellange termijn opgelost. Maar ik geloof er ook niet in dat de huidige prijzen heel realistisch zijn. Een rijtjeswoning voor 500k, dat is best een smak geld! De meeste die al een huis hebben, kennen alleen maar de groei van de aflopen 10 jaar. Maar kennen wellicht de fase van daarvoor niet of zijn die vergeten. De periode dat de rentes op >8% stonden, mensen hun huis aan de straatstenen niet kwijt konden. Ja, natuurlijk lag daar iets aan ten grondslag. Maar toen de huizenbubbel toen knapte, had ook bijna niemand verwacht dat de rentes zo dicht tegen de 0 zouden aanliggen. Waarom zou het andersom (rentes die weer "hoger" zijn) niet kunnen? Ook dat scenario acht ik realistisch. En een hogere rente, betekend vaak een wat lagere huizenprijs omdat de maandlasten bij 8% voor 99 van de 100 mensen niet meer te betalen is. Ja, je bent spekkoper als je de rente voor (bijna) je hele periode vast zit en niet gaat verhuizen. Alleen tussentijds kunnen wensen en andere zaken veranderen. Wat nu je droomwoning lijkt, hoeft dat over 10 jaar niet meer te zijn.

Maargoed, mijn verhaal gaat nu een hele andere kant op, dus ik ga 'm maar stoppen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:00
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:38
leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:18:
Ik heb van het weekend nog even een goede berekening gemaakt en we hebben besloten toch geen bod uit te brengen. Niet dat we het niet kunnen betalen, maar de belangrijkste reden is om financieel flexibeler te blijven. Een ander huisje is misschien normaler en ouder, maar dan kan je kiezen of je wel of niet een nieuwe badkamer wil, wanneer dan, en hoeveel dat mag kosten. Het geeft de vrijheid om wat vaker op vakantie te gaan, of om minder te werken op termijn. :) Zo'n droomhuisje kan dan altijd nog.

Verschillende vrienden van ons die gaan nu wel voor duurdere huizen, maar die hebben mee dat zij al 2-3 jaar geleden een appartement hebben gekocht, en die overwaarde nu mee kunnen nemen. Als starter is dat een iets ander verhaal.
Kijk je niet te veel naar de cijfers? Ik denk dat je vooral naar het huis moet kijken. Waarom? Verbouwen is momenteel erg lastig! Het is duur en lastig goede mensen vinden. De kosten van een nieuwe keuken en badkamer ga je niet snel 1 op 1 terug zien in de verkoop prijs. Dat soort investeringen maken het vooral lastiger om te verhuizen, wat uberhaupt duur is. Wanneer huis B volledig aan de smaak voldoet en huis A niet dan zou ik dat punt zwaar laten mee wegen. Is huis B simpelweg duurder en eigenlijk ook niet goed genoeg, ja dan wordt het een ander verhaal.

Verder stijgen de huizen momenteel vermoedelijk sneller dan je inkomen en door de enorme inflatie zal de rente toenemen. Met andere woorden het kan wellicht wat langer duren dan je zou verwachten voor je hierna kunt doorgroeien. Houdt er verder rekening mee dat de vrienden waarmee je jezelf nu vergelijkt met een duurdere woning momenteel natuurlijk sneller vermogen opbouwen. Over die 100.000 euro extra zit momenteel immers ook die 10-15% stijging per jaar. Nu zeg ik niet dat jij je daarmee moet meten, daar kwam je zelf mee :P .

TLDR: Ik zou geen huis gaan kiezen op basis van budget. In plaats daarvan;
1) Kies een horizon (5 jaar, 10 jaar, 20 jaar)
2) definieer de eisen (ik wilde graag een hoekhuis, garage met oprit en ruime tuin)
3) vergelijk dan de boel op alle relevante dimensies (locatie, afstand werk, kwaliteit buurt, prijs per m2, enz).

Als daar dan een huis uit komt tegen je maximum aan, prima. Kan het ook voor 100K minder, dat is dan helemaal mooi toch?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
BastaRhymez schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:38:
Een rijtjeswoning voor 500k, dat is best een smak geld! De meeste die al een huis hebben, kennen alleen maar de groei van de aflopen 10 jaar. Maar kennen wellicht de fase van daarvoor niet of zijn die vergeten.
Mijn ouders kochten ooit hun eerste huis voor 40.000 gulden, die gaan nu voor 330K. Met de tijd stijgen de prijzen altijd door inflatie. Echter zijn er natuurlijk altijd perioden waar de boel een aantal jaren zakt, maar in het grote plaatje zal er altijd een stijging plaatsvinden. Financieel risico zit hem vooral in gedwongen verkoop in combinatie met een gedaalde waarde.

edit: Oorzaken gedwongen verkoop denk aan uit elkaar gaan en niet kunnen herfinancieren en het om wat voor reden dan ook niet nakomen van de betaalverplichting.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 14-03-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:18:

Die hebben dus eerder wel een sprong gewaagd en plukken daar nu de vruchten van. Andersom was wekelijks ook op RTL4 te zien vanaf ~2009. Dat is niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
Señor Sjon schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:04:
[...]

Die hebben dus eerder wel een sprong gewaagd en plukken daar nu de vruchten van. Andersom was wekelijks ook op RTL4 te zien vanaf ~2009. Dat is niet te voorspellen.
Wij konden die sprong helaas niet eerder maken door het ontbreken van intentieverklaring/vaste contracten. Maar daar heb je geen invloed op. :) En wat je zegt, de huizenmarkt blijft in beweging, je moet net een beetje geluk hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• leeuwtje1
sdk1985 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:31:
[...]

Kijk je niet te veel naar de cijfers? Ik denk dat je vooral naar het huis moet kijken. Waarom? Verbouwen is momenteel erg lastig! Het is duur en lastig goede mensen vinden. De kosten van een nieuwe keuken en badkamer ga je niet snel 1 op 1 terug zien in de verkoop prijs. Dat soort investeringen maken het vooral lastiger om te verhuizen, wat uberhaupt duur is. Wanneer huis B volledig aan de smaak voldoet en huis A niet dan zou ik dat punt zwaar laten mee wegen. Is huis B simpelweg duurder en eigenlijk ook niet goed genoeg, ja dan wordt het een ander verhaal.

Verder stijgen de huizen momenteel vermoedelijk sneller dan je inkomen en door de enorme inflatie zal de rente toenemen. Met andere woorden het kan wellicht wat langer duren dan je zou verwachten voor je hierna kunt doorgroeien. Houdt er verder rekening mee dat de vrienden waarmee je jezelf nu vergelijkt met een duurdere woning momenteel natuurlijk sneller vermogen opbouwen. Over die 100.000 euro extra zit momenteel immers ook die 10-15% stijging per jaar. Nu zeg ik niet dat jij je daarmee moet meten, daar kwam je zelf mee :P .

TLDR: Ik zou geen huis gaan kiezen op basis van budget. In plaats daarvan;
1) Kies een horizon (5 jaar, 10 jaar, 20 jaar)
2) definieer de eisen (ik wilde graag een hoekhuis, garage met oprit en ruime tuin)
3) vergelijk dan de boel op alle relevante dimensies (locatie, afstand werk, kwaliteit buurt, prijs per m2, enz).

Als daar dan een huis uit komt tegen je maximum aan, prima. Kan het ook voor 100K minder, dat is dan helemaal mooi toch?
We hebben ook zeker naar het gevoelsaspect geluisterd! Het leukere huis was niet ruimer van binnen (alleen tuin), dus voor de groei hoeven we het niet te doen.

En qua verbouwen hebben we gelukkig wat handige harries in de familie. Ook een keukenzetter, dus mogelijk is daar wat te regelen. ;)

Inmiddels net leuk bericht gehad, het andere huis waar wij wel op hebben geboden is het geworden. *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:54:
[...]

We hebben ook zeker naar het gevoelsaspect geluisterd! En qua verbouwen hebben we gelukkig wat handige harries in de familie. Ook een keukenzetter, dus mogelijk is daar wat te regelen. ;)

Inmiddels net leuk bericht gehad, het andere huis waar wij wel op hebben geboden is het geworden. *O*
Nou helemaal prima dan, veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 09:17
Eigenlijk ben ik ook altijd voor de max gegaan en zelfs dan afgelopen 10 jaar meerdere malen moeten verhuizen en opgegeven moment woon je ruim genoeg en de maandlasten blijven lang gelijk, terwijl alles duurder wordt. Ik heb zelfs de afgelopen 5 jaar met middelen en risicoklasse verlaging mijn maandlasten met meer dan 100 euro verlaagd.

@leeuwtje1
Een deel aflossingsvrij is een goede optie om de maandlasten te drukken. Dan zou je eigenlijk 110k aflossingsvrij kunnen nemen waardoor je ongeveer op1600 euro maandlasten zou kunnen uitkomen. Dat is volgens mij prima te doen als je al bereid was om 1400 euro te betalen.
Als dit inderdaad de woning is waar je de rest van leven kan blijven dan zou ik ook daarvoor gaan. Over 10 jaar stelt die maandlast niet veel meer voor en na 20/30 jaar heb je zoveel overwaarde dat die aflossingsvrije deel ook niet zo erg is.
Maargoed dit is hoe ik er zelf in zit, maar jij moet natuurlijk diezelfde afweging ook voor jezelf maken .
Volgens mij als je nog jong genoeg bent kan je ook een hypotheek nemen met een langere looptijd dan 30 jaar waardoor je weer een lagere maandlast hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 13:15

Cybje

First Post!

Ik zou er eigenlijk niet al te rationeel naar kijken en het gewoon doen als je gevoel je dit ingeeft. Je woning is je thuisbasis, dat is zo ongeveer het belangrijkst om prettig voor elkaar te hebben als je geen nomade bent. Je kunt alleen wel kijken of je wellicht wat veiligheid in kunt bouwen. Nu weet je wat je inkomen is en de kans is redelijk dat het blijft stijgen, maar is dat over 20 jaar nog wel zo? Je geeft zelf ook al aan dat je het als nadeel ziet als je niet minder uren kunt gaan werken. En wellicht wil je wel totaal ander werk doen? Ik heb zelf om die reden een 100% lineaire hypotheek gekozen. Daarmee gaan je maandlasten eigenlijk alleen maar omlaag gedurende de looptijd (even afgezien van de HRA waar aan gesleuteld wordt).

Feit is natuurlijk ook dat als het gewoon goed gaat allemaal, je over 30 jaar een woning in je bezit hebt. Afhankelijk van je leeftijd betekent dat ook dat dat voor je pensioenleeftijd is. Oftewel, als je met pensioen gaat heb je geen hypotheeklasten meer, je betaalt ook niet bijv. huur aan een huurwoning, dus je hoeft veel minder pensioen op te bouwen om dezelfde levensstandaard aan te houden. Eigenlijk heb je dan alleen nog onderhoud en wat belastingen.

Edit: oh, zie nu net dat je al een beslissing had gemaakt. Had dit topic alleen snel doorgescand 8) Anyway, gefeliciteerd met het geaccepteerde bod van de andere woning!

[ Voor 6% gewijzigd door Cybje op 14-03-2022 16:08 ]

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@leeuwtje1 Gefeliciteerd met het (winnende) bod!

Zo zie je maar weer, het komt zoals het komt. Inzetten en overdenken op het ene huis en dan blijkt dat je op het andere huis een winnend bod hebt staan!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moepie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-06 16:12
Gewoon nu maximaal lenen met een 25 jaar rente. Hyperinflatie is al gearriveerd en over een paar jaar is dat hele grote bedrag nog maar de helft. Zolang je geen pensioen of uitkering hebt, trekt je inkomen uiteindelijk wel bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 19:02
Inderdaad max lenen. Ik heb er spijt van dat ik niet all in ben gegaan. Binnen 3 jaar heb ik de maximale rentekorting door absurde stijging van het huis. Je hypotheek daalt maar je salaris stijgt vrolijk door. Maar goed beter 1 huis Dan geen. Veel plezier met je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leeuwtje1
enermax schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:43:
Inderdaad max lenen. Ik heb er spijt van dat ik niet all in ben gegaan. Binnen 3 jaar heb ik de maximale rentekorting door absurde stijging van het huis. Je hypotheek daalt maar je salaris stijgt vrolijk door. Maar goed beter 1 huis Dan geen. Veel plezier met je woning.
Waarom heb je spijt?

Overigens heb je als starter bij een huis onder de 400k vrijstelling van overdrachtsbelasting. Dat scheelt dus minstens €8000,- wat je direct bespaard. was voor ons extra reden om iets onder de 400k te blijven, dan er net boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leeuwtje1
moepie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:13:
Gewoon nu maximaal lenen met een 25 jaar rente. Hyperinflatie is al gearriveerd en over een paar jaar is dat hele grote bedrag nog maar de helft. Zolang je geen pensioen of uitkering hebt, trekt je inkomen uiteindelijk wel bij.
Alleen als de salarissen meestijgen met de inflatie toch? Overigens is er nu nog geen sprake van hyperinflatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:16

FreakNL

Well do ya punk?

Had ik 7 jaar geleden ook moeten doen. Toen vond ik dit huis al de max maar achteraf had ik voor een grotere (hoek)woning moeten gaan. Nu een hoop geld op de bank waar ik niks mee kan (een dakkapel is al 20k) en een belachelijk lage maandlast en een veel hoger salaris. Terwijl ik toen met 60-75k extra een woning van 25m2 groter had kunnen kopen… Allemaal achteraf gelul natuurlijk maar als je bijna zeker weet dat je loon nog significant gaat stijgen zou ik lekker op de max lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:39
BastaRhymez schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:02:
@leeuwtje1 Gefeliciteerd met het (winnende) bod!

Zo zie je maar weer, het komt zoals het komt. Inzetten en overdenken op het ene huis en dan blijkt dat je op het andere huis een winnend bod hebt staan!

***members only***
Dit is een keuze die toen heel normaal was, en nu verworden is tot luxe en zeker niet vanzelfsprekend.
Tegenwoordig kost eenzelfde woning een veelvoud. Bedenk wat je zou doen als je nú een starter zou zijn. Een woning met maandlast van 1500 of 2000 euro is de normaalste zaak van de wereld. Wat is het alternatief? Huren, en dat is zo mogelijk nóg duurder.

Kk zou een woning kiezen die je zeker een tijd wil bewonen, en indien nodig gewoon maximaal lenen. Als je het kan betalen en je voelt je er goed bij, gewoon doen.
In 2008 kostte een eenvoudig tweekamerappartement binnen de ring in Amsterdam €100K-€120K.
Dat resulteerde met een aflossingsvrije hypotheek tegen 6% rente in een maandlast van 600-700 euro, wat marginaal boven de huurprijs van de sociale sector was.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 14-03-2022 22:59 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-06 16:12
leeuwtje1 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Alleen als de salarissen meestijgen met de inflatie toch? Overigens is er nu nog geen sprake van hyperinflatie.
Salarissen trekken uiteindelijk altijd bij. In de USA is er nu al sprake van hogere salarissen.

Hyperinflatie als in 10-tallen procenten per maand is wellicht overdreven… maar kijk naar de prijs van GPUs, de scalpers prijzen voor game consoles, als je het nieuws over a-merken in de supermarkten bekijkt (die gaat over het doorberekenen van 20-25% hogere producentenprijzen), de verdubbelende gasprijs, de sky high benzine prijs… en dan nu die oorlog.
Het begint aardig in de buurt te komen.

Dat de decennia van lage inflatie en loonmatiging nu opgevolgd worden door nog een lange periode van inflatie is unlikely.

Als je nu een huis koopt waar je 20+ jaar kan wonen en een hypotheek neemt met een lang lage rente heb je daar enorm veel plezier van.
Neem geen korte rente: het opwaarts potentieel van de rente is onbeperkt! 13% rente is geen pretje (zoals in de jaren 80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11-2023
Wij gaan toevallig volgende week verhuizen.. hebben ook diezelfde afweging gemaakt en gaan naar een huis dat nogal duur is in verhouding met ons inkomen maar waar wel de komende 15 jaar niets aan moet gebeuren qua werken en ook echt heel kwalititatief is afgewerkt.

Ondertussen is het zo door dat de indexsprong van de lonen (België) onze dure lening, sinds we ze 3 maanden geleden afsloten, reeds enkele percenten omlaag gegaan is in verhouding tot ons inkomen. In April volgt er opnieuw een indexsprong en zal er opnieuw een percent of 2 af gaan.. waardoor we al eerder richting de 42 % zitten (wat voor ons inkomen en lage kosten - wagens,gsm,internet enzovoort allemaal via de job- best wel aanvaardbaar is). Reken er nog eens een echte loonsverhoging bij voor ons beiden, die er wel eens zal komen binnen afzienbare tijd, en je zit meteen over standaard percentages te spreken genre 35%. Bijkomende reden om ervoor te gaan was dat ik quasi altijd thuis werk nu, dan had ik er wel wat extra voor over om dat in alle comfort te doen.

Dus ja , ik denk dat die afweging, als je op korte termijn geen grote extra maandelijkse kosten verwacht, zeker de moeite waard is. Het is even een paar jaar "zuinig" zijn om nadien de vruchten te plukken van een mooi kwalitatief huis zonder extra kosten. Je moet er natuurlijk wel het basisinkomen voor hebben, als je een relatief laag loon hebt samen zou ik niet voor zo'n hoog percentage gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door kristofv op 16-03-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
de overweging die ik nog niet heb gezien is de bijzonderheid van het object.
Hoe minder standaard (bijv. meer dan 6 slaapkamers), hoe meer waardstijging te verwachten valt op lange termijn. Max hypotheek kan er dus voor zorgen dat je iets koopt dat meer exclusief is. Daar geniet je zelf ook van tijdens de bewoning.

Aflossingsvrij overweging is logisch als je nog jong bent, maar in elk geval is een stukje aflossing raadzaam. Stel je relatie gaat fantastisch. Dan zal dat de komende jaren wel zo blijven. Maar wat over 10 jaar. Alles is anders tegen die tijd. Als je dan deels hebt afgelost wordt het op 1 naam krijgen van de woning opeens haalbaar in het geval van een scheiding.

Wat de financiele voorbeelden hier betreft. Het blijft een glazen bol. Resultaten behaald in het verleden ... De enige zekerheid die je hebt is je kosten gedurende de rente vast-periode.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Laatst online: 25-06 23:41
Bijzondere woningen die je hier aanhaalt zoals veel slaapkamers zullen sneller in de verhuur sector verdwijnen mits een vergunning verkrijgbaar is (indien van toepassing). Maar gezien hoe weinig beleggingspanden beschikbaar zijn, en de druk daar zeer hoog is, denk ik niet dat dit nog verder van toepassing is en dat de gedachte dat dit soort panden boven gemiddeld stijgen.

Sterker nog de vraag voor een reguliere particulier lijkt me juist zeer beperkt, grote gezinnen van dat formaat zijn uniek dus de vraag zou juist moeten afnemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
FreakNL schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Had ik 7 jaar geleden ook moeten doen. Toen vond ik dit huis al de max maar achteraf had ik voor een grotere (hoek)woning moeten gaan. Nu een hoop geld op de bank waar ik niks mee kan (een dakkapel is al 20k) en een belachelijk lage maandlast en een veel hoger salaris. Terwijl ik toen met 60-75k extra een woning van 25m2 groter had kunnen kopen… Allemaal achteraf gelul natuurlijk maar als je bijna zeker weet dat je loon nog significant gaat stijgen zou ik lekker op de max lenen.
Maar weet je dat zeker? Ik dacht ook zeker te weten dat ik in m'n eerste huis 10+ jaar zou blijven wonen. In 2019 nog zonnepanelen gelegd. Inmiddels verhuisd na vijf jaar.
Ik dacht ook zeker te weten dat vriendin en ik baanzekerheid hadden. Dat bleek toch anders uit te pakken. Ik ben heel blij dat we wat achter de hand hebben gehad en zou nu nooit meer op de max kopen. Dan maar wat kleiner wonen...

De huidige markt is gek en bijna iedereen gaat voor maximaal, maar de keuze van TS om dat niet te doen snap ik heel goed. Einde corona(steun), Oekraïne, conjunctuur, hoge inflatie...er zijn nogal wat parameters die er allemaal op wijzen om heel voorzichtig te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pannencouque op 18-03-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Tja. Dat kan ook heel anders uitpakken. Ken genoeg mensen die ook voor de max gingen, relatie gaat over terwijl de markt is ingestort. Gevolg tonnen schuld.

Mijn advies in deze tijd is, zet alles goed op een rijtje. Kans is klein dat de markt gaat instorten, dus ik denk niet dat je je daar veel zorgen om moet maken.
Let wel even op de kosten voor het onderhoud aan de grotere woning. Meer oppervlak, dus echt alles is duurder. Nieuwe badkamer, keuken, vloer, nieuw dak, tuin laten doen, schilderwerk, enz enz. Allemaal een stuk duurder dan een kleiner huis.
Maar ook het gas/stroom verbruik. Zeker gezien de huidige prijzen. Dat kan echt oplopen als je groter gaat wonen.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
tilburgs82 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Tja. Dat kan ook heel anders uitpakken. Ken genoeg mensen die ook voor de max gingen, relatie gaat over terwijl de markt is ingestort. Gevolg tonnen schuld.
Klopt. Maar dat risico loop je altijd. Er zijn er nu ook weer die wat makkelijk afscheid van elkaar nemen bij de eerste tegenwind, want toch overwaarde.
Mijn advies in deze tijd is, zet alles goed op een rijtje. Kans is klein dat de markt gaat instorten, dus ik denk niet dat je je daar veel zorgen om moet maken.
Let wel even op de kosten voor het onderhoud aan de grotere woning. Meer oppervlak, dus echt alles is duurder. Nieuwe badkamer, keuken, vloer, nieuw dak, tuin laten doen, schilderwerk, enz enz. Allemaal een stuk duurder dan een kleiner huis.
Maar ook het gas/stroom verbruik. Zeker gezien de huidige prijzen. Dat kan echt oplopen als je groter gaat wonen.
Dat is natuurlijk een generieke overweging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Klopt. Maar dat risico loop je altijd. Er zijn er nu ook weer die wat makkelijk afscheid van elkaar nemen bij de eerste tegenwind, want toch overwaarde.

[...]
ik zag inderdaad zoiets in mijn vriendenkring. achter de rug om van mijn kameraad had zijn vriendin zich ingeschreven voor sociale huur. toen die woning beschikbaar kwam brak ze het nieuws de relatie te beëindigen. nu zit zij een paar straten verderop de verkoop te coördineren van de gezamenlijke woning waar hij nog in zit en geen kant op kan (bank zegt Nee vanwege zijn variabele inkomen en slechte historische prestaties als zelfstandige). dat wordt een enkeltje dakloosheid voor hem.

door achterstallig onderhoud en hoge aflossingsvrije hypotheek mogen ze blij zijn als er 20K p.p. overwaarde uit te persen valt, maar ze zal wel dollartekens zien en zichzelf rijk hebben gerekend.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ Le Funk op 18-03-2022 15:40 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:51
JJ Le Funk schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:20:
[...]

ik zag inderdaad zoiets in mijn vriendenkring. achter de rug om van mijn kameraad had zijn vriendin zich ingeschreven voor sociale huur. toen die woning beschikbaar kwam brak ze het nieuws de relatie te beëindigen.
Wanneer heeft ze zich daarvoor ingeschreven dan, 2014?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Bulder schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Wanneer heeft ze zich daarvoor ingeschreven dan, 2014?
ik weet niet hoe het haar gelukt is, maar ze zit nu sociale huur en de gemeente lijkt er niet moeilijk over te doen dat ze nog een huis op haar naam heeft staan. Enige voorwaarde is dat er niemand anders op het adres bijgeschreven mag worden vanwege de uitkering wat ik via via hoorde (zelfs haar meerderjarige dochter niet).

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Dat is ook zeker een punt. En met een nieuw huis, komt een extra wens voor luxe. Wij hebben nu vloerverwarming. Leuk en lekker hoor, maar onder de streep wel duurder dan de oude thermostaat. Onze energierekening werd al fors hoger door groter wonen, en nu nog meer.
Plus meer om te doen: we hebben een veel grotere tuin 'gekocht'. Maar dat betekent ook meer aanlegkosten. En vervolgens meer beplanting. Meer tijd voor onderhoud. Duurdere machines/gereedschap omdat je nu ineens dingen hebt die je voorheen niet had. Hopsakee, de euro's vliegen uit je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Daarom heb ik dit huis in mijn eentje gekocht. Leuk dat samen kopen maar daar had ik FF geen trek in bij een relatie van 2 jaar oud en nooit samengewoond. Maar ik realiseer me ook dat dat nu anders is.. Je ontkomt bijna niet aan samen financieren.

Maar het is natuurlijk wel weer de bank die de lachende 3e is. Relatie van een maat van me is ook klaar. Mooie overwaarde van 250.000. Maar nu moet 1 vd 2 dus lucht gaan financieren om de ander uit te kopen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 18-03-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

FreakNL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:34:
[...]
Mooie overwaarde van 250.000. Maar nu moet 1 vd 2 dus lucht gaan financieren om de ander uit te kopen.
Tja. Daarentegen is de rente ook veel lager. Mijn eerste appartement gekocht voor 115.000 euro in 2009 tegen 5.5% rente. Datzelfde appartement is een klein jaar geleden verkocht voor 240.000.
Maar 5.5% van 115.000 is toch echt een stuk meer dan 1.5% (of is het inmiddels hoger?) van 240.000.
Dus de vraag is of het ook echt allemaal duurder is nu.
Ja, de aflossing is hoger, maar je kan nog steeds de helft aflossingsvrij pakken om de kosten te drukken.Het risico is daarentegen wel een stuk hoger en het verkrijgen van een hypotheek is lastiger.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik dacht dat aflossingvrij al jaren niet meer kon bij nieuwe hypotheken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:29
PcDealer schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:47:
Ik dacht dat aflossingvrij al jaren niet meer kon bij nieuwe hypotheken.
Aflossingsvrij bij een nieuwe hypotheek betekent simpelweg geen HRA over dat stuk (en vaak een hogere rente op dat deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

tilburgs82 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:10:
[...]

Tja. Daarentegen is de rente ook veel lager. Mijn eerste appartement gekocht voor 115.000 euro in 2009 tegen 5.5% rente. Datzelfde appartement is een klein jaar geleden verkocht voor 240.000.
Maar 5.5% van 115.000 is toch echt een stuk meer dan 1.5% (of is het inmiddels hoger?) van 240.000.
Dus de vraag is of het ook echt allemaal duurder is nu.
Ja, de aflossing is hoger, maar je kan nog steeds de helft aflossingsvrij pakken om de kosten te drukken.Het risico is daarentegen wel een stuk hoger en het verkrijgen van een hypotheek is lastiger.
Je mist mijn punt.

Die twee mensen zijn samen een hypotheek aangegaan van 200.000 in 2014. Dat huis is nu 400.000 waard en ze hebben ook al iets afgelost. Dus een overwaarde van rond de 230k. Maandlasten zijn prima en laag, ondanks dat de rente in 2014 een stuk hoger stond dan nu.

Nu gaan ze uit elkaar dus 1 van de 2 zal de ander moeten uitkopen voor 115k. Dat stuk zal gefinancieerd worden. Wie is er dan spekkoper? De bank, wat mij betreft. Want er moet ineens een stuk gefinancierd worden wat normaliter helemaal niet gefinancieerd hoeft te worden. Want 1 van de 2 kan de huidige lasten prima dragen..

Ik weet wel, dit verhaal gaat niet helemaal op want die ander moet wel uitgekocht worden en "verdient" dat ook want het huis is ook gewoon van hem/haar.. Maar de bank is hier vooral de lachende 3e want die krijgt geld binnen wat bij standhouden relatie nooit was binnengekomen.. Dat voelt voor mij echt krom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@PcDealer: wat @Mijre aangeeft klopt, HRA krijg je dan niet op het aflossingsvrije deel. Ivm behoorlijke rentes berekende dat het afgelopen decennium dat in praktijk bijna niemand dat nog deed, waardoor bij velen het gevoel is ontstaan dat het niet meer mocht. Maar het mag dus wel degelijk, en met de ultralage rente van afgelopen jaren is deze vorm weer wat populairder geworden. Het houdt je maandlasten immers lager en de HRA bij een rente van 1-1,5% zette toch al niet echt zoden aan de dijk, dat maakt de keuze voor deels aflossingsvrij aantrekkelijk voor sommigen.

Merk het ook veel om mij heen bij verbouwingen: mensen hogen hypotheek op met 50K aflossingsvrij voor bijv verduurzaming woning en betalen zo maar een paar tientjes per maand extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
FreakNL schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Je mist mijn punt.

Die twee mensen zijn samen een hypotheek aangegaan van 200.000 in 2014. Dat huis is nu 400.000 waard en ze hebben ook al iets afgelost. Dus een overwaarde van rond de 230k. Maandlasten zijn prima en laag, ondanks dat de rente in 2014 een stuk hoger stond dan nu.

Nu gaan ze uit elkaar dus 1 van de 2 zal de ander moeten uitkopen voor 115k. Dat stuk zal gefinancieerd worden. Wie is er dan spekkoper? De bank, wat mij betreft. Want er moet ineens een stuk gefinancierd worden wat normaliter helemaal niet gefinancieerd hoeft te worden. Want 1 van de 2 kan de huidige lasten prima dragen..

Ik weet wel, dit verhaal gaat niet helemaal op want die ander moet wel uitgekocht worden en "verdient" dat ook want het huis is ook gewoon van hem/haar.. Maar de bank is hier vooral de lachende 3e want die krijgt geld binnen wat bij standhouden relatie nooit was binnengekomen.. Dat voelt voor mij echt krom...
Tsja… een relatiebreuk betekent dat er op opnieuw gekeken moet worden naar verdeling van vermogen, dat is complex en duur en nooit leuk. Sowieso is uit elkaar gaan duurder dan bij elkaar blijven, de vertrekkende persoon moet ook weer een huis vinden en financieren, deels met de meegenomen overwaarde uit het oude huis maar deels waarschijnlijk met nieuwe hypotheek. Is de bank die dat financiert dan ook lachende derde? En alle andere betrokken partijen? Zo zou ik het niet stellen, vanuit daar geredeneerd kan je immers zeggen dat er heel veel partijen beter worden van uit elkaar gaande stelletjes. Alle extra meubels die weer gekocht moeten worden. De energieleverancier die weer marges vangt op twee huishoudens ipv eentje. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristofv
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11-2023
Pannencouque schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:38:
[...]
Dat is ook zeker een punt. En met een nieuw huis, komt een extra wens voor luxe. Wij hebben nu vloerverwarming. Leuk en lekker hoor, maar onder de streep wel duurder dan de oude thermostaat. Onze energierekening werd al fors hoger door groter wonen, en nu nog meer.
Plus meer om te doen: we hebben een veel grotere tuin 'gekocht'. Maar dat betekent ook meer aanlegkosten. En vervolgens meer beplanting. Meer tijd voor onderhoud. Duurdere machines/gereedschap omdat je nu ineens dingen hebt die je voorheen niet had. Hopsakee, de euro's vliegen uit je portemonnee.
Dat lijkt me toch vreemd. Vloerverwarming is, mits goed gebruik,toch wel een pak efficiënter dan klassieke radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar wilde dit toch even delen. 7 jaar geleden hebben wij een hypotheek afgesloten die tot de max was gepushed. Huizenprijzen waren toen nog relatief laag maar de rente wel wat hoger dan nu, en ons salaris was ook een heel stuk lager. De eerste paar jaren hebben we echt wel op onze uitgaven moeten letten en konden we weinig sparen. Salaris steeg echter wel door de jaren heen waardoor we nu al een paar jaar echt heel comfortabel kunnen leven en regelmatig weekendjes weg gaan en toch wel 4 keer peer jaar op vakantie gaan (2x binnenland, 2x buitenland). De eerste twee jaar was het een zomer vakantie naar het buitenland en misschien twee weekendjes weg per jaar, dat was het wel een beetje.

Nu zijn we weer aan het kijken voor een groter huis. Opzich bevalt ons huis aardig, maar we merken gewoon dat de woonkamer te klein is. Uitbouwen gaat enorm veel kosten, en in dat geval willen we liever ergen anders gaan wonen met meer voordelen zoals bijvoorbeeld een oprit en garage (dan kom je toch wel op een twee onder één kap woning uit). Het ziet er naar uit dat als het gaat lukken we weer 7 jaar terug gaan als je kijkt wat we over gaan houden en we hebben dat er wederom voor over. Qua salaris zit ik nog lang niet aan de max, dus uiteindelijk verwachten we dat dat ook weer goed komt.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Pagina: 1