Beginnersvraag: Helpt bridgen ziggo modem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-11-2024
Beste iedereen,

mijn vraag is mogelijk erg noob-ish, omdat ik van netwerken niet veel verstand heb. Na zelf googlen kwam ik niet echt op een goed antwoord uit. Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Situatie:
Vanwege het wegvallen van F1 bij ziggo heb ik F1TV gekocht, nu heb ik helaas een samsung TV (Q90T) waar de app niet op zit. dus ik moet via mijn telefoon en chromecast streamen. Ook heb ik een vriendin die af en toe bij mij thuiswerkt via WIFI.

Probleem;
Het wifi blijft zeer instabiel in mijn woning (appartement met 2 woningen boven mij, 1 woning rechts van mij en 1 woning onder mij). ik heb overal wel bereik, ook buiten op mijn balkon, echter valt het signaal soms (elke 15 min tot elk uur) eventjes weg of wordt deze heel traag. Daardoor staat mijn stream even stil of wordt hele slechte kwaliteit.

Vraag:
werkt het voor mij als ik het modem bridge https://tweakers.net/pric...omi-mi-router-ax3200.html naar bijvoorbeeld deze router? of maakt het geen verschil en moet ik een ander modem kopen en aansluiten? als het laatste nodig is, zou ik graag geadviseerd worden over een betaalbaar maar beter alternatief dan de ziggo-router.

p.s. volgens Ziggo is er niks geks aan de hand.

Alvast bedankt voor het lezen.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Een router in bridge mode zetten of vervangen door een andere router helpt echt helemaal niets om je wifi bereik te verbeteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je probleem ligt bij je WiFi, niet bij je modem/router?
Als je in de buurt van het modem/router staat, heb je wel prima WiFi/internet?

Een kabel trekken en dan de Chromecast bekabeld aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:14
Welk modem heb je nu. Als dat nog iets antieks is als, bijvoorbeeld, een EVE3200 helpt het wel als je deze zou laten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:11
Mij is je setup niet helemaal duidelijk.

Heb je
A ) een ziggo modem wat ook de wifi verzorgt of
B ) een router achter je ziggo modem staan.

In het eerste geval kun je je modem niet in bridge modus zetten. Dan wordt er niet meer geroute en kun je nog maar 1 apparaat gebruiken, en je hebt geen wifi meer.

In geval B kun je wel je modem in bridge zetten, maar qua performance levert dat eigenlijk niet veel op. In geval van B kun je het beste wel de wifi van het ziggo modem uitzetten, dat zorgt ervoor dat er extra bandbreedte overblijft voor je wifi router.

Verder heb je het over een chromecast. Een chromecast maakt doorgaans zelf verbinding met de video-bron en is vooral de wifi-verbinding van de chromecast van belang. Ik zou kijken of je de wifi wat dichter naar je chromecast kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
hjtuinenburg schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:34:
Mij is je setup niet helemaal duidelijk.

Heb je
A ) een ziggo modem wat ook de wifi verzorgt of
B ) een router achter je ziggo modem staan.

In het eerste geval kun je je modem niet in bridge modus zetten. Dan wordt er niet meer geroute en kun je nog maar 1 apparaat gebruiken, en je hebt geen wifi meer.

In geval B kun je wel je modem in bridge zetten, maar qua performance levert dat eigenlijk niet veel op. In geval van B kun je het beste wel de wifi van het ziggo modem uitzetten, dat zorgt ervoor dat er extra bandbreedte overblijft voor je wifi router.

Verder heb je het over een chromecast. Een chromecast maakt doorgaans zelf verbinding met de video-bron en is vooral de wifi-verbinding van de chromecast van belang. Ik zou kijken of je de wifi wat dichter naar je chromecast kan verplaatsen.
Dankje voor je uitgebreide en tot nu meest heldere antwoord @hjtuinenburg
ik heb enkel een connectbox van ziggo staan. geen router of iets nog. De vraag is dus eigenlijk of inderdaad geval B helpt (dus als ik een router aanschaf). is die router dan capabel om wel een constante internetverbinding te genereren als ik de modem van ziggo in bridgemodus?

Afstand naar router is bij mijn huis klein, uitzondering is de keuken, maar ook daar is het signaal maximaal. maar daar doe ik vrijwel niks anders dan koken en verder ben ik in de woonkamer (binnen 3-5 meter van de Router)

De problemen zijn merkbaar met WIFI via onze telefoons (zij heeft een iphone 10, ik heb een oneplus 6 en A52 samsung) en de laptop van mijn vriendin. Wanneer deze producten met het Wifi verbonden zijn is het internet niet 'constant'. appjes komen dan bijvoorbeeld vertraagd binnen. is het internet stabieler met een dergelijke router als die ik linkte?

----

hoi @Accretion . De afstand maakt geen verschil. als ik op de bank zit naast het modem (ziggo connectbox) of in de keuken ben (grootste afstand) heb ik in beide gevallen af en toe dat het netwerk extreem traag wordt of dus even zelfs onderbreekt (het netwerk wordt onderbroken, de wificonnectie niet). De chromecast is bekabeld

Hoi @hcQd en @Ben(V) Ik bewoon het huis pas sinds 6 maanden, sindsdien heb ik ook pas de ziggorouter (connectbox, heb m getagd bij producten in dit topic ook ;) ) en het bereik van de wifi is niet het probleem. dit had ik daarom ook specifiek niet genoemd in mijn oorspronkelijke post

dank allen voor jullie reacties, ik hoop nog een sluitend antwoord te kunnen krijgen

[ Voor 0% gewijzigd door Legarambor op 11-03-2022 18:23 . Reden: toevoegen dat ik mijn producten had gekoppeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
Mijn conclusie n.a.v. de klachten is dat je wifi-netwerk storing ondervindt van naburige netwerken.
Als meerdere netwerken op het zelfde kanaal zijn ingesteld krijg je de beschreven symptomen.
Een andere wifi-router brengt daar geen verandering in.

Oplossing is het instellen van een vrij (of minder bezet) wifi kanaal.
Probeer met een app zoals Wifi Analyzer uit te vinden op welke kanalen de wifi-netwerken uitzenden.
Stel vervolgens je Ziggo modem op een kanaal dat het minst bezet is. Bij voorkeur gebruik je kanaal 1,6 of 11 op de 2,4 GHz band (met een kanaalbreedte van 20 MHz). Op de 5 GHz band, die je bij voorkeur moet gebruiken met moderne apparaten, kies je ook een vrij kanaal. Bandbreedte stel je in op 40 MHz.

Mogelijk kun je in overleg met de verschillende buren de kanalen bij ieder zo instellen dat jullie elkaar het minst in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Ik geloof niet in een product door een ander te vervangen bij problemen die nog niet onderzocht zijn, als we er niet uitkomen, kan het nog altijd.
Heb je nog meer producten die zijn aangesloten op jouw netwerk, via wifi of een kabel?

Dus als we het goed begrijpen heb je 1 modem/router in de woonkamer staan, zonder muren ertussen.

Ik kan me 2 oorzaken bedenken dat deze problemen voorkomen.
1. Super veel WiFi netwerken in de buurt die storen.
Oplossing: probeer eens in de router/modem 2.4ghz uit te zetten en alleen met 5ghz te verbinden. Kijk dan of de problemen zich voor blijven doen. Zo ja, is dat het probleem niet.

2. DNS problemen.
Oplossing: zet een bij de instellingen van de router of op je telefoon/laptop de DNS server 1 op 8.8.8.8 en op DNS server 2 op 1.1.1.1. mogen ook andere populaire DNS servers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
Dank Masimo en Thijsjek,

De problemen die ik dan lees over het ziggo modem over 'slechte wifi' gaat dan dus voornamelijk over bereik begrijp ik? niet over het internet wat via de verbinding zelf loopt?

Ik heb nu 2.4 uitgezet en de bandbreedte van 5ghz op 40 MHz (ik kan ook kiezen uit 20 en 80, veranderd dit nog iets?)

als het probleem nog niet verholpen is zal ik oplossing 2 van ThijsjeK proberen.

dank voor jullie tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Legarambor schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:21:
Dank Masimo en Thijsjek,

De problemen die ik dan lees over het ziggo modem over 'slechte wifi' gaat dan dus voornamelijk over bereik begrijp ik? niet over het internet wat via de verbinding zelf loopt?
Tja, wij weten niet wat jij ergens leest.

Om iets te roepen zouden we moeten weten welke Ziggo modem het is. Maar qua modem zijn ze allemaal degelijk en de enigszins moderne hebben ook prima WiFI, vergeljkbaar qua specs en performance met een Netgear R7000, Asus AC68U of TP-Link Archer C7. Van waar al die nare verhalen? Voor grootste deel omdat mensen belang locatie onderschatten. Die Ziggo modem wordt doorgaans in de meterkast, of in de woonkamer verstopt achter TV-meubel geplaatst. Dat zijn zo ongeveer de twee slechtste plekken in huis voor WIFi-signalen. Voor WiFI geldt vrijwel altijd dat je beter af bent met een minimaal competent apparaat op een goede locatie dan een monster op een slechte. Al zou je in de meterkast een erg duur, high-end geval plaatsen, het blifjt een beroerde plek voor WiFi. Actuele Ziggo modemrouters zijn prima mid-range apparaten maar staan vrijwel per definitie op minder handige plek.
Ik heb nu 2.4 uitgezet en de bandbreedte van 5ghz op 40 MHz (ik kan ook kiezen uit 20 en 80, veranderd dit nog iets?)
Hoe gedetaileerd wil je erop in gaan? 2.4GHz uitzetten is erg goed idee als al je devices (ook IoT meuk) met 5GHZ overweg kunnen en je dekking overal voldoende is in de 5GHz. Kans op beide is helaas niet zo groot.

Mbt kanaalbreedte 20/40/80 - je kunt twee keer zoveel data kwijt in 80MHz vs 40MHz, maar je zendvermogen moet over twee keer de hoeveelheid spectrum uitgesmeerd worden, dus je signaalsterkte is gehalveerd (RSSI 3dB minder) en je kans op interferentie verdubbeld. In het algemeen is 80MHz voor thuisgebruik prima, maar bij high-density (kantoor etc) installaties is 40MHz handiger. Bij problemen met interferentie thuis trouwens ook. Alleen is niet duidelijk of dat bij jou ook speelt.
als het probleem nog niet verholpen is zal ik oplossing 2 van ThijsjeK proberen.

dank voor jullie tijd!
Misschien stapje terug: voordat je lukraak allerlei oplossingen uitprobeert, zoek eens uit wat het probleem echt is. Begin op layer 1 (fysieke laag), pas als je zeker weet dat daar alles goed is naar layer 2 (WiFi instellingen) en dan layer 3 (IP netwerken) kijken. Als je een Android telefoon hebt, download eens WiFi Analyzer Open Source version en meet RSSI in 5GHz op de plekken in huis waar je problemen hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Je kan toch bij Ziggo een TP link wifi booster krijgen?
Een accespoint aansluiten op de router en deze buiten de meterkast plaatsen wilt ook wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou is beginnen met stap voor stap dingen uitsluiten. Sluit de tv is met een kabel aan en kijk dan of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
@dion_b dank voor je uitgebreide antwoord, ik had het echter al eerder aangegeven dat de locatie in mijn huis niet belangrijk is, het probleem is overal. mijn Ziggorouter staat vrij in de woonkamer in de vensterbank. ik zit direct naast de router en de TV waar de Chromecast inhangt staat tegen de muur. Mijn vriendin werkt op haar laptop op circa 6-8 meter aan de tafel met haar laptop. (er staat verder niks tussen de eettafel en het modem). Zij wordt uit haar werksysteem gegooid elke keer dat het internet hapert. Sinds kort gooien we dus maar een kabel door de woonkamer om dat te verhelpen.

alle systemen heb ik vrij nieuw (mijn oneplus6 is het oudst) en werken gelukkig allen op 5Ghz (uitzondering is mijn nieuwe LG wasmachine, die werkt schijnbaar niet op 5Ghz, maar dat is een luxe dingetje). In het begin ging het niet goed met de ziggoaansluiting, er bleek te veel signaal binnen te komen werd mij verteld. Dit was verholpen en ook hadden ze ipv6 uitgezet op afstand. verder konden ze niks doen aan het af en toe verslechten/wegvallen van het internet tussendoor. zij namen niks vreemds waar.
dit is het modem wat ik van ziggo heb gekregen: https://www.ziggo.nl/klan...n/wifi-modems/connect-box

Mijn bekabelde toestellen (TV's, playstation en desktop) hebben geen haperingen met het internet. Daarom weet ik ook vrij zeker dat het aan het WIFI moet liggen. Nu het wifi het nog steeds niet heel stabiel met de veranderde instellingen.

@Sethro de TV staat los van de hele vraag en het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Koop voor een paar tientjes een nieuwe router, heeft hier ook dezelfde problemen opgelost. Wifi bereik wordt bij bepaalde modems gesmoord door providers. Met je eigen route heb je nergens last van.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:59
digifun schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:26:
...Wifi bereik wordt bij bepaalde modems gesmoord door providers...
Onzin. Waarom zou een provider dat doen?

Het is wél zo dat je soms zelf betere apparatuur hebt dan de provider levert, maar voor normaal gezinsgebruik (zeker in een appartement) voldoet de modem/router van Ziggo prima.

[ Voor 14% gewijzigd door hesselbeertje op 12-03-2022 18:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 20:16
....
Wifi bereik wordt bij bepaalde modems gesmoord door providers. Met je eigen route heb je nergens last van.
Nonsens!

[ Voor 17% gewijzigd door Masimo op 12-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Legarambor schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Mijn bekabelde toestellen (TV's, playstation en desktop) hebben geen haperingen met het internet. Daarom weet ik ook vrij zeker dat het aan het WIFI moet liggen. Nu het wifi het nog steeds niet heel stabiel met de veranderde instellingen.
Prima, maar begin dan eens te troubleshooten op niveau van de WiFi; ik heb nog niet een stukje signaalwaarde voorbij zien komen, niet een log van een device...

Geef bijvoorbeeld:
- kanaal waar je nu in 5GHz op werkt.
- RSSI op een van je devices op dat kanaal.
- aantal andere netwerken in de 5GHz en de kanalen waar zij op actief zjin.
- evt logs van WiFi connectivity in zo'n device

Vanaf daar kunnen we gerichter verder kijken.

Als je een Mac (laptop of deskop, kan allebei) kun je nog een stuk dieper gaan.
Koop voor een paar tientjes een nieuwe router, heeft hier ook dezelfde problemen opgelost. Wifi bereik wordt bij bepaalde modems gesmoord door providers. Met je eigen route heb je nergens last van.
1) onzin
2) los van onzin, het is altijd slecht advies om lukraak te adviseren geld ergens tegenaan te gooien als oorzaak van het probleem totaal onduidelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 12-03-2022 19:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

dion_b schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:09:
[...]

1) onzin
2) los van onzin, het is altijd slecht advies om lukraak te adviseren geld ergens tegenaan te gooien als oorzaak van het probleem totaal onduidelijk is.
Heb jij uberhaupt nog wel verstand van netwerken ? In meerdere topics zie ik slechte adviezen van je staan.

Als er iemand is met verstand van netwerken is het @dion_b wel. Bekijk anders zijn posthistorie eens, ik durf te wedden dat je de helft niet eens begrijpt van wat hij plaatst.

[ Voor 19% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-03-2022 11:01 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 09:12
Disclaimer: dit is geen advies maar iets dat bij mij specifiek goed gewerkt heeft.

Zowel bij mij thuis als bij mijn moeder thuis was de WiFi verbinding om te janken.

Mijn situatie: 60m2 op één verdieping in een betonnen appartementen complex

Bij mijn moeder: een maisonette van 100+ m2 op twee verdiepingen, ook beton.

In beide gevallen hielp een netgear orbi met een satelliet om de verbinding van onbruikbaar naar een fatsoenlijke snelheid te krijgen.

Dus afhankelijk van je situatie kan het zijn dat een losse router een betere WiFi verbinding geeft dan je ziggo box, en dan is bridging mode inderdaad een goed idee.

Ik sluit me echter aan bij anderen die zeggen dat je eerst meer onderzoek moet doen voor je er geld tegenaan gooit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

digifun schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:09:
[...]

Heb jij uberhaupt nog wel verstand van netwerken ? In meerdere topics zie ik slechte adviezen van je staan.
Drie mensen geven hier aan dat je onwaarheden verspreidt en slecht advies geeft. Zouden wij allemaal geen verstand hebben van netwerken, of zou het misschien toch aan jouw uitspraken kunnen liggen? Als je hier serieus op in wilt gaan, lever eens onderbouwing voor je uitspraak over het opzettelijk beperken van WiFi-presaties door providers, geef aan exact wat oorzaak is van probleem van TS en hoe een willekeurig gekozen router dat zou oplossen. Kun je dat niet, dan mag je zelf conclusies trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 14:24
digifun schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:09:
[...]

[mbr]Als er iemand is met verstand van netwerken is het @dion_b wel. Bekijk anders zijn posthistorie eens, ik durf te wedden dat je de helft niet eens begrijpt van wat hij plaatst.[/]
_O-
Dion heeft veel meer kennis dan mij. Zoveel meer zelfs dat ik zijn kennis level niet eens kan inschatten.
Wat ik wel weet is dat @dion_b in zoveel van de netwerk topics reageert dat ik denk dat hij ze allemaal leest :)
En als dat zo is dan leer je gaande weg ook ontzettend veel.
@dion_b bedankt voor je altijd constructieve bijdrage in topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:11
Als de verbinding met kabel wel stabiel is kun je afleiden dat de WiFi het probleem is. Meerdere devices ondervinden dat, dus probleem ligt aan het Ziggo modem of eventueel omgeving.

Gezien de zeer korte afstand zou het effect van de omgeving klein moeten zijn. Bovendien kun je wellicht niet veel veranderen aan de apparatuur van de buren.

Ik zou

A) Experimenteren met WiFi settings van modem (voor zover in te stellen, WiFi kanaal veranderen, 2.4 of 5 ghz aan/uit zetten, compatabiliteitsmodussen probeer)
B ) ziggo om een vervangende modem vragen (eventueel ander model)
C) een aparte WiFi router neerzetten ( als laatste redmiddel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:03
Zal misschien iets met de kanalen zijn, modems zijn tegenwoordig gemaakt om zelf kanalen te kiezen, en zo is het band een groot oerwoud geworden. Als iedereen netjes kanaal 1, 6 en 11 zou gebruiken zou het al een stuk beter zijn met wifi in dit land... maar goed.

Volgens mij is het al eerder gezegd, maar een kabel is een goede optie. Of gewoon de laptop aansluiten met HDMI op de tv...

Verder voor het proberen op te lossen, wat zegt/doet je modem? Valt die ook uit? Of herstart hij? Als je dan naar het modem probeert te gaan ( http://192.168.178.1/ is default) laad die pagina dan wel op normale snelheid?

Zelf heb ik soms ook dat mij internet ineens erg sloom wordt. Vooral als ik grote hoeveelheden data verstuur. Heb soms het gevoel dat de box niet echt tegen mijn hoeveelheid data kan ofzo...

offtopic:
Het is jammer dat je zo weinig info in de connectbox kan zien. Ik heb geen idee of de hardware aan een piek zit ergens of iets dergelijks. Bij mijn fritzbox van XS4ALL kon dat wel altijd en ook nu met mijn Unify netwerkje kan ik het zien. Alleen de Ziggo router zelf niet. Je ziet alleen uptime.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legarambor
peize9 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:48:
Zal misschien iets met de kanalen zijn, modems zijn tegenwoordig gemaakt om zelf kanalen te kiezen, en zo is het band een groot oerwoud geworden. Als iedereen netjes kanaal 1, 6 en 11 zou gebruiken zou het al een stuk beter zijn met wifi in dit land... maar goed.

Volgens mij is het al eerder gezegd, maar een kabel is een goede optie. Of gewoon de laptop aansluiten met HDMI op de tv...

Verder voor het proberen op te lossen, wat zegt/doet je modem? Valt die ook uit? Of herstart hij? Als je dan naar het modem probeert te gaan ( http://192.168.178.1/ is default) laad die pagina dan wel op normale snelheid?

Zelf heb ik soms ook dat mij internet ineens erg sloom wordt. Vooral als ik grote hoeveelheden data verstuur. Heb soms het gevoel dat de box niet echt tegen mijn hoeveelheid data kan ofzo...

offtopic:
Het is jammer dat je zo weinig info in de connectbox kan zien. Ik heb geen idee of de hardware aan een piek zit ergens of iets dergelijks. Bij mijn fritzbox van XS4ALL kon dat wel altijd en ook nu met mijn Unify netwerkje kan ik het zien. Alleen de Ziggo router zelf niet. Je ziet alleen uptime.
Hoi Peize,

Als ik naar de connectbox ga is het wel tergend traag (de pagina laden). maar ik weet niet of het anders ook 'traag' is of dat dit zo hoort. hoe traag is te traag? :) laptop met HDMI is afgelopen weekend mijn hulp geweest inderdaad... het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:43
De Ziggo ConnectBox (CB) is een modem, router en wifi access point.

Gebruik je je CB als router, dan ziet Ziggo welke apparaten jij in je LAN hebt.

Ik zou de CB in de bridge mode laten zetten, en zelf het LAN inclusief wifi regelen. Hoe je dat regelt, met welke apparatuur, een enkele wifi router of een (mesh) set, hangt af van je huis: aantal etages, materiaal van de vloeren, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Onbegrijpelijk al die standaard reflexen om de router van je ISP te vervangen of om hem maar in bridge mode te zetten en de wifi uit te zetten.
En ook nog eens zonder enige onderbouwing geroepen.

Die Ziggo Connectbox is een prima router en heeft ook prima wifi, dus vervangen en/of bridge in zo ongeveer de domste aanbeveling.

Het probleem lijkt me overduidelijk te zitten in het feit dat hij in een appartement woont met ander wifi bronnen boven, onder, links en rechts van hem.
Tevens hebben die buren vaak dezelfde adviezen opgevolgd en om het sterkste signaal in de omgeving te krijgen nog een paar accesspoints bijgeplaatst of nog erger een mesh setje.
Ook zet iedereen (fabrieks default) die dingen in auto mode, zodat ze allemaal rondjes gaan draaien tussen de drie beschikbare banden( voor 2.4Ghz).

Gevolg een meer dan overvolle 2.4Ghz band en niemand heeft meer een goede verbinding.

De enige oplossing is die 2.4Ghz gewoon uitzetten en enkel de 5Ghz gebruiken, die komt meestal niet door vloeren en muren heen dus geen last van de buren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ikweethetbeter schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:26:
De Ziggo ConnectBox (CB) is een modem, router en wifi access point.

Gebruik je je CB als router, dan ziet Ziggo welke apparaten jij in je LAN hebt.

Ik zou de CB in de bridge mode laten zetten, en zelf het LAN inclusief wifi regelen. Hoe je dat regelt, met welke apparatuur, een enkele wifi router of een (mesh) set, hangt af van je huis: aantal etages, materiaal van de vloeren, ...
Erg toepasselijke nick voor deze uitspraak ;)

En dat is gelijk ook de crux van de zaak: weet jij het daadwerkelijk beter dan je provider? Zo ja, dan wil je het inderdaad zelf doen. Zo nee - en dat geldt echt voor 99% van gebruikers, en zelfs voor een ruime meerderheid van Tweakers - is het allicht handiger het overlaten aan de partij die er meer van weet.

Ik kan niet oordelen over jouw kennis alhoewel, zie hieronder, maar ik vermoed sterk dat TS niet bij voorbaat meer weet, en ik lees nergens eisen van zijn kant die vereisen dat hij alles zelf doet.

Voor problemen is het simpel: pak ze gestructureerd aan. Eerst probleem strak omschrijven, dan op zoek naar root cause, dan fix voor de root cause bedenken en pas daarna totaaloplossing om dat te realiseren. Als we nog niet weten wat de oorzaak is, is het ronduit voorbarig om welk oplossing dan ook aan te raden. We weten het simpelweg nog niet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1