Toch nog even wachten, of...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-01 13:47

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Laten we het eens hebben over marktspeculatie.

TL;DR: Nieuwe schermen gekocht, maar de videokaart is te oud. Nu wat kopen, of vingers kruisen dat de markt verder zakt?

Ik heb laatst twee schermen gekocht. Dat was het moment dat ik erachter kwam dat m'n videokaart hopeloos verouderd is voor wat ik nu voor m'n neus heb. Laten we voor de grap zeggen dat m'n monitors te snel zijn voor m'n computer... :+

Enfin, dan maar een andere videokaart.

Ik neig richting een 6600X XT of 6700 XT, gezien het feit dat ze minstens twee DisplayPort aansluitingen hebben, en ik de GeForce Partner Program nog niet vergeten ben. Lesser of two evils.

Maar de prijs van videokaarten is al gestaag aan het zakken sinds december. Op basis van het in het verleden behaalde resultaten zou men zeggen dat de prijzen wel verder zullen zakken, want videokaarten zijn nu op voorraad, dus het aanbod zal de vraag ergens gaan ontmoeten.

Echter hoeft er in onze interconnected, geglobaliseerde wereld maar ergens íets te gebeuren om de boel op z'n gat te krijgen. Zo is Oekraïne een exporteur van neon, Rusland veruit de grootste exporteur van palladium, een elementen die schijnbaar nodig zijn om al dat mooie speelgoed überhaupt te kunnen maken (Linus is even een substitutie voor een betere bron die ik nu niet ga zoeken, dus ik maak me zeker schuldig aan een appeal to authority).

Dus, als iemand in de markt is voor een videokaart, wat is dan wijsheid? Kopen? Wachten? Computer uit het raam?

Mijn directe omgeving heeft een gemengde opinie, maar wat denken willekeurige mensen op het internet? :)

Dit is geen handtekening

Beste antwoord (via Higaphix op 13-03-2022 18:42)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:41
Ik heb mijn pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X vorig jaar vervangen door een RX 6700XT, gekocht bij AMD zelf (zie dit topic [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen). Meestal is er op donderdag een drop, zo te zien gisteren ook weer, maar je moet wat geluk hebben. Diegenen met meer geluk verkopen ze ook op V&A met wat winst, maar nog steeds goedkoper dan in de winkel. De OEM varianten hebben dan wel betere koelers, maar die van AMD zelf is oké (kan wel niet tippen aan de VaporX maar het is ook niet zo'n hete videokaart).

Voor 1440p 144Hz is een 6700XT wel niet de snelste kaart, afhankelijk van je games. Zal eerder 60-100 fps zijn.

Als je die R9 290X VaporX verkoopt, zet je vraagprijs hoog genoeg en ga niet te snel in op een verkoop. Er zijn Sapphire fanaten die wel wat over hebben voor die kaarten los van hoe ze tegenwoordig presteren. Ik heb die van mij iets te goedkoop verkocht, maar een deal is een deal en was voor een jonge kerel die er nog gebruik van ging maken.

Alle reacties

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08

Oekol

waka waka hey hey

Ik zou het persoonlijk kloten vinden om te moeten wachten op iets wat wellicht helemaal niet goedkoper gaat worden. Nu iets duurder kopen (wellicht) is wel nu direct genieten. Over dat prijsverschil kom je wel overheen als je de komende winter je kachel uit draait :+

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Als de rest van je systeem net zo oud is als een R9 290X dan zal dat een nieuwe videokaart flink ophouden.

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11-01 13:47

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Uszka schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:09:
Als de rest van je systeem net zo oud is als een R9 290X dan zal dat een nieuwe videokaart flink ophouden.
Gelukkig niet. De videokaart is veruit het oudste van het systeem. De rest van het systeem is geüpgraded ten tijde van de Ryzen 5000 release :)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:41
Ik heb mijn pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X vorig jaar vervangen door een RX 6700XT, gekocht bij AMD zelf (zie dit topic [AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen). Meestal is er op donderdag een drop, zo te zien gisteren ook weer, maar je moet wat geluk hebben. Diegenen met meer geluk verkopen ze ook op V&A met wat winst, maar nog steeds goedkoper dan in de winkel. De OEM varianten hebben dan wel betere koelers, maar die van AMD zelf is oké (kan wel niet tippen aan de VaporX maar het is ook niet zo'n hete videokaart).

Voor 1440p 144Hz is een 6700XT wel niet de snelste kaart, afhankelijk van je games. Zal eerder 60-100 fps zijn.

Als je die R9 290X VaporX verkoopt, zet je vraagprijs hoog genoeg en ga niet te snel in op een verkoop. Er zijn Sapphire fanaten die wel wat over hebben voor die kaarten los van hoe ze tegenwoordig presteren. Ik heb die van mij iets te goedkoop verkocht, maar een deal is een deal en was voor een jonge kerel die er nog gebruik van ging maken.