Hoe ben jij begonnen met je hobby

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
Zoals de titel zegt.

Ik zie en hoor vele om mij heen die een hobby hebben, klussen, schilderen, knutselen, programmeren en ik vroeg mij af hoe zijn jullie bij je hobby terecht gekomen.

Ik zelf zit al heel lang te zoeken naar een hobby maar tot op heden niks waar ik volledig mijn ei in kwijt kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32
Onnodig, gelieve niet te doen.

[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 10-03-2022 23:09 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OptiBenz1
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01-2023
reactie verwijderd.

[ Voor 75% gewijzigd door Ardana op 10-03-2022 23:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:32
Concreet dan:

Mijn zus opperde om eens mee te gaan naar haar koor. Ik bleek enige aanleg voor zingen te hebben en ben daar mee verder gegaan. Zanglessen, koren, musical producties.

Op mijn werk zochten ze eens BHV’ers. Leek me interessant en ben dat gaan doen. Bleek er ook nog eens goed in te zijn om mensen te helpen, dus werd uiteindelijk Hoofd BHV, EHBO instructeur, hulpverlener, NHT-Plusser, enz. Werk nu voor GHOR en brandweer.

Ik houd van lekker eten, dus heb mezelf leren koken, bakken, barbecueën, enz.

Wilde leren stijldansen, vond het leuk en ben er mee verder gegaan tot goud**.

Er moest iets verbouwd worden in huis, begon met tegenzin, maar bleek toch leuk te zijn. Nu al zin in volgende klus.

Ik houd van muziek, wilde goede kwaliteit installatie dus ben me gaan verdiepen in hifi.

Ik zocht iets om mijn hoofd leeg te maken in stressvolle periodes, zag het Lego topic en heb een stel dozen gekocht. Liep wel snel uit de hand…

The list goes on…

Kortom: je vindt iets leuk of interessant en gaat ermee verder. Zo ontwikkel je een hobby.

[ Voor 194% gewijzigd door Cass Casey op 10-03-2022 23:29 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hjtuinenburg
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:40
Een hobby is een hobby omdat je er plezier aan beleeft. Dus het begint met de vraag, wat vind je leuk, waar liggen je interesses.

Programmeren is iets wat ik van kinds af aan leuk vond. ( begonnen op de Atari 600 XL, eind jaren 80). Nog steeds programmeer ik, deels ook voor mijn werk, hoewel ik geen programmeur ben. Verder vaak aan de slag met Raspberry’s, domotica etcetera.

Daarnaast hou ik van techniek, stukje spanning en snelheid. Dus ik duik, rijdt motor, (water)ski. Klinkt niet erg sociaal, maar bij duiken is het sociale aspect nog verrassend groot.

Graag zou ik nog mijn vliegbrevet halen, maar daar ontbreekt het helaas voor aan tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Voor mij: meestal omdat ik ergens kennis mee maak via anderen. Ik hoor dat iemand X doet, ga een keertje mee, doe een keer mee, besluit of het wat voor me is of niet.

Ik koop een keer een Lego-doos, en merk dat ik er weinig aan vind.
Ik ga een keer mee dansen en merk dat ik 't liefste de week erna weer ga dansen.

Maar, ik merk ook dat hobby-loos leven niet eens zo heel erg is. Met of zonder hobby, de tijd gaat toch wel voorbij, en of je die nou aan hele bouwwerken, vogelskijken, sporten of tv kijken besteedt, maakt an sich weinig uit.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:06
Mijn hobby's komen voornamelijk voort uit interesses en blijkbaar voldoening krijgen ergens van.

Zo begon mijn speaker hobby (ontwerpen en bouwen) nadat ik voor weinig geld een leuke subwoofer gebouwd had voor thuis, smaakte naar meer dus ben meer gaan inlezen/ proberen en bouwen. Nu ben ik in staat zelf een goed klinkende speaker te maken. Als ik dan muziek luister of een film kijk voelt dat een soort van trots omdat ik het zelf gebouwd heb en het nog goed klinkt ook :D

Daarnaast heb ik een vw uit '85, ik wil graag een digitaal dashboard maar niet 2 ruggen aftikken voor een digifizz, nu ben ik aan het oriënteren op het maken van zoiets met een arduino. Ik heb 0.0 ervaring met coderen maar ben handig dus denk het ik er uiteindelijk wel uit ga komen. Ook het hemeltje vervangen voor een zwarte, kost 500. Veel geld vind ik dus die ga ik samen met een vriend opnieuw bekleden, dagje knutselen en kost een kwart aan materiaal ongeveer.

Ik hou van lekker eten en koken dus ik kook altijd thuis, in de zomer ligt er regelmatig wat op de bbq voor ons en de buren, geeft ook weer voldoening.

Voor al het bovenstaande geldt dat het budget niet ongelimiteerd is en ik altijd op zoek ben naar een goede deal (met de paplepel ingegoten gekregen dat niet alles nieuw of duur hoeft te zijn) als ik iets voor "weinig" tot een goed resultaat kan laten leiden geniet ik er nog meer van dan wanneer het allemaal duur en nieuw is bijvoorbeeld.

Een beetje Pipi Langkous, ik heb het nog nooit gedaan dus denk dat ik het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb leren koken door het te doen. Eerst 'gewoon' vanaf de handleidingen op de verpakking, en vervolgens door het vaker te doen. En daarna door te kijken en te lezen. Ondertussen heb ik een aantal signature-dishes die ik uit mijn hoofd maak, met alleen basisingredienten die ik zelf heb leren mixen en combineren. En die lijst groeit langzaam.

Ooit had ik een heleboel CD's. Inbraak, uitlenen en tig verhuizingen verder was dat aantal gedecimeerd. Later ben ik dat weer gaan verzamelen... Eerst digitaal, en uiteindelijk ook weer fysiek. Maar ik wil het niet graag weer kwijt. Dus netjes catalogiseren. En de hoeveelheid data die ik wilde hebben/bewaren is in de loop der jaren gegroeid. Met als gevolg ook mijn manier van catalogiseren. Dat in combinatie met een site als Last.fm en Musicbrainz maakt dat ik graag mijn kennis deel en databases op het web aanvul. En na jaren is dat niet meer (veel) nadenken, maar doen... en ik heb behoorlijk leren zoeken in die tijd ;)

Kortom... dingen doen die je leuk vindt, en daar langzaam beter in worden...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:49
Een hobby vind je niet door te zoeken, die komt vanzelf aanwaaien doordat ergens je interesse voor wordt gewekt. Dat kan via familie en vrienden, maar ook door iets te lezen en tegenwoordig natuurlijk internet.

Maar als je toch wil zoeken: ga eens kijken op Youtube. Niet die filmpjes van Enzo Knol, maar er zijn tal van filmpjes over allerlei hobby's. Als je eenmaal in het algoritme zit dan val je van het een in het ander.

Ik ben met motorrijden begonnen via mijn zwager. Mijn vader bracht mij op het spoor van elektronica, omdat hij altijd aan onze oude TV zat te klungelen.
En omdat ik altijd nieuwsgierig was naar hoe dingen werken, rolde ik vanzelf de techniek in. En op dat gebied zijn hobby's eindeloos.

[ Voor 25% gewijzigd door JukeboxBill op 11-03-2022 10:47 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:31

Bob Popcorn

Plop!

Ik ging met m'n pa mee naar de hengelsportbeurs omdat hij met pensioen ging en weer wilde gaan karpervissen. Ik heb karpervissen altijd enorm suf gevonden (en nog steeds) en raakte op die beurs gecharmeerd van roofvissen. Hengeltje gekocht, en de rest is geschiedenis (lees: 15 hengels, molens, kilometers lijn, honderden euro's aan kunstaas verder :'))

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
Euh, voetbal is een kutsport, taekwondo clubje viel uit elkaar net toen ik er bij kwam, wedstrijdzwemmen kon ik niet in meekomen, toen bij scouting gegaan 22 jaar geleden en nooit meer weg gegaan.

Door de scouting kwam ik erachter dat ik kamperen erg leuk vind en voor scouting moet je daar al een en ander aan eigen materiaal voor hebben. Dus mijn vakantie is vaak tentje achter in de auto en gaan, of wandeltochten maken, meestal een uurtje of 2, soms een dag.

Als kind had ik wel Lego, maar nooit serieuze technische sets, wat kleine simpele sets en een bak met stenen en dat was het wel. De grote technische sets van mijn neven vond ik gaaf maar zelf nooit gehad. Paar jaar geleden een set gekocht en erg goed bevallen.

Mijn brugklas jaren waren volgens het 'nieuwe leren', iedere dag van 8 tot 4 naar school, een paar lessen per dag en de rest van de tijd mocht je zelf indelen, groot voordeel: geen huiswerk, want alles deed je op school, had je vragen dan kon je gewoon een leraar vragen. Dus veel achter de computer, zo is de interesse voor computers er gekomen en tadaa hier ben ik :D :P

Altijd interesse gehad voor techniek, alles met een verbrandingsmotor eigenlijk, auto, vrachtwagen, boot, vliegtuig etc. daarom ook 2 jaar autotechniek gedaan op het VMBO. Ondanks dat ik daarna de ICT in gegaan ben altijd een softspot blijven houden hiervoor, voor auto(sport)liefhebberij onder andere. Maar vanwege geen ruimte/geld om te sleutelen aan mijn eigen auto of een circuit auto ben ik maar begonnen met simracen

[ Voor 44% gewijzigd door FastFred op 11-03-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:14
Beetje van alles en nog wat.
Een hobby is gewoon iets waar je voldoening uit haalt. Je krijgt het mee van anderen.

Gamen en klooien met computers is altijd wel mijn ding geweest. Lego bouwen voor de rust is weer teruggekomen toen mijn vrouw de kleinere speelversie van de Millenium Falcon kocht en van daaruit begonnen met de Winter Village reeks. Enige nadeel is plek.
Daarnaast via Reddit begonnen met de micro strijkkralen en daar game pixelart mee maken, vroeger ook veel ministeck gehad namelijk en nog steeds hele zakken vol liggen.

Muziek luisteren hou ik van en ordenen van zaken die ik in bezit heb. CD's, DVD's, BD's, games enzovoorts. Geeft me voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Basisprincipe, ga niet zoeken. Of je ziet het te leuk als het is en vergeet randzaken, of je pakt iets waar je week of 2 later weer op uitgekeken bent. Dingen komen gewoon op 'je pad', computers waren voor mij een logisch verlengstuk van electronica (ik praat begin/mid 80's, dus ja, computer was er nog niet echt :P). Computers is wel wat minder geworden, maar gamen is het nog steeds. Niet de hype volgen, maar gewoon wat ik zelf leuk vind. Creatief in sandbox, online multiplayer, of beetje racen/vechten, verveelt eigenlijk nooit :P

Door youtube ben ik ook weer nieuwe dingen tegengekomen, via Scott Brown bij andere verbouwers/woodworkers/DIY'ers gekomen, niet het exotische dovetail joint principe, maar de grote lijnen, de oplossingen zoeken in zaken die kapot lijken te gaan. Gereedschap die je hebt beter gebruiken, nieuwe tools kopen, om steeds meer dingen gewoon zelf te bouwen ipv te kopen.

En in de wat mindere tijden paar jaar geleden kwam ik toevallig cracking the cryptic tegen, die door corona explosief groter is geworden, nu ook weer veel sudoku's doen, beetje braintraining :P

Denk dat ik veel meer zou hebben opgepakt als ik bepaalde dingen toen zou hebben. Ruimte om aan mijn auto te sleutelen, treinbaan/modelspoor, lego steden, maar wat ik daarvan uiteindelijk toch ben gaan bouwen heeft ook nog echt lang leven gehad. De mensen waarmee ik toen enthousiast ging bouwen zijn ook verder gegaan, dat einde van rit het meer een 'club effort' was dan ik er zelf echt een hobby in zag.

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 11-03-2022 13:06 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:43

NMH

Moderator General Chat
OptiBenz1 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:02:
Ik zie en hoor vele om mij heen die een hobby hebben, klussen, schilderen, knutselen, programmeren en ik vroeg mij af hoe zijn jullie bij je hobby terecht gekomen.
Net als de meeste mensen hier in het topic door ergens mee in aanraking gekomen te zijn. :) Voor wat betreft programmeren weet ik niet precies hoe ik dat tegen ben gekomen; wellicht dat jonge NMH toevallig BASIC is tegengekomen op de computer van papa. Mijn vader programmeert zelf niet, dus ik heb het niet van hem. Hoe dan ook, ik programmeer al sinds ik op de basisschool zat.

Fotograferen heb ik wel van mijn vader overgenomen; die fotografeert er altijd lustig op los op vakantie. In het analoge tijdperk gingen er zo 10+ rolletjes in een vakantie doorheen bij hem. Na verloop van tijd kreeg kleine NMH een oude camera van zijn vader en mocht hij het ook proberen. En meer dat dertig jaar later fotografeer ik nog steeds, al is er ook een periode geweest dat het even minder was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:09
Computeren: Altijd interessant gevonden. Op de middelbare school liepen de nerds met stapels diskettes in hun rugzak. Later zelf een computer gekregen en dat was het begin van dagen/weken klungelen met hardware/software. Boekjes kopen/lezen.

Edelsmeden: Een kennis van mijn vader is (gecertificeerd) edelsmid. Zij nodigde me eens uit om te komen kijken want zij gaf workshops en cursussen. Een keertje meegedaan en uit eindelijk blijven plakken.

Wielrennen: Omdat ik dik werd moest ik wat aan beweging gaan doen. Via Taekwondo, de sportschool en hardlopen in aanraking gekomen met wielrennen. Lid geworden van een club en dat doe ik nog steeds hoewel ik ook nog steeds dik ben.

Tuinieren (niet): Huis gekocht met een grote tuin en er dan achter komen dat tuinieren helemaal niks voor me is. Mijn tuin is dan ook een wilde tuin met veel onkruid en planten die tegen een stootje kunnen. Het zit vol leven en dat is dan wel weer leuk. Dat ik het kocht zaten er veel tegels in en die moesten er van mij uit maar onderhoud ben ik niet zo heel goed in. Gelukkig heeft mijn vrouw ook geen groene vingers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:53

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Even een ander geluid:

Hobbies komen soms aanwaaien maar meestal ook helemaal niet.

Het is onrealistisch om er van uit te gaan dat je iets na een paar keer doen leuk gaat vinden als hobby.
Juist als je ergens beter in wordt geeft dat (mij iig) energie en motivatie om ermee door te gaan.

Ik denk dat het de moeite waard is om iets op te pakken waar je geïnteresseerd in bent en dat dan ook een 'echte' kans te geven. Spreek bijvoorbeeld van te voren met jezelf af hoeveel tijd/energie je er in gaat steken alvorens te evalueren of het iets voor je is.

Voor mij is dat het geval met zwemmen (weliswaar was ik toen erg jong): ik ben ooit eens begonnen met recreatief zwemmen en na een paar trainingen wilde ik er eigenlijk wel mee stoppen. Mijn ouders hebben me toen aangedrongen om eerst nog een paar keer te gaan alvorens ermee te stoppen. Ik kan ze niet dankbaarder zijn: ik zwem nu al 20 jaar en kan me geen leven meer voorstellen zonder wekelijkse zwemtrainingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-05 13:27
Een hobby moet je ook ingroeien. Mijn tip is dus ga niet meteen een klap geld neerleggen omdat je denk dat je het leuk vind. Veel geld garandeert niet dat je het leuk blijft vinden en daarnaast moet je oefenen. Als je besluit om in fotografie te stappen is het niet verstandig om direct het beste van het beste te kopen en dat te verwachten dat je platen er net zo uitkomen als de profs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik begin meerdere keren per jaar aan een potentiële hobby, sommige hobbies houd ik jaren vol, anderen ben ik weer zat en pak ik soms later weer op. En inderdaad kost dat soms klauwen met geld.

Het begint vaak met ergens iets lezen of horen en dat interessant vinden, en dan spullen kopen of software installeren, en als dat langer aanhoudt dan een paar dagen is het een hobby geworden ;)

Moet wel zeggen dat het budget en de energie om aan hobbies te besteden wel ernstig gelimiteerd is sinds ik een kleintje in huis heb :)

[ Voor 74% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-03-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hobby? Wat is dat? Heb je daar tijd voor? :+

Maar daar begint het wel mee... Waar besteed je graag tijd aan?
Voor de een is dat lekker een boek lezen, voor de ander is het een stukje wandelen of hardlopen. De ander gaat liever lekker gamen, koken, mensen kijken, lego werken bouwen, etc. etc.

Zelf niet echt een hobby, dus kijk er misschien ook wat "makkelijk" tegen aan. Mijn dagen vliegen voorbij, dus zou bijna willen zeggen: Mijn hobby is mijn werk en mijn werk is mijn hobby :+
Klinkt alsof ik een workaholic ben en ja, dat ben ik dan ook wel een beetje. Ondanks dat ik thuis een vrouw en drie kinderen heb, vind ik het heerlijk om lekker aan het werk te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Computeren, sleutelen aan computers en randzaken begonnen door "verstoppertje te spelen", daarna is dat ook niet meer voorbij gegaan. Het is een gebied waarin ik veel mensen om mij heen kan ondersteunen, puur omdat ik vaker op een knopje heb geklikt en omdat ik niet bang ben voor een pc.

Het sleutelen aan mijn motor is omdat het nu tijd is voor groot onderhoud. Daar komt wel bij dat ik er geen verstand van heb. In mijn ogen komt het er op neer dat alles straks weer net zo in elkaar moet zoals het zat. Blijft er wat over dan klopt het niet.

Laatst nog een paar kleine projecten tussendoor gedaan: Vtech Toet Toet autootjes gerepareerd voor Junior. Heerlijk om even tussendoor te doen.

Ik wil gewoon lekker bezig zijn, niet op de bank hangen en tv kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-05 16:12
Zoals al aangegeven, het kan via allerlei manieren bij je terecht komen. Een deel komt al voort uit mijn jeugd en daardoor vind ik sport ook leuk. Ik ben ook al sinds jongs af aan auto gek en kreeg van iedereen auto'tjes.

Hockey, tennis: Vanuit mijn ouders erop gezet en veel vrienden en plezier aan gehad. Teamsport versus veel individueel (plus ook in teams/dubbel). Beide mee gestopt na 16 jaar, toen was ik er wel klaar mee na de zoveelste wedstrijd en had ik het wel gezien. Als hobby tennis ik nog wel eens en op tv kijk ik het nog wel eens.

Fitness: Na een blessure op de voorgenoemde sporten kwam ik terecht in de sportschool, heel actief gaan trainen en gericht te eten. Doe ik nog steeds als basis omdat je het snel terug ziet in de spiegel. Ik had bepaalde gewichtsdoelen, bijvoorbeeld boven de 100kg bankdrukken. Dat lukte na een tijd en begon ik ook de interesse te verliezen omdat het alleen maar een doel is in je hoofd maar ik blijf toch gaan maar minder intensief.

Nu wielrennen de afgelopen 2 jaar, vond ik altijd al leuk, door bijvoorbeeld door tour de france en vroeger ook jeugd wielrenner ronde gewonnen. Nu dus voor het eerst een racefiets gekocht en steeds verder gaan fietsen. Het eerste jaar 110 km gefietst als maximale afstand, vorig jaar 160 km in een rit. Ik houd van techniek dus ook een object waar je eindeloos je geld aan kwijt kan aan onderdelen en nieuwe spullen/gadgets. In het begin lastig en snel moe (na 20 km in een uur) en pijn maar het wordt steeds leuker. Veel over mijn lichaam geleerd en over hartslagzone's en energieverbruik voor duursporten.

Als afwisseling nu ook een mooie mountainbike gekocht door Youtube filmpjes en als afwisseling op de racefiets. Het materiaal is beter dan mijn skills, hoe harder je rijd, hoe lekkerder de fiets. Plus hier kan je ook weer van alles en nog wat verbouwen.

Kitesurfen, door een collega en ga ik dit jaar weer mee verder. Heel lastig maar ik hoop dat de aanhouder wint.

Dan heb ik nog sleutelen aan (sport)auto's, (race)motoren, fietsen, thuis verbouwingen, tuinen. Techniek, bouwen en met de handen bezig zijn vind ik na kantoorwerk lekker.

Zo heb ik nog meerdere hobby's zoals exotische planten (collectie breid steeds verder uit) kweken en verzamelen, begonnen met een zaadje uit een sinaasappel en zelf laten groeien.

Maar bijvoorbeeld ook bedrijven, financiële planning, beleggen, vastgoed, reizen etc. Veel over lezen omdat ik er ook geld mee verdien en ook gewoon leuk vindt.

IT zit ik op dit forum maar dat is mijn werk maar ook privé mee bezig.

Eigenlijk van alle markten thuis vooral de afwisseling vind ik leuk en ik doe niet altijd alles intensief maar ik verveel mij eigenlijk nooit.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:21
Bij mij is de hobby meubels maken begonnen met een youtube filmpje van ene Steve Ramsey.

Dit was mijn eerste project
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9VnoOnFM9cdIGbm7VJ9HxGmTR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hv8WF7HFS1LGAltws7T4D1aA.jpg?f=user_large

En daarna is het hard gegaan.
Gereedschap gekocht.
Eerst een paar simpele tools later groter en duurder.

Nu na 6 jaar hobbyen is dit het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyhNGhIuFeLnyc_eHWytfwLxVyc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkZioUvlNYTPmbs0gHBIuDF2.jpg?f=fotoalbum_large

Hiernaast doe ik ook nog aan karpervissen.
Vroeger begonnen met witvisjes vangen met de vaste hengel.
En later karper en dat is altijd gebleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomanHood
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-02-2023
Aanvankelijk wilde ik niet echt rotsklimmen, maar ik werd uitgenodigd om het gratis te proberen en iets trok me aan. Nu kan ik niet leven zonder zelfs maar een dag te klimmen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

@OptiBenz1 Ik ben benieuwd wat je in het afgelopen jaar qua inzichten hebt gehad hobbymatig. Mocht je nog steeds niks verder zijn, dan heb ik het volgende verhaaltje voor je.

Mijn tip, alhoewel ik echt wel snap dat mijn ervaring niet universeel toepasbaar is, is dat wanneer je moeite
hebt met vinden wat je leuk vindt, dat het enorm kan helpen om terug te gaan naar je kindertijd en herinneringen op te halen wat je als kind leuk vond. Dat kunnen best "onvolwassen" dingen zijn, of dingen die je nu misschien niet meer zo snel zou doen, maar begin gewoon maar eens alle dingen op te schrijven waar je als kind kriebels van kreeg.
Op de nintendo spelen, Legend of Zelda pixelkaarten maken op blokjespapier, skeeleren/rolschaatsen, bokje springen, sesamstraatkarakters tekenen, het maakt niet uit. Hiermee kun je wellicht opnieuw een zaadje planten wat direct (of later) kan uitkiemen.

Ik heb in 2022, na een zeer lange couch-potato periode waarbij ik me geen enkel pleziertje gunde, op deze manier ontdekt dat ik terug mijn liefde voor vechtsport moest oppakken, hoe erg dat mijn brein ook "smoesjes" verzinde om me daarvan weg te houden.
Kort daarna ben ik ook op drumles gegaan (zomer 2022) omdat ik als kind drummen en pianospelen altijd heel mooi vond, maar nooit heb gedaan. En nu speel ik AC/DC's highway to hell, en whatshername van Greenday uit de losse pols mee.
Eind 2022 werd mijn liefde voor Lego ineens aangewakkerd door een Lego set van Sonic, die mij terugbracht naar wat ik in de kindertijd altijd graag deed, en inmiddels heb ik een Jurassic Park set en een Bowser set gebouwd en ben ik nu bezig met een behoorlijk grote Jurassic Park zet.

Dus vóór 8 maart stond ik mezelf werkelijk geen pleziertjes toe en had ik weinig omhanden. Nu moet ik elke dag kiezen wat ik nog kan doen, óf Lego, óf drummen óf wat foto's editen (dat was mijn hobby sowieso al).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pearllynn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-02-2023
*snip* zie https://dpgtechnology.nl/adverteren

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 08-02-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 09:59
Concreet op de vraag, vroeger hadden wij geen geld om te sporten. Op m'n 25e toch maar begonnen met een sport wat mij altijd al leuk leek. Vond het al leuk om te zien en bleek er vrij goed in te zijn.
Ben nu ook officieel trainer 2 en ben tussen de 3 en 5 dagen op onze vereniging te vinden.

Andere hobbies ben ik in geslopen door een vriend. Klein begonnen en steeds meer uitgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomanHood
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 27-02-2023
*knip*

Geen reclame in de posts, wil je adverteren: https://www.dpgmediagroup.com/nl-NL/tweakers

[ Voor 85% gewijzigd door Gonadan op 09-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• umafaruksk6
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-04-2023
Er zijn zoveel hobby’s waar je uit kunt kiezen, dat is het leuke! Een van mijn grootste hobby’s zijn bordspellen. Ik verzamel ze en ik organiseer ook regelmatig spelavonden voor vrienden en familie. Daarnaast doe ik aan schilderen op nummer en diamond painting is een redelijk nieuwe hobby. Ik heb pas een diamond painting besteld knip van een foto van mij en mijn zusje. Daarnaast vind ik koken echt fantastisch, ik kan er geen genoeg van krijgen. Dit jaar ben ik ook van plan om meer te gaan bakken zoals broden en taarten.

[ Voor 104% gewijzigd door Outerspace op 14-04-2023 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:47
Op mijn 11e heb ik mijn hobby uitgekozen, en doe het 23 jaar later nog. (Nu is het dan wel mijn werk, programmeren).

Speelde vroeger ook wel veel video games, waar ik jaren niet echt meer tijd voor had genomen. Maar heb nu sinds een tijdje een Steam Deck, dus dat komt ook nu wat regelmatiger weer langs.

Het lijkt me wel tof of iets fysieks te maken, bijvoorbeeld met hout. Maar daar heb ik nu niet de ruimte voor. Of met electronica en 3D printen ofzo, wat wat minder ruimte in neemt denk ik zo.
3dmazter schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:03:
Bij mij is de hobby meubels maken begonnen met een youtube filmpje van ene Steve Ramsey.

Nu na 6 jaar hobbyen is dit het resultaat.
[Afbeelding]
Very nice! Also, subbed

[ Voor 34% gewijzigd door ZpAz op 13-04-2023 21:54 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:24

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bij welke hobby moet ik beginnen? Ik heb computers, webdesign, webprogramming, treinreizen, fotografie, videofilmen en ballonvouwen. :P

Laat ik eerst maar eens met treinreizen beginnen. Ik ben niet echt het type treinspotter wat dagelijks of wekelijks op het stations staat met een memoblokje om nummertjes op te schrijven, maar iemand die graag geniet van een treinreis, en het reilen en zeilen in de gaten houdt voor wat betreft alles in de spoorwegwereld. Deze treinhobby is denk ik ontstaan met een modeltreinbaan bij een klasgenoot thuis. Dat vormde voor mij in 1998 ofzo de inspiratie om een eigen modelspoorbaan thuis aan te leggen. Het werd een Marklin Digital baan met C-Rails. Dat was toen het nieuwste van het nieuwste. Ik was nog jong en ik kon nog niet veel investeren, dus ik was blij met het baantje en de twee treintjes die ik had, en ik kocht af en toe huisjes en andere scenery.

Het echte treinleven begon toen mijn ouders in 1999/2000 gingen scheiden. Ik woon in Zegveld, vlakbij Woerden, en mijn moeder in Winschoten. Hemelsbreed zo'n 180 km hier vandaan, en dus moest ik zelf leren om met de trein te reizen. En dat treinreizen riep bij mij een hoop vragen op: "Hoe ziet de machinistcabine eruit?" "Hoe werkt de doorloopkop van de Koplopertrein", "wie bedient de wissels?". Bij een goede kennis las ik toen het boek Elektrische Treinen in Nederland deel 3, en dat gaf mij de inspiratie om zelf ook een hoop boeken over spoorwegmaterieel te kopen. Inmiddels is dit een boekenkast vol. :)

Mijn andere hobby was webdesign. Lekker klooien met Frontpage 2000, en een 'van alles wat fun-site' opgericht met humor, moppen, grappen, en leuke dingetjes. Maar ik werd ouder, en wou wat serieuzers beginnen. Ik leerde via een website van een vriend van een klasgenoot (Webmensen, toen nog de Gymnasiumsite; ik deed VMBO-t :P) hoe PHP werkte, en uiteindelijk had ik na wat andere niet zo zinvolle sites uiteindelijk het succesvolle Treinenweb.nl opgericht.

Nu het fotograferen en het filmen: Mijn vader filmde vroeger al leuke thuisvideo's, en toen ik uitstapjes ging maken, naar open dag bij het spoor, etc...maakte ik foto's met een (dure) digitale camera. Ik leerde later in de spoorhobbywereld iemand kennen die ook in de fotografiewereld zat, en zodoende leerde hij mij wat fijne kneepjes van het vak voor wat betreft diafragma, iso-waardes en sluitertijden en de werking an de camera. En dus koop je maar een spiegelreflexcamera om het maximale uit de fotografie te halen. Het videofilmen heb ik altijd interessant gevonden, en dus kon ik fotografie en filmen goed combineren met mijn site Treinenweb.nl. Ik heb toen een redelijke goede videocamera gekocht, en later goede audio toebehoren erbij, en zo maakte ik mijn eigen programma op YouTube onder de naam Reizigers in Beeld. Ook het editten van video's heb ik zelf geleerd. Ik beschouw mij dan ook als een autodidact.

En ballonvouwen? Dat is een paar jaar geleden ontstaan, en ik doe dat puur voor de hobby en de creativiteit. Het is niet zo dat ik als clown of entertainer op feesten ga staan om kinderen een ballon te geven. Alsjeblieft niet! Ik houd niet echt zo van drukke schreeuwende kinderen :P. Ik weet niet hoe ik werd getriggerd, maar ik ging opeens op YouTube kijken naar tutorials, waar je 1.001 tutorials tegenkomt. Via een Nederlandse gespecialiseerde webshop heb ik een startpakket gekocht, en later nog een middagcursusje gedaan bij hun. :)

De computerhobby heb ik al vanaf dat ik kind was in 1990. Mijn vader had een Tulip Computer, en soms ging hij de HDD van 20 MB even defragmenteren. Norton Utilities liet toen een raster met R (read) en W Write zien. En als kind fascineerde mij dat, en ik dacht dat de computer een spelletje met zichzelf speelde waarbij de R de W moest pakken. 8)7. Later kwam er nieuwe computer met kleurenscherm, de tijd van DOS-spelletjes brak aan, Windows 3.11 leerde ik kennen, later Windows 95, en zo de hele riedel naar Windows 11 nu. Mijn pa sleutelde wel eens aan de PC met geheugen reepjes, en ook dat vind ik leuk om te zien. Zo ging ik dus in 2003 verder met een IT-opleiding, en een (zware :P) stage die ik afsloot :P. Webprogramming bleef ik toch het leukste vinden, maar regelmatig bouw ik voor de hobby nog wel eens een PC in elkaar.

Even in een notedop: "Hoe ik aan mijn hobby's kom?" Het ging eigenlijk allemaal vanzelf. Als mijn ouders niet gescheiden waren, was mijn spoorweghobby denk ik ook niet ontstaan, omdat ik anders weinig met de trein zou reizen. Of pas later, toen ik met de trein naar school ging.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Lijkt niet alsof de TS nog actief is ofzo....

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-05 17:09
Hobbies kosten geld. Als het geld oplevert is het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:56
Waarnemer schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 14:29:
Hobbies kosten geld. Als het geld oplevert is het werk.
Niet perse toch? Voor mij is een hobby iets vrijblijvends en werk een verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb een museum bezocht en zag wat werk van iemand en dat inspireerde. De lampen aldaar waren leuk maar niet heel erg goed. Afwerking was erg matig en de manier om ergens een lamp in te zetten ontzettend simpel. Ruim een week later heb 3D printer aangeschaft om er vervolgens achter te komen dat ik ook nog een behoorlijke ontwikkeling door moest maken in Fusion 360. Dat heeft een tijdje gekost voordat ik goede onderdelen kon ontwerpen die ergens in pasten maar ook goed te printen waren.
Vervolgens geprobeerd om wat op Etsy te verkopen want het begon wel erg vol te worden met lampen. 1 verkoop gedaan naar de USA maar voor de rest liep het niet echt storm. Het is denk ik te duur om te verkopen op een website. Het is nog steeds een hobby dus.
Pagina: 1