Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Dat verklaart in principe waarom de rest van het huis, inclusief hijzelf traag internet ervaart.
Als zijn PC download op de achtergrond en daarbij de verbinding volledig benut, dan kan hij zelf ook niks meer.
Enig oplossing in dat geval is op één of andere manier zijn downloads wat begrenzen, tot op bijvoorbeeld 75% van de totale capaciteit . Dan blijft er voor de anderen nog wat over. Kan misschien m.b.v. QoS (als tool of mogelijk heeft de Asus zo'n optie).
Verder:
- werkt het glasmodem van Caiway ook als router?
- werkt Internet via het glasmodem wel?
- hoe is de Asus op het glasmodem aangesloten?
- wat is de up/downstream snelheid op de Asus als dit gebeurt?
- hoe download hij (en/of welk programma gebruikt je zoon)?
[ Voor 10% gewijzigd door lier op 10-03-2022 21:07 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Zie mijn antwoorden.lier schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:07:
Handig als je per apparaat merk/model post.
Verder:
- werkt het glasmodem van Caiway ook als router? nee, asus is de router
- werkt Internet via het glasmodem wel? Normaliter wel. Als ik de snelheid teet heb ik 550Mbit/s
- hoe is de Asus op het glasmodem aangesloten, via een lan kabel, deze is getest en ok.
- wat is de up/downstream snelheid op de Asus als dit gebeurt? Gemiddelde snelheid ligt tussen de 100 en 200mbit/s
- hoe download hij (en/of welk programma gebruikt je zoon)? Hij gebruikt win10, verdere details zoek ik uit.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Teveel verbindingen tegelijkertijd. Dat trok bij ons in de studentenhuizen ook altijd alles plat als 1 iemand die aan had staan.
Maar goed, geen idee of hij dat gebruikt.
Wellicht interessant om aan te geven wat/waarmee er wordt gedownload als dit zich voordoet.
Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000
Ik zou beginnen met eens kijken naar de performance als je zoon niet download. Welke snelheid behaal je dan via de (bijv) ookla speedtest? (Niet via WiFi maar via Lan)
Heeft het modem iets van intrusion detection/prevention? Dat kost veel processor kracht, en kan de doorvoer limiteren.
Dan kun je nog denken aan een brakke kabel/router/switch. Als er veel pakketten slecht aankomen zal er veel verkeer herhaald worden, wat tot congestie leidt.
Tenslotte kun je naar de pc van je zoon kijken. Bevat deze malware/ virussen. Download hij via peer to peer netwerken? Die zetten heel veel kleine verbindingen op.
Staan alle ip adressen goed? Gebruik je dhcp? Nog iets wat me te binnen schiet, hoe staan de DNS’en ingesteld?
hjtuinenburg schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:32:
Er zijn hier meerdere denkrichtingen.
Ik zou beginnen met eens kijken naar de performance als je zoon niet download. Welke snelheid behaal je dan via de (bijv) ookla speedtest? (Niet via WiFi maar via Lan). op 2 pcs getest, snelheid via lan 510 mbps en upload 520 mbps
Heeft het modem iets van intrusion detection/prevention? Dat kost veel processor kracht, en kan de doorvoer limiteren. ik kan niets vinden in de asus modem
Dan kun je nog denken aan een brakke kabel/router/switch. Als er veel pakketten slecht aankomen zal er veel verkeer herhaald worden, wat tot congestie leidt. kabel is getest met lan kabel tester en alle 8 kabels ok
Tenslotte kun je naar de pc van je zoon kijken. Bevat deze malware/ virussen. Download hij via peer to peer netwerken? Die zetten heel veel kleine verbindingen op. Hij gebruikt soms een torrent maar vaak download hij via Steam
Staan alle ip adressen goed? Gebruik je dhcp? Nog iets wat me te binnen, hoe staan de DNS’en ingesteld? Ik heb zo'n 10 apparaten met een vast ip adres en verder dhcp, dns moet ik uitzoeken.
De maximale snelheid. Stel het voor je zoon eens in op 100 Mbps. Wat gebeurt er dan?corsat schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:54:
Ik heb in de netgearswitch instel mogelijkheden van 10 en 100m half en full maar heb geen idee wat dat precies inhoud.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.