Vraag
Alle reacties
Wel erg summier qua informatie deze post.
Hoeveel panelen heb je aangesloten en van welk vermogen? Of wat is het totale PV vermogen?
Tweede grafiek staat er maar half op...
Als de panelen een beetje gunstig liggen zonder al teveel schaduw dan zou je op een mooie heldere dag als vandaag mooie glooiende curve verwachten met een maximum van ~70% van je totale paneelvermogen.
Hoeveel panelen heb je aangesloten en van welk vermogen? Of wat is het totale PV vermogen?
Tweede grafiek staat er maar half op...
Als de panelen een beetje gunstig liggen zonder al teveel schaduw dan zou je op een mooie heldere dag als vandaag mooie glooiende curve verwachten met een maximum van ~70% van je totale paneelvermogen.
Dat is zeker niet in orde dan. Daar hoort veel meer vermogen uit te komen.
ligt dat niet een beetje aan de hoeveelheid licht? Was het niet een bewolkte dag op 10 februari?Paul C schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:19:
Dat is zeker niet in orde dan. Daar hoort veel meer vermogen uit te komen.
Als ik mij niet vergis heeft die omvormer twee stringen, worden die beiden gebruikt, of is alles op één string aangesloten? Indien wel met twee, heb je ook een grafiek met de DC spanning van de andere string?
Ja, goeie. Ik zat met 10 maart in mijn hoofd wat natuurlijk er zonnig was. Post was ook van 10 maart. 10 februari was een erg matige dag.... Waarom heeft @C.Stinkens in vredesnaam grafieken van deze twee dagen gekozen als dat niet eens zonnige dagen waren...M2M schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:22:
[...]
ligt dat niet een beetje aan de hoeveelheid licht? Was het niet een bewolkte dag op 10 februari?

Dit is wat ik op 10-02 had, heb dacht ik de zelfde omvormer, maar dan met 12 panelen (260 wattpiek geloof ik) eraan over twee stringen verdeeld.
/f/image/hevookOQeTs57q5ko735nZJn.png?f=fotoalbum_large)
Nu zit ik in Nederland wel in één van de gunstigste gebieden voor zonnepanelen met ook een dakligging die nagenoeg ideaal is, maar heb daar op die dag wel de 2000W mee aangetikt. Met acht+vijf panelen en een minder gunstige ligging zou je toch minstens wel minimaal meer dan de helft hiervan moeten hebben.
/f/image/hevookOQeTs57q5ko735nZJn.png?f=fotoalbum_large)
Nu zit ik in Nederland wel in één van de gunstigste gebieden voor zonnepanelen met ook een dakligging die nagenoeg ideaal is, maar heb daar op die dag wel de 2000W mee aangetikt. Met acht+vijf panelen en een minder gunstige ligging zou je toch minstens wel minimaal meer dan de helft hiervan moeten hebben.
Dat hoeft echt niet. Ligt erg aan de locatie en plaatsing van de panelen. Ik woon in de randstad heb 5900Wp op oost-west op schuin dak en had 10-2 een zeer korte piek van 1,1kW, de rest lag onder de 1kW. Zeker als de locatie minder gunstig is en de panelen slechter georienteerd zijn dan zou dit nog best eens kunnen.Invisible_man schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:30:
Dit is wat ik op 10-02 had, heb dacht ik de zelfde omvormer, maar dan met 12 panelen (260 wattpiek geloof ik) eraan over twee stringen verdeeld.
[Afbeelding]
Zoals @Paul C zegt is dit echt de minst handige dag die je uit kan zoeken voor een vergelijking. WAAROM?
@C.Stinkens Post een grafiek van een volledig zonnige dag van afgelopen week. En specificeer hoe de panelen georienteerd zijn: dus dakhoek en aantal graden vanaf het noorden. En ik neem aan dat je in NL woont en niet in noord Noorwegen of zoiets?
En wat zijn grafiek 1 en 2? Wat zie ik hier, de 2 losse strings op oost en west? Als dat zo is dan werkt je systeem prima, want bij elkaar opgeteld is de piek 630W, wat vrijwel exact overeenkomt met mijn piek, gecorrigeerd voor de hoeveelheid Wp.
[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 11-03-2022 10:29 ]
Pagina: 1