Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:54

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
Ruim twee jaar geleden heb ik tijdens de verbouwing van de keuken twee plafondspeakers ingebouwd in een gipsplafond. Destijds heb ik er niet voor gekozen (of niet bij nagedacht) om ook een zogenaamde backbox te plaatsen.

Toch heb ik steeds meer het gevoel dat ik een klankkast achter de speakers mis. De speakers zitten namelijk in de balklaag, waardoor de druk aan de achterkant verdwijnt. Het gaat om twee Bowers & Wilkens CCM362 speakers.

Kort door de bocht zijn er volgens mij twee mogelijkheden:
  1. Kant en klaar oplossing
  2. DIY
Qua kant en klaar oplossing kwam ik de Dynabox tegen op Amazone. Buiten het feit dat ik het relatief duur vind vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft. Daarbij moet ik wel opmerking dat een 'standaard' backbox ook niet goedkoop is.

Ik kan prima overweg met wat gereedschap en deins dus ook zeker niet terug voor een DIY oplossing. Echter ben ik wel even benieuwd wat hierin te adviseren is. Een houten ombouw met 'kleine' stukken, zodat ze door het speakergat kunnen of wellicht een soort rubber mat bestellen en deze op maat maken. In beide gevallen dient de binnenkant nog bekleed te worden, correct? Welk materiaal of stof is hiervoor geschikt?

Hopelijk hebben jullie tips of adviezen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pvc buis, dop en flens. Vullen met wat sonofill achtig spul wat je vastzet met beetje spuitlijm.

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 10-03-2022 15:55 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
@teacher, thanks voor je reactie. Ik begrijp je alleen niet helemaal. Vooral de dop en flens kan ik niet plaatsen.

An sich breng je me wel op een idee. Dan zou je de PVC buis in meerdere stukken moeten knippen in de lengte om ze door het gat te krijgen. Vervolgens deels overlappend vastlijmen. Of bedoelde je het ook op deze manier?

[ Voor 15% gewijzigd door ChillPascal op 10-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ok... ik sta niet bekend om mn tekenskills, maar here goes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKqYcW5K3w_NGN8RYxHwZbSDBLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyoP08jgI9JQLA5x7oB2mugD.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt een gat van 200 in je plafond. Je haalt de speaker eruit.
Je pakt een pvc buis van 200mm. Daar lijm je een dop op: die komt in het plafond.
Op de andere kant plak je een flens, of doorvoer, die maak je op maat tav de buitenzijde van de speaker. Gaatje maken voor het snoer, vullen met sonofill (vastzetten) speaker in de buis, in plafond duwen, vastzetten door de flens heen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:16:
Ok... ik sta niet bekend om mn tekenskills, maar here goes:
[Afbeelding]

Je hebt een gat van 200 in je plafond. Je haalt de speaker eruit.
Je pakt een pvc buis van 200mm. Daar lijm je een dop op: die komt in het plafond.
Op de andere kant plak je een flens, of doorvoer, die maak je op maat tav de buitenzijde van de speaker. Gaatje maken voor het snoer, vullen met sonofill (vastzetten) speaker in de buis, in plafond duwen, vastzetten door de flens heen.
Ik had al even zo'n vemoeden dat je dat bedoelde, maar dat gaat helaas niet werken ben ik bang.

De speaker klemt zich om de gipsplaat heen. Het lijkt een beetje op de klemmen van inbouwspotjes, maar dan met een schroefdraad met een haakje wat bijdraait. Daarbij zal er een gat ontstaan als ik de flens nog ónder het gipsplafond laat uitsteken.

Ik laat mijn tekenskills dan ook maar even gaan. In zwart het plafond met in rood de speaker. Het groene is het klemsysteem. Oftewel, de groene horizontale klemmen zijn breder dan het gat in het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcziTHOVU1PNm_BL2PJPN9iRfek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tr0qSepOlREle4HrwwAwQzga.png?f=fotoalbum_large

Desondanks breng je me wel op ideëen. Ik ga straks direct nog even kijken hoe groot het gat en de speaker daadwerkelijk zijn.

• iguess
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-08 16:44
@ChillPascal

Ben wel benieuwd hoe je het uiteindelijk opgelost hebt?

Hier zit ik met exact hetzelfde probleem, ook spijt dat ik de backboxen toen niet gemonteerd heb in de keuken.

Dus een goeie tip is nooit weg ;)
Pagina: 1