Garantie Laptop - vervangend product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beserkbrolly
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-04 00:47
Beste Allen,

Mijn laptop is enkele weken kapot gegaan. ik vermoed GPU kapot ivm meerdere blauwe schermen tijdens renderen. Laptop kapot gegaan binnen 7 maanden na aankoop dus nog garantie.
Laptop terug gestuurd, Laptop is doorgestuurd naar leverancier.
Tussentijds een leenlaptop gekregen (nabetaling van kleine borg)

Blijkt niet meer te reaperen volgens leverancier.
Dus ik mag een nieuwe laptop uit kiezen.

Er worden laptop aangewezen die dezelfde prijs hebben van mijn aanschaf laptop. <€2000
Maar niet dezelfde specificaties hebben.
Dezelfde type laptop qua specificaties is niet mogelijk ivm aanbod van hen niet veel is momenteel
(iets met chiptekort vermoed ik) Zo voldoet de GPU soms wel maar dan hoeveelheid RAM niet of het RAM wel maar de GPU niet. Tevens vermoed ik dat de prijzen van de laptops sinds mijn aankoop ook omhoog zijn gegaan waardoor ik eigenlijk met dezelfde aanschafwaarde een slechtere laptop krijg.

Mijn orginele aanschaf laptop had de volgende specificaties:
NVidia Geforce RTX 3070 8GB
32 GB RAM
i710th Intel® Core

Ik vraag me dus af wat mijn rechten zijn dat ik minimaal hetzelfde moet krijgen in specificaties?

Ik heb een andere laptop gezien bij hen, die beter is dan mijn aanschaf laptop en zou dan eventueel bij willen betalen. Zou ik een reductie op verschil van prijs kunnen krijgen? aangezien ik eigenlijk verplicht ben om geld toe te leggen om minimaal dezelfde waarde te krijgen in specificaties?

ik hoor graag jullie ervaringen en of ik bepaalde rechten heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Beserkbrolly op 10-03-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Beserkbrolly schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:16:
Beste Allen,

Mijn laptop is enkele weken kapot gegaan. ik vermoed GPU kapot ivm meerdere blauwe schermen tijdens renderen. Laptop kapot gegaan binnen 7 maanden na aankoop dus nog garantie.
Laptop terug gestuurd, Laptop is doorgestuurd naar leverancier.
Tussentijds een leenlaptop gekregen (nabetaling van kleine borg)

Blijkt niet meer te reaperen volgens leverancier.
Dus ik mag een nieuwe laptop uit kiezen.

Er worden laptop aangewezen die dezelfde prijs hebben van mijn aanschaf laptop. <€2000
Maar niet dezelfde specificaties hebben.
Dezelfde type laptop qua specificaties is niet mogelijk ivm aanbod van hen niet veel is momenteel
(iets met chiptekort vermoed ik) Zo voldoet de GPU soms wel maar dan hoeveelheid RAM niet of het RAM wel maar de GPU niet. Tevens vermoed ik dat de prijzen van de laptops sinds mijn aankoop ook omhoog zijn gegaan waardoor ik eigenlijk met dezelfde aanschafwaarde een slechtere laptop krijg.

Mijn orginele aanschaf laptop had de volgende specificaties:
NVidia Geforce RTX 3070 8GB
32 GB RAM
i710th Intel® Core

Ik vraag me dus af wat mijn rechten zijn dat ik minimaal hetzelfde moet krijgen in specificaties?
Je zou de koopovereenkomst kunnen ontbinden. Voorbeeldbrief
Ik heb een andere laptop gezien bij hen, die beter is dan mijn aanschaf laptop en zou dan eventueel bij willen betalen. Zou ik een reductie op verschil van prijs kunnen krijgen? aangezien ik eigenlijk verplicht ben om geld toe te leggen om minimaal dezelfde waarde te krijgen in specificaties?
Wettelijk niet. Persoonlijk zou ik dat ook niet fair vinden, maar de aankoopprijs van die nieuwe laptop minus de aanschafwaarde van je defecte laptop wel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:11
Vervanging van product moet gelijkwaardig zijn of beter.
Bijbetaling komt hier niet aan de orde, je hebt immers garantie.

Als je hier niet uit komt met ze, dan kan je geld terug vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beserkbrolly
corporalnl schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:33:

Dit dacht ik dus ook. Maar vroeg me idd af of dit wettelijk zo het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

corporalnl schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:33:

Bijbetaling komt wel aan de orde voor een beter product !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:43:
[...]
Bijbetaling komt wel aan de orde voor een beter product !
Toch snap ik dat niet. Als je zou ontbinden op grond van non-conformiteit en een schadevergoeding vordert, dan is die schade het prijsverschil t.o.v. de prijzen van nu.

Maar als je een beter product zou aanvaarden moet je bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Denk niet dat je een schadevergoeding kunt eisen. Ja, je kunt het eisen maar geen enkele rechter die dat zal kunnen beamen.

Als je je laptop professioneel/zakelijk nodig hebt, zorg je dat je een reserve hebt, of een HP, Dell, Lenovo whatever koopt met een next business day on-site garantie/carepack.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:06:
Denk niet dat je een schadevergoeding kunt eisen. Ja, je kunt het eisen maar geen enkele rechter die dat zal kunnen beamen.
Zie art. 7:36 BW
1 In geval van ontbinding van de koop is, wanneer de zaak een dagprijs heeft, de schadevergoeding gelijk aan het verschil tussen de in de overeenkomst bepaalde prijs en de dagprijs ten dage van de niet-nakoming.

2 Voor de berekening van deze schadevergoeding is de in aanmerking te nemen dagprijs die van de markt waar de koop plaatsvond, of, indien er geen dergelijke dagprijs is of deze bezwaarlijk zou kunnen worden toegepast, de prijs van de markt die deze redelijkerwijs kan vervangen; hierbij wordt rekening gehouden met verschillen in de kosten van vervoer van de zaak.
Je kunt buitengerechtelijk ontbinden indien de verkoper in verzuim is. Maar dat betekent niet dat de verkoper betaalt. Het probleem is dus het (financiële) procesrisico als de verkoper niet mee gaat met de ontbinding en schadevergoeding en je ongelijk krijgt bij een rechter. Dat zou wel eens de meerkosten van een beter product kunnen overstijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er is geen sprake van dagprijs. Verkoper heeft het recht op reparatie of vervangen voor gelijk goed.
Kom je daar niet uit kun je ontbinden, en de originele aankoopprijs terugeisen. Is er een aanbod van een beter goed, dan mag daar een meerprijs voor gevraagd worden. Consumentkoper hoeft daar niet mee akkoord te gaan. kortom, vervangen en reparatie niet mogelijk, geld terug.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:59
Als een vervangende laptop wel de goede GPU heeft. maar onvoldoende ram, is het dan niet mogelijk om dat nog toe te voegen? Dat lijkt me eenvoudiger dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:37:
Er is geen sprake van dagprijs.
Dat is helemaal niet relevant. Op grond van art. 6:97 BW mag een rechter ook de berekeningswijze toepassen voor hetgeen buiten het bereik van art. 7:36 BW zou vallen.

Zie r.o. 3.4.2 van dit arrest van de Hoge Raad:

https://deeplink.rechtspr...ak?id=ECLI:NL:HR:2017:484
Verkoper heeft het recht op reparatie of vervangen voor gelijk goed.
Kom je daar niet uit kun je ontbinden, en de originele aankoopprijs terugeisen. Is er een aanbod van een beter goed, dan mag daar een meerprijs voor gevraagd worden. Consumentkoper hoeft daar niet mee akkoord te gaan. kortom, vervangen en reparatie niet mogelijk, geld terug.
Je moet onderbouwd beargumenteren waarom er in dit geval geen recht op schadevergoeding zou zijn na ontbinding en bijvoorbeeld bovenstaande arrest. Dus waarom niet art. 6:277 BW of wat vormt overmacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beserkbrolly
ik wacht af waar ze mee komen.

ik hoop dat het vervangend product wel kwalitatief evenredig zou zijn , elke upgrade wil ik voor overwegen om geld toe te leggen. afwachtende.
ruftman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:46:
Als een vervangende laptop wel de goede GPU heeft. maar onvoldoende ram, is het dan niet mogelijk om dat nog toe te voegen? Dat lijkt me eenvoudiger dan andersom.
dit heb ik idd voorgesteld.

Echter is het natuurlijk der vraag hoeveel ik dan moet inleggen. Misschien is het wel beter met nog meer inleg, dat ik dan op meerdere fronten een betere laptop krijg. Ik merk dat het dus een grijs gebied is wat wettelijk verplicht is, hopelijk kan ik iets van reductie van prijs krijgen.

Men is daar intern aan het overleggen. ik hou jullie tzt op de hoogte.
tot zover dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Beserkbrolly schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:07:
ik wacht af waar ze mee komen.

ik hoop dat het vervangend product wel kwalitatief evenredig zou zijn , elke upgrade wil ik voor overwegen om geld toe te leggen. afwachtende.

[...]

dit heb ik idd voorgesteld.

Echter is het natuurlijk der vraag hoeveel ik dan moet inleggen. Misschien is het wel beter met nog meer inleg, dat ik dan op meerdere fronten een betere laptop krijg. Ik merk dat het dus een grijs gebied is wat wettelijk verplicht is, hopelijk kan ik iets van reductie van prijs krijgen.

Men is daar intern aan het overleggen. ik hou jullie tzt op de hoogte.
tot zover dank
Het is net wat jij wilt. Kijk als je een iPhone 8 hebt die defect is en niet vervangen/gerepareerd kan worden, en je wilt een iPhone 13, zul je bij moeten betalen. (ook een SE2020, met kleine vergoeding)
(oké, in dit specifieke voorbeeld heeft Apple altijd wel een Re-manufactured toestel op de plank liggen)

Met een laptop is het iets ingewikkelder, want kunnen verschillende specs hebben.(meer RAM, betere CPU/GPU)

Het gaat er om dat jij tevreden bent als consument !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Heb iets gelijkaardigds gehad. Prijzen zijn idd nu duurder. Mijn gtx 1660 ti heb ik met 200 winst verkocht...
Ik zou vragen om een tegoed bon van uw waarde. zo kan je later (Wanneer de prijzen weer dalen) alsnog een laptop kopen.

Wubba lubba dub dub

Pagina: 1