Beste mede tweakers,
Verdwaald in alle informatie van zonnepanelen zoek ik jullie hulp maar op en hoop ik tevens door dit topic/tijdlijn een beetje overzicht voor mezelf te maken.
De ervaringen op tweakers zijn waardevol zie ik in de andere topics en vaak toch even wat genuanceerder of gedetailleerder dan menig zonnepaneel leverancier.
Als ik om de huizen om me heen kijk kan ik de noordoost zijde en zuidwest zijde van mijn huis gebruiken met elke kant zo +- 10 panelen, totaal dus 20, afhankelijk van de afmetingen.
Beter nu volleggen dan later leek mij als we toch aan de gang gaan? Wel iets grotere investering maar dat nemen we voor lief en ik wil niet wachten tot de saldering helemaal weg is en de teruglever tarieven ook ruk geworden zijn.
Tenzij er echt redenen zijn om te zeggen leg er 10 op je huidige verbruik want de kosten die je anders maakt is gekkenwerk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlNfS2BKzwzcgRePfilhIm10.jpg?f=user_large)
Zuid-west zijde: Lengte 4,50m x Breedte 5,55m 24,975m2
Noord-oost zijde: 5,55m breed x 5meter lengte tot schoorsteen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wzKkjDIHHVVwBGmzLPOlx1bD.jpg?f=user_large)
Maar in de komende tijd gaat er op inductie gekookt gaat worden, komt een Quooker, en minimaal een lucht/lucht of lucht/water (hybride) warmtepomp. Dan hebben we het nog niet eens over de toekomst met een evt. elecktrische auto. Het verbruik gaat dus stijgen en hier wil ik me ook op voorbereiden (7300kwh??)
Ik investeer liever in een keer en meteen goed, een echt budget heb ik niet in gedachte, maar het moet leuk blijven, rendabel en terug te verdienen zijn. Als 6.000 euro meer voordelen heeft en betere terugverdien tijd en ook 25 jaar mee gaat geef ik dat natuurlijk liever uit dan 12.000 euro.
Liefst niet te goedkoop, maar ook niet het allerduurste.
Wel zou ik het fijn vinden om te kunnen zien wat er opgewekt wordt op een overzichtelijke manier (gadget gehalte++). Vandaar dat enphase me een beetje warm maakt.
Ik heb nog niet helemaal helder hoe in de toekomst evt accu’s zichzelf opladen als er geen verbruik is door apparatuur, of dat juist de stroom naar apparatuur gaat ipv accu’s, of als alles vol is en geen verbruik het net opgeleverd wordt. Welk apparaat gaat/moet dit regelen?
:strip_exif()/f/image/KmZQPOcgtY1PXOrEcHHynz4I.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een of andere manier krijg ik hier offerte van 9 en 21 panelen ipv 10 en 20.
1,54€/Wpiek (7500w, 20 stuks sunpower P3 375w)
:strip_exif()/f/image/fo71cho6iZeGeow1u0MmMGz0.jpg?f=fotoalbum_large)
1,89W€/piek (4250W, 10stuks maxeon 6 425WP micro omv)
Gaslicht:
:strip_exif()/f/image/hBgtNpGZ5zRBVoAFMUteSRp6.jpg?f=fotoalbum_large)
Rec Alpha black 400w (8000W 20 stuks, met string omvormer)
1,19€/Wpiek
1,54€/wpiek (Met micro omv)
Maxxeon 5 (8000W, 20 stuks, Micro omv)
1,44€/wpiek
Coolblue:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iq6LpOOFRJh4Mw8fJmLdgKLt.jpg?f=user_large)
1,03€/Wpiek (7300W, 20 stuks rec twinpeak)
1,12€/Wpiek (8100W 20 stuks Rec Alpha Pure)
Bongo Solar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3L3QqetIQFiptduq0vU78aZ.jpg?f=user_large)
1,27€/WP (7400W 20 panelen met optimizers, 370WP)
1,14€/WP (7400W 20 panelen geen omvormers, 370WP)
1,29€/WP (8100, 20 panelen, geen vormers, 405WP Alpha rec)
Verdwaald in alle informatie van zonnepanelen zoek ik jullie hulp maar op en hoop ik tevens door dit topic/tijdlijn een beetje overzicht voor mezelf te maken.
De ervaringen op tweakers zijn waardevol zie ik in de andere topics en vaak toch even wat genuanceerder of gedetailleerder dan menig zonnepaneel leverancier.
Als ik om de huizen om me heen kijk kan ik de noordoost zijde en zuidwest zijde van mijn huis gebruiken met elke kant zo +- 10 panelen, totaal dus 20, afhankelijk van de afmetingen.
Beter nu volleggen dan later leek mij als we toch aan de gang gaan? Wel iets grotere investering maar dat nemen we voor lief en ik wil niet wachten tot de saldering helemaal weg is en de teruglever tarieven ook ruk geworden zijn.
Tenzij er echt redenen zijn om te zeggen leg er 10 op je huidige verbruik want de kosten die je anders maakt is gekkenwerk.
Welke zorgen heb ik?
Ik ben totaal het overzicht kwijt, offertes opvragen is een hel geworden. Met name door alle verschillen in kwaliteit, garantie, prijs. De een zegt neemt een optimizer, de ander zegt neem micro omvormer. De een komt met REC panelen, Maxeons, de ander met LG, AEG, of onbekende namen.- De noordoost zijde heeft een schoorsteen, mogelijk wat schaduw, ligt minder gunstig tov zuidwest. Ik wil niet dat NO de ZW kant omlaag haalt, maar liever gewoon door de dag heen lekker gespreid stroom.
- Garantie. Ik wil geen gezeik met de panelen of apparatuur door ultra goedkoop te gaan zitten. Aangezien ik vaak pech lijk te hebben met dit soort dingen.
- Ik lees en hoor verhalen dat in de winter de opbrengst soms nul is door te weinig spanning om de omvormers te starten. Dat zou ik zonde vinden, met name met een warmtepomp en als de saldering eraf is. Dan is elke energie wel welkom lijkt me. Hierover wordt geroepen neem aparte micro omvormers (€€€€€)
- Enphase lijkt een supermooi systeem te hebben om uit te breiden met accu’s en kwa uitlezing, updates. Hier ben je als tweaker dan toch weer gevoelig voor.
- Helaas is de reactie op offertes minimaal, vooral grote partijen komen in de lucht met standaard oplossingen.
- Meterkast is vernieuwd, wel 1fase nog. Oog op 3fase ivm inductie, hier zit al een inductie groep in, ombouw naar 3fase moet dus nog.
Fotos
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlNfS2BKzwzcgRePfilhIm10.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling 18 graden.Zuid-west zijde: Lengte 4,50m x Breedte 5,55m 24,975m2
Noord-oost zijde: 5,55m breed x 5meter lengte tot schoorsteen.
Schaduw
Noordoost kant heeft schaduw door de Schoorsteen naarmate de zon 12:00 voorbij gaat ongeveer.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wzKkjDIHHVVwBGmzLPOlx1bD.jpg?f=user_large)
Jaarverbruik
3300KWH per jaar. (Standby verbruik 300w per uur +-), waarin nu meeste wassen en apparaten in de nacht draaien tegen laagtarief. Hopelijk in de toekomst met betaalbare accu’s is het standby verbruik op te vangen in de nacht.Maar in de komende tijd gaat er op inductie gekookt gaat worden, komt een Quooker, en minimaal een lucht/lucht of lucht/water (hybride) warmtepomp. Dan hebben we het nog niet eens over de toekomst met een evt. elecktrische auto. Het verbruik gaat dus stijgen en hier wil ik me ook op voorbereiden (7300kwh??)
Budget en doel
Shoot and forget. Ik wil mezelf zoveel mogelijk zelfvoorzienend maken kwa stroom.Ik investeer liever in een keer en meteen goed, een echt budget heb ik niet in gedachte, maar het moet leuk blijven, rendabel en terug te verdienen zijn. Als 6.000 euro meer voordelen heeft en betere terugverdien tijd en ook 25 jaar mee gaat geef ik dat natuurlijk liever uit dan 12.000 euro.
Liefst niet te goedkoop, maar ook niet het allerduurste.
Uitvoerder
Laten we dat een vakman doen, ik lazer van het dak af gok ik.Bijhouden van data
Ik wil niet teveel werk hebben aan grafieken moeten maken en alles apart eruit te wringen.Wel zou ik het fijn vinden om te kunnen zien wat er opgewekt wordt op een overzichtelijke manier (gadget gehalte++). Vandaar dat enphase me een beetje warm maakt.
Ik heb nog niet helemaal helder hoe in de toekomst evt accu’s zichzelf opladen als er geen verbruik is door apparatuur, of dat juist de stroom naar apparatuur gaat ipv accu’s, of als alles vol is en geen verbruik het net opgeleverd wordt. Welk apparaat gaat/moet dit regelen?
Reeds verkregen offertes
Reacties/offertes terug gekregen van:- zonnepanelenplus
- Gaslicht.com (Indicatie, definitief volgt nog)
- Feenstra / vattenfal (Indicatie, definitief volgt nog)
- Coolblue (Indicatie, definitief volgt nog)
- Bongo Solar
- Zoektocht naar meer leveranciers gaat door ondertussen..
:strip_exif()/f/image/KmZQPOcgtY1PXOrEcHHynz4I.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een of andere manier krijg ik hier offerte van 9 en 21 panelen ipv 10 en 20.
1,54€/Wpiek (7500w, 20 stuks sunpower P3 375w)
:strip_exif()/f/image/fo71cho6iZeGeow1u0MmMGz0.jpg?f=fotoalbum_large)
1,89W€/piek (4250W, 10stuks maxeon 6 425WP micro omv)
Gaslicht:
:strip_exif()/f/image/hBgtNpGZ5zRBVoAFMUteSRp6.jpg?f=fotoalbum_large)
Rec Alpha black 400w (8000W 20 stuks, met string omvormer)
1,19€/Wpiek
1,54€/wpiek (Met micro omv)
Maxxeon 5 (8000W, 20 stuks, Micro omv)
1,44€/wpiek
Coolblue:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iq6LpOOFRJh4Mw8fJmLdgKLt.jpg?f=user_large)
1,03€/Wpiek (7300W, 20 stuks rec twinpeak)
1,12€/Wpiek (8100W 20 stuks Rec Alpha Pure)
Bongo Solar
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3L3QqetIQFiptduq0vU78aZ.jpg?f=user_large)
1,27€/WP (7400W 20 panelen met optimizers, 370WP)
1,14€/WP (7400W 20 panelen geen omvormers, 370WP)
1,29€/WP (8100, 20 panelen, geen vormers, 405WP Alpha rec)