Verdwaald in zonnepanelen offertes en type omvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:02
Beste mede tweakers,

Verdwaald in alle informatie van zonnepanelen zoek ik jullie hulp maar op en hoop ik tevens door dit topic/tijdlijn een beetje overzicht voor mezelf te maken.
De ervaringen op tweakers zijn waardevol zie ik in de andere topics en vaak toch even wat genuanceerder of gedetailleerder dan menig zonnepaneel leverancier.
Als ik om de huizen om me heen kijk kan ik de noordoost zijde en zuidwest zijde van mijn huis gebruiken met elke kant zo +- 10 panelen, totaal dus 20, afhankelijk van de afmetingen.
Beter nu volleggen dan later leek mij als we toch aan de gang gaan? Wel iets grotere investering maar dat nemen we voor lief en ik wil niet wachten tot de saldering helemaal weg is en de teruglever tarieven ook ruk geworden zijn.
Tenzij er echt redenen zijn om te zeggen leg er 10 op je huidige verbruik want de kosten die je anders maakt is gekkenwerk.

Welke zorgen heb ik?
Ik ben totaal het overzicht kwijt, offertes opvragen is een hel geworden. Met name door alle verschillen in kwaliteit, garantie, prijs. De een zegt neemt een optimizer, de ander zegt neem micro omvormer. De een komt met REC panelen, Maxeons, de ander met LG, AEG, of onbekende namen.
  • De noordoost zijde heeft een schoorsteen, mogelijk wat schaduw, ligt minder gunstig tov zuidwest. Ik wil niet dat NO de ZW kant omlaag haalt, maar liever gewoon door de dag heen lekker gespreid stroom.
  • Garantie. Ik wil geen gezeik met de panelen of apparatuur door ultra goedkoop te gaan zitten. Aangezien ik vaak pech lijk te hebben met dit soort dingen.
  • Ik lees en hoor verhalen dat in de winter de opbrengst soms nul is door te weinig spanning om de omvormers te starten. Dat zou ik zonde vinden, met name met een warmtepomp en als de saldering eraf is. Dan is elke energie wel welkom lijkt me. Hierover wordt geroepen neem aparte micro omvormers (€€€€€)
  • Enphase lijkt een supermooi systeem te hebben om uit te breiden met accu’s en kwa uitlezing, updates. Hier ben je als tweaker dan toch weer gevoelig voor.
  • Helaas is de reactie op offertes minimaal, vooral grote partijen komen in de lucht met standaard oplossingen.
  • Meterkast is vernieuwd, wel 1fase nog. Oog op 3fase ivm inductie, hier zit al een inductie groep in, ombouw naar 3fase moet dus nog.

Fotos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fwWMm1SThfHnUIjux76QyCf8bs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlNfS2BKzwzcgRePfilhIm10.jpg?f=user_large

Beschikbare (dak)ruimte
Dakhelling 18 graden.

Zuid-west zijde: Lengte 4,50m x Breedte 5,55m 24,975m2

Noord-oost zijde: 5,55m breed x 5meter lengte tot schoorsteen.

Schaduw
Noordoost kant heeft schaduw door de Schoorsteen naarmate de zon 12:00 voorbij gaat ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow1Reov0hbs6_vKC_rO1u6MzZ_w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wzKkjDIHHVVwBGmzLPOlx1bD.jpg?f=user_large

Jaarverbruik
3300KWH per jaar. (Standby verbruik 300w per uur +-), waarin nu meeste wassen en apparaten in de nacht draaien tegen laagtarief. Hopelijk in de toekomst met betaalbare accu’s is het standby verbruik op te vangen in de nacht.
Maar in de komende tijd gaat er op inductie gekookt gaat worden, komt een Quooker, en minimaal een lucht/lucht of lucht/water (hybride) warmtepomp. Dan hebben we het nog niet eens over de toekomst met een evt. elecktrische auto. Het verbruik gaat dus stijgen en hier wil ik me ook op voorbereiden (7300kwh??)

Budget en doel
Shoot and forget. Ik wil mezelf zoveel mogelijk zelfvoorzienend maken kwa stroom.
Ik investeer liever in een keer en meteen goed, een echt budget heb ik niet in gedachte, maar het moet leuk blijven, rendabel en terug te verdienen zijn. Als 6.000 euro meer voordelen heeft en betere terugverdien tijd en ook 25 jaar mee gaat geef ik dat natuurlijk liever uit dan 12.000 euro.
Liefst niet te goedkoop, maar ook niet het allerduurste.

Uitvoerder
Laten we dat een vakman doen, ik lazer van het dak af gok ik.

Bijhouden van data
Ik wil niet teveel werk hebben aan grafieken moeten maken en alles apart eruit te wringen.
Wel zou ik het fijn vinden om te kunnen zien wat er opgewekt wordt op een overzichtelijke manier (gadget gehalte++). Vandaar dat enphase me een beetje warm maakt.

Ik heb nog niet helemaal helder hoe in de toekomst evt accu’s zichzelf opladen als er geen verbruik is door apparatuur, of dat juist de stroom naar apparatuur gaat ipv accu’s, of als alles vol is en geen verbruik het net opgeleverd wordt. Welk apparaat gaat/moet dit regelen?

Reeds verkregen offertes
Reacties/offertes terug gekregen van:
  • zonnepanelenplus
  • Gaslicht.com (Indicatie, definitief volgt nog)
  • Feenstra / vattenfal (Indicatie, definitief volgt nog)
  • Coolblue (Indicatie, definitief volgt nog)
  • Bongo Solar
  • Zoektocht naar meer leveranciers gaat door ondertussen..
Zonnepanelenplus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5ovHoX7557xCUrR0bM4abnMn2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmZQPOcgtY1PXOrEcHHynz4I.jpg?f=fotoalbum_large

Op een of andere manier krijg ik hier offerte van 9 en 21 panelen ipv 10 en 20.
1,54€/Wpiek (7500w, 20 stuks sunpower P3 375w)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb4qOA4Y-_-7Rr5D3Wh5IjdpcAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo71cho6iZeGeow1u0MmMGz0.jpg?f=fotoalbum_large

1,89W€/piek (4250W, 10stuks maxeon 6 425WP micro omv)

Gaslicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC55xn889d0ZyuCq2AAvEhJDxkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBgtNpGZ5zRBVoAFMUteSRp6.jpg?f=fotoalbum_large

Rec Alpha black 400w (8000W 20 stuks, met string omvormer)
1,19€/Wpiek
1,54€/wpiek (Met micro omv)

Maxxeon 5 (8000W, 20 stuks, Micro omv)
1,44€/wpiek

Coolblue:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dxu2ovl4355OBWUc4JxnimmD7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Iq6LpOOFRJh4Mw8fJmLdgKLt.jpg?f=user_large

1,03€/Wpiek (7300W, 20 stuks rec twinpeak)
1,12€/Wpiek (8100W 20 stuks Rec Alpha Pure)

Bongo Solar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QPoYOFLJiySCRwi-nT9v2R8sZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3L3QqetIQFiptduq0vU78aZ.jpg?f=user_large

1,27€/WP (7400W 20 panelen met optimizers, 370WP)
1,14€/WP (7400W 20 panelen geen omvormers, 370WP)
1,29€/WP (8100, 20 panelen, geen vormers, 405WP Alpha rec)

Regio
Noord Holland – Alkmaar

Beste antwoord (via Soullancer op 11-03-2022 23:21)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Soullancer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:11:
[...]
Ik wacht nog even op reactie van @AUijtdehaag
Wat voor reactie?

Gewoon vol gooien dat dak.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:37
Ik zou gaan voor 10 panelen op zuid om je huidige stroomverbruik te dekken. Bij 10 extra levert het terugleveren vrij weinig op in E.

Indien je dak geen schaduw heeft (regenpijp/dakkappel/boom) > Stringomvormer
Indien je dan wel schaduw heeft (regenpijp/dakkappel/boom) > Systeem met micro omvormer of Optimizer.

Is 25 jaar garantie op panelen belangrijk? Ja, dan de A merken. Anders volstaan de niet A merken ook prima met een X rendement na X jaar.

Als je ontzorgt wil worden, en niet zelf wil leggen dan voor iemand in de buurt kiezen ipv online te shoppen en te vergelijken.

[ Voor 13% gewijzigd door mcsluis op 10-03-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
mcsluis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:22:
Ik zou gaan voor 10 panelen op zuid om je huidige stroomverbruik te dekken. Bij 10 extra levert het terugleveren vrij weinig op in E.

Indien je dak geen schaduw heeft (regenpijp/dakkappel/boom) > Stringomvormer
Indien je dan wel schaduw heeft (regenpijp/dakkappel/boom) > Systeem met micro omvormer of Optimizer.

Is 25 jaar garantie op panelen belangrijk? Ja, dan de A merken. Anders volstaan de niet A merken ook prima met een X rendement na X jaar.

Als je ontzorgt wil worden, en niet zelf wil leggen dan voor iemand in de buurt kiezen ipv online te shoppen en te vergelijken.
Maar dan loop ik volgend jaar als er een lucht/lucht warmtepomp alweer achter op het aantal zonnepanelen in relatie tot verbruik? Da's niet slim lijkt me toch?
En als die lucht/lucht er staat hoop ik ook wat minder gas te gaan verbruiken door toenname KWH's

En nee geen dakkappelen bomen enz, Alleen de schoorsteen uit het verhaal hierboven op noord-oost die verder geen problemen oplevert voor zuid-west opbrengst.

[ Voor 7% gewijzigd door Soullancer op 10-03-2022 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:55
@Soullancer
eigenlijk moet je eerst weten wat je wil, voor je een fatsoenlijke (en goedkope) offerte kunt vragen.
vragen: ik wil zonnepanelen en leg maar op dak = makkelijke klant, veel geld verdienen. ;)
Ik lees en hoor verhalen dat in de winter de opbrengst soms nul is door te weinig spanning om de omvormers te starten. Dat zou ik zonde vinden, met name met een warmtepomp en als de saldering eraf is. Dan is elke energie wel welkom lijkt me. Hierover wordt geroepen neem aparte micro omvormers (€€€€€)
het gebeurd mij 1 a 2 dagen per jaar dat ik 0kWh opwek heb in de winter.
maar om 1 a 2 dagen meteen een horror verhaal van te maken, is wat overdreven.
het is maar een beetje wat je als winter wil zien, maar de afgelopen dagen heb ik 18-20kWh per dag opgewekt.

wel is de winter een slechte opbrengst, dat kopt wel zie mijn opbrengst van de laatste jaren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
het scheelt wel een factor 10, maar het is geen 0. ;)
De noordoost zijde heeft een schoorsteen, mogelijk wat schaduw, ligt minder gunstig tov zuidwest. Ik wil niet dat NO de ZW kant omlaag haalt, maar liever gewoon door de dag heen lekker gespreid stroom.
hier heb je gewoon omvormers voor met 2x een mpp, voor 2 verschillende stringen.
kost geen drol extra, dus ga daar voor.
en zie ook mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
doordat oost en west een ander moment hebben van opwekking kan ik dus 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
lekker goedkoop en lekker effectief. ;)

en laten we eerlijk wezen, zonnepanelen zelf zijn eigenlijk goedkoop erg goedkoop.
het is de aanleg + omvormer + divers spul wat het duur maakt.

dan moet je eigenlijk ook deze begrijpen:
zo gaat de zon in verschillende maanden door de hemel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSDSjNzuDV2iuNT_rwr2XhRU85s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/JZLuw28SeNSoaZlCorpiNhVx.gif?f=user_large
en zo moet je die lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvhByG0Udw1w2BVIZKo0qpmdKxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/rmCtPI7hT9GEM2urxDSZq2fa.gif?f=user_large
dus zelfs jouw noord-oost dak kan goed gevult worden.

en nop dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten.
gewoon lomp veel panelen leggen, en dan komt zelf de schaduw problemen wel goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Soullancer

een kosten berekening (via winkelman is lekker simpel voor mij om even te doen, zelf even een installateur in je omgeving zoeken.)

20x JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen
€ 3.060,00

1x SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
€ 988,00

4x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 5 panelen
€ 724,00

1x Complete installatie 20 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.714,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 5.360,34
BTW€ 1.125,66
Totaal
€ 6.486,00

dus ja, dit geheel kan dus met best kwaliteit spul gewoon voor minder als 6k€ op je dak liggen.
en levert per jaar +/- 5500kWh op. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:34:
@Soullancer
eigenlijk moet je eerst weten wat je wil, voor je een fatsoenlijke (en goedkope) offerte kunt vragen.
vragen: ik wil zonnepanelen en leg maar op dak = makkelijke klant, veel geld verdienen. ;)

[...]

het gebeurd mij 1 a 2 dagen per jaar dat ik 0kWh opwek heb in de winter.
maar om 1 a 2 dagen meteen een horror verhaal van te maken, is wat overdreven.
het is maar een beetje wat je als winter wil zien, maar de afgelopen dagen heb ik 18-20kWh per dag opgewekt.

wel is de winter een slechte opbrengst, dat kopt wel zie mijn opbrengst van de laatste jaren:
[Afbeelding]
het scheelt wel een factor 10, maar het is geen 0. ;)

[...]

hier heb je gewoon omvormers voor met 2x een mpp, voor 2 verschillende stringen.
en zie ook mijn dak:
[Afbeelding]
doordat oost en west een ander moment hebben van opwekking kan ik dus 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.

en laten we eerlijk wezen, zonnepanelen zelf zijn eigenlijk goedkoop erg goedkoop.
het is de aanleg + omvormer + divers spul wat het duur maakt.

dan moet je eigenlijk ook deze begrijpen:
zo gaat de zon in verschillende maanden door de hemel.
[Afbeelding]
en zo moet je die lezen:
[Afbeelding]
dus zelfs jouw noord-oost dak kan goed gevult worden.

en nop dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten.
gewoon lomp veel panelen leggen, en dan komt zelf de schaduw problemen wel goed. ;)
Thanks voor je uitgebreide reactie!
Zo komt er wel wat helderheid in de mist ja..

Ik dacht alleen dat als er schaduw op de panelen valt, alle panelen naar beneden gehaald worden. Ik heb alleen geen idee in hoe erg die verhouding is van: meer panelen, om schaduw te compenseren voor verlies.

Gok dat het bij mij dan ook 2 aparte omvormers worden voor allebei de daken als ik het zo hoor
Hoeveel panelen heb je met die 18-20kwh de afgelopen dagen?

Die 6.000 euro uit je voorbeeld scheelt inderdaad een bak geld, iets meer zou geen probleem zijn als ik het zo zie als de opbrengst daarmee wat omhoog gaat om zo niet net te kort te komen in de toekomst :o

[ Voor 3% gewijzigd door Soullancer op 10-03-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soullancer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Thanks voor je uitgebreide reactie!
Zo komt er wel wat helderheid in de mist ja..
cool. ;)
Ik dacht alleen dat als er schaduw op de panelen valt, alle panelen naar beneden gehaald worden. Ik heb alleen geen idee in hoe erg die verhouding is van: meer panelen, om schaduw te compenseren voor verlies.
hier leg ik een deken op 1 paneel van de 9 die ik toen had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6g3q7n46bN0olqGq41GSC6-S9G4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X6caGyQopIyqnNeKHk6hShi0.jpg?f=user_large
harde schaduw geeft dus dat probleem helemaal niet.
(het is zachte schaduw van bomen die veel lastiger is daar komt wel een beetje licht door heen.)
Gok dat het bij mij dan ook 2 aparte omvormers worden voor allebei de daken als ik het zo hoor
Hoeveel panelen heb je met die 18-20kwh de afgelopen dagen?
er zijn omvormers met 2x een mpp voor 2 Stringen die apart worden afgehandeld.
zo als de SMA 3,6 die ik al gaf. ;)

ik kan wel zeggen dat ik dit heb gedaan met 24 panelen, maar dat is een beetje dom.
(ik heb speciale panelen die maar 245Wp zijn, maar die zijn een flink stuk kleiner als de grote 350Wp die je ook kunt krijgen.)
beter kan ik zeggen 2x7x245Wp op oost en 10x300Wp op west = 6430Wp totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soullancer schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Die 6.000 euro uit je voorbeeld scheelt inderdaad een bak geld, iets meer zou geen probleem zijn als ik het zo zie als de opbrengst daarmee wat omhoog gaat om zo niet net te kort te komen in de toekomst :o
het is een beetje de lompe methode.
dat geef ik graag toe, maar soms is KISS het beste.

het spul is gewoon goedkoop, gewoon lomp veel leggen, schaduw verlies nemen.
en geen probleem je hebt nog steeds veel opbrengst. ;)

werken met optimizers of micro's het is gewoon duur en maakt van schaduw geen zon, het beperkt alleen je verlies, maar maakt in 99% van de gevallen de kosten niet goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:46:
[...]

cool. ;)

[...]

hier leg ik een deken op 1 paneel van de 9 die ik toen had.
[Afbeelding]
harde schaduw geeft dus dat probleem helemaal niet.
(het is zachte schaduw van bomen die veel lastiger is daar komt wel een beetje licht door heen.)

[...]

er zijn omvormers met 2x een mpp voor 2 Stringen die apart worden afgehandeld.
zo als de SMA 3,6 die ik al gaf. ;)

ik kan wel zeggen dat ik dit heb gedaan met 24 panelen, maar dat is een beetje dom.
(ik heb speciale panelen die maar 245Wp zijn, maar die zijn een flink stuk kleiner als de grote 350Wp die je ook kunt krijgen.)
beter kan ik zeggen 2x7x245Wp op oost en 10x300Wp op west = 6430Wp totaal.
Krijg nu net weer een offerte binnen, Bongo solar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVM0UMX5e1dpmyMnV5iFWZe1dnk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUjbibLkiJiM92KR8GpD5Mwn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/csrOyUmObDZUAd9BcHBOOF-hhMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/25Z90vqhZ5DOsM9FN64NUtbg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QPoYOFLJiySCRwi-nT9v2R8sZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F3L3QqetIQFiptduq0vU78aZ.jpg?f=user_large

Ook deze komen met schaduwval uitleg en optimizers.
Kortom, optimizers is het niet waard? (geld misschien beter steken in de 400W panelen?)
Ik krijg hier een 6K omvormer op 7200W panelen... zou dat beter zijn om de 2 daken te verdelen over twee omvormers ipv optimizers als er schaduwval is en zuidwest sowieso beter presteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Soullancer
tja, optimizers en veel garantie en 6kW omvormer.

persoonlijk:
optimizers, jep het geeft meer kWh van het dak, no prob.
maar ook een 50% extra kosten als ik naar die offerte kijk.
dat maak je niet goed. (maar zo heel slecht is dat nu ook weer niet, mag je gerust doen als je dat wil. ;) )

garantie:
tja veel garantie bieden, weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven.
maar je moet eigenlijk begrijpen wat dat betekend, er zijn kleine lettertjes en die zijn heel klein. >:)
(komt neer op: je hebt er geen bal aan, reken op 2 jaar volle garantie de rest is kleine letters. ;) )

6kW omvormer.
dat is wel te zwaar, een 4 of 5kW is beter of anders gezegd ook wel genoeg. ;)

(zo als ik al een paar keer tegen je heb gezegd.
er zijn omvormers (moeilijker 1 te vinden die dat niet heeft in deze grote) die hebben 2x een mpp.
DUS 2 STRINGEN APART OP 1 OMVORMER. >:)
dus niet 2 omvormer VS optimizers . 8)7
lol )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:36:
@Soullancer
tja, optimizers en veel garantie en 6kW omvormer.

persoonlijk:
optimizers, jep het geeft meer kWh van het dak, no prob.
maar ook een 50% extra kosten als ik naar die offerte kijk.
dat maak je niet goed. (maar zo heel slecht is dat nu ook weer niet, mag je gerust doen als je dat wil. ;) )

garantie:
tja veel garantie bieden, weinig geven, doet een verkoper vreugde in het leven.
maar je moet eigenlijk begrijpen wat dat betekend, er zijn kleine lettertjes en die zijn heel klein. >:)
(komt neer op: je hebt er geen bal aan, reken op 2 jaar volle garantie de rest is kleine letters. ;) )

6kW omvormer.
dat is wel te zwaar, een 4 of 5kW is beter of anders gezegd ook wel genoeg. ;)

(zo als ik al een paar keer tegen je heb gezegd.
er zijn omvormers (moeilijker 1 te vinden die dat niet heeft in deze grote) die hebben 2x een mpp.
DUS 2 STRINGEN APART OP 1 OMVORMER. >:)
dus niet 2 omvormer VS optimizers . 8)7
lol )
Zonder optimizers... -1200 euro ex btw krijg ik nu door :o
En dan een Goodwe omvormer. Ze geven terecht aan denk ik dat met die optimizers een accu in de toekomst zo aangesloten is bij Solaredge en bij Goodwe niet 123?

ik ga eens even zoeken naar wat je aangeeft met die stringen op 1 omvormer idd.. welke dat hebben en hoe/wat/waarom. Want je merkt dat er geen lampje gaat branden bij mij >:) En kijken wat het verschil is met Huawei enz
( ik zie dat goodwe 3F 6K vermogen ookal die 2mpp heeft.....dus kwestie van vragen bij de installatie om ze zo te installeren lijkt me)

[ Voor 17% gewijzigd door Soullancer op 10-03-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Vraag:

Het lijkt me juist wenselijk om zo hoog mogelijk te zitten met je vermogen per uur/dag kwa aantal panelen als de saldering afgebouwd wordt, omdat je dan per uur het meeste overdag kan verbruiken?
Als je minder per uur opwekt moet je bij gaan trekken van het net en weer betalen? In ergste geval krijg je een kleine vergoeding voor de teveel opgewekte stroom?

Of je dit bereikt door veel panelen (zal goedkoper zijn gok ik?) of met minder panelen en hogere wp is eigen keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Heel simpel: hoe meer watts, hoe minder van het net. Weinig keer veel, veel keer weinig... Zelfde.

Helaas heeft inmiddels het grootste deel van het land een klap op de snufferd gekregen toen ze hun nieuwe energie contract voor zich kregen... En willen ze nu ineens wel allemaal zonnepanelen... De installateurs zijn dus druk.

Je bent goed bezig door zo veel mogelijk alles vol te willen leggen. Dakpannen leveren niks op.
Maak het makkelijk voor een installateur. 10 voor, 10 achter...
Beide daken zou de superlange 450Wp panelen moeten passen, op het NO dak zeker.

https://www.solar-bouwmar...wp-perc-silver-frame.html

Ben je handig, teken het in met Sunny design en geeft het aan de installateur (Of webshop-installateur zoals die in de link)... Maak het ze makkelijk...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Neem meteen een hybride stringomvormer en hou op met dat gemier met micromvormers en optimizers.

Ja de schoorsteen levert schaduw. Maar men vergeet (express) te vertellen dat de zon al niet meer lekker op dat dakvlak staat en de schade dan meevalt.
Zeker in combinatie met shadefix en harde schaduw is dat geen probleem.

De bomen zullen de productie in de maanden met laagstaande zon in laten zakken
Ook daar weer lage produkie (winter) dus alweer (express) vergeten te vermelden.

Je bent “gezegend” met 18 graden helling.
Veel diffuus licht dus, waarbij je het beter doet dan andere systemen met perfect zuiddak, op bewolkte dagen.
Maar ook weer minder bij laagstaande zon, dan een dak op zuid en 55 graden helling. Dus focus niet teveel op winter.
Je dak is een zomerdak.

Mijn keuze zou zijn, een stringomvormer met 2 onafhankelijke ingangen. Voldoende stringspanning voor 3-fase omvormer en directe mogelijkheid om een batterij aan te sluiten.
Verder dan 10 jaar kijken heeft eigenlijk ook niet zoveel zin.
De techniek staat niet stil.
Je wilt wel kwalitatieve spullen.

Dat samengevat is “gewoon” een hybride stringomvormer met panelen die voldoende vmpp leveren.

2x 10 sunpowers (60 Vmpp per paneel) met een hybride tripower SMA. (En sunny home manager voor de batterij regeling en slimme aansturing van eventueel apparaten (maar kan je zelf ook met domotica)
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Of een sungrow die als twee druppels water er op lijkt.

https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

Micro omvormers die 2x de conversie (dc-ac-dc-ac) moeten maken voor batterijopslag lijken me niet efficiënter. Uitbreiding? Nee. Je dak meteen vol.
Solaredge en 3-fase betekent 1 string voor beide dakvlakken. Daar zijn ook genoeg mislukkingen van te vinden.
Nu kan dat meevallen vanwege kleine dakhelling, maar dat zou @Ronald kunnen invoeren in SE software.

Sorry voor de directe taal. :-)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-03-2022 04:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met 10x80v gaat het prima, maar ik zou hier geen SE doen.

Ook geen hybride omvormer overigens... We zijn nog jaren verwijderd van het rendabel worden daarvan in Nederland.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
@Ronald @AUijtdehaag @migjes
Tot zover bedankt voor al jullie reacties, jullie hebben geen idee hoe erg jullie me op weg helpen hiermee
Ronald schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:53:
Heel simpel: hoe meer watts, hoe minder van het net. Weinig keer veel, veel keer weinig... Zelfde.

Helaas heeft inmiddels het grootste deel van het land een klap op de snufferd gekregen toen ze hun nieuwe energie contract voor zich kregen... En willen ze nu ineens wel allemaal zonnepanelen... De installateurs zijn dus druk.

Je bent goed bezig door zo veel mogelijk alles vol te willen leggen. Dakpannen leveren niks op.
Maak het makkelijk voor een installateur. 10 voor, 10 achter...
Beide daken zou de superlange 450Wp panelen moeten passen, op het NO dak zeker.

https://www.solar-bouwmar...wp-perc-silver-frame.html

Ben je handig, teken het in met Sunny design en geeft het aan de installateur (Of webshop-installateur zoals die in de link)... Maak het ze makkelijk...
Dakpannen leveren niks op inderdaad, maar ik ben wel bang voor een giga overschot.

Zie ook dat kwa kosten het soms makkelijker is om 2 panelen bij te leggen naast de schoorsteen voor de opbrengst dan allemaal duurdere panelen neer te leggen alleen dan twee minder.

Ik heb voor het gemak even gerekend en globaal uit me hoofd:
3300 kwh verbruik nu waarbij 50/50 over dal piek. Dat gaat zoveel mogelijk naar overdag verplaatsen.
Een schatting aan wat erbij komt:
  • Quooker 510kwh per jaar
  • Inductie 150kwh per jaar
  • Verwarmen en koelen via lucht/lucht warmtepomp 6.8KW (5kw unit woonkamer) 1368kwh + 240kwh
Totale verwachting is 5619kwh stroom verbruik. (Elektrische auto daar gelaten.)

Stel dat ik een overschot heb van 1500 of 2000kwh per jaar? Ga ik dat ooit terug verdienen dan met de teruglever prijzen en salderen? Of hoe zien jullie dat omdat er zo makkelijk gezegd wordt gooi maar vol, zoveel mogelijk W/P en panelen als er kan. Of maak ik me daar als enige zo druk over?
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 03:55:
Neem meteen een hybride stringomvormer en hou op met dat gemier met micromvormers en optimizers.

Ja de schoorsteen levert schaduw. Maar men vergeet (express) te vertellen dat de zon al niet meer lekker op dat dakvlak staat en de schade dan meevalt.
Zeker in combinatie met shadefix en harde schaduw is dat geen probleem.

De bomen zullen de productie in de maanden met laagstaande zon in laten zakken
Ook daar weer lage produkie (winter) dus alweer (express) vergeten te vermelden.

Je bent “gezegend” met 18 graden helling.
Veel diffuus licht dus, waarbij je het beter doet dan andere systemen met perfect zuiddak, op bewolkte dagen.
Maar ook weer minder bij laagstaande zon, dan een dak op zuid en 55 graden helling. Dus focus niet teveel op winter.
Je dak is een zomerdak.

Mijn keuze zou zijn, een stringomvormer met 2 onafhankelijke ingangen. Voldoende stringspanning voor 3-fase omvormer en directe mogelijkheid om een batterij aan te sluiten.
Verder dan 10 jaar kijken heeft eigenlijk ook niet zoveel zin.
De techniek staat niet stil.
Je wilt wel kwalitatieve spullen.

Dat samengevat is “gewoon” een hybride stringomvormer met panelen die voldoende vmpp leveren.

2x 10 sunpowers (60 Vmpp per paneel) met een hybride tripower SMA. (En sunny home manager voor de batterij regeling en slimme aansturing van eventueel apparaten (maar kan je zelf ook met domotica)
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter
Of een sungrow die als twee druppels water er op lijkt.

https://www.solar-outlet....ll-black-zonnepaneel.html

Micro omvormers die 2x de conversie (dc-ac-dc-ac) moeten maken voor batterijopslag lijken me niet efficiënter. Uitbreiding? Nee. Je dak meteen vol.
Solaredge en 3-fase betekent 1 string voor beide dakvlakken. Daar zijn ook genoeg mislukkingen van te vinden.
Nu kan dat meevallen vanwege kleine dakhelling, maar dat zou @Ronald kunnen invoeren in SE software.

Sorry voor de directe taal. :-)
Directe taal is zeer welkom, het is gewoon een duidelijk verhaal zo. (Waarbij vrouwlief zelfs mee kan lezen en het snapt, hoef ik het niet te vertalen _/-\o_ _/-\o_ )

Micro omvormers en optimizers gaan als idee er uit, zoals jullie aangeven geen SE.
Hybride omvormer ben ik nu aan het kijken, meeste hebben allemaal al meer strings, veel omvormers zijn al hybride. Goodwe komt veel naar voren bij installateurs, Hauwei soms ook.
Helemaal duidelijk heb ik de verschillen nog niet bij merken onderling en wat de pro's zijn om voor het een of het ander te gaan

De Sunpower en SMA Sunny optie die je geeft is zonder installatie, materiaal en bevestiging al 10.561€
Voor 200 euro minder heb ik daar al een offerte met REC alpha 405WP panelen voor liggen inclusief alles zoals installatie en bevestiging., Dat scheelt dus fors totaal bedrag voor slechts 100wp verschil en wat garantie.
Dus ik proef inderdaad wel dat het eigenlijk een dure optie is die je niet veel meer oplevert behalve een lege portomonnee in vergelijking voor de kwaliteit en winst :o

Al zou ik het verschil in WP tussen 8100 wp (REC) en de andere panelen 7400 WP (AEG 370WP) willen opvangen, bespaar je nog eens duizend euro door gewoon 2 minder krachtige panelen (AEG 370WP) bij te leggen langs de schoorsteen? (9000€ totaal). Zo gaan de duizendjes hard omlaag

Kwartje begint te vallen en voor me gevoel al steeds meer overzicht.
Alleen even merk en type hybride omvormer duidelijk zien te krijgen wat een mooie keuze is

[ Voor 4% gewijzigd door Soullancer op 11-03-2022 12:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
@Soullancer
sorrie, toen ik de laatste keer update kreeg ik salderend 0,18€/kWh en overschot een 0,07€/kWh.
en daar mee kon ik perfect uit voor een aardige TVT.

nu heb ik een contract van 0,42€/kWh + 0,32€/kWh voor overschot.
waar ik de afgelopen jaren een 1,5k€ bespaarde ga ik komend jaar 3+k€ besparen.

en alle spullen zijn nog goedkoper geworden ook. :?
hoezo niet terug verdienen, hoe kun je daar nog aan denken, onder welke steen leef jij.
of volg je helemaal geen nieuws. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:54:
@Soullancer
sorrie, toen ik de laatste keer update kreeg ik salderend 0,18€/kWh en overschot een 0,07€/kWh.
en daar mee kon ik perfect uit voor een aardige TVT.

nu heb ik een contract van 0,42€/kWh + 0,32€/kWh voor overschot.
waar ik de afgelopen jaren een 1,5k€ bespaarde ga ik komend jaar 3+k€ besparen.

en alle spullen zijn nog goedkoper geworden ook. :?
hoezo niet terug verdienen, hoe kun je daar nog aan denken, onder welke steen leef jij.
of volg je helemaal geen nieuws. :P
Ik zie alleen mijn energie rekening stijgen en dat de overheid klagen dat er teveel zonnepanelen liggen wat alles verpest :o :+

0,32€/kWh voor overschot. 8)7 .......grapje zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soullancer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Ik zie alleen mijn energie rekening stijgen en dat de overheid klagen dat er teveel zonnepanelen liggen wat alles verpest :o :+
oke dudidelijk.
jep, sorrie is een beetje laag, dit komt doordat ik nog een 150m3 gas gebruik, daar door kan ik net niet de echt hoge prijzen voor overschot pakken. ;)

zie:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
heb enkel tarief meter dus:
Stroom per kWh enkel € 0,69149
hier moet je dan 21% BTW van aftrekken.
en dan - de EB en - de ODE ongeveer 0,09€/kWh.
zit je ergens rond de 0,50€/kWh
(alleen dan moet ik 150m3 gas kopen voor een hele hoge prijs, en dat kan ik dit jaar nog niet.
je zou ook elektra en gas bij 2 verschillende leveranciers neer kunnen leggen, maar dat kost mij allemaal te veel moeite. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nee... De netbeheerders klagen over teveel zonnepanelen. Niet de overheid ;-)

Toen de netbeheerders nog van de staat waren konden ze 10 to 15% groei aan... jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar (zoiets ja).

Na jaren van energiebesparing, toevallig precies na de privatisering, groeit de vraag weer... ook al enige jaren...
Maar ja... investeren kost geld... en de private partijen willen de overheid maar onder druk zetten om te helpen met de taak die de private partijen op zich genomen hebben. Fan-tas-tisch dat privatiseren.
Soullancer schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:57:
[...]

€0,58 hier, tot 1 juli. Eneco model contract voor alleen stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Ronald schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:04:
Nee... De netbeheerders klagen over teveel zonnepanelen. Niet de overheid ;-)

Toen de netbeheerders nog van de staat waren konden ze 10 to 15% groei aan... jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar op jaar (zoiets ja).

Na jaren van energiebesparing, toevallig precies na de privatisering, groeit de vraag weer... ook al enige jaren...
Maar ja... investeren kost geld... en de private partijen willen de overheid maar onder druk zetten om te helpen met de taak die de private partijen op zich genomen hebben. Fan-tas-tisch dat privatiseren.

[...]

€0,58 hier, tot 1 juli. Eneco model contract voor alleen stroom.
Conclusie: niet druk maken bij teveel opbrengst van de zonnepanelen de komende jaren.
Meer is beter :o als ik het begrepen heb en ff snel reken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

Conclusie: niet druk maken bij teveel opbrengst van de zonnepanelen de komende jaren.
Meer is beter :o als ik het begrepen heb en ff snel reken

jep, meer Wp is beter.
en door je oost-west achtige ligging, kun je nog steeds de zelfde omvormer gebruiken.
(dit gaat bijna niet met micro of opimizers.)

van @AUijtdehaag krijg je het volgende.
neem een SMA, die heeft shadefix en helpt met de schaduw van je schoorsteen.
(niet een moeilijk te voorspellen antwoord. >:) )
en ja, is zeker een oplossing.

accu, nee dat zou ik nog niet doen.
misschien eens in de toekomst, maar voor de komende paar jaar is dat een desinvestering.
(of je moet nu willen hobbyen en zo, maar je klinkt niet als een techneut.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
[...]
Wat voor reactie?

Gewoon vol gooien dat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dank je voor het beste antwoord, maar heb je al een keuze kunnen maken?

Op tweakers lees ik erg weinig over de Enphase IQ8. Dat komt waarschijnlijk omdat die in de benelux nog niet verkrijgbaar is.
https://solarmagazine.nl/...-verlengstuk-van-ons-merk
Je maakt zelf de keuze, maar enphase is gewoon erg duur, voor wat je met een stringomvormer ook kan bereiken.

Ik probeer altijd wat verder te kijken/ aan te nemen hoe de toekomst er uit komt te zien.. Vandaar ook dat ik over opslag begin...
Hoewel totaal niet interessant in NL ivm salderen (zoals men hier telkens verkondigd), zou ik het toch zeker het idee niet meteen afschrijven.
In Belgie heeft men van de ene dag op de andere het roer omgegooid qua terugleververgoeding en beloftes van een terug draaiende meter (het salderen in NL)

Daar gaan de 2e hands stringomvormers als warme broodjes de belgische markplaats op.
Omdat men hybride met batterij wil. Of ze zijn enorm goed in marketing in BE en iedereen trapt erin. :+

Maar dan heb je nog verschillende hybride omvormers.
Dikke kabels met LV (48 Volt batterijen) of dunne kabels met HV (400 Volt batterijen)
Een hybride omvormer die de batterij oplaad zodra het kan, of een hybride omvormer, die rekening houdt met de weersvoorspelling, en de batterij levensduur ook belangrijk vindt, dus niet meteen alles erin gaat pompen.
Daar zit een prijskaartje aan die verschillen.... scheer het dus niet klakkeloos over 1 kam.

En opslag kan ook in warm water...Tenzij je wim Hof heet, heb je warm water ook nodig.
Kost me 1600 kWh per jaar met cop = 1, maar het komt direkt van mijn eigen dak af.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-03-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Ik wacht nog even op wat extra offertes die binnen komen, het is wat druk dus deze komen begrijpelijk later.
Sommige bellen nu nog voor extra informatie en dan krijg ik ook wederom het verhaal 20 panelen is teveel voor u verbruik (3400kwh) en hoe u het terug moet gaan verdienen.
Gebruik optimisers vanwege de schaduw val van uw schoorsteen op noordoost zijde met aantal panelen..

Grappig dat deze grote bedrijven dit allemaal aan de telefoon dan weer aangeven en promoten.

Prijzen blijven tussen de 6200€ (20x AEG + goodwe DT 370wp) en 12000€ (REC, Sunpower enz)

Met de info uit dit topic vertrouw ik er eigenlijk op dat die optimisers niet gaan opleveren wat ze kosten in termen van WP winst. hierom:

Enphase optimisers heb ik geschrapt.
Offerte met een SMA (hybride) omvormer (Tripower en tripower hybride) komt er ook nog aan, verhaal met de shadefixing neigt me wel die kant op en ook hoe die thuis met Home management alles moet kunnen verdelen/laden enz.
Plus dat ik hier en daar wat lees over Goodwe die wat steken laat vallen op shade fixing itt SMA.

Kortom we zijn er nog niet, maar het loopt al wel aardig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgsSqWMs_et7RyD3uCN4FY0n3lY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/RmnFiSmhFLhAvwsJbc6aMVZI.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-KmSSRp2VRGlD4g0On3722WrB4=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/NYhVKFZkcw0ZdQuDCDqADf0P.gif?f=fotoalbum_large

Net name de schaduw in de winter zou het argument voor optimisers zijn volgens de bedrijven die me nu benaderen? Veranderd hier iets in als jullie dit zien of blijft dat met een goede omvormer en shade fixing onveranderd over de optimiser mening (dus een nee)

edit voor toekomstige lezers met dezelfde vraag:
https://solar-leiden.nl/onzin-of-waarheid/

[ Voor 4% gewijzigd door Soullancer op 16-03-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
@AUijtdehaag @Ronald @migjes

Ik kom toch nog even in de lucht om jullie hulp te vragen.
Daarbij in achtneming de bovenstaande schaduw afbeeldingen..

Het net sluit zich een beetje rondom offertes.
Ik heb nu twee aanbieders die voor ongeveer met installatie in Juni of Juli prijs 6800-7000€ netto voor 20 panelen kunnen leggen met SMA tripower omvormer. Daar ben ik wel enthousiast over. De panelen die gebruikt worden verschillen in DMEGC 370 tot Jinko 400wp (KM390M-6RL3). Ook hier kwam het verhaal van optimisers weer uit de kast wat beter zou werken dan de SMA volgens hun (maar ze leveren standaard growatt en solaredge)
  • 5000KWH opbrengst met de DMEGC en SMA tripower
  • 5500KWH opbrengst met de DMEGC en optimisers (7700€)
  • 5500KWH opbrengst met de Jinko 400WP en SMA tripower
Voor AEG-390 164x114 / AS-M3607U-S 390Wp zonnepanelen is € 1.139,06 excl. btw. bovenop de 6900€ waarbij Jinko 400 gebruikt wordt.

Andere aanbieder die ik wel hoog heb zitten kwa informatie voorziening geeft aan JA solar 370WP met SMA tripower een opbrengst van 6000KWH te verwachten. (...dat scheelt nogal in verwachtingen zeg terwijl de WP niet verschilt tussen de aanbieders)
Prijs daar 9100€ netto, installatie binnen 4 weken

Dat scheelt serieuze euro's.

De grote vraag is, ik word nog steeds bang gemaakt aan de telefoon over opbrengst en schaduw.
Is er een goed argument om te zeggen dat de AEG panelen of JA solar panelen beter werken bij schaduw van de schoorsteen met de SMA dan de Jinko's?

Ik kan namelijk van de panelen niet goed vinden met hoeveel bypass diodes ze werken en hoe die zouden afschakelen, misschien dat jullie dit beter snappen.

Van de Jinko solar weet ik dat het half cells zijn? In de uitleg laten ze zien dat de bovenste helft uitschakelt bij schaduw, en de onderste 50% verder werkt. Ik vraag me dan weer af hoe dat gaat als het niet boven/onder schaduw is maar gewoon linker/rechter helft....

Is dit bij AEG/JA SOLAR anders of beter geregeld? Ik zie bij JA solar wel staan dat ze geoptimiseerd zijn voor schaduw bijv... :?

De bedrijven komen me met te algemene antwoorden hierover

Datasheet JA Solar 370WP (2? bypass diodes) (https://solarnrg.nl/downl...solar-jam60s21-365-mr.pdf)
Datasheet JA Solar 400WP (https://solarmagazine.nl/...sheetjam54s31-380-405.pdf)

Jinko JKM400M-6RL3 (diodes onbekend?) (http://shop.solarity.cz/k...0-410M-6RL3-(V)-F2-EN.PDF)

AEG AS-M3607U-S 390Wp (2 bypass diodes) (https://www.quesolar.com/...o-Full-Black-QueSOLAR.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat verhaal is iets beter dan gemiddeld... maar ook niet geheel correct.

Beweren dat een optimizer systeem geheel geen en nooit nut heeft? Dat is klinkklare onzin. Beweren dat optimizers minder opbrengst zouden realiseren? Eveneens onzin. 25% meer? ook dat zeker niet. (10% in heel (on)gunstige situaties)

Bij harde schaduw van nabije objecten zijn ze echter het geld niet waard... Dat is echt wel waar ja.

Aziatisch vs Europees? Dat is een fijn verhaal om dure systemen mee te verkopen... #negeer
(Precies de bangmakerij waarmee optimizers verkocht worden... maar dan even anders...)

Al met al... ontzettend jammer dat ze tussen de goede argumenten zoveel onzin zetten... Ze zijn daarmee even (on)eerlijk als vele anderen... Jammer... Echt niet nodig om je diensten mee te verkopen.

#eerlijkduurthetlangst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Inhoudelijk op je offertes.

AEG is even chinees als Ja Solar...
Kijk even onderaan de datasheet... Solar Solutions GMBH... De grootste marketing truuk in zonnepanelenland...
Zij maken geen panelen. Ze hebben de AEG naam gelicenseerd. En dat taalgebruik... mijn hemel... Dat is echt niet door een Nederlander geschreven...

De 2 diodes zal wel kloppen... Maar hoe het paneel geschakeld is... Dat is wel van belang, maar niet duidelijk. (Voor de Hyundai parallel shingled hebben we dat inmiddels gevonden als Forum-Hive-Mind)

De rest is gewoon 3.

Opbrengst voorspellingen negeer je... Dat is alleen te vergelijken uit dezelfde software in dezelfde tekening... Modellen verschillen!

Kijk naar €/Wp.

Met de 20x Jinko 400 en SMA zit je prima... Prijs ook prima. Is dat echt het dak vol? Zie het topic over terugleververgoedingen... Teveel panelen bestaat niet meer.

SolarEdge waarschijnlijk niet nuttig... Maar ga morgen even in de tuin staan en maak wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Ronald schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:43:
Inhoudelijk op je offertes.

AEG is even chinees als Ja Solar...
Kijk even onderaan de datasheet... Solar Solutions GMBH... De grootste marketing truuk in zonnepanelenland...
Zij maken geen panelen. Ze hebben de AEG naam gelicenseerd. En dat taalgebruik... mijn hemel... Dat is echt niet door een Nederlander geschreven...

De 2 diodes zal wel kloppen... Maar hoe het paneel geschakeld is... Dat is wel van belang, maar niet duidelijk. (Voor de Hyundai parallel shingled hebben we dat inmiddels gevonden als Forum-Hive-Mind)

De rest is gewoon 3.

Opbrengst voorspellingen negeer je... Dat is alleen te vergelijken uit dezelfde software in dezelfde tekening... Modellen verschillen!

Kijk naar €/Wp.

Met de 20x Jinko 400 en SMA zit je prima... Prijs ook prima. Is dat echt het dak vol? Zie het topic over terugleververgoedingen... Teveel panelen bestaat niet meer.

SolarEdge waarschijnlijk niet nuttig... Maar ga morgen even in de tuin staan en maak wat foto's.
Dit is om elf uur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpa0ALAj4NntVbku2yX51ecoyl4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XT1yiwmzsmAqMBUOH0oN6vEF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okmp-m0njAFN-uOih0KiBX72ej0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1xymhGXnCyFhnOo18AxyJyY.jpg?f=fotoalbum_tile

Geen schaduw.
Denk dat de schaduw gifs uit de bovenstaande post wel kloppen als ik het verloop bekijk van de schoorsteen

Nee dak ligt nog niet vol, zouden nog twee panelen bij kunnen aan noord oost kant. Alleen een heeft dan wel meer last van de schoorsteen gemiddeld dan de andere panelen.. vandaar de twijfel weer met of dat goed gaat omdat ik ook niet weet hoe die jinko panelen geschakeld zijn en niet wil dat het de rest omlaag trekt of eigenlijk niks doet in die schaduw kant. Daar zat de installateur op te hameren zonder die solaredge.

Blij dat ik niet als enige niks over die schakelingen kon vonden.. wel raar dat dit nergens vermeldt wordt.

Ik neig aar de jinko oplossing, alleen installatie tijd is wat lang (juli) dus even kijken of iemand anders kan matchen en sneller kan leveren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:34:
@Soullancer

[...]

en zie ook mijn dak:
[Afbeelding]
Tot slot krijg ik een 6K SMA triple advies maar met mijn ligging op noord oost en zuidwest verwacht ik eigenlijk een zelfde beeld als @migjes .
Is het efficiënter om dan een lagere omvormer te nemen omdat die sneller opstart of is t voordeel alleen dat t wat euro's scheelt in de aanschaf prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soullancer schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:29:
[...]

Tot slot krijg ik een 6K SMA triple advies maar met mijn ligging op noord oost en zuidwest verwacht ik eigenlijk een zelfde beeld als @migjes .
Is het efficiënter om dan een lagere omvormer te nemen omdat die sneller opstart of is t voordeel alleen dat t wat euro's scheelt in de aanschaf prijs?
dit scheelt niks maar dan ook echt 0,0000% in sneller starten.
het scheelt een 0,5% extra opbrengst, iets efficiënter, maar daar hoef je het niet voor te doen.
het scheelt je wel wat in aanschaf kosten.

maar eigenlijk het belangrijkste is de toekomst.
een kleinere omvormer, geeft je nog meer mogelijkheden om er later een omvormer bij te hangen.
of als we een systeem krijgen zoals in België (belasting per kW omvormer vermogen).

maar simpel gesteld, verschillen zijn klein. zo heel belangrijk is het niet.
je mag kiezen wat je wil, je hebt mijn mening en daar zul je het dan mee moeten doen. ;)
(in mijn geval met 6400Wp op een 4kW omvormer is het nog best veel, als ik meer dak had dan had ik 8000Wp graag gedaan. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Soullancer Geinig, wist niet dat ze ook een variant van die split-level drive-ins in Alkmaar hebben (Mijn ouderlijk huis in HHW was erg vergelijkbaar).

Je hebt wel een heel andere (en vervelendere) plaatsing van de schoorsteen. Op de woningen in HHW lijken er 10+15 op de daken te passen met smallere schoorstenen op de erfgrenzen.

Maargoed: Schoorsteen... irritant ding... Maar evengoed is er meer zon dan schaduw... En bij bewolking maakt het allemaal weinig uit en daar zit 50% van je jaaropbrengst... Dus ik zou volprakken wat er te prakken is.

Zonneplan heeft bij mijn zus (2x!) prima werk gedaan en PakDeZon in Opmeer heeft voor ouders-van-zwager en een ander forum lid een systeem gedaan. Verder heb ik geen namen hier in de buurt. Kijk eens of een van hen het voor een nette prijs eerder kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soullancer
Ronald schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:57:
@Soullancer Geinig, wist niet dat ze ook een variant van die split-level drive-ins in Alkmaar hebben (Mijn ouderlijk huis in HHW was erg vergelijkbaar).

Je hebt wel een heel andere (en vervelendere) plaatsing van de schoorsteen. Op de woningen in HHW lijken er 10+15 op de daken te passen met smallere schoorstenen op de erfgrenzen.

Maargoed: Schoorsteen... irritant ding... Maar evengoed is er meer zon dan schaduw... En bij bewolking maakt het allemaal weinig uit en daar zit 50% van je jaaropbrengst... Dus ik zou volprakken wat er te prakken is.

Zonneplan heeft bij mijn zus (2x!) prima werk gedaan en PakDeZon in Opmeer heeft voor ouders-van-zwager en een ander forum lid een systeem gedaan. Verder heb ik geen namen hier in de buurt. Kijk eens of een van hen het voor een nette prijs eerder kan doen.
Dat zijn dit type huizen gok ik die jij bedoeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53hPVcUlpezAilt7H2OpW5K47Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0BTa4YY1KLbn5NR4YOEeg8m.jpg?f=fotoalbum_large

Bij opdezon (de rijp) heb ik een offerte gekregen, dat is de offerte van ruim 9200€, 2000€ duurder dan 2 andere lokale offertes. Dat komt omdat hun met de JA Solar werken en het meer bedrag toewijzen aan betere garantie. Ik zal pakdezon en zonneplan ook eens vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Volgende vraag.. kan zo het antwoord niet vinden.

3 fase meterkast en slimme meter
3 fase omvormer.
Opbrengst van de panelen gaat over 3 fases.....

Dan kan het dus voorkomen dat er teruggeleverd wordt via een fase terwijl je via een andere fase stroom ophaalt van het net. (Het dilemma als de salderingsregeling dus stopt).

Zijn hier oplossingen voor? Want dat is natuurlijk kierewiet omdat ik nooit kan bepalen hoe ik die verdeling zo gunstig mogelijk maak over 3 fasen kwa groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:47
Een meter zal intern salderen voordat het nettoverbruik/opbrengst richting de netbeheerder gestuurd gaat worden, ook als de salderingsregeling ten gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
Hebben jullie (met name dan @migjes ) nog advies over hoe de strings in te delen zijn met jinko Tiger N-Type 66TR 390WP panelen op de 6K SMA tripower? Probeer dat met veel lezen eens te begrijpen.
(Kreeg telkens advies voor een 8.0K tripower..)

De noord-oost kant 10 panelen aparte string, en zuidwest kant 10 panelen aparte string? Vanwege de schaduw op noord-oost.
Of een andere verhouding om af te stemmen op de 580V rated input voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Soullancer
2x10x390Wp.
de string indeling is simpel, elke kant van het huis is een aparte string. :?

persoonlijk: dit durf ik nog op een 4000W omvormer te zetten (kan zelfs op een 3000W omvormer).
en ja een 1 fase omvormer is het beste.
(een 3fase moet pas als 1 van de 2 kanten meer als 12 panelen heeft.)
maar alle respect, een 5000W omvormer is ook leuk(er), dit komt niet zo precies aan.
dus als je met sunnydesign bezig bent hang het allemaal maar eens aan een SMA SB 5.0 (of 3.0 etc etc).

echt oost-west(achtig) je hebt hellemaal geen dure zware omvormer nodig.
zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
is toch 6430Wp op een 4000W omvormer, met gemak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:22:
@Soullancer
2x10x390Wp.
de string indeling is simpel, elke kant van het huis is een aparte string. :?

@migjes ..
persoonlijk: dit durf ik nog op een 4000W omvormer te zetten (kan zelfs op een 3000W omvormer).
en ja een 1 fase omvormer is het beste.
(een 3fase moet pas als 1 van de 2 kanten meer als 12 panelen heeft.)
maar alle respect, een 5000W omvormer is ook leuk(er), dit komt niet zo precies aan.
dus als je met sunnydesign bezig bent hang het allemaal maar eens aan een SMA SB 5.0 (of 3.0 etc etc).

echt oost-west(achtig) je hebt hellemaal geen dure zware omvormer nodig.
zie mijn dak:
[Afbeelding]
is toch 6430Wp op een 4000W omvormer, met gemak. ;)
@migjes
Ik kreeg overal te horen dat het op een 3 fase moest vanwege het aantal panelen, wat ik zeg allemaal wilden al grotere omvormers. Zelf is alles al 3 fase hier in huis, al moet dat niet uitmaken natuurlijk.

Die 3 fase 6.0 tripower zit nu al in de keus die begin juni gelegd wordt :X

2 strings van 10x op 1 mppt of allebei de strings op een aparte mppt? Meer de afweging in schaduw maar wel in het juiste bereik blijven van de mppt.
Heb je liever de optimale voltage van 580 gecombineerd met schaduw, of liever 2 aparte 10x panelen waarbij ze elkaar niet in de weg zitten als een zijde schaduw pakt.

( zie in de tech's dat die 5.0 waarsch een beter mppt bereik had dan de 6.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Soullancer schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:29:
[...]

Ik kreeg overal te horen dat het op een 3 fase moest vanwege het aantal panelen, wat ik zeg allemaal wilden al grotere omvormers. Zelf is alles al 3 fase hier in huis, al moet dat niet uitmaken natuurlijk.
nou ik geloof er geen fluit van dat jij een 3 fase apparaat in huis hebt. >:)
(het kan wel zijn dat je kookplaat b.v. 3x 1fase is, maar dat is geen 3fase. ;) )
en ja boven de 2x12 panelen dan heb je haast geen keuze meer en moet je naar 3fase. ;)
Die 3 fase 6.0 tripower zit nu al in de keus die begin juni gelegd wordt :X

2 strings van 10x op 1 mppt of allebei de strings op een aparte mppt? Meer de afweging in schaduw maar wel in het juiste bereik blijven van de mppt.
Heb je liever de optimale voltage van 580 gecombineerd met schaduw, of liever 2 aparte 10x panelen waarbij ze elkaar niet in de weg zitten als een zijde schaduw pakt.

( zie in de tech's dat die 5.0 waarsch een beter mppt bereik had dan de 6.0)
je hebt geen andere keuze zo ver ik begrijp als 2x10 te doen. :?
dus 10x33Vmpp = 330Vmpp en dat is nog ietsjes onder het optimum van 1 fase.
(maar dit komt niet precies uit.)
het is per mpp, dus je hebt dan 330Vmpp op 1 omvormer en per mpp 330Vmpp.
en ja dan is gewoon 1fase het tofste.
(maar zie het niet als: ik moet 1 fase, 3 fase kan ook, je hebt er allen niks extra's aan behalve dat het duurder is. en je kunt pochen dat je een 3fase omvormer hebt als je dat leuk vind. *)

en of je nu 1 fase terug levert op 3fase.
of je doet dat met 3fase, het maakt allemaal geen bal uit voor de afrekening van de kWh's, en ook niet na salderen. ;)

(en ja van mijn mag 2x10x400Wp gewoon op een 3000W 1fase omvormer zoals de SMA SB 3.0.
dit werkt perfect, maar snap heel goed dat een 5000W leuker is, topt iets minder af, maar heel veel maakt het niet uit.)

*) er is een uitzondering, stel het is heel moeilijk een kabel naar de omvormer te krijgen.
en de lengte van die kabel word erg lang.
tja dan is 3fase wel toffer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
migjes schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:03:
[...]

nou ik geloof er geen fluit van dat jij een 3 fase apparaat in huis hebt. >:)
(het kan wel zijn dat je kookplaat b.v. 3x 1fase is, maar dat is geen 3fase. ;) )
en ja boven de 2x12 panelen dan heb je haast geen keuze meer en moet je naar 3fase. ;)

[...]

je hebt geen andere keuze zo ver ik begrijp als 2x10 te doen. :?
dus 10x33Vmpp = 330Vmpp en dat is nog ietsjes onder het optimum van 1 fase.
(maar dit komt niet precies uit.)
het is per mpp, dus je hebt dan 330Vmpp op 1 omvormer en per mpp 330Vmpp.
en ja dan is gewoon 1fase het tofste.
(maar zie het niet als: ik moet 1 fase, 3 fase kan ook, je hebt er allen niks extra's aan behalve dat het duurder is. en je kunt pochen dat je een 3fase omvormer hebt als je dat leuk vind. *)

en of je nu 1 fase terug levert op 3fase.
of je doet dat met 3fase, het maakt allemaal geen bal uit voor de afrekening van de kWh's, en ook niet na salderen. ;)

(en ja van mijn mag 2x10x400Wp gewoon op een 3000W 1fase omvormer zoals de SMA SB 3.0.
dit werkt perfect, maar snap heel goed dat een 5000W leuker is, topt iets minder af, maar heel veel maakt het niet uit.)

*) er is een uitzondering, stel het is heel moeilijk een kabel naar de omvormer te krijgen.
en de lengte van die kabel word erg lang.
tja dan is 3fase wel toffer. ;)
Die 580v optimale voltage kan ik op die 3fase omvormer toch ook krijgen door meer panelen op 1 mppt te zetten?
Dus ipv 2x10 à 370v, 1x20 à 740v Dat is meer wat ik bedoelde. Of maak ik hier een cruciale fout in mijn denken :o

Don't blame me im trying to learn 8)7

*De keus tussen 1 fase en 3 fase is niet meer ongedaan te maken nu alles al in de bestelling staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@migjes Ik ken deze huizen; en de daken zijn echt niet heel steil... Graad of 16.

Het piek vermogen van de 2 daken samen zal daarom hoger liggen dan op jouw mooie steile dak.... Dus op zich verbaast het me niet dat er een 6kW ingezet wordt. Ja beetje jammer dat je niet dichter bij de optimale string spanning voor de omvormer komt... Maar dat weegt in dit geval wat mij betreft op tegen de nadelen van een te krappe 1-fase omvormer.

@Soullancer Verschillende richtingen kunnen niet serieel in 1 string. Geeft heel zwaar verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Soullancer Vermogen door de dag (en door het jaar als je gaat klikken) van de panelen op beide daken inzichtelijk.

https://www.thomasberger....w2=3900&temp_coeff2=-0.48

Als je 20 in 1 zou aansluiten zou je de laagste van de 2 lijnen steeds volgen... Dat willen we niet :D

Pagina: 1