Boom tussen tuinbestrating uitgraven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
In mijn tuin liggen keramische tegels van 60x60. In een hoekje zijn 2 tegels er uit en zit er een boom in van 5m hoog. Nu wil ik deze boom er uit halen en gewoon 2 tegels er in leggen. Hoe kan ik het beste die boom uitgraven? Gewoon een x aantal cm naar beneden zagen, wit zand er in, aanstampen en de 2 tegels er in? Of moet ik echt de gehele wortel er uit graven?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYBPoyTTwoTODPg8vcc1NV1NlqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MshAWt1csyWzHbZrxa2HK8L2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Zonder de rest te vernielen zou ik gaan voor simpel:

Omzagen
Stobbenfrees of gewoon met een bijl de stronk kapot hakken.
Geel zand erop, steen erop en klaar. Doordat er geen water meer komt zal ie niet meer groeien, En ditto voor kapotte stronk.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Maar weet je heel zeker dat je die natuurlijke schaduw wilt kwijtraken? Je tuin ziet er uit alsof ie wel makkelijk oververhit kan raken, dan is een boompje niet heel verkeerd imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• adesign
jurjen_g schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:02:
Maar weet je heel zeker dat je die natuurlijke schaduw wilt kwijtraken? Je tuin ziet er uit alsof ie wel makkelijk oververhit kan raken, dan is een boompje niet heel verkeerd imo.
Ik heb op een andere plek ook 2 bomen. Er komt deze zomer ook een houte veranda tegen mijn berging. Komt helemaal goed met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik weet niet hoe groot je schuurtje is, maar ik had een soortgelijke situatie. Heb alles eraf getrokken, en heb er een grotere douglasschuur met overkapping neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
NeFoRcE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:01:
Zonder de rest te vernielen zou ik gaan voor simpel:

Omzagen
Stobbenfrees of gewoon met een bijl de stronk kapot hakken.
Geel zand erop, steen erop en klaar. Doordat er geen water meer komt zal ie niet meer groeien, En ditto voor kapotte stronk.
Dus die boomstronk/wortels gaan er niet voor zorgen dat die 2 tegels op den duur gaan zakken, doordat die boomstronk/wortels gaan rotten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

adesign schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Dus die boomstronk/wortels gaan er niet voor zorgen dat die 2 tegels op den duur gaan zakken, doordat die boomstronk/wortels gaan rotten ofzo.
Dat duurt wel even. Doordat er geen zuurstof bij komt, rot het niet zo snel als in de buitenlucht. Je praat dan wel over jaren hoor verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:24
( Toch wel ff melding gemaakt/ vergunning aangevraagd? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Nu online
adesign schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Ik heb op een andere plek ook 2 bomen. Er komt deze zomer ook een houte veranda tegen mijn berging. Komt helemaal goed met schaduw.
Ik heb zelf een keer bij mijn vorige huis een oude druif die redelijk dood was en ook midden in het terras stond, gewoon flink diep afgezaagd, maar had de vrijgekomen ruimte met van die grote kiezels in zandcement opgevuld, omdat ik ook bang was voor inzakken. Weet niet of dat achteraf terecht was, maar dat is ook een optie, breekt het aangezicht van je terras wat (maar je moet er wel van houden)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

wheez50 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:13:
Van je eigen boompje in je eigen tuintje?

Mompelt iets met paarse krokodil.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:22

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Versteende "tuinen" _/-\o_

:/
wheez50 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:13:
Voor zo'n boompje uiteraard niet nodig :)

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-06 15:55
vergunning zal aan de gemeente liggen waar je huis woont, formeel gezien zou ik voor het kappen van een boompje in eigen tuin een vergunning aan moeten vragen wanneer het boompje valt onder de "bestand waardevolle houtopstanden".

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
adesign schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:10:
[...]

Mooi, nu alleen de wateroverlast nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
adesign schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Stel dat dat gebeurd over een paar jaar, dan wip je de tegel eruit en legt ze terug met wat brekerzand.

Overigens denk ik dat je hier met zo'n klein boompje geen stobbenfrees nodig hebt. Of je wipt met ene hefboom de hele stronk eruit, of je zaagt het simpel af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
offtopic:
Ik snap dat bashen op andermans huis/tuin nooit zo. Als iemand een tuin wil waar hij geen onderhoud aan hoeft te plegen en de kids kunnen spelen zonder dat ze vies binnen komen is dat toch prima. Voelt echt als gatekeeping in bepaalde topics op Tweakers, ongelooflijk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:46
Sito schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:29:
[...]
offtopic:
Ik snap dat bashen op andermans huis/tuin nooit zo. Als iemand een tuin wil waar hij geen onderhoud aan hoeft te plegen en de kids kunnen spelen zonder dat ze vies binnen komen is dat toch prima. Voelt echt als gatekeeping in bepaalde topics op Tweakers, ongelooflijk.
Mensen moeten het natuurlijk zelf weten, maar dit soort tuinen met veel (donker) steen creëert hitte eilanden waar anderen wel last van kunnen hebben. Kappen van bomen is overigens ook niet zonder gevolgen.
Dus, hoewel mensen zelf moeten weten wat ze doen, het is niet helemaal zonder effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

offtopic:
Nadeel is wel dat als we dit met zijn allen doen het lastiger wordt met waterhuishouding. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat we mensen niet achter de voordeur moeten storen met regeltjes en geboden. Het hebben van wat minder steen stimuleren moet daarentegen ook kunnen. Zolang TS het maar zelf mag bepalen als goed eigenaar zijnde.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
[...]

offtopic:
Nee, dat is niet prima. Is namelijk in de strijd tegen opwarming, energieverbruik (want: het is zo heet, ik zet de airco aan) en wateroverlast gewoon niet OK.

Over smaak valt niet te twisten. Over je tuin volledig dichtstraten met zwarte tegels wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
Boudewijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:34:
[...]

Nadeel is wel dat als we dit met zijn allen doen het lastiger wordt met waterhuishouding. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat we mensen niet achter de voordeur moeten storen met regeltjes en geboden. Het hebben van wat minder steen stimuleren moet daarentegen ook kunnen. Zolang TS het maar zelf mag bepalen als goed eigenaar zijnde.
Zeker, dat ben ik helemaal met je eens! Het heeft voor- en nadelen, maar mensen daarop bashen is nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:08

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kurma schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Mooi, nu alleen de wateroverlast nog!
Relatief makkelijk op te lossen met een hydroblob overigens.

@TS: Gewoon goed diep de strong afzagen en er zand overheen kieperen en er verder niet naar omkijken.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Rukapul schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:29:
[...]

Stel dat dat gebeurd over een paar jaar, dan wip je de tegel eruit en legt ze terug met wat brekerzand.

Overigens denk ik dat je hier met zo'n klein boompje geen stobbenfrees nodig hebt. Of je wipt met ene hefboom de hele stronk eruit, of je zaagt het simpel af.
Wel eest zorgen dat je de wortels die opzij weglopen allemaal hebt doorgehakt/doorgezaagd. Anders trekt je veel kans een aantal tegels overhoop.

Maar inderdaad: gewoon op twee meter boven de grond afzagen, zodat je een mooie hefboom hebt om aan te trekken/tegen te duwen. Dan de wortels rondom slopen en net zo lang wrikken aan de boom (en evt. verder vrijkomende wortels doorzagen/hakken) tot ie los komt.

Als je een degelijk ankerpunt hebt in je tuin (een van de andere bomen?) kan je ook nog met een ratel/draadtakel aan de slag om 'm omver te trekken. Zo lang je maar goed blijft opletten of er tegels omhoog komen. Zo ja, eerst wortels verder slopen voor je verder trekt.

Stobbenfrees zou ik persoonlijk niet mee aan te slag gaan in zo'n krap gat. Zeker als je daar geen ervaring mee hebt lijkt het risico me vrij groot dat je 'm per ongeluk in een tegel laat happen. Dan heb je een kapotte tegel en extra huurkosten aan de frees voor het herstel/slijpen van de tanden. Of je moet de omliggende tegels eerst weghalen en later terugleggen. Maar dan is het ook maar de vraag of je het netjes strak gelegd krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 10-03-2022 15:50 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-06 19:34

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

De optie-A route. Je begint met:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/2/4/9/0/9200000010500942.jpg

Dan werk je wat ruimte vrij om de wortel met zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://www.visser-assen.nl/image/cache/productfotosstraatmakershopjm/DeWit/Kabelboor-groot-800x600.png

Dan ga je wat steken en porrel met bv. een vloerschraper als je een multi-functioneel ding zoekt..

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.be/images/160916-BE/800/36650-01.jpg

.. of huur/leen je een wortelbijl als je serieus wilt kunnen wrikken.
Afbeeldingslocatie: https://www.matom.nl/1733-large_default/lumag-wortelbijl-mt1200rp.jpg.

Voor de dikkere wortels heb je deze achter de hand:
Afbeeldingslocatie: https://www.deboerdrachten.nl/productafbeelding/STH00008811957/0/1240/1240/Stihl-universele-bijl-1550-gram-lengte-70-cm.jpg.

Voor je het weet heb je een hoopje losse boom en ben je schaduw armer.

Optie B: De boom eerst een paar weken aanbieden op Marktplaats. Wie weet wie hapt :P

[ Voor 9% gewijzigd door Goudvis op 10-03-2022 16:54 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Laatst online: 03-06 20:24
[...]

offtopic:
Als iemand een tuin wil waar hij geen onderhoud aan hoeft te plegen...
Die snap ik dan weer niet, wanneer je veel onderhoud wilt moet je tegels nemen, altijd wat met mos, onkruid, algen, glad, etc. Hier gaan de laatste tegels er hopelijk dit jaar nog uit.

Maar goed, mochten ze over een paar jaar verzakken is het niet meer dan zuignap er op, tegel er uit, zand erbij en tegel weer terug. Daar zou ik me niet al te druk over maken, alles is te herstellen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
Recipro zaag in het gat met lange zaag eraan afzagen zo diep je kan. Stomp eruit trekken.Zand in het gat, goed aanstampen en tegels erop.

En dan idd hopen dat het goed gaat met schaduw en water wat weg kan en hitte in de zomer

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1