Draagkracht vlonder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grietje76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-03-2022
Dag allen,

Wij hebben een vlonderterras in de tuin. Deze is aangelegd op stelpootjes die op hun beurt op stoeptegels staan. Er zijn behoorlijk wat stelpootjes gebruikt, maar weet even niet de exacte onderlinge afstand. Mijn vraag is of een vlonder als deze een bad met max 180 liter water kan dragen (+ een persoon van ca. 50 kg).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Wat voor bad? En met name, op wat voor pootjes staat het bad? En wat weegt het bad zelf?

Ik denk dat het niet gaat willen, je onderschat het totaalgewicht erg gauw

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 10-03-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:29
En hoe is het vlonder zelf opgebouwd? Afmetingen en onderlinge afstand balken, afmetingen vlonderplanken, soort hout, enzovoort.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:39
En je moet rekening houden met dat vlonders ook steeds zwakker zullen worden met de tijd. Als de poten (het liefst brede poten) allemaal boven een stelpoot zitten, dan houdt ie het langst. Maar aangezien het allemaal gegevens zijn (gewicht/afstand/drukvlak) die deels onbekend zijn, dan kan je nooit zo zeggen of de vlonder sterk genoeg zal zijn.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als het goed is is van je vlonderplanken te achterhalen wat de maximale puntbelasting en breukbelasting zijn. Gezien van een beetje composietvlonder de breukbelasting al slechts 350kg is ga je met een vol bad én persoon erin wel de grenzen opzoeken, zekers als de vlonders wat ouder worden.

Mijn idee zou zijn om pootjes dóór de vlonder heen te maken die steunen op de tegels en daar het bad op te plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door pagani op 10-03-2022 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
180 kg is nog te overzien. Zolang je dit soort geintjes niet op je balkon doet, gaat het over het algemeen gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:10
Meester_J schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:01:
180 kg is nog te overzien. Zolang je dit soort geintjes niet op je balkon doet, gaat het over het algemeen gewoon goed.
180+50kg persoon+ gewicht van het bad, dat telt wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Als het echt maar maximaal 230kg kilo is, waarom ga je dan niet even met 3 volwassenen daar staan om te proberen? Zelf denk ik dat je met 230kg nog aan de minimale kant zit. 180 liter is op 1m2 maar 18cm water. Das niet veel om in te spelen als je als kind al 50kg bent. En dan mag er ook niemand meer bij in de buurt komen. Niet echt een antwoord op je vraag maar misschien wel nuttig om zaken in context te zetten.
Pagina: 1