Office365 compatible met end-2-end encrypted cloud Sync.com?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-05 15:21
Ik zou graag .docx bestanden opslaan op Sync.com (end-to-end encrypted) en openen in Microsoft Office 365 online. Sync.com lijkt dat te ondersteunen. Daarover heb ik twee vragen:

1. Hoe kan de webversie van Word uit Office 365 online bestanden openen uit de end-to-end encrypted storage van Sync.com? Werkt de webversie van Word bijv. client-sided in die zin dat het openen en opslaan van een .docx bestand van en naar een externe host helemaal niet via de servers van Microsoft gaat?

2. Als ik een .docx bestand van Sync.com probeer te openen, krijg ik een popup van Office 365 dat ik een commercieel abonnement nodig heb om zakelijke documenten te openen. Werkt Sync.com niet samen met Office 365 Family dat ik heb? Of komt dit omdat ik de gratis versie van Sync.com heb en werkt Office 365 Family wel samen met het Sync.com type "Solo Basic For individuals and sole practitioners" wat ik overweeg om te nemen?

[ Voor 15% gewijzigd door pmeter op 10-03-2022 12:23 ]

Beste antwoord (via pmeter op 11-03-2022 16:54)

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dit gaat over OneDrive Personal

How OneDrive safeguards your data in the cloud

Hierbij ook encryption in transit en encryption at rest. De master keys waar uiteindelijk data mee wordt versleuteld ,zijn opgeslagen in Azure Key Vault waarmee gemakkelijk te monitoren is of keys zijn aangepast en wie of wat toegang heeft gekregen tot die keys (if ever)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Ik denk dat dat vragen zijn die je beter aan Sync.com kunt stellen.

Wat ik me wel afvraag is wat voor jou nog de meerwaarde is van Sync.com boven OneDrive wat je toch al bij je Microsoft 365 Family abonnement krijgt en vergelijkbare features heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
akimosan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:41:
(...)
Wat ik me wel afvraag is wat voor jou nog de meerwaarde is van Sync.com boven OneDrive wat je toch al bij je Microsoft 365 Family abonnement krijgt en vergelijkbare features heeft?
Goede vraag. Mijn use case is het opslaan van gevoelige privé gegevens zoals medische gegevens, verzekeringspapieren, dagboeken, scans van identiteitspapieren en dergelijken. Om die reden neig ik naar een cloud service met zero knowledge encryption. Microsoft Onedrive heeft dat niet. Ik kan lastig inschatten of zero knowledge encryption belangrijk is. Ik ben niet zo bang dat de VS van Microsoft eist dat zij mijn gegevens inzien. Ik vrees eerder dat Microsoft, niet mijn account, maar het bedrijf, gehackt wordt en mijn gegevens van Onedrive op straat komen te liggen. Of is dat een irreële vrees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pmeter schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Ik vrees eerder dat Microsoft, niet mijn account, maar het bedrijf, gehackt wordt en mijn gegevens van Onedrive op straat komen te liggen. Of is dat een irreële vrees?
Als MS gehacked wordt, zou een hacker ook je files kunnen uitlezen wanneer jij deze decrypted in Word online bewerkt.... De hele beveiligingslaag die je sync.com geimplementeerd hebt is dan ook gepasseerd. ;)

Voor de rest:

Data Encryption in OneDrive for Business and SharePoint Online

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
OneDrive heeft ook nog een extra persoonlijke kluis.

Deze is enkel beschikbaar na verificatie met MFA.

Ik denk dat MS best continu onder vuur ligt van hackers en overheden/diensten toegang proberen te krijgen. Of je vrees irrationeel is kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen. De laatste 2 weken en jaren hebben we veel voorbeelden gezien van zaken die moeilijk voorstelbaar waren maar toch zijn gebeurd :)

Wel denk ik dat Microsoft er heel veel aan doet om dat te voorkomen. De kans dat hackers op je devices via een andere weg binnenkomen en op die manier je persoonlijke gegevens achterhalen lijkt me groter dan via een grootschalige hack van deze cloudsharing dienst. Je zult de risico afweging zelf moeten maken.
Maar ook Onedrive heeft dus nog een extra laag om je gevoelige gegevens nog beter af te schermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
Die link gaat over Onedrive Business. Mocht je dit soort info ook hebben over Onedrive Family, wat ik heb, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Dit gaat over OneDrive Personal

How OneDrive safeguards your data in the cloud

Hierbij ook encryption in transit en encryption at rest. De master keys waar uiteindelijk data mee wordt versleuteld ,zijn opgeslagen in Azure Key Vault waarmee gemakkelijk te monitoren is of keys zijn aangepast en wie of wat toegang heeft gekregen tot die keys (if ever)
Pagina: 1