Welk AWS S3 pakket kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaanone
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-06 09:04
Hi!

Ik ben webdesigner (WordPress) en ben bezig om mijn backups van websites te automatiseren. Hiervoor wil ik een WordPress backup plugin gebruiken (Updraft Plus) welke automatisch upload naar Amazon S3. De backup policy per website zal zijn: elke week 1 grote backup (ga uit van gemiddeld 1GB) en tussendoor elke 4 uur een incremental backup (dit zal max een paar mb zijn).

Het instellen van AWS gaat denk ik wel lukken, er zijn een hoop tutorials beschikbaar. Ik zit alleen nog te kijken welk pakket ik moet nemen. Ik zie een aantal pakketten die interessant lijken, maar de teksten op AWS zijn zo vaag dat ik er niet uit kom welke voor mij het beste is. 'Standard S3', 'S3 Standard - Infrequent Access' of 'S3 Glacier Instant Retrieval'.

Extra info:
- Ik wil nu 8 websites hierop laten draaien en dit zal ik de toekomst meer worden.
- De websites zullen op verschillende tijden backups maken.
- Gezien het puur gaat om backup van websites zal ik niet vaak bij deze data hoeven komen. Als ik een paar keer per jaar data van de storage af moet halen zal het veel zijn.

Infrequent Access en Glacier lijkt voordeliger, maar is dit voor mij wel geschikt gezien ik elke 4 uur (per website) mogelijk een paar MB upload? Daarnaast, zitten er hier ook nadelen aan t.o.v. Standard S3?

Is er misschien iemand met wat AWS kennis die direct een idee heeft waar ik voor zou moeten gaan?

Alvast thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07 09:53

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het grote verschil zit hem in de snelheid van terughalen van je data. Glacier deep archive is goedkope opslag, maar dat kost tijd om terug te halen. Standard S3 is duurder maar kan je direct van terughalen. Dus bepaal hoe snel te de data terug wilt kunnen halen. Eventueel kan je data laten verplaatsen naar tragere opslag na x tijd. Daarmee kan je weer kosten besparen.

Nadeel van AWS S3 is ook de kosten die komen kijken bij put en gets, en egress data transfer.

Wil je een andere optie bekijken, kijk eens naar Wasabi.com. S3 opslag tegen een vaste lage prijs zonder bijkomende kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:56
Inderdaad, Wasibi of anders Backblaze B2 zijn goede opties (gebruik zelf Wasibi). Beiden hebben datacentra in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-07 22:41

jurroen

Security en privacy geek

Je kunt ook voor SFTP storage gaan. Bijvoorbeeld een storage box bij Hetzner, 1TB voor 3,45 per maand inclusief BTW. Betaal je niet voor de transfer én sneller dan Glacier.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMiz0r
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:28
Equator schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:47:
Het grote verschil zit hem in de snelheid van terughalen van je data. Glacier deep archive is goedkope opslag, maar dat kost tijd om terug te halen. Standard S3 is duurder maar kan je direct van terughalen. Dus bepaal hoe snel te de data terug wilt kunnen halen. Eventueel kan je data laten verplaatsen naar tragere opslag na x tijd. Daarmee kan je weer kosten besparen.

Nadeel van AWS S3 is ook de kosten die komen kijken bij put en gets, en egress data transfer.

Wil je een andere optie bekijken, kijk eens naar Wasabi.com. S3 opslag tegen een vaste lage prijs zonder bijkomende kosten.
Zeer mooi opgesomd waarom je niet AWS S3 moet nemen maar een van de andere genoemde alternatieven. Het aanbod van AWS is bizar ingewikkeld en vooral gericht op enterprise en niet op basale zaken zoals het extern plaatsen van een WordPress backup.

Just keep it simple (stupid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:04
Dadup van Tuxis. Nederlandse S3 tegen gunstige prijs. Gebruik deze zelf ook voor backups. Heb je ook gewoon ssh toegang voor rsync.

[ Voor 31% gewijzigd door dvdheiden op 11-03-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:56
jurroen schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:08:
Je kunt ook voor SFTP storage gaan. Bijvoorbeeld een storage box bij Hetzner, 1TB voor 3,45 per maand inclusief BTW. Betaal je niet voor de transfer én sneller dan Glacier.
Geen kwaad woord over de Storage Box van Hetzner, maar er is kwalitatief wel een groot verschil tussen bijv. Amazon S3 en de Storage Box. Zo wordt de data van een Storage Box niet gedupliceerd naar een andere server(s) waardoor het risico op uitval groter is. Ter herinnering: Stack van TransIP waarbij door uitval van hun disk(s) veel data verloren is gegaan (1TB abonnementen, ook Raid-5). (nieuws: TransIP Stack-opslagdienst is door twee defecte schijven deel van dat...)

Nu heeft de Storage Box wel een snapshot functionaliteit, maar dat gaat naar dezelfde schijf.

Bij Amazon, Backblaze en Wasabi is dit goed geregeld tegen een redelijke prijs: rond de €6 per TB (Wasibi en Backblaze B2).

[ Voor 6% gewijzigd door Ynnoz op 11-03-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:59

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat ik meestal zeg is dat als je praat over een paar GiB dat je de standaard pakt. S3 of gewoon een object store kost sowieso niet veel. De tijd dat je eigenlijk bezig bent om dingen uit te zoeken, is duurder dan dat je gewoon de standaard pakt bij deze hoeveelheden. Zelfs al veranderd dat in de toekomst, dan zou je nog wat policies kunnen maken om data automagisch te migreren naar een meer 'cold' object store.

Daarbij wil ik nog wel wijzen op het feit dat S3 ook een free tier van 5GiB heeft en wat put/gets.

Als je echt alleen maar een object store nodig hebt, zou ik wel overwegen om dat niet bij AWS te doen maar bij wat alternatieven die hier al zijn aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-07 22:41

jurroen

Security en privacy geek

Ynnoz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:49:
[...]

Geen kwaad woord over de Storage Box van Hetzner, maar er is kwalitatief wel een groot verschil tussen bijv. Amazon S3 en de Storage Box. Zo wordt de data van een Storage Box niet gedupliceerd naar een andere server(s) waardoor het risico op uitval groter is. Ter herinnering: Stack van TransIP waarbij door uitval van hun disk(s) veel data verloren is gegaan (1TB abonnementen, ook Raid-5). (nieuws: TransIP Stack-opslagdienst is door twee defecte schijven deel van dat...)

Nu heeft de Storage Box wel een snapshot functionaliteit, maar dat gaat naar dezelfde schijf.

Bij Amazon, Backblaze en Wasabi is dit goed geregeld tegen een redelijke prijs: rond de €6 per TB (Wasibi en Backblaze B2).
Dat is een zinvolle aanvulling. Ik gebruik het zelf niet, maar heb wel redelijk goede ervaring met Hetzner zelf. De extra redundantie kan fijn zijn, maar het is natuurlijk ook goed om twee backups te hebben en niet bij dezelfde partij (als je het dan toch al extern doet).

En nog twee andere opmerkingen @Zaanone:
  1. Je zou eens kunnen kijken of je de backups kunt automatiseren op een 'dieper' niveau, dus onafhankelijk van WordPress. Stel dat die backup plugin niet werkt - of niet juist, dan heb je net iets meer zekerheid.
  2. En ik weet niet in hoeverre die plugin versleuteling toepast - dat kan namelijk een dingetje zijn afhankelijk van je klant(en) - om het zonder versleuteling naar een Amerikaanse aanbieder te verschepen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1