Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serkan1008
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17-03 13:31
Ik krijg verschillende adviezen van verschillende leveranciers. Ik heb het gevoel dat ze een offerte willen opstellen welke lastig te vergelijken is met de ander.

Ik heb een verbruik van 5400kWh op jaarbasis. Met het oog op de veranderende regelgeving heb ik het gevoel dat een oplossing met Oost west opstelling het beste is. Al zeggen de leveranciers ga voor een zuidopstelling. De foto is een oost west opstelling (de panelen van de buren staan op zuid). Ik dacht aan 20 panelen maar 16 panelen zou ook voldoende zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRnm3NzK7gQvqkbyHF3VLdpYwP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnEzyHSJBHLDfKMEl5soQAm2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de installatie ook zelf aanleggen (heb ik al eerder gedaan behalve het aansluiten in de meterkast).

1) Oost west of hebben de leveranciers gelijk en moet ik voor zuidopstelling gaan?
2) Optimizers nodig of is een omvormer met 2 mppt voldoende?
3) Als jullie met een goede prijs kwaliteit oplossing komen houd ik me aanbevolen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Voor platte daken geld:
Een O-W paneel levert ~90% van wat een zuid paneel zou doen.
Opbrengstspreiding is een minimaal effect, vanwege de lage helling van de panelen (13 graden doorgaans). Daar doe je het niet voor.

Om evenveel uit een O-W legplan te krijgen moet je dus 10% extra kunnen leggen. En dat kost extra geld.
Om het financieel rendabel te maken moet je denken aan een minimum van 15% extra panelen.

Je kunt doorgaans extra leggen omdat je bij O-W geen tussenruimte hoeft te houden.

Met deze wetenschap moet je het antwoord kunnen bepalen door een nauwkeurig legplan te maken. Bijvoorbeeld met Sunny design of SolarEdge designer.

Maar doe je zelf een lol: Leg dat dak vol. Helemaal vol.. Tot het gaatje... Grind levert niets op. Stroom is bijna goud waard op het moment.
Het grote terugleververgoeding topic

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:44

ericplan

5180 Wp PV

Oost-westrichting vangt minder wind. Heb je minder ballast nodig, dat is wel van belang bij oude daken. En helemaal vol leggen natuurlijk. Die laag zonnepanelen zorgt ook voor minder warmte binnenshuis in de zomer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Het enige juiste antwoord is dat waarmee je het meest kan opwekken tegen acceptabele prijs. Dat is vaak, maar niet altijd, met oost/west omdat je gewoon veel meer kwijt kan over het algemeen.

Ter illustratie: 1 van mijn buurtgenoten heeft vanuit de bouw 14 x 300 Wp op zuid liggen. Dus van die relatief kleine panelen. Meer past er niet met deze opstelling en dan zit er niet eens waanzinnig veel ruimte tussen de rijen. 30 cm of zo schat ik.
Wij hebben nu al 12 grotere panelen met iets meer Wp totaal op een kleiner dak van voor de uitbouw en over een paar weken leg ik het dak vol met 16 mooi passende panelen van 2 meter voor ruim 3 kWp meer, +75% Wp.

Met de huidige terugleververgoeding een no brainer wmb.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serkan1008
Dank jullie wel! Het duurde even om de juiste offertes te krijgen. Levering pas half april. Afhankelijk van of de prijzen zo hoog blijven zal ik wellicht later nog meer panelen toevoegen. Voor nu 20 panelen oostwest 400Wp en een 6kW 3fasen omvormer van Growatt. Dit alles voor 5750 euro inclusief BTW. Niet verkeerd dacht ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat is zo laag dat ik me af vraag waarom je niet nu doorpakt... Dat is minder dan ik voor mijn zelf gelegde systeem kwijt was. Je hebt maar 1/5e van de huidige teruglevertarieven nodig om winst te maken.

En het woord is: 'Al in april'

PS: met afstand voordeligste door installateur aangeboden systeem wat ik me herinner hier op forum... Leg dat dak ajb in 1 keer vol.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 28-03-2022 10:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serkan1008
Ronald,

Dank je wel voor je snelle reactie. Dit is ook voor zelf leggen. Trina panelen en een Growatt omvormer.

Om alles uit te meten moet ik het dak op eerst. En om het dak op te moeten moet ik ook een stelling maken of de bovenburen om toestemming vragen het dak op te gaan. Eerlijk is eerlijk er zit ook een beetje laksheid in deze denkwijze van mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ah ok, dacht al. Als dit met installatie is dan is het een koopje.

Wees overigens idd blij met levering al in April..

Als je twijfelt over of je wilt wachten voor de rest of niet: wat kost je dat in opbrengst en hoeveel moeten de prijzen dalen om dat de juiste keuze te maken? Zeker als je dan een 2e keer een steiger en zo nodig hebt en een extra omvormer (of nu een grotere?) zou het me verbazen als het niet uit kan om deze zomer helemaal mee te pakken met maximaal volgelegd dak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Geen verkeerde prijs en binnen een maand geleverd, dat klinkt niet gek.

Eens met bovenstaande; leg gelijk nu je dak in 1 keer vol. Naast dat de energieprijzen nu hoog zijn (blijft vermoedelijk nog wel een tijd zo, I know glazen bol maar ik verwacht niet snel weer de tarieven van een jaar geleden) geldt ook een goede terugleververgoeding. Daarnaast zie ik ook al dat producten slechter leverbaar worden en/of duurder worden.

Voor jouw referentie: ik heb een offerte op 20/1 geaccepteerd en 5 mei worden de panelen op het dak gelegd.. 26 april was eerste optie maar dat kwam voor mij niet uit. Daarnaast is het plaatsen van de panelen 100 euro duurder geworden en de omvormer ook 70 euro. En een 2e keer betaal je weer installatiekosten etc.

Edit: ah had ook voorbij gelezen aan het feit dat je zelf gaat leggen. Geldt nog steeds de terugleververgoeding en de stijgende prijzen van producten.

[ Voor 9% gewijzigd door BlizzarD op 28-03-2022 11:38 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:42
Een woord: VOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Serkan1008 Sorry ik had niet door dat je zelf ging leggen. Maakt het dak vol in 2 stappen minder probleem... Maar... Neem mee in de overweging:

Als je nu vol gaat kom je met 1 omvormer weg. Het word laster heel lastig om toe te voegen omdat panelen zelden compatible zijn. Nu heb je 3x2kW per fase. Voor uitbreiding naderhand heb je dus maar 3500W per fase over... Je keuzes worden wat beperkt... Maar het kan wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Serkan1008
En dit is het eindresultaat. Al met al vrij weinig extra ruimte waar effectief extra panelen geplaatst kunnen worden. Bedankt voor alle adviezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPPDwtP2NB6-6bf_lJkakLnWRqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGfDI4f3TwkKSbvbGAldzdbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmehyduIf-xJScNKETEjvS1Ri_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sWEhIYdNOKt6TZpJZJ6H9nzm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqF67KBU7JkPK5liUWHAy8XCprw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOgG4rNLupabaEOErQYrtWKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:57
Serkan1008 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:34:
En dit is het eindresultaat. Al met al vrij weinig extra ruimte waar effectief extra panelen geplaatst kunnen worden. Bedankt voor alle adviezen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit d:)b
offtopic:
zie ik daar een ADSB antenne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serkan1008
Beste mensen,

Ik heb toch nog een vraagje. Ik heb een oostwest opstelling met iedere zijde 10 panelen. Totaal vermogen 8000Wp en de omvormer Solis 3 fase 6kW. Ik merk dat ik vandaag al over die 6kW ga. Had ik misschien een zwaardere omvormer moeten nemen? Of valt het wel mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 11:52
Vandaag was een echte aftop-dag. Hele heldere lucht en relatief lage buitentemperatuur (in vergelijking met een zomerdag).

Je kunt je vraag beantwoorden door te simuleren met SMA Sunny design. Kies voor nieuw project (geen account nodig), handmatige planning. Daarna kies je de panelen, hellingshoeken en oriëntaties.
Met automatische configuratie geeft hij een voorstel voor een omvormer. Dit kun je daarna wijzigen in een grotere omvormer of je kunt het AC vermogen limiteren om te bepalen wat verschillende scenario's opbrengen.

Meestal scheelt het een paar euro op jaarbasis, terwijl de volgende maat omvormer tientjes tot 100+ euro duurder is. Dan duurt het jaren om het verschil terug te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serkan1008
Top dank je wel! Net even gekeken de er zit inderdaad maar paar kWh verschil tussen een grotere omvormer en een 6kW omvormer. Overigens hebben zij het over 7200kWh opbrengst en ik zat te rekenen met 6400kWh. Dus nog een meevaller. :)
Pagina: 1