productietijden berekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomVers
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 25-03-2022
Hallo,
Ik had graag enkele productietijden mooi in kaart gebracht in een tabel. Ik moet hiervoor met verschillende aanduidingen door elkaar werken en tot op heden geraak ik er niet aan uit om deze mooi zichtbaar te maken.

Simpel voorbeeld:
We hebben 100 Ton materiaal liggen die we kunnen verwerken aan 40 Ton/h. Dit wordt dus verwerkt in 2,5 Uur.
Dan zouden de eersten uitgedrukt worden gewoon in Ton. Waarna ik na het uitrekenen van de formule de uitkomst graag in uren gezien had 2:30. Ook bij grotere tonnages boven de 24u mag dit doorlopen in uren.

Wanneer ik nu de urennotatie gebruik dan geven deze een totaal verkeerd beeld (12:00). Ook in de aangepaste notatie van cellen opmaak met [u] enzoverder gespeeld maar geen bevredigend resultaat...

Beste antwoord (via tomVers op 10-03-2022 13:09)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je moet ook ton per uur vermenigvuldigen met 24, niet de uitkomst. Eén dag heeft de waarde 1, een uur de waarde 1/24. Eigenlijk moet je dus de wegwerktijd in dagen berekenen, en door de eigenschappen van de cel op [uu]:mm te zetten krijg je dat te zien in uren.

Ergo:
40 ton per uur = 960 ton per dag->
wegwerktijd=[hoop]/(24*[ton/uur])

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
Als jetijd notaties in excel * 1440 doet krijg je minuten,
Tijdnotaties * 24 krijg je uren.

Tijdnodaties in Excel zijn op de 'achtergrond' getal waarde. Waarbij 0:00 gelijk is aan 0 en 24:00 gelijk is aan 1.

0,5 word dus 12:00 en 0,75 word 18:00

[ Voor 50% gewijzigd door BasvanS op 10-03-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom :)

Je wilt even opzoeken hoe rekenen met tijden werkt in Excel. Dat is inderdaad soms wat tegen-intuïtief. Iets als (willekeurig Google zoekresultaat) https://trumpexcel.com/calculate-time-in-excel/ geeft denk ik een redelijke samenvatting van de basics.

Let bij op Google zoeken naar excel hulp trouwens op dat je niet wordt verleid allerhande tools of plug-ins te kopen. Als je dat ziet is het zaak naar de volgende zoekresultaten te kijken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomVers
BasvanS schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:25:
Als jetijd notaties in excel * 1440 doet krijg je minuten,
Tijdnotaties * 24 krijg je uren.

Tijdnodaties in Excel zijn op de 'achtergrond' getal waarde. Waarbij 0:00 gelijk is aan 0 en 24:00 gelijk is aan 1.

0,5 word dus 12:00 en 0,75 word 18:00
F_J_K schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:27:
Welkom :)

Je wilt even opzoeken hoe rekenen met tijden werkt in Excel. Dat is inderdaad soms wat tegen-intuïtief. Iets als (willekeurig Google zoekresultaat) https://trumpexcel.com/calculate-time-in-excel/ geeft denk ik een redelijke samenvatting van de basics.

Let bij op Google zoeken naar excel hulp trouwens op dat je niet wordt verleid allerhande tools of plug-ins te kopen. Als je dat ziet is het zaak naar de volgende zoekresultaten te kijken.
Dit zijn inderdaad goede oplossingen voor het berekenen van tijden onderling maar ik zie hier nergens de combinatie van verschillende aanduidingen door elkaar. Eerst gebruik ik tonnages waarna ik in de uitkomst pas een tijdsaanduiding heb. Met het *24 regeltje kom ik in mijnvoorbeeld simpelweg het getal 60 uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt denk ik eerst alles omrekenen naar decimalen. Bijvoorbeeld aantallen minuten. Pas als de uitkomst er is (A ton per uur is B ton per minuut. Dus N ton kost X minuten) omzetten naar dagen, uren en minuten. De celopmaak dan grotendeels of overal ‘gewoon’ cijfers laten betreffen, geen uren en minuten.

[ Voor 19% gewijzigd door F_J_K op 10-03-2022 12:02 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
tomVers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:53:
[...]

[...]

Dit zijn inderdaad goede oplossingen voor het berekenen van tijden onderling maar ik zie hier nergens de combinatie van verschillende aanduidingen door elkaar. Eerst gebruik ik tonnages waarna ik in de uitkomst pas een tijdsaanduiding heb. Met het *24 regeltje kom ik in mijnvoorbeeld simpelweg het getal 60 uit :/
Het probleem is dus dat als jij 2.5 uur in een cel zet met 2:30, Excel dus niet gaat rekenen met 2,5 uur maar met 2.5/24 = 0,10417 als celwaarde

Als je dus WEL 2:30 zichtbaar wil hebben, moet je bij de berekening die cel waarde eerst omzetten naar 2.5 door te vermenigvuldigen met 24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomVers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw60E0jQCoNLi7atr8Pg__doyH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zKOgDfzue4WKViTxovK52kg2.png?f=user_large

Nog 1x voor een leek aub: als ik hierna na mijn formule *24 zet dan kom ik respectievelijk 7800, 52800, 8400 en 60 uit. Gelijk welke tijdsnotering die ik hierop gooi komt gewoon 00:00 uit. De eerste notering is wel juist in uren maar de notering van uren en minuten krijg ik dus niet juist.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je moet ook ton per uur vermenigvuldigen met 24, niet de uitkomst. Eén dag heeft de waarde 1, een uur de waarde 1/24. Eigenlijk moet je dus de wegwerktijd in dagen berekenen, en door de eigenschappen van de cel op [uu]:mm te zetten krijg je dat te zien in uren.

Ergo:

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEJwZP3roDs6fQAliYtBeoZ-rQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdsuLqsjPzLGQpukrw0wP9ag.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomVers
Lustucru schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:43:

Ergo:
Dankjewel hiervoor! _/-\o_ In de toekomst dus rekening houden dat elke verwerkingstijd moet omgerekend worden in dagproductie dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Yep

Pagina: 1