aardlekbeveiliging bij zonnestroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makenpak
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Beste forumleden,
Ik ben hier nieuw en best onder de indruk van alle hier aanwezige kennis waar ik graag een beroep op doe. Ik heb in de loop der tijd het nodige opgestoken over elektriciteit , maar ben geen vakman.
Ik wil 15 zonnepanelen op mijn dak leggen (pal zuid, geen obstakels), totaal tussen 5.600 en 6.000 Wattpiek, en alles op 1 string aansluiten op een 3 fase stringomvormer 5.000 W.
De omvormer gaat naar de meterkast achter een aparte 3F-groep 16 A met aardlekbeveiliging.
Ik twijfel tussen de SMA Sunny tripower 5.0 3AV-40 , Growatt 5000TL3-X. (10 jaar garantie?), en Goodwe GW5K-DT GT.
Over het algemeen houd ik wel een beetje van kwaliteit dus ik dacht aan een SMA omvormer, maar als ik een beetje rondlees lijkt SMA het prijsverschil met GoodWe en Growatt niet echt waar te maken.
Maar nu het thema waar ik jullie advies graag over hoor: Het type aardlekschakelaar.
Ik heb een onlangs vernieuwde 3-fase aansluiting met de vermelding dat “de netbeheerder aarde aanbiedt”. Dan ben ik blijkbaar aangesloten op een TN-stelsel. Dat zegt mij verder weinig, maar ik lees her en der dat ik dan geen aardlekbeveiliging voor een (vast geplaatste) omvormer hoef te plaatsen. Maar de meningen hierover zijn verdeeld. Wat is jullie mening?
Volgens de manual van GoodWe kan ik extern een gewone type A aardlek 300mA plaatsen.
Een aardlekautmaat type A 16 A 300mA kost € 70,-
Volgens de manual van Growatt is een type B aardlekschakelaar 300 mA nodig.
Type B aardlekautomaten lijken niet te bestaan, en een losse ALS B 300Ma kost pakweg 150,-
Dat vind ik nogal nogal fors om alleen de kabel naar de omvormer op lekstroom af te zekeren (de omvormers hebben zelf immers al een interne aardlekbeveiliging).
De manual van SMA geeft aardlekschakelaar 100mA aan, conform de fabrikantverklaring van SMA is de tripower 5.0 compatible met een aardlek type A.
Als je de prijs van de aardlekbeveiliging meerekent is GoodWe dus verreweg het goedkoopste alternatief.
Maar hierbij mijn vragen opgesomd:
1 Heb ik i.v.m. het TN netwerk überhaupt een aardlekbeveiliging nodig?
2 Ik lees op de fora veel over problemen die opgelost werden middels plaatsing van een type B aardlekbeveiliging. Kan je vertrouwen op de manuals van GoodWe en SMA dat een type A aardlek goed gaat werken? (dat er dus geen DC fout stromen teruggeleverd worden)
3 Klopt mijn analyse van een en ander? Zie ik niets over het hoofd?
Alvast dank voor jullie reacties,

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
@makenpak Ik heb de SMA tripower STP6.0-3AV-40 op een 30mA aardlek, werkt al 3 jaar prima.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Zie pagina 13:

https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Kwam dit stukje ook nog tegen op die pagina:

Indien de 6 mA wel kan worden overschreden,
heeft dit bij een fout elders in de installatie
gevolgen voor de toegepaste aardlekschakelaars.
Deze moeten dan ook van het type B zijn

Wat heel logisch is omdat de dc component ook op de andere aardlekschakelaars staan en daardoor ook in verzadiging kunnen raken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makenpak
GoodWe en SMA hebben beiden "de 6mA-verklaring" en kunnen daarom blijkbaar op een type A aardlekbeveiliging worden aangesloten.
Hoewel @roelzadh met zijn SMA 6000 W met een 30mA blijkbaar prima werkt, adviseert SMA een 100mA aardlekbeveiliging.
Ik zie in die brochure van ABB een rekenregel dat de geproduceerde lekstroom grofweg 10 mA per 1000KWP is en dat een aardlekbeveiliging bij 35 % continue belasting al kan doorslaan. Dan kom je zo uit bij een 300mA beveiliging, hoewel SMA dus zelf 100 mA aanbeveelt.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat we maar een zo hoog mogelijke lekstroom accepteren om gedoe te voorkomen. Het is de bedoeling dat het een veilige installatie wordt.

@ds23man : is het werkelijk de bedoeling dat bij noodzakelijke toepassing van een type B aardlekschakelaar alle aardlekschakelaars in je groepenkast vervangen worden door type B?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[b]

@ds23man : is het werkelijk de bedoeling dat bij noodzakelijke toepassing van een type B aardlekschakelaar alle aardlekschakelaars in je groepenkast vervangen worden door type B?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet?
Zo zijn de regels wel, al zul je niet veel omvormers meer tegenkomen die niet aan de 6mA regel voldoen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 07:49
Voor SMA, al een oud artikel:
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

Geen idee hoe het met GoodWe of Growatt zit.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makenpak
ik heb inderdaad gezien dat je de SMA omvormer kan instellen op maximale lekstroom., Maar dat betekent toch dat de interne aardlekschakelaar van de omvormer eerder zal afgaan? Dat is alleen maar handig als je meer groepen achter die aardlekschakelaar hebt wat niet mag en ook niet de bedoeling is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
Ik wil graag even meeliften op dit 1-jaar oude topic, want ik zit met een soortgelijke vraag.

Ik ben van plan om binnenkort totaal ca. 2500 Wp aan zonnepanelen op het dak van mijn garage te plaatsen, en heb daarvoor ook een Goodwe omvormer op het oog, type GW-2500 XS. Deze heeft geen transformator, en kan dus DC lekken op de AC output.

Ik vind vooral deze citaten uit dit topic interessant:
makenpak schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:06:
GoodWe en SMA hebben beiden "de 6mA-verklaring" en kunnen daarom blijkbaar op een type A aardlekbeveiliging worden aangesloten.
En:
ds23man schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Zo zijn de regels wel, al zul je niet veel omvormers meer tegenkomen die niet aan de 6mA regel voldoen.
Dit lijkt te suggereren dat het met Goodwe wel goed zit en ik er van uit mag gaan dat de DC lekstroom aan de 6 mA regel voldoet.

In de handleiding van Goodwe staat bovendien:

Naast de ingebouwde aardlekstroombewaking is een externe aardlekschakelaar nodig om te
voorkomen dat het omvormersysteem DC-reststromen voert. Om uitschakeling te voorkomen,
kunnen types A of B worden gebruikt.
[...]
Als de beveiliging voor lekstroom extern isgeïnstalleerd, moet de actiestroom 300 mA of hoger zijn.

Omdat zowel type A als type B aardlekschakelaars gebruikt mogen worden, ga ik er van uit dat de DC lekstroom dus aan de 6 mA norm voldoet.

Er staat echter ook in de handleiding:

De omvormer kan de mogelijkheid van DC-reststromen tot 6 mA in het systeem uitsluiten, Als
naast de ingebouwde aardlekstroombewaking een externe aardlekschakelaar nodig is, moet de
type-A aardlekschakelaarworden gebruikt om uitschakeling te voorkomen.

Nu mag type B dus ineens niet meer, maar moet het type A zijn. Prima wat mij betreft.

Ik begrijp echter deze zin niet:

De omvormer kan de mogelijkheid van DC-reststromen tot 6 mA in het systeem uitsluiten

Reststromen tot 6 mA uitsluiten?? Dat zou betekenen dat de DC lekstroom altijd groter is dan 6 mA?

De Engelse versie van de handleiding maakt het echter nog bonter:

The below bullet points are not understandable. Urgently review!

• The inverter can exclude the possibility of DC residual currents to 6mA in the system,
• Where an external RCD is required in addition to the built-in RCMU

Met die eerste zin, die natuurlijk nooit in een manual terecht had mogen komen, geven ze zelf ook al aan dat het een onbegrijpelijk verhaal lijkt te zijn.
Goodwe lijkt te willen zeggen dat de omvormers voldoen aan de 6 mA regel, of ze maken er met opzet iets wazigs van.

Op de website van Goodwe zijn ook certificaten te downloaden, waarvan twee zijn afgegeven in Duitsland door Bureau Veritas. Het zijn beide een Certificate of Compliance, waarbij echter DC injectiestromen in de AC output zijn gemeten van 13.7 tot 24.7 mA resp. 11.3 tot 37.3 mA (voor 20 tot 100% output power) voor model GW2500 XS.

Dat is dus in alle gevallen aanzienlijk hoger dan de 6 mA norm.

Goodwe stelt zelf dat er een type A 300 mA aardlekschakelaar geïnstalleerd moet worden. Ik denk dat een 300 mA versie niet zo snel in verzadiging zal raken door de gemeten lekstromen, maar of dit echt veilig is?
Het zou de goede werking van de overige 30 mA aarlekschakelaars zo maar kunnen verstoren, en dat is niet de bedoeling.

Ik vraag me dus af of ik zomaar kan vertrouwen op wat de fabrikant zegt en domweg een 300 mA type A installeren.

Of moet ik omdat het een transformatorloze omvormer is met een onduidijke lekstroom dan maar kiezen voor een type B, en gelijk alle andere aardlekschakelaars in de meterkast ook vervangen door een type B?
Dat wordt alles bij elkaar een dure grap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
6mA is de max.

Type B mag sowieso, de vraag is of type A mag.

De DC lekstroom moet zo laag zijn omdat DC lekstroom vervelende gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterjnsn
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 05-09-2024
Vind dit wel een interessant topic. Zoek hetzelfde antwoord?
Heeft iemand hier het juiste antwoord inmiddels al op gevonden?
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Voor transformatorloze omvormer (eigenlijk alle stringomvormers) moet je een type B aardlekbeveiliging plaatsen tenzij de fabrikant van de omvormer expliciet voorschrijft dat er geen DC foutstroom kan optreden.
6 mA is de grens waarbij de ontwerper (jij) hier extra rekening mee moet houden volgens de norm.

Dit geldt ook voor laadpalen een thuisbatterijen.

Waarom?
Omdat een normale Type A of AC aardlekschakelaar volledig stopt met functioneren bij teveel DC stroom.

spoiler:
dit doet niemand, de panelen cowboys installeren altijd de goedkoopste meuk, en ten minste twee laadpaalfabrikanten liegen hierover, dus mag je pv omvormers wel vertrouwen?

[ Voor 28% gewijzigd door jeroen3 op 30-03-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
In mijn vorige huis zat de Solaredge niet achter een aardlek, in mijn huidige huis ook niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
Wouterjnsn schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:07:
Vind dit wel een interessant topic. Zoek hetzelfde antwoord?
Heeft iemand hier het juiste antwoord inmiddels al op gevonden?
Even terugkomend op mijn posting hier van verleden jaar:

Ik heb uiteindelijk een GoodWe GW-2500 XS gekocht en geïnstalleerd.

De leverancier kon mij geen éénduidig antwoord geven op mijn vragen over aarlekschakelaars.
GoodWe in Nederland werd ik ook niet wijzer van.

Ik heb voor de omvormer een aparte groep in de meterkast gemaakt met een type B 300 mA aardlekschakelaar.

De overige aardlekschakelaars (type A) heb ik in de meterkast laten zitten. Die vervangen door type B werd me echt te gortig.

Om te controleren of de andere aardlekschakelaars nog steeds goed werken, heb ik op een mooie zonnige dag (output van de GoodWe was op dat moment ca. 2300 Watt dus maximale DC lekstroom) alle overige aardlekschakelaars gecontroleerd door met een power weerstand korstondig een lekstroom tussen aarde en fase van zo'n 40 mA te introduceren. Alle aardlekschakelaars functioneerden goed. Dat geldt ook voor een test met de testknopjes op de aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
ReneK schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:43:
[...]
De overige aardlekschakelaars (type A) heb ik in de meterkast laten zitten. Die vervangen door type B werd me echt te gortig.
Dat was ook niet nodig. Je hoeft alleen de bron van de dc foutstroom te beveiligen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:24

DjVe

Hatsaflats!

Misschien nog leuk als stukje informatie betreffende de orginele vraag van TS:

Een automaat is zowel als bescherming tegen schok als tegen overstroom te gebruiken, maar daar zijn wel wat spelregels voor.

Bij een TN(S) stelsel is de circuit impedantie (impedantie tussen fase en aarde) erg laag, waardoor de kortsluitstroom erg hoog is. Dus stel dat je circuitimpedantie meet van 0,23 Ohm bij 230 Volt, dan is de kortsluitstroom 1000 Ampère. Een B20 automaat zal bij 5x20 Ampère in het elektromagnetische spectrum (binnen 0.1 seconde) afslaan en in dit geval is de automaat dus zowel geschikt voor bescherming tegen schok.

Bij een TT stelsel is de impedantie minder stabiel (afhankelijk van droogte en staat van aardpen) en ook een stuk hoger in de meeste woningen. Bij mij hangt deze rond de 30 Ohm (Betuwse klei), maar 15 kilometer verder op de Veluwe kan deze rustig 80 Ohm zijn. In dat geval is je kortsluitstroom veel lager en kan de foutstroom dus rustig een paar Ampère zijn. De automaat spreekt op dat moment niet aan, want de foutstroom ligt binnen de nominale waarde van de automaat. In dat geval plaats je dan een aanvullende bescherming in de vorm van aardlekbeveiliging.

Maar heel eerlijk: kan je je circuitimpedantie niet meten (daar heb je een installatie tester voor nodig), plaats dan gewoon altijd een aardlekbeveiling, ook in een TN(S) stelsel.

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 31-03-2024 14:53 ]

Pagina: 1