Zelfgemaakte draaispitmotor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-07 21:43
Hoi!

Om zelf koffiebonen te roosteren wil ik een regelbare draaispitmotor maken. Aandrijven van het spit met een boormachine die ik nog had liggen lukt niet, de boormachine draait niet stabiel op een lage snelheid.

Helaas heb ik te weinig verstand van elektronica om te weten of mijn idee werkt, aansluiten van alles is geen probleem.

Ik heb een drum (340 gram) waar ik de koffiebonen in doe (250-500 gram). Deze drum zit op dit moment op een draadeind, maar kan ik ook bevestigen op een as max 6mm. De drum moet kunnen roteren tussen 30 en 120 RPM. Op de drum staat een heteluchtpistool gericht. De as zal horizontaal of onder een lichte hoek staan.

Ik heb deze motoren gevonden:
https://www.vanallesenmee...lical-Pinion)-Pololu-4744 onbelast 150RPM
https://www.vanallesenmee...lical-Pinion)-Pololu-4743 onbelast 200 RPM
https://www.vanallesenmee...lical-Pinion)-Pololu-4742 onbelast 330 RPM

Een van deze motoren wil ik via een potmeter op een 12V 2A voeding aansluiten. https://www.vanallesenmeer.nl/Adapter-12V-2A-Voeding

Kan dit? En zo ja, gezien de belasting, welke motor kan ik het beste gebruiken, en hoeveel Ohm's potmeter heb ik hierbij nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niet met een potmeter doen, maar met een motordriver. Zo duur hoeven die niet te zijn.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Kun je er geen wormwiel of andere tandwieloverbrenging met vertraging tussen zetten? Heeft het ding meteen een hoop extra kracht (over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:44
Een aandrijfwiel in de boorkop en tegen de buitenkant van de drum laten lopen.
Ik heb zoiets wel eens geprobeerd om een grondzeef te maken. Toen bleek wel, dat het een grote belasting geeft op het lager van de boormachine. Dus er moet ook een lager op de as tegenover de boorkop.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
De drum moet kunnen roteren tussen 30 en 120 RPM
Wat bedoel je hiermee? Moet de drum draaien met een snelheid ergens tussen 30 en 120 RPM of wil je het volledige bereik 30 t/m 120 RPM kunnen gebruiken?

Als je het allemaal goed gelagerd uitvoert denk ik dat alle motoren het prima zouden moeten kunnen, de traagste is ook de sterkste dus ik zou de 150 RPM variant kiezen, maar dat hangt ook af van het antwoord op de vraag hierboven.

En wat is de diameter van de drum? Dat bepaalt, met het gewicht, het moment en dus hoe sterk de motor moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
DrivinUCrazy schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:35:
Niet met een potmeter doen, maar met een motordriver. Zo duur hoeven die niet te zijn.
Waarom niet met een potmeter? Dan blijf ik in ieder geval nog bij dingen die ik begrijp ;)
Deze motortjes zijn eventueel wel te krijgen met geïntegreerde encoders, maar dan zal ik hier erg in moeten verdiepen, terwijl ik dit het liefst zo simpel mogelijk hou.
Wilke schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:41:
Kun je er geen wormwiel of andere tandwieloverbrenging met vertraging tussen zetten? Heeft het ding meteen een hoop extra kracht (over).
Is ook nog een optie. Als ik het dan bij 2 tandwielen kan houden hoef ik verder geen moeilijke constructies te maken.
Rrob schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Moet de drum draaien met een snelheid ergens tussen 30 en 120 RPM of wil je het volledige bereik 30 t/m 120 RPM kunnen gebruiken?

Als je het allemaal goed gelagerd uitvoert denk ik dat alle motoren het prima zouden moeten kunnen, de traagste is ook de sterkste dus ik zou de 150 RPM variant kiezen, maar dat hangt ook af van het antwoord op de vraag hierboven.

En wat is de diameter van de drum? Dat bepaalt, met het gewicht, het moment en dus hoe sterk de motor moet zijn
Omdat ik nog niet exact weet hoe snel ik de drum wil laten draaien wil ik de mogelijkheid hebben tussen 30 en 120 RPM. Bij een hogere snelheid blijven de bonen tegen de buitenwand zitten door de centrifugaalkracht.
De drum heeft een diameter van 12cm en is 18cm lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:58
DyingAngel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Waarom niet met een potmeter? Dan blijf ik in ieder geval nog bij dingen die ik begrijp ;)
Deze motortjes zijn eventueel wel te krijgen met geïntegreerde encoders, maar dan zal ik hier erg in moeten verdiepen, terwijl ik dit het liefst zo simpel mogelijk hou.

[...]
Als je de potmeter in serie zet met de motor gaat alle stroom die door de motor moet ook door die potmeter lopen. Stel je wil dan de motor op 30% laten lopen, dan probeer je 70% van het vermogen "weg te nemen" in de potmeter. Deze zal het omzetten in warmte. Stel je hebt 1 A op 12v lopen, dan betekent dat 1A op 8.4V (70% van 12V) = 8.4 watt. Je hebt dan een behoorlijke potmeter nodig die hier tegen kan EN je bent enorm inefficient bezig met je vermogen. Een motordriver zorgt ervoor (via mosfets) dat je het vermogen naar de motor kan regelen zonder dat je de overige energie hoeft "af te fakkelen".

edit: als je een motordriver pakt met arduino bordje dan kun je dit combineren met een meter die de toeren meet (of berekend) en dan heel netjes kan zorgen dat je bepaald toeren hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door Aragnut op 11-03-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:26

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

DyingAngel schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:13:
[...]

Zoals hierboven aangegeven: die potmeter gaat alle overige vermogen verstoken. Dan heb je een heel flinke potmeter nodig.
Een motordriver gaat in de plaats daarvan met mosfets (halfgeleiders) de spanning regelen, waarschijnlijk met een PWM signaal. Daarmee kun je de motor veel nauwkeuriger regelen, maar vooral: veel efficiënter.

Ik heb het overigens niet over een encoder gehad. En ik verwacht ook niet dat je een encoder nodig gaat hebben voor deze toepassing.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
Aragnut schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Als je de potmeter in serie zet met de motor gaat alle stroom die door de motor moet ook door die potmeter lopen. Stel je wil dan de motor op 30% laten lopen, dan probeer je 70% van het vermogen "weg te nemen" in de potmeter. Deze zal het omzetten in warmte. Stel je hebt 1 A op 12v lopen, dan betekent dat 1A op 8.4V (70% van 12V) = 8.4 watt. Je hebt dan een behoorlijke potmeter nodig die hier tegen kan EN je bent enorm inefficient bezig met je vermogen. Een motordriver zorgt ervoor (via mosfets) dat je het vermogen naar de motor kan regelen zonder dat je de overige energie hoeft "af te fakkelen".

edit: als je een motordriver pakt met arduino bordje dan kun je dit combineren met een meter die de toeren meet (of berekend) en dan heel netjes kan zorgen dat je bepaald toeren hebt.
|:( Weer wat geleerd. Iets wat ik eigenlijk ook al had moeten weten. Ik weet wel wat een weerstand doet, maar blijkbaar niet goed genoeg hoe. Ik ging er altijd vanuit dat door een weerstand alleen stroom werd tegengehouden, niet dat het daadwerkelijk 'verbrand' werd, wat eigenlijk wel logisch is.
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Zoals hierboven aangegeven: die potmeter gaat alle overige vermogen verstoken. Dan heb je een heel flinke potmeter nodig.
Een motordriver gaat in de plaats daarvan met mosfets (halfgeleiders) de spanning regelen, waarschijnlijk met een PWM signaal. Daarmee kun je de motor veel nauwkeuriger regelen, maar vooral: veel efficiënter.

Ik heb het overigens niet over een encoder gehad. En ik verwacht ook niet dat je een encoder nodig gaat hebben voor deze toepassing.
Ik dacht, ik gooi het balletje van een encoder even op, maar als dat niet nodig is des te beter.

De oplossing met een motordriver lijkt me dan wel het beste, kan ik ook nog wat van leren.
Met een simpele zoekopdracht heb ik deze tutorial gevonden:
https://howtomechatronics...orial-l298n-pwm-h-bridge/
Hiermee moet het denk ik wel gaan lukken. Dank voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Heb met een eenzelfde bordjes na nog geen uurtje prutsen en voorbeeld code zoeken zelf 2 motortjes laten lopen. De Arduino IDE is best makkelijk in gebruik en er zijn een hele hoop how-to's te vinden. Leuke is dat je later nog verder kan ontwikkelen en mogelijk schermpje eraan met toerental en tijd of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
Aragnut schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:56:
Heb met een eenzelfde bordjes na nog geen uurtje prutsen en voorbeeld code zoeken zelf 2 motortjes laten lopen. De Arduino IDE is best makkelijk in gebruik en er zijn een hele hoop how-to's te vinden. Leuke is dat je later nog verder kan ontwikkelen en mogelijk schermpje eraan met toerental en tijd of iets dergelijks.
Ik denk dat dit voor de toekomst wel een goed idee is, ik vind het wel altijd leuk om met dit soort dingen te prutsen.

Terwijl ik op de site rond aan het kijken ben kwam ik deze ook tegen: https://www.vanallesenmee...E2%80%8BSwitch-Controller

Volgens mij zit hier alles op wat ik nodig heb. Voeding erop, motor erop, en met de knop kan ik makkelijk de snelheid regelen. De richting van de motor hoef ik niet te kunnen veranderen, zolang ik die maar goed om aansluit.

[ Voor 41% gewijzigd door DyingAngel op 12-03-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Die lijkt inderdaad goed te passen bij je bron (2 A stroom max). Qua motor geen idee hoe krachtig deze moet zijn (ik geloof dat de motoren die je in je startpost hebt staan een max van 5.5 A trekken bij stilstand, en 200 mA als er geen belasting op de motor is).
Pagina: 1