Simpel aan/uit radio op speakers stream

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Achtergrond: Gaat om de setup bij mijn ouders thuis, zij luisteren al sinds jaar en dag radio, die binnenkomt via de coax kabel. Deze is aangesloten op een oude JVC stereo set en die wordt dan vervolgens elke ochtend handmatig aangezet door op het knopje te duwen. Dan 's avonds handmatig uitgezet en dan wordt de tv aangezet.

De hele dag speelt radio 10, een zender die zij graag luisteren.

Nu komt Ziggo uiteraard, net als andere providers al hebben gedaan, met de movement om de radio via coax uit te gaan zetten.

Gevolg: Frustratie. Dat ritueel dat ze al jaren uitvoeren en prima werkt voor ze, moet anders. Ziggo heeft een FM ontvanger als alternatief, maar er is voornamelijk een enorme ruis te horen. Geen oplossing dus.

Andere oplossing is om radio te luisteren via de tv, maar dat betekent wel dat de tv de hele dag aan moet staan en ook dat het geluid via de tv loopt. Er is nog een andere oplossing, een additionele Mediabox voor radio, waar dan de speakers die nu op de stereo zijn aangesloten aan kunnen. Maar ook daar is de tv weer voor nodig.

Inmiddels zijn ze overgestapt van Ziggo naar een andere provider en hebben ze een Formuler Z10 Pro Max staan om o.a. Netflix te kunnen kijken etc. De kunnen via daar bijvoorbeeld ook de radio 10 zender aan, maar ook de radio 10 livestream luisteren (playlist via hun website op te vragen). Is een android box, dus wellicht additionele mogelijkheden? Geen dedicated audio aansluitingen op die box, overigens, enkel HDMI uitgang.

Als het voor mezelf was had ik misschien wel iets gedaan met 5.1 set, soundbar, bluetooth speakers, ... Maar voor hen is dat een aantal stappen teveel en is het ook gewoon overkill.

Waar ben ik naar op zoek?
Een simpele manier om, met bijvoorbeeld een simpele aan/uit afstandsbediening of iets dergelijks, een Raspberry Pi met audio uitgang, of een goedkope bluetooth speler met audio uitgang of wat dan ook, aan te kunnen zetten.
Vervolgens zou het dan mooi zijn dat er op de een of andere manier een stream source o.i.d. gekozen kan worden, maar het is ook prima om die eenmalig in te stellen en dat vervolgens zo te laten. Ze luisteren echt niets anders dan radio 10.

Het zou dus los van de tv moeten werken.

Zijn hier simpele oplossingen voor? Als ik ga zoeken kom ik al snel op allerlei producten van 100+ euro uit en veel van die producten werken met bluetooth, wat zou inhouden dat mijn moeder elke ochtend op haar telefoon o.i.d. via bluetooth die stream moet uitzenden naar zo'n box.

De hechten er bijvoorbeeld ook veel waarde aan dat de radio aan staat en aan blijft als ze het huis verlaten ("das fijn voor de hond").

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:15
DAB+ radio's kosten de wereld niet, en geven (mits je ontvangst hebt) een behoorlijk ruisvrij signaal. Die zou je aan kunnen sluiten op de JVC set en gewoon permanent aan laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zou een DAB+ radio niet voldoende zijn?

@T_knoop Great minds, think a like :P

In mijn geval ging het om een ouderechtpaar van 85+.. deze heb ik de onderstaande aangesloten op een huidige stereoset. Voordeel van deze radio is dat je de fysieke knoppen kunt "weg" draaien, waardoor ze nu nooit op de verkeerde knoppen kunnen drukken. Zijn ze heel tevreden mee en het grappige is dat ze hadden onthouden dat hij ook op batterijen werkt.. en hebben in de ochtend op de slaapkamer aanstaan :D

[ Voor 129% gewijzigd door Falcon op 10-03-2022 07:50 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 21:08

Kraz

Saving the world

Ziggo biedt voor 50 euro een digitale radio aan.
https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Alternatief is dat ze radio via de televisie zelf luisteren? Technisch gezien de mediabox van ziggo uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kraz schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:50:
Ziggo biedt voor 50 euro een digitale radio aan.
https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/35264

Alternatief is dat ze radio via de televisie zelf luisteren? Technisch gezien de mediabox van ziggo uiteraard.
Klopt, alleen hadden ze onlangs last van voorraad problemen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:27

CeesKees

I rest my Kees

Je zou een Sonos achtige oplossing kunnen overwegen (met timer, dan is de radio gewoon aan, en hoeven ze die alleen maar uit te zetten)
Sonos oplossing van Ikea kost 99€.
https://www.ikea.com/nl/n...ker-zwart-gen-2-50506573/

Of bijvoorbeeld een JBL tuner met dab+
https://www.bol.com/nl/nl...EjU68uNbMpcxoC158QAvD_BwE

Wat ook nog kan is een denon miniset. De M4x serie geloof ik met dab+.
https://www.kamera-expres...-UNsdXe8ri3hoCrUgQAvD_BwE

Kies wat voor je ouders het beste werkt.

[ Voor 45% gewijzigd door CeesKees op 10-03-2022 09:29 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CaR-Nzbeoia9oSUr7dwK_o1XkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhRGjC1N0lmkwNI88hh2dGA3.png?f=fotoalbum_large

Mijn Vu+ Ultimo 4K is mijn digitale ontvanger, normaal in gebruik als satellietontvanger, soms als internetradio en hij kan zo nodig ook kabel en digitenne. Belangrijk voor radiogebruik is dat je een ontvanger kiest met een scherm erop dat je in staat stelt de ontvanger te bedienen als de televisie uit staat.

Het tweede belangrijke component is het mengpaneeltje. Je ziet zowel vanaf de Ultimo 4K als de televisie een lijntje naar het mengpaneel lopen. Als ik televisie kijk, dan maakt het niet zoveel uit waar het geluid vandaan komt. Als je echter apps op de TV gebruikt, dan moet het geluid vanaf de televisie komen. Als je de installatie als radio gebruikt, dan moet het geluid uit de Ultimo komen.

Om dus radio te luisteren, druk ik op de knop "radio" van mijn Ultimo 4K en geef een draai aan de juiste knop op het mengpaneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:04

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
[b]Tanuki in "Simpel aan/uit radio op speakers stream"
Zijn hier simpele oplossingen voor? Als ik ga zoeken kom ik al snel op allerlei producten van 100+ euro uit en veel van die producten werken met bluetooth, wat zou inhouden dat mijn moeder elke ochtend op haar telefoon o.i.d. via bluetooth die stream moet uitzenden naar zo'n box.

De hechten er bijvoorbeeld ook veel waarde aan dat de radio aan staat en aan blijft als ze het huis verlaten ("das fijn voor de hond").
Er zijn een hoop goedkope oplossinkjes, maar uiteindelijk komt het erop neer dat die speelgoed zijn. Je kunt dus prima een goedkope DAB-radio neerzetten of de goedkope DAB-radio van Ziggo en dat kan voor de eerste nood prima werken. Je zult er echter snel achter komen dat er aan die lage prijs wat haken en ogen zitten en kleine probleempjes in het gebruiksgemak kunnen er voor zorgen dat iemand de radio in het geheel niet gebruikt.

Ik ondervind het probleem zelf bij mijn ouders: Ik heb aangeboden een FM-antenne te installeren, willen ze niet. Ik heb een digitale radio geïnstalleerd, gebruiken ze niet. Waarom gebruiken ze hem niet? Nou ze hebben zo'n alles-in-1-apparaat met radio, CD, DVD e.d. De digitale radio is weer een apparaat extra met eigen afstandsbediening, lastig, dus wordt er maar geen radio meer geluisterd en de schuld bij Ziggo neergelegd.

Ik heb destijds €500 neergeteld voor mijn Ultimo 4K, wat een hoop geld is, maar voor wat 'ie kan is het een superkoop geweest, want behalve dat het mijn TV-ontvanger is, is het dus ook mijn radio. Het is ook mijn harddiskrecorder. Ik heb ook geen CD- of DVD-speler meer nodig, want USB-DVD-spelertje aansluiten en hij speelt ook zilveren schijfjes af. En USB-sticks met films doen het ook.

Belangrijkste: Het gebruiksgemak is goed. Ik kan een satellietradiozender zetten op positie 1 en een internetradiozender op positie 2 en er transparant doorheen wisselen.

Nu wil ik niet zeggen dat je persé €500 moet gaan uitgeven, maar de boodschap is wel: Schroom je niet om hard in de installatie in te grijpen. De investering doet even pijn, maar de zaak structureel oplossen leidt vaak tot betere resultaten dan met een goedkoop verbandje iets op te lossen. Spreekt natuurlijk ook voor zich dat je bij een apparaat van €500 meer kwaliteit in de handen krijgt dan bij een goedkoop prul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:55
Ik heb mijn ouders een Sonos one gegeven. Staat standaard op Radio5 pauze en ze drukken bovenop de speaker om af te spelen. Mochten ze wat anders willen horen vragen ze dat aan Google of de app op hun iPhone. Werkt helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden! Erg nuttige input! :)

En inderdaad, ik heb het net zoals jullie ook te doen met die ouw lui :D
En daar zit ook een beetje de crux, ik kan voor mezelf prima oplossingen neerzetten, maar die zijn al snel relatief duur. Ze zitten niet te wachten op bluetooth, ze hebben weinig boodschap aan of radio nou via dab / internet / ... komt. Moet gewoon werken. En zodra het eens niet werkt dan is dat heel erg, want in de Ziggo tijd werkte het altijd.

De overstap van Ziggo tv naar IPTV heeft ook al e.e.a. aan frustratie teweeg gebracht. Maar het lukt ze nog om er mee om te gaan. :)

Dingen als bluetooth moeten koppelen en een stream opstarten om radio te luisteren zijn te moeilijk voor ze. Dab+ kan een oplossing zijn, ben benieuwd hoe het signaal hier kwalitatief is.

Ik ga eens wat rondkijken op basis van jullie input! Thanks!

Daar gaat het een beetje op neerkomen. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Tanuki schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:38:
radio, die binnenkomt via de coax kabel. Deze is aangesloten op een oude JVC stereo set
Is er nog een vrije tulp of jack input op die set?
Andere oplossing is om radio te luisteren via de tv, maar dat betekent wel dat de tv de hele dag aan moet staan en ook dat het geluid via de tv loopt. Er is nog een andere oplossing, een additionele Mediabox voor radio, waar dan de speakers die nu op de stereo zijn aangesloten aan kunnen. Maar ook daar is de tv weer voor nodig.
Is een android box, dus wellicht additionele mogelijkheden? Geen dedicated audio aansluitingen op die box, overigens, enkel HDMI uitgang.
TV aan hoeft niet. HDMI splitter ertussen. En wel een splitter die audio kan aftappen naar tulp of jack. Hoeft TV niet aan, maar heb je wel geluid. Hoeven ze alleen het zendernummer van radio 10 te onthouden en op de afstandsbediening in te toetsen. Via AliExpress scoren. Is goedkoper dan die 100 euro die jij hebt gevonden.

Heeft de JVC set alleen coax in, dan kan je nog proberen te knoeien met een audio naar RF converter. Zeg maar zo’n ding dat je ook in je auto kan gebruiken als je daar geen Bluetooth hebt. Geen idee of die de kabel-frequenties kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timw02
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:05
Mijn ouders hadden hetzelfde probleem. Extra kastjes e.d. zijn niet gewenst want ingewikkeld.

Ik heb de ziggo fm-antenne in de ingang van de coax geplugd. (met een verloopstukje want aansluiting en antenne zijn dezelfde) https://www.ziggo.nl/klan...aten/overig/radio-antenne.
Maar wel even met een stukje coax verlengd zodat die boven op de kast languit kan liggen en niet opgepropt in de kast.
Ondanks dat de oude radio dit niet zou ondersteunen toch prima ontvangst.
Geen digitaal hd geluid, maar dat waren ze met de oude stereo op coax ook niet gewend.

[ Voor 12% gewijzigd door timw02 op 10-03-2022 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 22:39
een oude smartphone/tablet met een jack > tulp kabel en daar tunein / juke oid op draaien?
Ding permanent aan de lader leggen en niet meer naar omkijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 10-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Ik heb inmiddels een Raspberry Pi 3b die ik nog had liggen gepakt en daar "pi musicbox" op gezet. Je kunt daar ook instellen dat zodra het ding opstart, een bepaalde stream afgespeeld moet worden. De tool wordt overigens niet meer onderhouden en is ook niet werkend te krijgen op een pi 4 of nieuwer.

Dus ik heb het ding ingesteld op radio 10 en aangesloten op de aux in van de stereo set die er toch al stond. Werkt prima.

Wellicht is het gebruik van een oude smartphone inderdaad goedkoper, maar dat komt wel zodra ik de pi zelf nodig heb. :)

Met de Ziggo fm antenne was bij mijn ouders het bereik echt heel beroerd. Meer ruis dan muziek te horen. En het grootste deel van de tijd überhaupt alleen maar ruis.

Misschien afhankelijk van locatie? Radio 10 in Deurne moet van een mast in Arnhem komen. Da's best een afstand. De "regio zender" was wel redelijk goed te ontvangen bijvoorbeeld.

Long story short, ze zijn voor nu geholpen en de pi musicbox oplossing is voor hen meer dan toereikend. Maar het is niet de über cheap device met simpele radio oplossing. :)

Ze kunnen nu zelfs de stereo set gebruiken om aan/uit te doen net zoals vroeger.

Over een tijdje nog eens kijken of er een alternatief is dat net zo simpel of zelfs simpeler werkt, maar minder overkill is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tanuki op 02-04-2022 17:40 ]

Pagina: 1