1,5 jaar oude imac trager dan 5 jaar oude pc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb een 5 jaar oude pc (i7 7700K, 32 ram, 1TB SSD) en een 1,5 jaar oude 27” imac (i5, 3,3ghz, 32GB ram, 1TB SSD).
Wanneer ik programma’s open zoals adobe audition, excel, word,… dan openen die veel sneller op de pc dan op mijn imac.
Op de pc is het programma vaak al geopend terwijl het op de imac nog even aan het inladen is.
Dat is al van dag 1 dat ik de imac nieuw had gekocht.
Is dat normaal, want ik had eerder verwacht dat de imac sneller zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je vergeet dat de software ook verschilt. macOS doet dingen anders dan Windows en Adobe en bijv. MS Office programma's starten in mijn ervaring inderdaad langzamer op onder macOS.

Verder is die i5 niet echt veel sneller dan een 7700K. Het is niet magisch sneller door het Apple logo :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
Bedankt voor de info.
Ik ben ook heel tevreden van de imac hoor, maar ik vond het dus gewoon vreemd dat er goed zichtbaar verschil zat tussen het openen van programma’s op de imac en pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
De snelheden hiervan zijn wel een beetje afhankelijk van de volledige specificaties en wat er op de pc staat.

een i7 7700k@4.2GHz vs een i5 xxxx@3.3GHz is niet perse een eerlijke strijd
De ene ssd is ook de andere niet. Nu heeft Apple voor mijn gevoel vaak wel vlotte ssd's, maar misschien valt dat tegen.

Heb je dezelfde versies van de software op beide staan (in zoverre dat helemaal hetzelfde is tussen platformen). Kan me voorstellen dat er ook nog wel verschil in zwaartes zitten tussen generaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
Als de iMac wat ouder was geweest had het misschien nog een 1TB sshd kunnen zien (fusion drive, harde schijf met klein beetje flash), maar dat kan bij 'n 1.5 jaar oude bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc19700
Neehoor, het is geen fushion drive in de imac, maar een volledige ssd.
De programma’s zoals adobe audition, excel, word,…zijn dezelfde versies op pc en imac.
En allemaal up to date.
Het zal er mee te maken hebben dat macOS de dingen anders doet dan windows zoals nelizmastr al vermeldde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klopt wel zeker bij office scheelt het veel maar ik denk dat microsoft dat wel heel erg goed geintegreerd heeft in Windows (als het niet bij het opstarten al delen laad).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1