Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hi all.

Ik heb jaren met diverse Canon DSLR’s geschoten, ooit begonnen met een 40D toen een 7D en later een tijdje een 5d M2, vrijwel alles gedaan met de 17-40L en een 50mm 1.4

Nu ik het toch al een tijdje zonder doe begint het weer een beetje te kriebelen en wil ik voor een Canon mirrorless systeem gaan.

Door mijn historie met de DSLR en het gebrek aan kennis op het spiegelloze vlak heb ik de bekende vraag, Welke canon moet ik nou nemen :P (Bewust een canon, i.v.m. Kunnen lenen objectieven etc).

Mijn oog is op twee verschillende combinaties gevallen.

1. Canon R met RF 24-105mm f/4 L
2. Canon R6 met RF 35mm f/1.8 IS

Waarin optie 1 de oudere camera is met het “betere glas”, en optie 2 de nieuwere camera met goedkoper glas.
Ik nijg nu een beetje naar optie 2 omdat ik een prime lens altijd wel erg fijn vond maar twijfel toch nog een beetje of ik daar goed aan doe. Want er is dan geen budget over om dan dit jaar nog een L lens te kopen.

Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? Ik schiet voornamelijk landschap, city stuff en onze peuter :)

Edit: Optie 3 Canon R met RF 35mm f/1.8 IS zou ook nog een optie kunnen zijn. Dan hou ik nog wat geld in mijn zak voor een toekomstig objectief.

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 10-03-2022 00:23 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Heb je je oude lenzen nog? Zo ja dan zou ik een zo goed mogelijke body kopen en je oude lenzen met de EF-RF converter gebruiken.
De Canon R word doorgaans niet echt geroemt vanwege de slechte user experience en beperkte features. De R6 is een prima body, maar heeft zoals bekend 'maar' 20MP. Als je daar mee kunt leven hebben we diverse ervaringexperts hier op het forum die je meer kunnen vertellen over hoe fijn die camera is.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:24

DirtyBird

Praktiserend denker

Die R6 is een beest en ik zie die 20mp juist als een plus eerlijk gezegd. Met een beetje lichtsterke prime schiet je uit de hand in het donker alsof het daglicht is :D

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
zzzzz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 07:34:
Heb je je oude lenzen nog? Zo ja dan zou ik een zo goed mogelijke body kopen en je oude lenzen met de EF-RF converter gebruiken.
De Canon R word doorgaans niet echt geroemt vanwege de slechte user experience en beperkte features. De R6 is een prima body, maar heeft zoals bekend 'maar' 20MP. Als je daar mee kunt leven hebben we diverse ervaringexperts hier op het forum die je meer kunnen vertellen over hoe fijn die camera is.
Ik ben inmiddels wat video’s en reviews verder en die R lijkt wel af te vallen inderdaad.

Mijn oude lenzen heb ik helaas niet meer, dus ga/moet echt opnieuw beginnen.

20 MP valt wel direct op als “minpunt” maar ik kan mij eigenlijk ook weer niet voorstellen dat dit voor mijn situatie een dealbreaker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Keuze van objectief vind ik wel een lastige.

Vroeger had ik L spul en dan voelt de RF35mm 1.8 als een “goedkoop” dingetje en daardoor is er wat twijfel.

Alleen in reviews etc is iedereen erg enthousiast dus die twijfel lijkt wel onterecht te zijn, misschien moet ik mij daar daarom maar gewoon overheen zetten.

Het alternatief op de 35mm zou de 15-35L kunnen zijn alleen die is gelijk minimaal 3x duurder en presteert op 35mm ook nog eens niet beter, wel lekker breed op 15mm natuurlijk.

Lastig lastig 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Ik heb zelf de EOS R6 nu een week in gebruik (kom van de EOS RP) en die paar megapixel minder mis ik echt niet.

Ik heb ook de RF 35mm f1.8 maar die heb ik nog niet op de R6 gebruikt. De beelden van de RP zijn al prima, dus ik verwacht dat dat ook op de R6 uitstekend zal zijn.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
darkrain schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:50:
Ik heb zelf de EOS R6 nu een week in gebruik (kom van de EOS RP) en die paar megapixel minder mis ik echt niet.

Ik heb ook de RF 35mm f1.8 maar die heb ik nog niet op de R6 gebruikt. De beelden van de RP zijn al prima, dus ik verwacht dat dat ook op de R6 uitstekend zal zijn.
Welk objectief heb je er doorgaans op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Donstil schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Welk objectief heb je er doorgaans op?
EF 70-200 f2.8L IS USM II ;)

Ik heb ff een test foto voor je gemaakt met de RF 35mm f1.8 op de EOS R6.. (niet de beste foto ooit ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nELsCG4iyTQJLR1RBfpqFtnHmlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZrqwdatOONoCjGx8yJcQ7V3.jpg?f=fotoalbum_large

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
darkrain schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:37:
[...]

EF 70-200 f2.8L IS USM II ;)

Ik heb ff een test foto voor je gemaakt met de RF 35mm f1.8 op de EOS R6.. (niet de beste foto ooit ;) )

[Afbeelding]
Ondanks de foto en de compressie van Tweakers vind ik de hond toch wel een goed beeld geven over hoe deze lens scherm is enz. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Donstil schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:49:
[...]

Ondanks de foto en de compressie van Tweakers vind ik de hond toch wel een goed beeld geven over hoe deze lens scherm is enz. Thanks!
Ja en dit is met eye AF op animals ingesteld, dus je ziet ook dat dat heel erg fijn werkt. Dat is trouwens ook de reden waarom ik een R6 wilde hebben dat AF systeem is magisch :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzzzz
Een aanvulling is inderdaad dat het verschil tussen 'gewoon' glas en L glas bij de RF lenzen minder groot is. Canon heeft wat dat betreft wel een andere weg ingeslagen.
Het ecosysteem is duur, maar je zit wel goed. Slechte RF lenzen zijn er eigenlijk niet.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Nog 1 voorbeeld om je over de streep te halen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGk2iGdvH1Mo8XgOydLR6q4bOuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3CmiTfTEoOTTJYTmgmdewPLm.jpg?f=fotoalbum_large

1/60 f2.8 ISO 64000 (EOS R6 en EF 70-200 f2.8L IS II USM)

[ Voor 3% gewijzigd door darkrain op 11-03-2022 21:26 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
darkrain schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:01:
Nog 1 voorbeeld om je over de streep te halen ;)

[Afbeelding]

1/60 f2.8 ISO 64000 (EOS R6 en EF 70-200 f2.8L IS II USM)
Haha Nice. Inmiddels is de kogel wel door de kerk en wordt het sowieso een R6, er is alleen nog een klein beetje twijfel tussen de 35mm en de 15-35mm L

Mijzelf kennende kijk ik nog even een paar dagen YouTube filmpjes en neem ik dan vervolgens de 15-35, ik moet alleen nog even aan de prijs wennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Donstil schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:24:
[...]
Alleen nog een klein beetje twijfel tussen de 35mm en de 15-35mm L
Het prijsverschil is fors, dus dat is inderdaad even aan jou. Het zijn wel echt hele andere lenzen natuurlijk. De een een 'binnenzaklens' en de ander echt wel duidelijk een Pro-grade groothoekzoom. Ben je echt op zoek naar specifiek groothoek? Je zou eventueel ook nog meerdere primes kunnen kopen natuurlijk. Je hebt de 16, 35, 50 en 85 voor de prijs van de 15-35/2.8
Ik heb zelf ook de 17-40L die jij vroeger in het bezit had, maar dat is natuurlijk wel andere koek als een 15-35 nu. Ik zou zelf een beetje huiverig zijn om alleen een groothoeklens te hebben straks voor heel veel geld. Foto's van een peuter maken met een groothoeklens is misschien ook niet altijd even makkelijk of wenselijk.

[ Voor 22% gewijzigd door zzzzz op 12-03-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
zzzzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Het prijsverschil is fors, dus dat is inderdaad even aan jou. Het zijn wel echt hele andere lenzen natuurlijk. De een een 'binnenzaklens' en de ander echt wel duidelijk een Pro-grade groothoekzoom. Ben je echt op zoek naar specifiek groothoek? Je zou eventueel ook nog meerdere primes kunnen kopen natuurlijk. Je hebt de 16, 35, 50 en 85 voor de prijs van de 15-35/2.8
Nah dat weet ik eigenlijk niet echt. Vroeger had ik een 17-40L en dat was mijn favoriete objectief, misschien niet de scherpste maar het bereik vond ik erg fijn en sloot precies aan bij wat ik zoek/zocht.

Dat is daarom eigenlijk een beetje de reden dat de 15-35 ook op de shortlist staat, ondanks de stevige meerprijs. Meerdere prime’s zou inderdaad ook wel een optie zijn alleen dan moet ik zoveel wisselen en ervaring uit het verleden leert mij dan weer dat ik dat niet zo snel ga doen.

Dus ik dacht als de 15-35 op 35mm hetzelfde resultaat levert als de 35mm dan heb ik dat bereik eronder mooi “ook bij me” in een enkele lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Toevallig kwam ik deze 15-35 “review” tegen,
Stipt hij zowel de 17-40 als de 35mm in aan met voorbeelden naast de 15-35.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Canon RF 15-35mm f/2.8L IS USM Lens Review by a Wedding Photographer Bokeh, Sharpness, Distortion

Allemaal best wel overtuigend maar helaas komt de 35mm er ook erg goed vanaf dus echt helpen deed het mij nog niet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Donstil schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:43:
[...]
Dus ik dacht als de 15-35 op 35mm hetzelfde resultaat levert als de 35mm dan heb ik dat bereik eronder mooi “ook bij me” in een enkele lens.
De vraag is denk ik vooral wat je van de prijs van de 15-35 vind en of jij het dat waard vind. Kun je er mee leven dat je dan maar 1 lens hebt en dat je budget dan misschien wel op is?
Persoonlijk zou ik toch echt kijken naar een combinatie van lenzen; primes of zoomlenzen om een groter zoombereik te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Donstil schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:24:
[...]

Haha Nice. Inmiddels is de kogel wel door de kerk en wordt het sowieso een R6, er is alleen nog een klein beetje twijfel tussen de 35mm en de 15-35mm L

Mijzelf kennende kijk ik nog even een paar dagen YouTube filmpjes en neem ik dan vervolgens de 15-35, ik moet alleen nog even aan de prijs wennen.
Als je jezelf zo goed kent, weet je ook dat het nu eigenlijk wel verstandig is om een stapje terug te zetten.
Je begint het topic met R met 24-105 F/4 of R6 met 35 F/1.8, want beperkt budget.
En nu overweeg je plotseling een R6 met een veel te dure 15-35 F/2.8. :?
Bedenk wat je daadwerkelijk nodig hebt in plaats van dat je alle youtube marketing laat bepalen wat jij nodig hebt.
Waarom is bijvoorbeeld een R of zelfs een Rp niet voldoende?
De kwaliteit van een foto wordt maar voor een klein deel bepaald door de kwaliteit van de fotoapparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
wappiewappie schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Als je jezelf zo goed kent, weet je ook dat het nu eigenlijk wel verstandig is om een stapje terug te zetten.
Je begint het topic met R met 24-105 F/4 of R6 met 35 F/1.8, want beperkt budget.
En nu overweeg je plotseling een R6 met een veel te dure 15-35 F/2.8. :?
Bedenk wat je daadwerkelijk nodig hebt in plaats van dat je alle youtube marketing laat bepalen wat jij nodig hebt.
Waarom is bijvoorbeeld een R of zelfs een Rp niet voldoende?
Nou nou wat een negatieve oordelende ondertoon in je bericht zeg, dat ik hier wat extra inzichten vraag betekend niet dat ik helemaal niet voor mijzelf kan denken en alleen maar op “YouTube marketing” af ga :P .

Maar goed, de R valt o.a. af door de vele problemen ermee, de RP was nooit een optie en dat blijft ook zo, ouder platform, missende 4K video functies etc.

Verder is het budget inderdaad groter geworden dan eerder deze week :)
De kwaliteit van een foto wordt maar voor een klein deel bepaald door de kwaliteit van de fotoapparatuur.
Uiteraard, maar het deel wat niet door de fotoapparatuur bepaald wordt zit al goed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:38
Misschien ook te overwegen om voor ef lenzen te gaan. Deze zijn niet ineens slecht, omdat de rf lenzen er zijn. De 16-35mm doet het geweldig op mijn R6. Voordeel is dat nieuwe eigenaren ineens over willen stappen op rf lenzen en de ef lenzen voor mooie prijzen worden aangeboden.
Ook de sterke geruchten dat Sigma ergens dit jaar rf lenzen op de markt gaat brengen, is het misschien goed even af te wachten om direct voor de Canon rf lenzen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Fresno schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:53:
Misschien ook te overwegen om voor ef lenzen te gaan. Deze zijn niet ineens slecht, omdat de rf lenzen er zijn. De 16-35mm doet het geweldig op mijn R6. Voordeel is dat nieuwe eigenaren ineens over willen stappen op rf lenzen en de ef lenzen voor mooie prijzen worden aangeboden.
Ook de sterke geruchten dat Sigma ergens dit jaar rf lenzen op de markt gaat brengen, is het misschien goed even af te wachten om direct voor de Canon rf lenzen te gaan.
Vergeet dan niet een adapter te bestellen ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik was eigenlijk van plan bij e-infin te bestellen maar zie nu dat er 250,- studenten Cashback zit op een R6 (en mijn zusje studeert weer, dus dat komt nu goed uit). Dus ga toch maar voor CameraNu, daar is hij (uiteraard) duurder, ook na die aftrek maar heb ik wel (langer) garantie, geen verkeerde aanbieding zo.

Thanks voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steem
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 13:56
Ik heb de 15-35 en die bevalt goed. O.a. gekocht voor nightscapes maar wegens slechte weersomstandigheden nog niet veel voor kunnen gebruiken. Het grootste nadeel van de 15-35 is de extreme vignettering. Enigzins te verwachten bij een 2.8 zoom tot 15mm maar goed om bij stil te staan. Verder is de lens snel, stil en redelijk scherp voor een L. Ik mis wel een lock (zoals die wel op de 24-70 en de 70-200 zitten) en heb meermaals gehad dat als hij aan de heup bungelt dat de AF switch per ongeluk in de uit stand gaat. De andere lenzen hebben hier geen last van.

Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
  • Laatst online: 23-05 14:19
Leuk topic... ben zelf van de R naar de R6 gegaan... puur voor de AF en FPS verbetering... de R6 is beduidend sneller... merk wel wat verschil als het gaat om cropping, een 30mpix foto cropt nu eenmaal iets makkelijker dan 20mpix. geen probleem voor mij... heb zelf ook een RF35 1.8 , die gebruik ik erg veel, scherp, handzaam... mooie combi.

heb de 24-105 F4 L ook, dat is fijne "can do anything" lens, voelt ook zeer hoogwaardig en 24mm is wijd genoeg voor mij.

succes met kiezen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb vandaag de R6 binnen gekregen toevallig, de 15-35 moet nog komen.

Eerste indrukken zijn goed, had hem wat groter verwacht (omdat mijn laatste camera de 5d m2 was) maar vind dit eigenlijk wel een goeie maat. Accu even opladen en daarna de firmware updaten want verder kan ik nog niets zonder lens.

Edit: Denk wel dat ik de 35 1.8 ook op de shortlist hou, ik ben nooit echt een zoomer geweest dus ver bereik heb ik niet echt nodig verder.

[ Voor 18% gewijzigd door Donstil op 24-03-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
Veel plezier met een nieuwe speelgoed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
yes have fun... ja hij is niet groot, maar goed handzaam.... het is mooi foto weer! enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Kunt er natuurlijk altijd nog de grip bij doen om hem iets groter te laten zijn ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
darkrain schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:48:
Kunt er natuurlijk altijd nog de grip bij doen om hem iets groter te laten zijn ;)
Daar heb ik op voorhand wel nog even over getwijfeld maar is uiteindelijk budget technisch afgevallen (lees: Ik vond het te duur) Nu ga ik het eerst even met de enkele meegeleverde batterij doen, ik lees her en der wel dat de R6 snel leeg is dus dat moet ik zelf even uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmenno
Hij is sneller leeg dan een 5DmkIV bijv, maar ik kan met de accu makkelijk een dagje schieten. (fotos, geen video, ik film nooit.)
Heb 2 accus, aletijd een backup in de tas... ideaal om bijv op vakantie met de usbc lader van apple ook je eos R6 op te laden... scheelt toch weer een lader meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
kingmenno schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:47:
Hij is sneller leeg dan een 5DmkIV bijv, maar ik kan met de accu makkelijk een dagje schieten. (fotos, geen video, ik film nooit.)
Heb 2 accus, aletijd een backup in de tas... ideaal om bijv op vakantie met de usbc lader van apple ook je eos R6 op te laden... scheelt toch weer een lader meenemen.
Nou dat laatste leek mij dus ook ideaal.

Ik heb een lader waar 2x usb-x en 1x Usb -A ingaat. Dat scheelt al enorm met reizen, fijn dat de r6 daar straks ook mee te laden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Donstil schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Nou dat laatste leek mij dus ook ideaal.

Ik heb een lader waar 2x usb-x en 1x Usb -A ingaat. Dat scheelt al enorm met reizen, fijn dat de r6 daar straks ook mee te laden is.
Test dat wel ff aub ;)

Tevens is er een nieuwe firmware die wel de moeite waard is (v 1.5.2).

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou het objectief is inmiddels ook binnen. Eerste indrukken zijn wel lekker maar echt veel in huis heb ik nog niet kunnen doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZRMG9j3qjdyVr2qFFGQeo3YRKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoRGvNaWrIU3Bps66XARG0cs.jpg?f=fotoalbum_large

Combinatie R6 en 15-35 is ook wel goed. Camera wordt er niet te zwaar van maar heeft juist een lekker gewicht en een goeie grip.

Hopen op snel weer (langer) lekker weer 😎

Ik markeer even geen antwoord, want alles is gewaardeerd :) .

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 04-04-2022 21:04 ]

Pagina: 1