Na veel informatie en tips uit het grote keukentopic gehaald te hebben is het nu tijd om me te gaan verdiepen in het aan te leggen PV-systeem voor onze zelfbouwwoning.
Het gaat om een woning welke in helemaal zelf aan het bouwen ben (zelf timmerman), en de bijbehorende werkplaats/schuur. Hieronder een weergave van de situatie:
:strip_exif()/f/image/gA9bVOdsisQyQIXEOetnz9lj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pfG5HNDNQJ1lGZLZAYknr1xd.png?f=fotoalbum_large)
Het huis zal verwarmd/gekoeld worden door een NIBE Water/Water warmtepomp met een capaciteit van 6 Kw, voor de rest zal er in huis weinig spannends aan elektra gebeuren. De transmissie berekening voor de WP rekent met een jaarlijks verbruik van 8800kw, maar dan is het wel -10 graden in de winter...
. Naast het huis heb ik echter ook nog een eigen werkplaats staan waar een aantal verschillende zaagmachines en een freesbank staan. het verbruik hiervan zou ik even verder moeten uitzoeken, maar voor m'n eerste vraag is dat echter wat minder van belang.
In eerste instantie zal ik natuurlijk het aantal en de locatie van de pv-panelen moeten bepalen. Esthetisch gezien zou ik de woning het liefste vrij houden van panelen en deze alleen op de werkplaats plaatsen. Het "probleem" hierbij is echter dat er zowel in het voor als het najaar niet de gehele dag zon op het dak staat. Dit komt door de schaduw van onze eigen woning en die van de buren. De grote vraag is dan ook of het wel verstandig is om panelen op het dak van de werkplaats te leggen. Hieronder een aantal voorbeelden van het schaduw vlak door het jaar heen:
Januari
April
Juli
Oktober
Qua dakvlak is er op de werkplaats wel genoeg ruimte beschikbaar, de nok is ruim 12m lang en de pannen lopen dan 4.6m naar beneden, onder een hoek van 24 graden. wat eventueel nog positief uit zou kunnen pakken is het huis van de buren, links op de tekeningen. Deze laten de hele woning nog wit keimen waardoor het een mooie reflector zal zijn, vooral in de ochtend.
Qua plaatsing van de panelen neig ik nu naar een rij helemaal boven op het oostelijke deel en dan ook een rij over de volledige breedte aan de westkant. Eventueel zou er aan beide kanten nog een rij onder kunnen als dit verstandig mocht zijn.
Omdat er een hoop schaduw in het spel is bij deze opstelling denk ik nu aan panelen met micro-omvormers zodat ze elkaar zo min mogelijk naar beneden halen. Maar ik sta op dit punt open voor alle input omdat ik nog erg aan het oriënteren ben.
Ben benieuwd hoe, de kenners hier, met deze situatie om zouden gaan
:strip_exif()/f/image/gA9bVOdsisQyQIXEOetnz9lj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pfG5HNDNQJ1lGZLZAYknr1xd.png?f=fotoalbum_large)
Het huis zal verwarmd/gekoeld worden door een NIBE Water/Water warmtepomp met een capaciteit van 6 Kw, voor de rest zal er in huis weinig spannends aan elektra gebeuren. De transmissie berekening voor de WP rekent met een jaarlijks verbruik van 8800kw, maar dan is het wel -10 graden in de winter...
In eerste instantie zal ik natuurlijk het aantal en de locatie van de pv-panelen moeten bepalen. Esthetisch gezien zou ik de woning het liefste vrij houden van panelen en deze alleen op de werkplaats plaatsen. Het "probleem" hierbij is echter dat er zowel in het voor als het najaar niet de gehele dag zon op het dak staat. Dit komt door de schaduw van onze eigen woning en die van de buren. De grote vraag is dan ook of het wel verstandig is om panelen op het dak van de werkplaats te leggen. Hieronder een aantal voorbeelden van het schaduw vlak door het jaar heen:
Januari
![]() | ![]() | ![]() |
April
![]() | ![]() | ![]() |
Juli
![]() | ![]() | ![]() |
Oktober
![]() | ![]() | ![]() |
Qua dakvlak is er op de werkplaats wel genoeg ruimte beschikbaar, de nok is ruim 12m lang en de pannen lopen dan 4.6m naar beneden, onder een hoek van 24 graden. wat eventueel nog positief uit zou kunnen pakken is het huis van de buren, links op de tekeningen. Deze laten de hele woning nog wit keimen waardoor het een mooie reflector zal zijn, vooral in de ochtend.
Qua plaatsing van de panelen neig ik nu naar een rij helemaal boven op het oostelijke deel en dan ook een rij over de volledige breedte aan de westkant. Eventueel zou er aan beide kanten nog een rij onder kunnen als dit verstandig mocht zijn.
Omdat er een hoop schaduw in het spel is bij deze opstelling denk ik nu aan panelen met micro-omvormers zodat ze elkaar zo min mogelijk naar beneden halen. Maar ik sta op dit punt open voor alle input omdat ik nog erg aan het oriënteren ben.
Ben benieuwd hoe, de kenners hier, met deze situatie om zouden gaan
/f/image/XCxl0OqkIvURIXTRqZpe2Ser.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/w3OOogvvMtaG4AGbzOVwFGwc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/HCEwVQUycZIT427TEzdpTBLl.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/xs9ozffDPgEjYEbVCDqgfRhh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/4gM4ExCbZKxOWjmvcWxqD1sY.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/2nxaa8s6AnIxzSaY5FP9cAsS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/PdjNFdQOgjhhBSeiKWKBvwbS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/A5ExdUNrPf3eFRVUohgXa2Y9.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/oYLFE7QiwPAqAAs5eqVWrVWc.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/K6rTmzndzemaTePmwN6Vq8j9.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/JtR48VfFSEsHPckgbz037X7E.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/vVikL849wIrmKABCHvdo5Lha.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LdttOuM3nCvyhODVdZt0zVWk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1YhkxgaRC3Ekuy9ZUorgJKJS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/j0DKgjS6ZODTobClPWyxONug.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dSAtplmanQBCakuuTm4wshe4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Y6xgeuX7CrKEGrZl2xUnvLC7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zz9eQGPrxoev5ZI1SMmvhj1X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gnKLd5DpwOYjVy1MnrANVtMv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aGpPscuxG7v98MHNL88WvSW9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UFfb3t1BO9Xp2zTbaCDwg04Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gaBXzAiUIrIuNDIbnt6Nck0z.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6OEXQ6MMM3aw4sVxTpK2AwBB.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/pF12gQ4JRdyL3OObiYooMuQJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BuDZwPQM5EF2AgILbYWb2oyb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UHpXQKO4Io9vl93akSctJSVk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ZpAgMGuCIIytDma743zLQJb.jpg?f=fotoalbum_large)