openvpn lokaal netwerk naar client connectie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:17
Tweakers,

ik heb een openvpn netwerk opgezet en dit werkt tot op heden goed en kan met mijn mobiele devices mijn interne netwerk bereiken.

tot zover loop ik nergens tegen aan
maar nu wil ik ook graag de verbinding anders om kunnen uitvoeren
ik heb namelijk extern een raspberry pi staan waarmee ik via vpn mijn lokale netwerk thuis kan benaderen
nu wil ik ook graag vanaf thuis deze raspberry benaderen maar deze heeft een ander ip range dan de rest van mijn netwerk. helaas is het in mijn router niet mogelijk om een static routing in te stellen

is er ook een mogelijkheid om de vpn client een ip adres te geven in dezelfde range als de rest van mijn netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 12:52
H143 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:00:
is er ook een mogelijkheid om de vpn client een ip adres te geven in dezelfde range als de rest van mijn netwerk?
Ja.
Zorg er wel gelijk voor dat je dat ip uit de DHCP range van je DHCP server haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 07:31

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik snap je vraag en/of probleem niet, hoe is jouw (Open)VPN nu ingericht?
Aangezien het nu werkt neem ik aan dat je gebruikt maakt van bridging of NAT o.i.d.
Op welk device draai je OpenVPN server? In principe hoef je natuurlijk geen static route in te stellen
in jouw router maar kan je dit op een of meerdere cliënts doen (toegegeven wel minder handig...)

Je zou bijvoorbeeld een route kunnen aanmaken op jouw client met als dst het (VPN client IP)
van jouw raspberry pi met als "gateway" je OpenVPN server.