Hallo, op mijn woning wil ik graag zonnepanelen te plaatsen. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met advies.

Dak, het midden van de dubbele schoorsteen is de grens met de buren. Het verspringende dak is het huis van de andere buren.

Plat dak, mogelijk ook te gebruiken. Onzeker is of de constructie sterk genoeg is.

Objecten op dit dak
Op dit dak is 2,5 x 3,3 meter beschikbare ruimte. Dit is vanaf de rand gemeten. Een oost-west opstelling met 2 panelen in landscape past niet.
Foto is van 26 september om 9:40 (ex zomertijd).

Foto is van 30 januari om 10:40, nu is ook de schaduw van de boom zichtbaar.

De schaduw in Sunny Design klopt goed. De getoonde opstelling van panelen is mogelijk niet passend. Het type paneel is JAM60S20-365/MR (1000V) (04/2020).

Het noorden is niet heel geschikt ivm een dakkapel, veel bomen en gebouwen. Ook vind ik het aanzicht dan minder mooi.

-11 zonnepanelen van Jinko Solar 390Wp Mono Full Black
-1 omvormer van het merk Solar Edgetype SE3000H
-11 Power Optimizers om het systeem te optimaliseren, type S440.
€5200,- ex BTW.
€1,21/Wp.
+ Veel Wattpiek
+ Met SolarEdge rapport
Offerte 2, Collectief Eigen Huis.
Aangepaste offerte met SolarEdge:

- 12x Longi 355 WP
- Solaredge omvormer - 4000H HD Wave (4kW)
- 12x Solaredge Power Optimizer S440
€ 5150,- ex BTW.
€1,21/Wp.
+ Veel Wattpiek
- Weinig verschil met offerte 1 behalve type omvormer en panelen.
- Geen keuze verder wat betreft type omvormer of panelen.
Offerte 3, Collectief Rabobank.
Deze komt ook binnenkort. Zodra die binnen is zal ik het bijwerken. Deze is wat panelen betreft vergelijkbaar met offerte 2, maar dan met micro omvormers. Ik dacht van het merk APsystems.
10x zwarte zonnepanelen, 365 Wattpiek van JA Solar
Omvormer: Schaduwbestendige micro-omvormers
Prijs na btw-teruggave: € 3.943
€1,08/Wp.
+ Minder last van schaduw
+ Gemakkelijk uitbreiden
- Op het moment niet voldoende informatie.
Is dit een situatie waarbij de duurdere SolarEdge offerte meerwaarde heeft?
Ik verwacht dat offerte 2 op het moment te weinig rekening houd met de schaduw, klopt dat? Of maak ik mij te druk om de hoeveelheid schaduw?
Mocht het plat dak wel geschikt zijn, wat is dan handig als opstelling?
Zoals offerte 1 met 2x zuid op dezelfde string als de overige panelen? Of een oost-west opstelling met micro omvormers gaan werken? Of bijvoorbeeld 3 panelen op west, om zo het verbruik meer over de dag te verdelen?
Zie ik nog iets over het hoofd?
Bij voorbaat dank
Foto's
Google Maps, Het gaat om het huis in het midden met 2 4 op het dak. Het noorden is boven.
Dak, het midden van de dubbele schoorsteen is de grens met de buren. Het verspringende dak is het huis van de andere buren.

Plat dak, mogelijk ook te gebruiken. Onzeker is of de constructie sterk genoeg is.

Beschikbare (dak)ruimte
Het dak van het huis is ongeveer 5,8 meter (langs de dakgoot) bij 6,3 meter. Ligging is pal zuid, circa 45 graden helling.Objecten op dit dak
- Dakraam 1,20*1,20 meter, tussen dit raam en het dak van de buren is circa 1,85 meter beschikbaar voor panelen.
- Badkamerraam 0,90*0,60 meter. Hieronder kan nog een paneel, maar dan is er 1 paneel los van de overige panelen. Ook is er veel schaduw in dit gebied. Dit heeft niet mijn voorkeur.
- Schoorstenen aan bovenzijde, de onderste rand hiervan zit op 60 cm van de nok.
Op dit dak is 2,5 x 3,3 meter beschikbare ruimte. Dit is vanaf de rand gemeten. Een oost-west opstelling met 2 panelen in landscape past niet.
Schaduw
Ja, zowel harde schaduw van de buren als zachte schaduw van een paar bomen.Foto is van 26 september om 9:40 (ex zomertijd).

Foto is van 30 januari om 10:40, nu is ook de schaduw van de boom zichtbaar.

De schaduw in Sunny Design klopt goed. De getoonde opstelling van panelen is mogelijk niet passend. Het type paneel is JAM60S20-365/MR (1000V) (04/2020).

Jaarverbruik
Uiteindelijk rond de 3000 - 3500 kWh. De inductiekookplaat en de Quooker zijn al aanwezig.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Budget wat ik gedachten heb is ongeveer €4000,- tot €4500,- ex BTW. Het doel is om zoveel mogelijk panelen op het dak te leggen en hierdoor meer energie op te wekken dan te gebruiken. Al wil het oog ook watHet noorden is niet heel geschikt ivm een dakkapel, veel bomen en gebouwen. Ook vind ik het aanzicht dan minder mooi.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur.Bijhouden van data
Voor nu is dagelijks de opbrengst kunnen zien voldoende. Misschien dat er later nog meer monitoring bij kan komenReeds verkregen offertes
Offerte 1, Lokale partij

-11 zonnepanelen van Jinko Solar 390Wp Mono Full Black
-1 omvormer van het merk Solar Edgetype SE3000H
-11 Power Optimizers om het systeem te optimaliseren, type S440.
€5200,- ex BTW.
€1,21/Wp.
+ Veel Wattpiek
+ Met SolarEdge rapport
Offerte 2, Collectief Eigen Huis.
Aangepaste offerte met SolarEdge:

- 12x Longi 355 WP
- Solaredge omvormer - 4000H HD Wave (4kW)
- 12x Solaredge Power Optimizer S440
€ 5150,- ex BTW.
€1,21/Wp.
+ Veel Wattpiek
- Weinig verschil met offerte 1 behalve type omvormer en panelen.
Offerte 3, Collectief Rabobank.
Deze komt ook binnenkort. Zodra die binnen is zal ik het bijwerken. Deze is wat panelen betreft vergelijkbaar met offerte 2, maar dan met micro omvormers. Ik dacht van het merk APsystems.
10x zwarte zonnepanelen, 365 Wattpiek van JA Solar
Omvormer: Schaduwbestendige micro-omvormers
Prijs na btw-teruggave: € 3.943
€1,08/Wp.
+ Minder last van schaduw
+ Gemakkelijk uitbreiden
- Op het moment niet voldoende informatie.
Regio
FrieslandVragen
Ik vind het lastig om in te schatten op welke manier de schaduw invloed gaat hebben.Is dit een situatie waarbij de duurdere SolarEdge offerte meerwaarde heeft?
Ik verwacht dat offerte 2 op het moment te weinig rekening houd met de schaduw, klopt dat? Of maak ik mij te druk om de hoeveelheid schaduw?
Mocht het plat dak wel geschikt zijn, wat is dan handig als opstelling?
Zoals offerte 1 met 2x zuid op dezelfde string als de overige panelen? Of een oost-west opstelling met micro omvormers gaan werken? Of bijvoorbeeld 3 panelen op west, om zo het verbruik meer over de dag te verdelen?
Zie ik nog iets over het hoofd?
Bij voorbaat dank
[ Voor 9% gewijzigd door Tripple20 op 24-03-2022 21:18 . Reden: Offerte 2 aangepast ]
:strip_exif()/f/image/VdOTIw5g0DYAUYFLE6JKeAEv.jpg?f=fotoalbum_large)