Heb ik genoeg watt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.426 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-07-2022
Hallo allemaal,
Ik heb een pc met 500 watt en de volgende onderdelen:
Moederbord: ASUSTeK B85M-E
Cpu: Intel (R) Core(TM) i5-4590 CPU
Gpu/Videokaart: GTX 750-Ti
Ram: 4 GB

volgens mij is dat alles wat nodig is zo niet zeg het even en ik zeg welk onderdeel ik heb.
maar ik wou graag een nieuwe Gpu/Videokaart om precies te zijn de "AMD RX590" maar ik vroeg me dus af als ik deze in mijn pc doe heb ik dan genoeg Watt? Hopelijk kan iemand me er mee helpen en alvast bedankt voor de moeite.

-Thimo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het ligt er helemaal aan wat voor voeding het is. Is het een of ander hatsjimitatshi-merk of een goede (doch oude) A-merk voeding?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Ik zal wel een foto sturen, als er een betere nodig is zal ik dat sturen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTC-116pNwAmrevn6-a1HsBUriU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50nafmT4kCOqEy5FG01xGYqF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat wil je überhaupt bereiken met een nieuwe GPU? En waarom kies je dan voor een model van 4+ jaar oud? En ga je RAM of CPU ook nog upgraden?

[ Voor 15% gewijzigd door Sethro op 09-03-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Ik zal er mee willen gamen, De RAM en CPU wou ik later upgraden maar ik weet niet of dat verstandig is maar ik koos deze GPU want ik wil niet 300+ euro uitgeven of heb je een andere GPU in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:40

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ben het met @Sethro eens. Voeding is zo te zien net zo oud als de rest van het systeem en volgens mij niet een echte hoogvlieger, van wat ik zo snel kon vinden. Ik zou de boel lekker zo laten, hooguit die 4GB upgraden.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De RX590 piekt naar 300 watt en de i5-4590 gaat tot 90 watt. Dus in principe moet dat werken met een 500 watt power supply.

@Sethro Die GPU is gigantisch veel sneller dan wat hij nu heeft, dus het zal een flinke verbetering geven, al zal de CPU en vooral het beperkte geheugen wel voor een bottleneck zorgen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Thimo 21 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:03:
Ik zal er mee willen gamen, De RAM en CPU wou ik later upgraden maar ik weet niet of dat verstandig is maar ik koos deze GPU want ik wil niet 300+ euro uitgeven of heb je een andere GPU in gedachte?
Welke games, welke resolutie, welke settings?

Die RX is beter dan wat je nu hebt maar gewoon maar in wilde weg een upgrade kiezen gebaseerd op een budget klinkt niet als een goed idee

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 09-03-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Nou de game die ik het meeste speel en die het meest van de pc vraagt is Tom Clancy Rainbow Six Siege. het staat op dit moment BIJNA alles op lage settings maar dit is waaronder omdat dat de beste settings zijn maar hiermee haal ik maar zo'n 60 fps en als ik alles op max zet heb ik maar 10 fps en dat is niet best. maar als ik een nieuwe GPU of een ander onderdeel koop hou ik die settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Volgens deze review van Hardware Info is de maximale belasting van de voeding slechts 400 W. Zoals hiervoor al aangegeven dus geen hoogvlieger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
maar zal het werken in mijn computer ( heeft mijn pc genoeg watt voor die GPU? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Thimo 21 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:11:
maar zal het werken in mijn computer ( heeft mijn pc genoeg watt voor die GPU? )
Waarschijnlijk wel. En je gaat er iets op vooruit maar verwacht geen wonderen met 8jaar oude CPU en slechts 4Gb RAM.

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar zou zeker overwegen om in een keer goed te doen:

reviews: Desktop Best Buy Guide - maart 2022

[ Voor 17% gewijzigd door Sethro op 09-03-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Met 408w op 12v kan je het bij lange na geen 500w voeding noemen.

Volgens de specificaties heeft de voeding één 6 pins PCI-e connector. Daar ga je geen RX 590 mee kunnen voeden want die kaarten hebben minimaal een 8 (6+2) pins nodig en sommige zelfs meer dan dat. Gaat dus niet werken met een RX 590. Wil je die kaart gebruiken dan heb je een nieuwe voeding nodig.

4GB RAM is overigens abnormaal weinig voor een game pc. 8GB was 10 jaar geleden al gebruikelijk en tegenwoordig is 16GB het minimale.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 09-03-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:05
je komt in een upgrade loop terecht waar je beter een tweedehands pc kunt kopen met betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Er is een video op YouTube waar ze op ultra kunnen spelen met 4GB en een nog slechtere CPU, dus als de topic starter echt alleen dat spel speelt (en verder minder eisende indie-spellen of zo), dan zou het moeten kunnen. In theorie.

Uszka zal wel gelijk hebben dat je voeding niet de juiste pinnen heeft. Ik zou dan ook maar een voeding begroten. Voor 60 euro kun je de Corsair CX750F RGB Zwart kopen. Dan heb je een volledig modulaire voeding met 750 watt.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Zelle ik heb een idee wat ik zal kunnen doen. Ik heb op megekko wat ram gevonden maar ik weet niet hoeveel GB het is maar daar heb ik al een mail voor gestuurd. Maar laten we vanuitgaan dat het 16 GB is. Dan kan ik dat kopen en die voeding die je voorstelt en dan later een nieuwe GPU en/of een nieuwe CPU maar welke zal ik eerst doen CPU of GPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Parkiet
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024
Als je de cpu wilt upgraden zul je waarschijnlijk een ander moederbord moeten kopen. dan kan je beter gelijk upgraden naar een modern ddr4 moederbord in plaats van nu nog geld uitgeven aan ddr3.

zoals @alwind al zegt zou het dan beter/goedkoper zijn om gewoon een 2e hands pc te kopen met modernere hardware in plaats van alles stuk voor stuk upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:04
Op zich hoeft een 4590 nog geen grote problemen op te leveren in games, er zijn uitzonderingen op. Maar 4 GB werkgeheugen is wel een ding, mijn kofferPC heeft een 4570k met 16 GB en een GTX1080, die kan prima meeste VR games en 1080p allles wel weergeven.

1080p voorbeeld is Horizon: Zero Dawn welke heerlijk speelbaar is zo op de TV.

edit:
Advies vanuit mij zou zijn tik goedkoop 2x 8 GB op de kop @ https://tweakers.net/aanbod/ en zoek iets van een GTX970 ofzo en je kan heel leuk 1080p (hetzij niet alles maxed) spelen (of die RX590 met kans dat de voeding net niet genoeg is).

Koffersysteem alhier is GTX1080 en i5 4570k op een Corsair SF450 voeding

[ Voor 38% gewijzigd door Suicyder op 10-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Thimo 21

Je huidige moederbord ondersteunt DDR3. Dus dat geheugen kun je niet meer gebruiken als je later de CPU upgrade. Als je dat wilt upgraden, zou ik tweedehands zoeken.

Een optie is om up te graden naar 8 GB voor 15 euro: V&A aangeboden: Corsair DDR3 2x 4GB (9 euro + verzendkosten). 16 GB lijkt meteen een flink stuk duurder.

De videokaart upgraden (samen met een voeding) en het geheugen verdubbelen naar 8 GB zou de meeste bang voor de buck moeten geven. Dan zou ik ook eerder kiezen voor een 2e hands 1060 dan voor een RX 590: V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G. Dan bespaar je 100 euro en heb je een vrijwel even snelle videokaart.

Dan zou je een hoop spellen moeten kunnen spelen die ietsje ouder zijn, met redelijk goede kwaliteit. Dan kun je vervolgens doorsparen en later upgraden naar een nieuw i3 platform. De i3-12100 is bijvoorbeeld erg goed voor budget gaming.

Je kan er ook voor kiezen om eerst de CPU + moederbord + geheugen te upgraden en dan later de GPU. Dan ben je in totaal vast goedkoper uit, omdat de GPU-prijzen vermoedelijk nog stevig gaan dalen. Het nadeel is dat je op korte termijn niet zoveel beter uit bent.

Een tweedehands systeem kan ook een goede optie zijn, bijvoorbeeld zoiets: V&A aangeboden: Game pc Nvidia GTX1060 6GB+ AMD Ryzen 2600 + WD Black NVMe SS...

Prima videokaart voor budget gaming en dan heb je meteen genoeg geheugen en een processor die voorlopig goed genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-09 14:37
zijn IGPU's geen oplossing ?

de RX vega 8 5000 kan 60+fps aan met medium/high settings op 1080p
daarna kan je nog altijd uitzien naar nieuwe graphic card

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
@Ludewig

Ik denk dat die pc wel een goed idee is, ik heb de adverteerder al een bericht gestuurd dat ik interesse heb.
maar ik heb op het moment het budget van 172 euro maar dit word over een weekje of 2 rond de 220 euro. Maar zal ik dan mijn pc verkopen en met dat geld die pc kopen? ik heb hem gevraagd of hij dat geld wou en mijn pc voor die pc maar daar ga ik niet vanuit dat hij dat wil. *knip* vragen wat je pc waard is, mag niet. Dat moet je zelf uitzoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door br00ky op 10-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Ik ben op tweakers aan het zoeken naar tweedehands pc's denken jullie dat deze goed is?
V&A aangeboden: Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Nee, dat is een iGPU die veel trager is dan jouw videokaart. Ook maar 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
oh oke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 13:55
Ludewig schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:19:
Er is een video op YouTube waar ze op ultra kunnen spelen met 4GB en een nog slechtere CPU, dus als de topic starter echt alleen dat spel speelt (en verder minder eisende indie-spellen of zo), dan zou het moeten kunnen. In theorie.

Uszka zal wel gelijk hebben dat je voeding niet de juiste pinnen heeft. Ik zou dan ook maar een voeding begroten. Voor 60 euro kun je de Corsair CX750F RGB Zwart kopen. Dan heb je een volledig modulaire voeding met 750 watt.
De maker van de video weet niet eens het verschil tussen Ram en Vram:
System :

Intel Core i3 2120 3.3 GHz
8GB RAM DDR3 1300MHz
Zotac GTX 1050 Ti 4gb gddr5
Intel H61 motherboard
Dus 4 GB Vram, maar wel 8 GB Ram en daar hebben we het hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
aan wat voor budget moet ik denken bij de tweedehands pc's zodat ik een beetje kan inschatten waar ik naar moet zoeken en wat ik nog bij elkaar moet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik zou richting de 500/600 denken. Dit ziet er bijvoorbeeld goed uit: V&A aangeboden: Desktop PC - Ryzen 7 (1700X), 16GB RAM, GTX 1060 (6GB)

Het is nu gewoon nog lastig om voor een laag budget iets goeds te krijgen. Met name de GPU en veel mensen verkopen dan ook systemen met een minimale GPU of alleen een iGPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
@Ludewig

Is de Ryzen 7 goed?
En een andere vraag als ik mn pc zal verkopen hoeveel zal ik er voor vragen / voor kunnen krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:40
Thimo 21 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:31:
@Ludewig

Is de Ryzen 7 goed?
En een andere vraag als ik mn pc zal verkopen hoeveel zal ik er voor vragen / voor kunnen krijg
Als je 50 euro krijgt is dat veel.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De CPU is een beetje sneller dan wat je nu hebt, al is hij vooral beter in multi-core, wat nu net relatief weinig helpt bij gamen. Maar het voordeel van een betere CPU is meestal relatief laag. Het is vooral het extra geheugen en de betere videokaart die je gaan helpen. Voor dat laatste, zie:

https://gpu.userbenchmark...a-GTX-1060-6GB/2187vs3639

Met 6 GB VRAM kan die GPU wat modernere spellen relatief goed spelen. Je kunt trouwens zelf machines enigszins evalueren door de CPU en GPU in te vullen op die site, al is het niet perfect.

En je vorige opmerking was al aangepast door een mod omdat je niet mocht vragen naar een verkoopprijs, dus ik zou daar maar mee ophouden. Ik zou me er niet al teveel van voorstellen. Je gaat er echt niet je budget van 220 naar 500 euro kunnen oprekken. Hoogstens richting de 300/350.

Gezien de marktsituatie en je erg lage budget zou ik er liever voor kiezen om iets langer te sparen, aangezien de GPU prijzen naar verwachting nog meer gaan dalen en er dan vermoedelijk betere tweedehands deals komen, als meer mensen gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thimo 21
Zal het een goed idee zijn om mijn pc te verkopen of zal ik wat anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik had al verteld dat die eerste een iGPU heeft die heel slecht is. Die tweede is veel beter.

Uiteindelijk kunnen wij je niet vertellen wat je moet doen. Je moet zelf een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Goed , dit is inmiddels een taxatie en aankoopadvies topic. Dat is niet de bedoeling
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.