Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-05 21:34
Na verschillende topics doorgelezen te hebben kan ik nog geen goed beeld krijgen over de keuze van een warmtepomp.
Ik heb nu een Intergas HRE 36/30 ketel (2018) voor warmwater en cv i.c.m gewone radiatoren, geen vloerverwarming.
Tussenwoning 2005 , hre glas , platdak.
Wat is nu een advies om te kijken wat type warmtepomp , zelf vind ik een warmtepomp met pve panelen een mooie optie .
Ik merk op dat als ik bij een installateur alleen maar verschillende adviezen krijg ,waaruit ik weer kan afleiden dat zij daar de grootste marge op hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@19roland70 Ik zie geen enkele zinnige vraag in jouw verhaal, wat wil je nu concreet weten?
De informatie die je verstrekt is eigenlijk zgn. non-informatie en heeft weinig tot niets met de keuze van een warmtepomp te maken. Wat was dan het respons van de installateurs op jouw relaas?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
dunklefaser schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:35:
@19roland70 Ik zie geen enkele zinnige vraag in jouw verhaal, wat wil je nu concreet weten?
De informatie die je verstrekt is eigenlijk zgn. non-informatie en heeft weinig tot niets met de keuze van een warmtepomp te maken. Wat was dan het respons van de installateurs op jouw relaas?
Vraag staat er wel degelijk , ik zou graag willen weten wat de beste keuze voor mij zou zijn en om wat voor type warmtepomp ik zou moeten gaan kijken.
De respons van de installateurs :
Warmtepomp kan wel degelijk met gewone radiatoren.
Als je gewone radiatoren hebt moet je voor hybride gaan.
Radiatoren moeten worden vervangen of vloerverwarming maken.
En zo nog meer tegenstrijdige antwoorden waardoor het voor mij als leek op dit gebied moeilijk te doorgronden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:59

martijn v o

Certified by Enphase.

Zet je ketel eens op 40 graden en kijk wat er gebeurd dan heb je gelijk een antwoord op het met de bestaande radiatoren kan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Wat je nodig hebt is van meerdere factoren afhankelijk.

- Gasverbruik op jaarbasis -> zie koevlaas methode voor indicatie warmtepomp
- Hoeveel personen in huis en douchegedrag -> bepalen inhoud boilervat
- Budget
- Inhoud woning
- Kook je nog op gas?
-CV ketel uit 2018 dus nog recent.
- Kan je het op de koude dagen goed warm houden met de cv op 50 graden en liefst zo laag mogelijk.
- Kan je nog vloerverwarming of lage temperatuur radiators laten aanleggen? (zoals @GermanPivo net stelde is het mogelijk met normale radiators evt aangevuld met ventilatoren, voorwaarde is wel dat er genoeg radiators zijn en ze echt ruim bemeten zijn) (een warmtepomp werkt het meest efficiënt hoe lager de temperatuur voor verwarming, daar komt vloerverwarming vandaan als ultragroot verwarmingsoppervlak)

Een warmtepomp heeft veel minder vermogen dan een cv-ketel en moet zo pas mogelijk zijn voor je woning. Een generiek advies valt dus niet zo maar te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door D-dark op 09-03-2022 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:45
19roland70 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:56:
[...]

Vraag staat er wel degelijk , ik zou graag willen weten wat de beste keuze voor mij zou zijn en om wat voor type warmtepomp ik zou moeten gaan kijken.
De respons van de installateurs :
Warmtepomp kan wel degelijk met gewone radiatoren.
Als je gewone radiatoren hebt moet je voor hybride gaan.
Radiatoren moeten worden vervangen of vloerverwarming maken.
En zo nog meer tegenstrijdige antwoorden waardoor het voor mij als leek op dit gebied moeilijk te doorgronden wordt.
Een warmtepomp kan prima met normale radiatoren. Al dan niet voorzien van ventilatoren.
Verder hebben wij hebben geen glazen bol waarin we kunnen zien welke warmtepomp in jouw situatie het beste past. ;) Beantwoord om te beginnen de factoren van @D-dark.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Wat je nodig hebt is van meerdere factoren afhankelijk.

- Gasverbruik op jaarbasis -> zie koevlaas methode voor indicatie warmtepomp
- Hoeveel personen in huis en douchegedrag -> bepalen inhoud boilervat
- Budget
- Inhoud woning
- Kan je het op de koude dagen goed warm houden met de cv op 50 graden en liefst zo laag mogelijk.
- Kan je nog vloerverwarming of lage temperatuur radiators laten aanleggen? (zoals @GermanPivo net stelde is het mogelijk met normale radiators evt aangevuld met ventilatoren, voorwaarde is wel dat er genoeg radiators zijn en ze echt ruim bemeten zijn) (een warmtepomp werkt het meest efficiënt hoe lager de temperatuur voor verwarming, daar komt vloerverwarming vandaan als ultragroot verwarmingsoppervlak)
- Gas verbruik 1000m3
- Douchen 2 personen iedere dag 10 min.
- Budget: geen idee, ligt aan de besparing /terugverdientijd.
- Inhoud woning :400m3.
- Kan je het op de koude dagen goed warm houden met de cv op 50 graden en liefst zo laag mogelijk.:
Ik verwarm nu op 60 graden en dit gaat goed , ik kan dit natuurlijk wel uitproberen op 50 graden.
- Vloerverwarming aanleggen kan niet. (ligt nu een houten vloer in die er niet heel uit kan.
-Radiatoren veranderen kan eventueel wel , er komen slangen uit de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
.

[ Voor 99% gewijzigd door 19roland70 op 09-03-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
@19roland70 Maak een lijst van elke radiator, afmetingen en type, per vertrek in de woning.

Gebruik deze tool om de afgifte capaciteit bij 35/30/20 (ideaal voor warmtepomp) en 45/40/20 (echt wel maximum) te bepalen: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Let op: de tool is bedoeld om van benodigde capaciteit naar radiator model te gaan, dus andersom dan je nu wil... dus het is stoeien met de knoppen (toon alle items enzo)

Deel het resultaat met het forum.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
19roland70 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:09:
[...]

- Gas verbruik 1000m3
- Douchen 2 personen iedere dag 10 min.
- Budget: geen idee, ligt aan de besparing /terugverdientijd.
- Inhoud woning :400m3.
- Kan je het op de koude dagen goed warm houden met de cv op 50 graden en liefst zo laag mogelijk.:
Ik verwarm nu op 60 graden en dit gaat goed , ik kan dit natuurlijk wel uitproberen op 50 graden.
- Vloerverwarming aanleggen kan niet. (ligt nu een houten vloer in die er niet heel uit kan.
-Radiatoren veranderen kan eventueel wel , er komen slangen uit de vloer.
De temperatuur van 60 graden is veels te hoog voor een warmtepomp.
probeer het op de minimale laagste stand van je cv. 40 graden indien mogelijk

Uit de losse pols.
1000 * 8 / 1650 = 4,8 -> afgerond naar boven is 5 kw warmtepomp. Wil men wat marge hebben 6 a7 kw.
Gezien je inhoud van je huis van 400 m3 en huidig gasverbruik van 1000m3 lijkt isolatie mij wel op orde.
Voor 2 personen met 10 minuten douchen heb je ongeveer 200 a 250 liter boiler nodig.

Belangrijkste vraag voor nu is of je nog kookt op gas.
Indien nee dan is full electric mogelijk met evt wat aanpassingen aan de radiators.
Zonder gaat het wel maar men rekent met temperaturen van -20 in de ergste situatie en dan redden normale radiators het niet.

Met het oog op de toekomst. Komt er nog gezinsuitbreiding?

Uit de losse pols 11000 a 12000 voor een warmtepomp. Dan kijk ik even naar recente offertes in het lucht-water warmtepomp topic.

Als goedkopere optie kan je indien je nog kookt op gas een hybride warmtepomp overwegen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-dark op 09-03-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:22:
@19roland70 Maak een lijst van elke radiator, afmetingen en type, per vertrek in de woning.

Gebruik deze tool om de afgifte capaciteit bij 35/30/20 (ideaal voor warmtepomp) en 45/40/20 (echt wel maximum) te bepalen: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Let op: de tool is bedoeld om van benodigde capaciteit naar radiator model te gaan, dus andersom dan je nu wil... dus het is stoeien met de knoppen (toon alle items enzo)

Deel het resultaat met het forum.
Ik ga hier morgen aan beginnen.
D-dark schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:25:
[...]

De temperatuur van 60 graden is veels te hoog voor een warmtepomp.
probeer het op de minimale laagste stand van je cv. 40 graden indien mogelijk

Belangrijkste vraag voor nu is of je nog kookt op gas.
Indien nee dan is full electric mogelijk met evt wat aanpassingen aan de radiators.
Zonder gaat het wel maar men rekent met temperaturen van -20 in de ergste situatie en dan redden normale radiators het niet.

Met het oog op de toekomst. Komt er nog gezinsuitbreiding?

Uit de losse pols 11000 a 12000 voor een warmtepomp. Dan kijk ik even naar recente offertes in het lucht-water warmtepomp topic.

Als goedkopere optie kan je indien je nog kookt op gas een hybride warmtepomp overwegen.
toon volledige bericht
Ik ga de ketel morgen op 40 graden proberen te zetten , is hier dan geen gevaar voor legionella?
Ik kook nog op gas maar er komt een andere keuken dus kan ik nog kiezen.
Gezinsuitbreiding het liefst niet meer op mijn 51ste :) .
Volgens de specificatie van mijn ketel zou deze "hybrid ready" zijn, verder nog niets van onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
@19roland70 Legionella geen probleem, er komt niets in contact met CV water ;-) (Wil je ook niet, is over algemeen sowieso niet echt fijn)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
19roland70 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:42:
[...]

Ik ga hier morgen aan beginnen.

[...]

Ik ga de ketel morgen op 40 graden proberen te zetten , is hier dan geen gevaar voor legionella?
Ik kook nog op gas maar er komt een andere keuken dus kan ik nog kiezen.
Gezinsuitbreiding het liefst niet meer op mijn 51ste :) .
Volgens de specificatie van mijn ketel zou deze "hybrid ready" zijn, verder nog niets van onderzocht.
In je leidingen voor de verwarming hoef je je niet echt druk te maken om legionella, dat is een gesloten en gescheiden circuit.
Voor douchen en ander warmwater mag de ketel gewoon zijn maximaal vermogen leveren. Dat staat los van verwarming.

Bij het overgaan op volledig electrisch koken in huis kan de gasaansluiting de deur uit. Dat bespaart behoorlijk wat vastrecht en beheerskosten voor gas. Die heb je nodig om de hoge aanschaf samen met de besparing op gas eruit te halen.

De ketel is recent genoeg om met een hybride warmtepomp samen te werken. De Hybride doet dan 90% van de verwarming en de ketel alleen de echt koude dagen en warm water voor douchen. Dat is de goedkopere optie zonder dat je alteveel hoeft aantepassen in je huis.
Pagina: 1